fbpx

, Δευτέρα
10 Φεβρουαρίου 2025

search icon search icon

Έρχονται το φθινόπωρο: Αλλαγές-φωτιά σε τρία μέτωπα!

Μετά το νομοθετικό «σοκ» των πρώτων ημερών, η κυβέρνηση επιστρέφει από Δευτέρα στη βάση της σε πλήρη σύνθεση και προετοιμάζεται για νέο κύμα παρεμβάσεων το αμέσως επόμενο διάστημα.
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΕΥΓΕΝΙΔΗ
Παράλληλα, ξεκινά η προετοιμασία του πρωθυπουργού για τα κρίσιμα ταξίδια του στο εξωτερικό, αλλά και για τη ΔΕΘ, το Σαββατοκύριακο 7-8 Σεπτεμβρίου, που θα είναι η πρώτη του με την ιδιότητα του πρωθυπουργού.
Αρχής γενομένης από τα ταξίδια, βεβαίως, ο κ. Μητσοτάκης αναμένεται να ξεκινήσει το «τουρ» του σε ευρωπαϊκές πρωτεύουσες αυτή την εβδομάδα από το Παρίσι. Το γραφείο του είναι σε επικοινωνία με το Μέγαρο Ελιζέ στο Παρίσι, ενώ υπενθυμίζεται ότι πριν από λίγες ημέρες ο πρωθυπουργός είχε μια πρώτη, αναγνωριστική συνάντηση με τον Γάλλο ΥΠΟΙΚ Μπρουνό λε Μερ στην Αθήνα. Ακόμα, στις 29 Αυγούστου, ο κ. Μητσοτάκης θα βρίσκεται στο Βερολίνο, όπου αναμένεται να συναντήσει την κυρία Μέρκελ και την πρόεδρο του CDU Άνεγκρετ Κραμπ -Κάρενμπαουερ. Τέλος, στις 2 Σεπτεμβρίου, ο πρωθυπουργός θα μεταβεί στη Χάγη, όπου θα έχει ραντεβού με τον Μαρκ Ρούτε. Όπως έχει αναφέρει το «Π», και οι τρεις είναι πρωτεύουσες-κλεδιά: η Γαλλία διαδραματίζει ολοένα πιο έντονο ρόλο στο ευρωπαϊκό προσκήνιο, ενώ Βερολίνο – Χάγη είναι σε άμεση συνεννόηση και είναι οι δύο πρωτεύουσες που πρέπει να εγκρίνουν κοινοβουλευτικά όποιες αλλαγές θα γίνουν στο πρόγραμμα της Ελλάδας. Το μήνυμα που θέλει να εκπέμψει το Μαξίμου είναι ότι η χώρα αλλάζει σελίδα όχι μόνο στα λόγια, αλλά και επί της ουσίας, και πως κάνει μια πραγματική στροφή προς φιλοαναπτυξιακές πολιτικές.
Δεύτερος γύρος
Πέρα από τα ταξίδια του πρωθυπουργού, που θα προλειάνουν το έδαφος για μια ουσιαστική συζήτηση για τα πλεονάσματα, στα οποία έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση, το ενδιαφέρον εστιάζεται στον δεύτερο γύρο μεταρρυθμίσεων που θα δρομολογηθεί ευθύς αμέσως. Άλλωστε, το χρονοδιάγραμμα το έχει προσδιορίσει εδώ και μερικές εβδομάδες ο ίδιος ο πρωθυπουργός, όταν μίλησε στο πρώτο υπουργικό συμβούλιο του κυβερνητικού σχήματος και παρέδωσε στους υπουργούς του τους περίφημους «μπλε φακέλους», οι οποίοι περιέχουν αναλυτικά τη στοχοθεσία ανά υπουργείο, σε πρώτη φάση σε ορίζοντα εξαμήνου. Ο κ. Μητσοτάκης, βεβαίως, λειτουργεί σε λογική ετήσιου προγραμματισμού, οπότε οι νέοι «μπλε φάκελοι» που θα δοθούν στους υπουργούς προς το τέλος του έτους θα έχουν διευρυμένο ορίζοντα.
Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση θέλει έως το τέλος του έτους να έχει δρομολογήσει περί τις 10 σημαντικές νομοθετικές παρεμβάσεις, ενώ, όπως έδειξε η πρόσφατη Ιστορία, νομοθετήματα γίνονται de facto πολυνομοσχέδια, περιλαμβάνοντας και άλλες διατάξεις.
Αυτός ο δεύτερος γύρος του κοινοβουλευτικού μπαράζ θα εκδηλωθεί προς το τέλος Αυγούστου, αν και η Βουλή αναμένεται να ανοίξει και αυτή την εβδομάδα, με περιορισμένο όμως εύρος δραστηριοτήτων, όπως η κύρωση μιας επείγουσας Ευρωπαϊκής Οδηγίας με fast track διαδικασίες. Δεν θα πρέπει, όμως, να αναμένεται κάποια μείζων νομοθετική παρέμβαση από μέρους της κυβέρνησης τις αμέσως επόμενες ημέρες, αν και μπαίνουν οι τελευταίες πινελιές σε μια σειρά άμεσων παρεμβάσεων.
Τρία μέτωπα
Οι κυβερνητικές παρεμβάσεις αναμένεται το επόμενο διάστημα να κινηθούν σε τρεις βασικές κατευθύνσεις: οικονομία, λειτουργία των θεσμών και Δικαιοσύνη.
