Βουλή: Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τις νέες άδειες οδήγησης
Ολοκληρώθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής, το βράδυ της Τετάρτης, η συζήτηση και ψήφιση, κατά πλειοψηφία, του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το νέο σύστημα χορήγησης αδειών οδήγησης οχημάτων
Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου με τίτλο «Δοκιμασία προσόντων και συμπεριφορές υποψηφίων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση διπλώματος οδήγησης και άλλες διατάξεις», ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ και ΔΗΣΥ.
Η ΝΔ και η Χρυσή Αυγή το καταψήφισαν, ενώ το ΚΚΕ και η Ένωση Κεντρώων ψήφισαν «παρών».
Στο νομοσχέδιο εγκρίθηκαν και δύο ακόμα τροπολογίες που προβλέπουν ρυθμίσεις για την κυκλοφορία φορτηγών και ρυμουλκούμενων οχημάτων και προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ, σε ΟΑΣΘ και ΟΣΕ.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, υπεραμύνθηκε του νομοθετήματός του, τονίζοντας ότι «έπειτα από πολλές δεκαετίες επιτυγχάνεται μέσα από το νομοσχέδιο η τροποποίηση ενός αναχρονιστικού συστήματος που όλοι οι πολίτες γνώριζαν τη διαβλητότητα του».
Από την πλευρά της, η αξιωματική αντιπολίτευση έκανε λόγο για απαράδεκτο, μη εφαρμόσιμο και προβληματικό νομοσχέδιο, που μετακυλύει τα προβλήματα.
Σπίρτζης: Μια νέα εποχή οδικής ασφάλειας
«Αυτή η μεταρρύθμιση, είναι στο πλαίσιο ενός ολιστικού σχεδίου για να προχωρήσουμε σε μια νέα εποχή οδικής ασφάλειας», υποστήριξε ο υπουργός Υποδομών.
Παράλληλα, μίλησε για δύο άξονες της μεταρρυθμιστικής αυτής προσπάθειας, της οποίας ο πρώτος αφορά τις υποδομές στο εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας και ο δεύτερος την οδική ασφάλεια.
Όπως είπε ο κ. Σπίρτζης, την επόμενη εβδομάδα ξεκινούν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τον οδικό άξονα Πάτρα-Πύργος, ενώ έκανε λόγο για έργα οδικής ασφάλειας ύψους 500 εκατ. ευρώ.
Αναφερόμενος ειδικότερα στον άξονα οδικής ασφάλειας, μίλησε για τη δημιουργία εκπαιδευτικής ύλης και ηλεκτρονικής πλατφόρμας ενημέρωσης και εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών -που ήδη εφαρμόζεται πιλοτικά στα σχολεία- καθώς και αλλαγή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ώστε αυτός από εισπρακτικού χαρακτήρα να μετατραπεί σε συμμόρφωση και εκπαίδευση των πολιτών.
Ο κ. Σπίρτζης χαρακτήρισε τομές του νομοσχεδίου, τις κάμερες και τα μικρόφωνα εντός αιθουσών εξέτασης και οχημάτων, όπως και την ηλεκτρονική κλήρωση με την οποία καθορίζεται το ζευγάρι εξεταζόμενου και εξεταστή, τις πειθαρχικές ποινές και τα πρόστιμα που φθάνουν ως και τις 6.000 ευρώ για εξεταστές και σχολές οδηγών καθώς και ότι θεσμοθετείται η συνοδευόμενη οδήγηση για τους 17άρηδες.
Ακόμα, διαβεβαίωσε ότι μέχρι τον Οκτώβριο θα έχει ολοκληρωθεί το ηλεκτρονικό σύστημα οπότε και θα εφαρμοστεί κι έτσι «θα μπει τέλος στο πλυντήριο αδειών οδήγησης».
Ο κ. Σπίρτζης επιτέθηκε στη ΝΔ κατηγορώντας τη για λαϊκισμό και τόνισε ότι αντιδρά και σπεκουλάρει για τις προϋποθέσεις ανανέωσης της άδειας σε οδηγούς άνω των 74 ετών, όταν αυτή η διάταξη ψηφίστηκε τον περασμένο Μάρτιο.
ΝΔ: Προβληματικές διατάξεις
Από την πλευρά του, ο εισηγητής της ΝΔ Ανδρέας Κατσανιώτης έκανε λόγο για προβληματικές διατάξεις, χαρακτηρίζοντας το νομοσχέδιο μη εφαρμόσιμο και προσχηματικό.
Όπως υποστήριξε, χρησιμοποιείται δήθεν το θέμα της διαφάνειας για να δώσει λύση στις πληρωμές υπερωριακής απασχόλησης, ενώ κατηγόρησε τον υπουργό Μεταφορών ότι παριστάνει τον κήνσορα της τάξης και της ηθικής στοχοποιώντας χιλιάδες επαγγελματίες.
