Μεταρρυθμιστικός αέρας φυσάει σήμερα στη Βουλή, καθώς ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα μιλήσει στις 13:00 στη συζήτηση για το νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), στο πλαίσιο του σχετικού νομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Χρήστος Μυτιλινιός
Η παρέμβαση του Πρωθυπουργού έρχεται σε ένα νομοθετικό περιβάλλον που έχει προετοιμαστεί σχολαστικά από την κυβέρνηση: ο νέος ΚΟΚ αποτελεί σύγχρονο και συνεκτικό νομοθέτημα, που αντικαθιστά τον ισχύοντα νόμο του 1999, με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, την καταπολέμηση των επικίνδυνων συμπεριφορών και την προώθηση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
Ένα ΚΟΚ πιο δίκαιο και αποτελεσματικό
Με τον νέο ΚΟΚ, η κυβέρνηση εισάγει ένα σαφώς δομημένο σύστημα κυρώσεων, εστιάζοντας πλέον στη συμπεριφορά του οδηγού και όχι στο όχημα. Η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων γίνεται με κριτήριο την επικινδυνότητά τους για τη ζωή και την υγεία των χρηστών του οδικού δικτύου.
Οι παραβάσεις κατατάσσονται σε κατηγορίες Ε1-Ε4 και Σ (αντικοινωνική συμπεριφορά), με αυστηρές κυρώσεις για παραβάσεις όπως:
-
υπέρβαση ορίων ταχύτητας,
-
οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ/ναρκωτικών,
-
χρήση κινητού τηλεφώνου εν κινήσει,
-
μη τήρηση προτεραιότητας,
-
παραβίαση σηματοδότησης ισόπεδων σιδηροδρομικών διαβάσεων.
Σημαντική καινοτομία αποτελεί το νέο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (Σ.Ε.Σ.Ο.), που προβλέπει βαθμολόγηση συμπεριφοράς και αφαίρεση άδειας οδήγησης σε υποτροπές.
Τεχνολογία στην υπηρεσία της ασφάλειας
Ο νέος ΚΟΚ ενσωματώνει και τεχνολογικά εργαλεία: δρομολογείται η εγκατάσταση συσκευών και καμερών με τεχνητή νοημοσύνη για έλεγχο παραβάσεων σε πραγματικό χρόνο, με στόχο την ενίσχυση του αποτρεπτικού αποτελέσματος.
Παράλληλα, εισάγεται για πρώτη φορά δυνατότητα διαγραφής προστίμου για μη χρήση κράνους, εφόσον ο παραβάτης προσκομίσει παραστατικό αγοράς κράνους— ένα θετικό κίνητρο που υπηρετεί την πρόληψη και όχι μόνο την τιμωρία.
Κεντρικός στόχος: μείωση των τροχαίων
Η φιλοσοφία του νέου ΚΟΚ αντανακλά τη βούληση της κυβέρνησης να μειώσει δραστικά τα τροχαία ατυχήματα, που ακόμη στοιχίζουν δεκάδες ζωές κάθε χρόνο στη χώρα.
Σύμφωνα με τη Γνώμη της ΟΚΕ, το νομοσχέδιο:
-
απλοποιεί τις διαδικασίες,
-
μειώνει τις ποινικές κυρώσεις,
-
ενισχύει την αναλογικότητα των ποινών,
-
προσαρμόζεται στις ανάγκες ασφαλούς κυκλοφορίας όλων των χρηστών — οδηγών, πεζών και ποδηλατών.
Η συζήτηση στη Βουλή αναμένεται να αναδείξει ευρύτερα και το μήνυμα υπεύθυνης οδικής συμπεριφοράς, που ο νέος ΚΟΚ επιχειρεί να ενσταλάξει στην κοινωνία.




