Στη σφαίρα της φαντασίας και της αντιπολιτευτικής υπερβολής αποδίδουν κυβερνητικές πηγές τις πληροφορίες περί «υφαρπαγής αρμοδιοτήτων» του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια, με αφορμή την ίδρυση της Γενικής Γραμματείας Εθνικής Ασφάλειας, μέσω του Π.Δ. 38/2025.
Όπως υπενθυμίζουν οι ίδιες πηγές, η νέα δομή ανακοινώθηκε επισήμως από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στις 2 Απριλίου, στη Βουλή, κατά τη διάρκεια της προ ημερησίας συζήτησης για τον Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Δαπανών. Πρόκειται δηλαδή για θεσμική εξέλιξη εν γνώσει και σε συνεννόηση με την ηγεσία του ΥΠΕΘΑ – και όχι για αιφνιδιασμό ή παρασκηνιακή μεταβολή αρμοδιοτήτων.
Μάλιστα, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, ο ίδιος ο Νίκος Δένδιας είναι θετικός προς την κατεύθυνση της ίδρυσης της Γραμματείας, καθώς θεωρεί πως διακρίνεται σαφώς ο στρατηγικός ρόλος του ΥΠΕΘΑ από τις επιχειρησιακές επιλογές της κυβέρνησης.
Η γραμμή Δένδια είναι απολύτως καθαρή:
- Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας καθορίζει τον γενικό σχεδιασμό και τις επιχειρησιακές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων.
- Η πολιτική ηγεσία, μέσω ΚΥΣΕΑ και της νέας Γραμματείας, αποφασίζει το πλαίσιο υλοποίησης, τις χώρες κατασκευής και τις προμήθειες.
Άλλωστε, η νέα δομή δεν αφαιρεί κρίσιμες αρμοδιότητες από το Πεντάγωνο, αλλά δημιουργεί έναν μηχανισμό στρατηγικής παρακολούθησης, με αυτοτελές Τμήμα θεμάτων ΚΥΣΕΑ και ευθύνη για την εποπτεία των μεγάλων εξοπλιστικών προγραμμάτων και της διαλειτουργικότητας σε επίπεδο ΕΔ – Σωμάτων Ασφαλείας.
Με άλλα λόγια, η Γραμματεία Εθνικής Ασφάλειας δεν αντικαθιστά, αλλά συμπληρώνει τον θεσμικό ρόλο των υπουργείων, διευκολύνοντας την κεντρική εθνική στρατηγική σε ζητήματα άμυνας και ασφάλειας, που ούτως ή άλλως αποτελούν ευθύνη του Πρωθυπουργού και του ΚΥΣΕΑ.
Η εθνική ασφάλεια και η αμυντική στρατηγική δεν προσφέρονται για παραπολιτικές ερμηνείες. Η κυβέρνηση προχωρά με διαφάνεια, σχεδιασμό και συνεννόηση, ενισχύοντας τη θεσμική θωράκιση της χώρας, σε μια περίοδο με πολλαπλές γεωπολιτικές προκλήσεις.