Μίλησε ακόμα για εμπαιγμό του υπουργείου προς τους εξεταστές «τους οποίους κρατά ομήρους διακόπτοντας τους τη μηνιαία αποζημίωση των 250 ευρώ», ενώ εξέφρασε την αντίθεση του κόμματος του να ξαναδίνουν εξετάσεις οι οδηγοί που είναι πάνω από 74 ετών, σημειώνοντας ότι σε καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν συμβαίνει αυτό.
«Ανοίγετε ένα ακόμη παράθυρο εξυπηρέτησης πελατειακών σχέσεων και υμετέρων αυξάνοντας τις θέσεις ειδικών συμβούλων και συνεργατών» πρόσθεσε ο εισηγητής της ΝΔ.
ΔΗΣΥ: Προχειρογράφημα γραμμένο στο πόδι
Ο εισηγητής της ΔΗΣΥ Γιάννης Μανιάτης, έκανε λόγο για «προχειρογράφημα γραμμένο στο πόδι», σημειώνοντας ότι αντί πράγματι να παταχθεί η διαφθορά και η διαπλοκή ενισχύεται, ενώ την ίδια ώρα στοχοποιούνται κοινωνικές ομάδες.
«Παρών» από το ΚΚΕ
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Κωνσταντίνος Στεργίου, ανέφερε ότι το νομοσχέδιο δεν αντιμετωπίζει τα προβλήματα που υπάρχουν ούτε μπορεί να διασφαλίσει τη διαφάνεια, το αδιάβλητο και την αξιοκρατία του συστήματος που είναι πλήρως ιδιωτικοποιημένο.
«Το ΚΚΕ ψηφίζει “παρών”. Το νομοσχέδιο επιχειρεί να κάνει κάποιες βελτιώσεις στο σαθρό και διάτρητο σύστημα της διαφθοράς και της διαπλοκής που οργιάζει, όμως υιοθετεί πλήρως την ιδιωτικοποίηση και την οργάνωση του καπιταλιστικού κέρδους» τόνισε ο κ. Στεργίου.
Ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων Γιάννης Σαρίδης, μίλησε για πολλά προβλήματα αδιαφάνειας και αναξιοκρατίας στο σύστημα χορήγησης άδειας οδήγησης.
Ρυθμίσεις για την κυκλοφορία φορτηγών και ρυμουλκούμενων οχημάτων
Στο νομοσχέδιο ψηφίστηκε και η τροπολογία των υπουργών Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου και Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη με την οποία προβλέπονται:
Ρυθμίσεις για την κυκλοφορία φορτηγών και ρυμουλκούμενων οχημάτων:
Ειδικότερα:
-Επιτρέπεται η θέση σε κυκλοφορία περισσότερων του ενός ρυμουλκούμενων ή ημιρυμουλκούμενων για κάθε ρυμουλκό ι.χ. σύμφωνα με υπουργική απόφαση.
-Καταβάλλεται εφάπαξ εισφορά υπέρ του Δημοσίου που ορίζεται στο ποσό των 0,05 ευρώ ανά χιλιόγραμμο και μπορεί να αναπροσαρμόζεται με υπουργική απόφαση, για τη θέση σε κυκλοφορία κάθε ρυμουλκούμενου πέραν του πρώτου, με το οποίο τέθηκε σε κυκλοφορία και το ρυμουλκό.
-Επίσης, προβλέπεται ότι σε περίπτωση ανανέωσης άδειας οδήγησης, με χρονικό περιορισμό για ιατρικούς λόγους πριν από τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας, δεν καταβάλλονται το ποσό των 50 ευρώ ανανέωσης δικαιώματος οδήγησης καθώς και το πάγιο τέλος χαρτοσήμου και η εισφορά υπέρ τρίτων.
Στην ίδια τροπολογία προβλέπεται ακόμα ότι, με κοινή υπουργική απόφαση καθορίζονται:
-Οι διοικητικές κυρώσεις για τις παραβάσεις της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας στην περίπτωση που διαπράττονται με φορτηγά, ρυμουλκούμενα και ημιρυμουλκούμενα οχήματα
-Τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας φορτηγών αυτοκινήτων στο οδικό δίκτυο της χώρας.
Τέλος, προβλέπεται ότι στους πόρους της Ανώνυμης Εταιρείας «ΑΝΑΠΛΑΣ ΑΘΗΝΑΣ Α.Ε.» περιλαμβάνονται εφεξής και η επιχορήγηση από τον τακτικό προϋπολογισμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και όχι μόνο επιχορήγηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Ο υπουργός Υποδομών έκανε δεκτή και τροπολογία του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτη Βαρδάκη για προσλήψεις οδηγών και μηχανοδηγών μέσω ΑΣΕΠ για την κάλυψη άμεσων αναγκών σε Ο.Α.Σ.Θ και ΟΣΕ.