Τον πανευρωπαϊκό διάλογο για τη συγκρότηση της πρώτης Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για τον Τουρισμό εγκαινίασε ο Έλληνας Επίτροπος Απ. Τζιτζικώστας, μιλώντας από τη Φλώρινα, στο Blue Heritage Forum με θέμα «Γαλάζια, Κυκλική Οικονομία & Πολιτισμός». Η πρωτοβουλία φέρνει την Ελλάδα στο επίκεντρο μιας κομβικής συζήτησης για το μέλλον του ευρωπαϊκού τουρισμού με περιβαλλοντικά και κοινωνικά κριτήρια, ενόψει της επίσημης παρουσίασης του στρατηγικού πλαισίου στις αρχές του 2026.
«Ξεκινάμε με τους φορείς της Κρήτης και της Ρόδου και θα ακούσουμε κάθε περιοχή», ανέφερε, στέλνοντας μήνυμα συμμετοχής, διαβούλευσης και ευθύνης για όλους.
Προβληματισμός για τον κορεσμό – Ανάγκη για ανακατανομή και βιωσιμότητα
Ο κ. Τζιτζικώστας δεν έκρυψε την ανησυχία του για τα φαινόμενα κορεσμού που εμφανίζονται σε πολλούς προορισμούς, επισημαίνοντας πως «όσο το κλίμα γίνεται θερμότερο, η τουριστική πίεση θα μετατοπίζεται στη Βόρεια Ευρώπη». Ήδη, όπως ανέφερε, οι προορισμοί του Νότου ενδέχεται να χάσουν έως και 7% της τουριστικής ροής μέχρι το 2050, εάν δεν υιοθετηθούν πολιτικές ισόρροπης ανάπτυξης και προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Παράλληλα, έθεσε θέμα μετασχηματισμού των μηχανισμών προβολής σε μηχανισμούς διαχείρισης, καθώς και ανάγκης κατάρτισης των ανθρώπων του κλάδου, δημιουργίας ψηφιακών εργαλείων για τις ΜμΕ και απλοποίησης της πρόσβασης σε ευρωπαϊκά κονδύλια.
Η Φλώρινα ως νέα πύλη του βιώσιμου τουρισμού – Παρεμβάσεις κυβέρνησης και ΕΕ
Στο ίδιο φόρουμ, ο υφυπουργός Ανάπτυξης Λάζαρος Τσαβδαρίδης μίλησε για τον στρατηγικό ρόλο της Δυτικής Μακεδονίας ως «ενεργειακής καρδιάς της χώρας και πύλης των Δυτικών Βαλκανίων», ενώ αναφέρθηκε στα 650 επενδυτικά σχέδια που «τρέχουν» στην περιοχή, δημιουργώντας 2.500 νέες θέσεις εργασίας.
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Εσωτερικών Κωνσταντίνος Γκιουλέκας εστίασε στη γεωπολιτική αναβάθμιση της Βόρειας Ελλάδας, με αναφορές στα λιμάνια από την Ηγουμενίτσα ως την Αλεξανδρούπολη και την ανάγκη σιδηροδρομικής διασύνδεσής τους, ενώ πρότεινε τη μετατροπή της περιοχής σε εκπαιδευτικό κόμβο για τα Βαλκάνια.
Πολιτισμός, κυκλική οικονομία και πράσινη μετάβαση – Το νέο τρίπτυχο του τουρισμού
Η στρατηγική που σχεδιάζεται δεν είναι απλώς οικονομική. Συνδυάζει πολιτιστικά δρώμενα, περιβαλλοντικά πρότυπα και αρχαιολογική κληρονομιά, ενώ στόχος είναι να αναδειχθούν λιγότερο γνωστοί προορισμοί και να περιοριστεί η τουριστική πίεση σε ήδη επιβαρυμένες περιοχές.
Η Ελλάδα, με 200.000 τουριστικές επιχειρήσεις και τζίρο που ξεπερνά τα 26 δισ. ευρώ, όπως σημείωσε ο κ. Τζιτζικώστας, μπορεί και πρέπει να ηγηθεί του μετασχηματισμού του ευρωπαϊκού τουριστικού χάρτη.




