Η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα σε νέα αναπτυξιακή πορεία
Η χώρα επανέρχεται με σταθερά βήματα στην κανονικότητα και είναι σαφές ότι πλέον βαδίζουμε σε ρυθμούς ισχυρότερης ανάπτυξης. Μέρα με τη μέρα, η εικόνα αλλάζει και αυτό σταδιακά θα βελτιώνει και την καθημερινότητα των πολιτών. Σε αυτόν ακριβώς το στόχο αποσκοπούν και οι προσπάθειες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Και κεντρικό ρόλο σε αυτό το σχέδιο, έχουν ασφαλώς η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα γενικότερα.
Του Κώστα Καραμανλή*
Η αλήθεια είναι ότι τα προηγούμενα χρόνια, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παραμέλησε την ανάπτυξη των υποδομών και την παραγωγή έργων στη χώρα μας. Αφενός δεν ξεκίνησε ούτε ένα μεγάλο έργο και αφετέρου σε πολλές περιπτώσεις καθυστέρησε ή κόλλησε στο τέλμα έργα των οποίων οι διαδικασίες είχαν ήδη ξεκινήσει –και περιορίστηκε στο επίπεδο της ολοκλήρωσης ορισμένων έργων που βρήκε ήδη σε πολύ προχωρημένο στάδιο.
Σήμερα, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καλούμαστε να συνδυάσουμε το άμεσο με το μακροπρόθεσμο. Στον τομέα των υποδομών, η φιλοσοφία μας είναι ότι δεν αντιμετωπίζουμε τα έργα ως εργαλεία λαϊκισμού, αλλά ως εργαλεία ανάπτυξης. Δημιουργούν νέες δουλειές και βοηθούν ολόκληρες περιοχές της χώρας να αναβαθμιστούν. Γι’ αυτό και θέλουμε να υλοποιήσουμε έργα που έχουν ταλαιπωρηθεί επί χρόνια, αλλά και να προχωρήσουμε στο στρατηγικό σχεδιασμό για τα νέα έργα της επόμενης 15ετίας. Και πέρα από τα μεγάλα έργα, θα δοθεί έμφαση σε έργα καθημερινότητας: αντιπλημμυρικά, αντιπυρικά, όπως ακόμα και έργα συντήρησης των δικτύων υποδομών. Παράλληλα, είμαστε έτοιμοι να δημιουργήσουμε ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο υλοποίησης των έργων χωρίς υπερβολικές εκπτώσεις και υπερβάσεις χρονοδιαγραμμάτων και να προσελκύσουμε επενδύσεις. Στον δε τομέα των συγκοινωνιών, η φιλοσοφία μας είναι ότι την καθημερινότητα των πολιτών πρέπει να την αντιμετωπίζουμε με σεβασμό και σοβαρότητα. Πάντα.
Ιδίως στη Θεσσαλονίκη, οι πολίτες έχουν ταλαιπωρηθεί πολύ στην καθημερινότητά τους. Από τη μια επί χρόνια περιμένουν το Μετρό κι από την άλλη η τραγική κατάσταση στην οποία οδήγησε τον ΟΑΣΘ η προηγούμενη κυβέρνηση δυσκόλεψε πολύ τις μετακινήσεις με το λεωφορείο. Προβλήματα που δυστυχώς δεν μπορούν, βέβαια, να λυθούν μέσα σε μια νύχτα, αλλά δουλεύουμε συστηματικά για την αντιμετώπισή τους.
Για το Μετρό Θεσσαλονίκης, τη βασική αιτία καθυστερήσεων πλέον τη γνωρίζουν όλοι. Είναι οι χειρισμοί που έγιναν τα τελευταία χρόνια, στους σταθμούς Βενιζέλου και Αγία Σοφία. Από την πλευρά μας, εμείς θέλουμε αυτό που θέλει και η πόλη: να λειτουργήσει το Μετρό. Να ολοκληρωθεί όσο πιο γρήγορα και όσο πιο οικονομικά γίνεται. Και είμαστε αποφασισμένοι να δουλέψουμε σκληρά για να το πετύχουμε. Δεν πρόκειται να πούμε, όμως, μεγάλα λόγια και πολύ περισσότερο, δεν πρόκειται να εγκαινιάσουμε «μουσαμάδες» όπως έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση… Τέτοιες ξεπερασμένες πολιτικές του χτες, δεν μας ταιριάζουν.
Τώρα τα πράγματα έχουν αλλάξει. Το έργο αυτό έχει στοιχίσει πάρα πολλά χρήματα και πρωταρχικός στόχος για εμάς είναι να διασφαλίσουμε το δημόσιο συμφέρον και το δημόσιο χρήμα. Εμείς, δεν θα εγκαινιάσουμε μουσαμάδες, θα εγκαινιάσουμε Μετρό.
Όσο για τον ΟΑΣΘ, η αλήθεια είναι ότι δυστυχώς παραλάβαμε τον Οργανισμό σε κατάσταση διάλυσης. Η κρατικοποίηση κατέληξε σε φιάσκο. Ενδεικτικά, ενώ κανονικά απαιτούνται 450-500 λεωφορεία για τις ανάγκες της Θεσσαλονίκης, παραλάβαμε σε λειτουργία 215, δηλαδή λιγότερα από τα μισά. Και δυστυχώς αποδείχτηκε για άλλη μια φορά ότι το εισιτήριο του λαϊκισμού είναι ακριβό –και το πληρώνουν οι πολίτες, ιδίως μάλιστα οι λιγότερο προνομιούχοι. Σήμερα, η ουσία δεν είναι τόσο το τυπικό καθεστώς του ΟΑΣΘ, άλλωστε ο ισχυρός κρατικός σχεδιασμός μπορεί να εξασφαλίσει τις δημόσιες υπηρεσίες μεταφορών ανεξάρτητα από το ιδιοκτησιακό μοντέλο. Η ουσία είναι να γίνει ο Οργανισμός βιώσιμος και να εξυπηρετεί τους Θεσσαλονικείς σε ανθρώπινες συνθήκες. Γι΄αυτό το σκοπό συνεργαζόμαστε με τη νέα διοίκηση του ΟΑΣΘ, ώστε να εξασφαλίσουμε μια βιώσιμη λύση. Προσπαθούμε να βελτιώσουμε την κατάσταση και μέρα με τη μέρα αυτό θα γίνεται και πιο ορατό στους Θεσσαλονικείς. Στη ΔΕΘ η κυβέρνηση θα ανακοινώσει έναν σημαντικό αριθμό λεωφορείων που θα προστεθούν στη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση της πόλης.
Βέβαια, δεν είναι μόνο το Μετρό και ο ΟΑΣΘ που απασχολούν τους πολίτες. Κι άλλα μεγάλα στοιχήματα είναι μπροστά.
Δουλεύουμε ώστε η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα να μπουν σε μια νέα αναπτυξιακή πορεία, με σύγχρονες υποδομές που αφενός βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών της και αφετέρου δίνουν τη δυνατότητα στην περιοχή να αναδείξει τα μεγάλα συγκριτικά της πλεονεκτήματα.
Ο Κώστας Καραμανλής είναι Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών