04:12, Πέμπτη
29 Σεπτεμβρίου 2022

Αρχηγέ Λυμπέρη, η Ελλάδα δεν είναι μικρή χώρα

Το μήλο δεν πέφτει πάντα κάτω από τη μηλιά. Στην περίπτωση του Παναγιώτη Λυμπέρη μάλιστα φαίνεται ότι κύλησε και πολύ μακριά. Ο αρχηγός του Στόλου, ο αξιωματικός που θα έπρεπε να ενσαρκώνει το δόγμα της αποτροπής, δείχνει να κυριεύεται από προσωπικές φιλοδοξίες και επικίνδυνες για την άμυνα της χώρας απόψεις.

Αν και στις προηγούμενες κρίσεις τού δόθηκε μια δεύτερη ευκαιρία να αποκαταστήσει τη φήμη του, εκείνος όχι μόνο δεν την εκμεταλλεύτηκε αλλά εξέθεσε με τη στάση του όσους τον εμπιστεύτηκαν. Ο κόμπος όμως έχει φτάσει στο χτένι και πλέον ο αντιναύαρχος θεωρείται από πολλούς «αγκάθι» στα πλευρά του Πολεμικού Ναυτικού.

Ο στόλαρχος δεν έκρυψε ποτέ την προτίμησή του για «μικρό» Πολεμικό Ναυτικό. Συνηθίζει να λέει σε συνεργάτες του ότι η Ελλάδα εκτείνεται από τη Θράκη έως την Κρήτη και για την κάλυψη της περιοχής αυτής αρκούν μόλις έξι μεγάλες Μονάδες Επιφανείας. Για να υποστηρίξει αυτή την ηττοπαθή άποψη πότε επικαλείται την έλλειψη κονδυλίων για τη συντήρηση των πλοίων και των μέσων του Πολεμικού Ναυτικού και πότε τη φιλοσοφία του ότι η αποτροπή δεν λειτουργεί.

Ακόμη πιο παράδοξο ακούγεται το δόγμα του ότι η Ελλάδα πρέπει να δείχνει αδύναμη ώστε να δελεάσει την Τουρκία να χτυπήσει πρώτη και έπειτα από ένα θερμό επεισόδιο λίγων ωρών οι δύο πλευρές να καθίσουν στο τραπέζι του διαλόγου. Ένα δόγμα που όχι μόνο δεν ακολουθεί την εθνική γραμμή, αλλά θέτει σε κίνδυνο την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας. Θα μπορούσε να σχολιάσει κανείς ότι η εμμονή για σύγκρουση με την Τουρκία πηγάζει από την ανάγκη του να «καθαρίσει» το όνομα της οικογένειας.

Απαξίωση

Εθνικά επιζήμια όμως είναι και η απαξίωση των μέσων του Πολεμικού Ναυτικού, πλωτών και ιπτάμενων. Ο αντιναύαρχος, προκειμένου σηκώσει «μπαϊράκι» απέναντι στις αποφάσεις της ηγεσίας, καθήλωσε ελικόπτερα, άφησε φρεγάτες χωρίς κινητήρες και, σύμφωνα με πληροφορίες, επιχείρησε να αποκρύψει συμβάντα. Όσο ανοίγουν στόματα, έρχονται στην επιφάνεια σοβαρά περιστατικά και καταγγελίες με αυτόν πρωταγωνιστή. Οι φωνές αυτές λένε πως από δικό του πείσμα δεν προχωράει η αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ, γιατί θέλει μόνο γαλλικά πλοία στον Στόλο – άλλωστε είναι γνωστό ότι απεχθάνεται οτιδήποτε αμερικανικό. «Θύμα» της ιδεοληψίας του, εκτός από τις φρεγάτες που βγάζει στο Αιγαίο και με μία μηχανή, φαίνεται πως είναι και τα ελικόπτερα S-70B που «σαπίζουν» στο Κοτρώνι χωρίς ανταλλακτικά ή σκυλεύονται προκειμένου να καλυφθούν κακήν κακώς οι ζημιές σε άλλα ελικόπτερα από περιστατικά για τα οποία η ηγεσία δεν ενημερώθηκε ποτέ.

Πληροφορίες μάλιστα θέλουν τον στόλαρχο να γνωμοδοτεί αρνητικά στην αγορά 8ου Romeo αντί των τριών Bravo που δεν μπορούν πλέον να επιδιορθωθούν. Άλλωστε, όπως επισημάναμε νωρίτερα, ο αντιναύαρχος δεν θέλει και πολλά μέσα γιατί η Ελλάδα δεν είναι «ιμπεριαλιστική δύναμη». Είχε υποστηρίξει, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι οι Αμερικανοί πουλάνε στην Ελλάδα πλοία και ελικόπτερα ώστε ελληνικά πληρώματα να συμμετέχουν στις «πολεμικές» επιχειρήσεις τους στη Μέση Ανατολή, όταν οι ίδιοι είναι απασχολημένοι σε άλλο μέρος του κόσμου. Αυτά υποθέτουμε ότι συζητά και με τους συντρόφους του της αντιπολίτευσης κάνοντας εξωτερική πολιτική, ενώ θα έπρεπε να σχεδιάζει την άμυνα της χώρας απέναντι στις τουρκικές απειλές.

Λαλίστατος

Ασχολούμενος αρκετά με την εικόνα του, διατηρεί στενή σχέση με δημοσιογράφους συγκεκριμένων μέσων, στους οποίους φαίνεται να διοχετεύει πληροφορίες ακόμη και στα διαλείμματα των συνεδριάσεων του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως κάθε φορά που η ηγεσία αποφασίζει κάτι που είναι κόντρα στις αριστερές πεποιθήσεις του, ακολουθεί μια ομοβροντία δημοσιευμάτων και αναρτήσεων από τρολ του χώρου.

Όλα αυτά θα ήταν ψιλά γράμματα αν αφορούσαν κάποιο πολιτικό πρόσωπο. Όμως ο αρχηγός του στόλου κρατά στα χέρια του το γόητρο του Πολεμικού Ναυτικού και την τύχη ενός έθνους. Και αν όντως χρειάζεται παραινέσεις για να κάνει το καθήκον του, όπως στην ελληνοτουρκική κρίση του 2020, τότε μάλλον η στρατιωτική και πολιτική ηγεσία θα πρέπει να ασχοληθεί σοβαρά με την περίπτωσή του προτού να είναι πολύ αργά.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL