Με ευρεία πλειοψηφία εγκρίθηκε από την Ολομέλεια της Βουλής ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή ευθύνης στην ελληνική οδική συμπεριφορά. Ο νέος ΚΟΚ, που καταρτίστηκε από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθιερώνει ένα κλιμακωτό σύστημα ποινών, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη συστηματική παραβατικότητα και στη διαμόρφωση σύγχρονης οδικής κουλτούρας.
Ο στόχος της Πολιτείας είναι ξεκάθαρος: ουσιαστική μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων, που εξακολουθούν να τοποθετούν την Ελλάδα πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων. Παράλληλα, η πολιτική ηγεσία δηλώνει αποφασισμένη να αντιμετωπίσει επικίνδυνες πρακτικές, όπως η χρήση κινητού, η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η παρακώλυση των συγκοινωνιών.
«Δεν είναι τιμωρία, είναι πρόληψη»
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης τόνισε πως ο νέος ΚΟΚ δεν αποτελεί απλώς μια σειρά αυστηροποιημένων ποινών, αλλά μια στρατηγική παρέμβαση με προληπτικό χαρακτήρα:
«Θέτουμε ξεκάθαρους κανόνες, χτίζουμε νέα σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες και επενδύουμε σε μια πιο ασφαλή καθημερινότητα για όλους», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Τι προβλέπει το νέο πλαίσιο
Ο νέος ΚΟΚ εισάγει σαρωτικές αλλαγές με γνώμονα την αναλογικότητα των ποινών, την αυστηρότητα σε περιπτώσεις υποτροπής και την πειθαρχική αποτροπή μέσα από διοικητικές και ποινικές κυρώσεις. Ανάμεσα στις σημαντικότερες προβλέψεις περιλαμβάνονται:
- Χρήση κινητού τηλεφώνου:
Πρόστιμο 350€ στην πρώτη παράβαση, που φτάνει τα 2.000€ και αφαίρεση άδειας για 1 έτος σε δεύτερη υποτροπή. - Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ:
Κλιμάκωση προστίμων και ποινές φυλάκισης έως και 5 έτη για αλκοόλ άνω των 1,10g/l. Αφαίρεση διπλώματος μέχρι και 10 χρόνια σε περίπτωση υποτροπής. - Μη χρήση κράνους ή ζώνης:
Πρόστιμα 350€ για οδηγό και συνεπιβάτη και πολλαπλάσια πρόστιμα σε περίπτωση υποτροπής, με ταυτόχρονη αφαίρεση άδειας. - Παραβίαση STOP και σηματοδοτών:
Διαχωρισμός των περιπτώσεων με και χωρίς πρόκληση συμβάντος, υψηλά πρόστιμα (έως 4.000€) και πολυετής στέρηση διπλώματος για υποτροπές. - Υπερβολική ταχύτητα και κόντρες:
Για ταχύτητα >200km/h, το πρόστιμο φτάνει τα 2.000€, ενώ η 2η υποτροπή τιμωρείται με πρόστιμο 8.000€ και αφαίρεση διπλώματος για 4 χρόνια. - Παραβάσεις με κοινωνικό αποτύπωμα:
Για παρκάρισμα σε θέσεις ΑμεΑ, η αφαίρεση πινακίδων και διπλώματος παραμένει αυστηρή, ενώ σε παρακώλυση σιδηροδρόμων ή αστικών συγκοινωνιών οι ποινές ενισχύονται δραματικά, φτάνοντας έως 5 έτη φυλάκισης.
Έμφαση στην τεχνολογία και τη διαφάνεια
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει δυνατότητα άρσης απορρήτου για σοβαρές παραβάσεις, όπως η χρήση κινητού που οδηγεί σε ατύχημα, με τη συνδρομή των Αρχών και της Δικαιοσύνης. Επίσης, ενισχύονται τα ψηφιακά μέσα παρακολούθησης, η αυτόματη καταγραφή παραβάσεων και τα νέα εργαλεία εντοπισμού αλκοόλ και ουσιών.
Κοινωνική πλειοψηφία υπέρ της ασφάλειας
Η υπερψήφιση του νέου ΚΟΚ συνιστά πολιτικό και κοινωνικό ορόσημο, που ξεπερνά τις κομματικές γραμμές και αντανακλά την ωριμότητα της ελληνικής κοινωνίας να συναινέσει σε έναν κοινό κανόνα ζωής.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη κάνει πράξη μια τολμηρή μεταρρύθμιση που επιδιώκει να μετατρέψει την Ελλάδα από “πρωταθλήτρια” στα τροχαία, σε παράδειγμα υπεύθυνης οδήγησης στην Ευρώπη.