Αρχής γενομένης από την οικονομία, ο κ. Μητσοτάκης ετοιμάζει την ομιλία του στη ΔΕΘ, χωρίς όμως κάποιο «καλάθι» νέων παρεμβάσεων, καθώς ο οικονομικός προγραμματισμός είναι συγκεκριμένος. Πάντως, δεδομένο ότι είναι η πρώτη ΔΕΘ με τον κ. Μητσοτάκη ως πρωθυπουργό, εκτιμάται ότι θα υπάρξει κάποιο μη αναμενόμενο στοιχείο στην ομιλία του, η οποία αναμένεται με εξαιρετικά μεγάλο ενδιαφέρον. Όπως και να έχει, ο πρωθυπουργός πρόκειται να στείλει ένα ισχυρό μήνυμα αυτοπεποίθησης, με αποδέκτες τόσο τους πολίτες όσο και τους εταίρους της χώρας, καθώς και τις αγορές, που παρακολουθούν κάθε κίνηση της κυβέρνησης. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ετοιμάζεται και το νέο φορολογικό πακέτο, το οποίο έχει προαναγγείλει η κυβέρνηση, έχει σε μεγάλο βαθμό συζητηθεί και με τους θεσμούς, και θα έρθει στη Βουλή πριν από το προσχέδιο του Προϋπολογισμού, που κατατίθεται, ως είθισται, τον Οκτώβριο, ώστε να ψηφιστεί τον Δεκέμβριο, λίγο πριν κλείσει η Βουλή για τα Χριστούγεννα.
Σε αυτό το φορολογικό νομοσχέδιο δεν θα περιλαμβάνεται η μείωση του ΕΝΦΙΑ, η οποία δρομολογήθηκε ήδη από το μίνι φορολογικό που ψηφίστηκε πριν από μερικές εβδομάδες. Αντίθετα, σε αυτό θα περιλαμβάνονται ο πρώτος γύρος μείωσης του φόρου στις επιχειρήσεις από το 28% στο 24%, αλλά και η μείωση του φόρου των μερισμάτων από το 10% στο 5%, η μείωση του συντελεστή για τα φυσικά πρόσωπα με εισόδημα έως 10.000 ευρώ από το σημερινό 22% στο 9%, ενώ σύντομα αναμένεται να είναι έτοιμος και ο Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος. Παράλληλα, στο νομοθέτημα θα περιλαμβάνεται και η εξαγγελία για έκπτωση φόρου για την ενεργειακή αναβάθμιση και την ανακαίνιση κτιρίων, προκειμένου να λειτουργήσει ως κίνητρο για τον εκσυγχρονισμό της κτιριακής υποδομής της χώρας.
Πέρα από την οικονομία, με ενδιαφέρον αναμένονται οι κινήσεις της στο πεδίο της Δικαιοσύνης, όπου υπάρχουν δύο σημαντικές εκκρεμότητες: αφενός, η κυβέρνηση θα επανεκκινήσει τη διαδικασία επιλογής των ανώτατων δικαστικών, μετά την ακύρωσή της τις τελευταίες ημέρες της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Η όλη διαδικασία, όπως έχει περιγράψει ο υπουργός Δικαιοσύνης κ. Τσιάρας, θα ξεκινήσει από την αρχή, οπότε εκκρεμεί η απόφαση της Βουλής επί της προτεινόμενης shortlist υποψηφίων, και στη συνέχεια την τελική απόφαση θα λάβει το υπουργικό συμβούλιο. Ακόμα, ο κ. Τσιάρας θα πρέπει να προωθήσει και ορισμένες σημαντικές αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα, που επίσης ψηφίστηκε πρόσφατα. Προς τούτο θα συνεδριάσει νομοπαρασκευαστική επιτροπή, με τη συμμετοχή νομικών που συμμετείχαν και στην προηγούμενη νομοπαρασκευαστική για τον Π.Κ. ο οποίος κατατέθηκε και δεν ψηφίστηκε σε κλίμα ευρείας συναίνεσης, όπως αναμενόταν, μετά τη σπουδή του ΣΥΡΙΖΑ να φέρει τις προτεινόμενες αλλαγές σε ουσιαστικά προεκλογικό χρόνο.
Τέλος, στο θεσμικό πεδίο, ενδιαφέρον θα έχουν και οι αλλαγές στο Σύνταγμα, μια και η κυβέρνηση καλείται ουσιαστικά να ολοκληρώσει την αναθεωρητική διαδικασία που ξεκίνησε η προηγούμενη κυβέρνηση. Τον Σεπτέμβριο αναμένεται να συσταθεί σε Σώμα η Επιτροπή για το Σύνταγμα, η οποία σύντομα θα ξεκινήσει και τις εργασίες, προκειμένου να διαμορφώσει την τελική κατεύθυνση των αναθεωρητέων άρθρων, επί της οποίας θα κληθεί να αποφανθεί έως το τέλος του έτους η Ολομέλεια της Βουλής. Δύο, όμως, φαίνεται από τώρα ότι θα είναι οι μείζονες αλλαγές: αφενός, η αλλαγή των πλειοψηφιών για την εκλογή ΠτΔ, ώστε στον τρίτο γύρο να εκλέγεται ακόμα και με 151 ψήφους, αφετέρου η αποσύνδεση της διαδικασίας από τη διάλυση της Βουλής. Ακόμα, αναμένεται να υπάρξει παρέμβαση και στη διάταξη που καθορίζει τις πλειοψηφίες, με βάση την οποία τίθεται σε ισχύ ένας νέος εκλογικός νόμος, με την κυβέρνηση να προσανατολίζεται σε πλειοψηφία 180 ψήφων και όχι 200, προκειμένου ένας εκλογικός νόμος να τεθεί άμεσα σε ισχύ, εφόσον ψηφιστεί στην Ολομέλεια. Αυτό μπορεί να είναι και το «κλειδί», προκειμένου να μην ισχύσει ποτέ η απλή αναλογική που ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ στην προηγούμενη Βουλή. Εξ ου και ο νέος εκλογικός νόμος αναμένεται να έρθει στη Βουλή μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών για την αναθεώρηση του Συντάγματος.
Η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού
Τέλος, εντός του μήνα, η κυβέρνηση αναμένεται να καταθέσει και τη ρύθμιση που θα αφορά την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού. Το υπουργείο Εσωτερικών έχει κάνει τις αναγκαίες επεξεργασίες, λαμβάνοντας υπόψη και τα αποτελέσματα των εργασιών της «επιτροπής Πουλάκη», η οποία είχε συσταθεί στο υπουργείο το προηγούμενο διάστημα για το ίδιο ζήτημα.
Εν τέλει, η κυβέρνηση φαίνεται ότι καταλήγει σε ένα απλό μοντέλο: οι Έλληνες του εξωτερικού, που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, όπως επικαιροποιήθηκαν για τις πρόσφατες εκλογικές αναμετρήσεις, θα μπορούν να εγγράφονται στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους που θα ανοίγουν πριν από τις εκλογές στις πρεσβείες και στα προξενεία της χώρας ανά τον κόσμο, προκειμένου να ψηφίσουν στις εθνικές εκλογές, όπως κάνουν και στις ευρωεκλογές. Το δίλημμα που υπήρχε αφορούσε τη λίστα επί της οποίας θα ψηφίζουν οι πολίτες που διαμένουν στο εξωτερικό.
Κατά πληροφορίες, δεν θα εκλέγονται βουλευτές με βάση την ψήφο τους, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες, αλλά θα ψηφίζουν τις λίστες Επικρατείας των κομμάτων, άρα δεν θα βάζουν σταυρούς. Με άλλα λόγια, θα ψηφίζουν μεν κόμμα, αλλά όχι μεμονωμένους υποψηφίους. Όπως διαμηνύουν από το υπουργείο Εσωτερικών, η ρύθμιση είναι σχετικά απλή και οριζόντια, μια και το βασικό κριτήριο είναι να είναι εγγεγραμμένος κανείς στους εκλογικούς καταλόγους, και δεν τίθεται κάποιο ανώτατο πλαφόν, π.χ. για την παραμονή στο εξωτερικό. Κατά πληροφορίες, εξετάστηκε και το σενάριο της επιστολικής ψήφου, όπως γίνεται π.χ. στην Αυστρία, όμως το συμπέρασμα που προέκυψε είναι ότι πρόκειται σε αυτή τη φάση για μια παρακινδυνευμένη επιλογή, η οποία θα μπορούσε να προκαλέσει περαιτέρω συζητήσεις. Συνεπώς, θα λαμβάνει χώρα κανονική εκλογική διαδικασία, με δικαστικό αντιπρόσωπο, κάλπη και παραβάν, απλώς οι πολίτες που διαμένουν στο εξωτερικό θα πρέπει να εγγράφονται αρκετές εβδομάδες πριν από τις εκλογές στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους οι οποίοι θα ανοίγουν στις προξενικές Αρχές.
Όπως προαναφέρθηκε, η ρύθμιση αναμένεται να έρθει στη Βουλή έως το τέλος του μήνα, ενώ η ψήφισή της τοποθετείται για τον Σεπτέμβριο. Βεβαίως, αναζητούνται και ευρύτερες συναινέσεις, μια και απαιτούνται 200 ψήφοι στη Βουλή για να τεθεί σε άμεση ισχύ, με τον ΣΥΡΙΖΑ σε αυτή τη φάση να φαίνεται αρνητικός και να στοιχίζεται πίσω από τις θέσεις που είχαν προκύψει από την «επιτροπή Πουλάκη». Επομένως, όπως και στην περίπτωση του εκλογικού νόμου, κρίσιμη «μάζα» και εδώ θα είναι το ΚΙΝ.ΑΛ., το οποίο μένει να αποκρυσταλλώσει τη στάση του.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παρασκήνιο» στις 17/8

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.