fbpx

, Τρίτη
15 Οκτωβρίου 2024

search icon search icon

Γ. Καραγιάννης: Το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει πλέον ορατό ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2023

Ομιλία παραχώρησε στο πλαίσιο του 5ου Συνεδρίου Prodexpo που πραγματοποιείται σήμερα στη Θεσσαλονίκη, ο Υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης. Ο υφυπουργός μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στα έργα που πραγματοποιούνται στην χώρα και ιδιαίτερα στο Fly Over και στην ολοκλήρωση του μετρό της Θεσσαλονίκης.

Αναλυτικά η τοποθέτηση:

Τα τελευταία 2,5 χρόνια στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αλλάξαμε το δόγμα, τις προτεραιότητες, τη θεώρηση, αλλά και τη θεσμική και χρηματοοικονομική διαχείριση των έργων υποδομής. Εξαγγείλαμε και υλοποιούμε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα έργων άνω των 13 δις €, που στόχο έχει την επανεκκίνηση του κατασκευαστικού κλάδου και την αναβάθμιση των υποδομών της χώρας ώστε να ανταποκριθούν στις ανάγκες της οικονομίας μας, τονίζοντας τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, δημιουργώντας τις συνθήκες για καλύτερες, ταχύτερες και ασφαλέστερες μετακινήσεις από την Αλεξανδρούπολη ως τη Κρήτη. Παραλάβαμε έργα στάσιμα και προβληματικά που λίμναζαν, και εφαρμόζοντας μια νέα φιλοσοφία είμαστε σε θέση σήμερα να βρισκόμαστε μπροστά σε ένα εντυπωσιακό πακέτο έργων για τη Θεσσαλονίκη και τη Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας. Εντατικοποιώντας τη χρήση του θεσμικού και χρηματοδοτικού εργαλείου των ΣΔΙΤ και αξιοποιώντας τα σύγχρονα χρηματοδοτικά κερδίζουμε σε ταχύτητα εξασφαλίζοντας παράλληλα χρηματοδότηση και δίκαια ανταπόδοση για το δημόσιο συμφέρον. Υλοποιούμε τα έργα που θα ωθήσουν σε ακόμη ισχυρότερη ανάπτυξη την οικονομία μας το αμέσως επόμενο διάστημα και θα προετοιμάσουν το έδαφος για την επόμενη μέρα των υποδομών στη χώρα. Στον συγκοινωνιακό τομέα και ιδιαίτερα σε ο,τι αφορά τα έργα βελτίωσης των αστικών μεταφορών, τρέχουμε με γρήγορους ρυθμούς:

Το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει πλέον ορατό ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2023, με απόλυτο σεβασμό όλων των αρχαιοτήτων και ειδικότερα του σταθμού Βενιζέλου. Όλοι οι επιμέρους ρυθμοί εξέλιξης και ποιοτικοί δείκτες, δείχνουν ότι θα επιτευχθεί εντός χρονοδιαγράμματος η παράδοση του πολύπαθου αυτού έργου. Το ποσοστό υλοποίησης του έργου φτάνει στο 82%, ενώ για την επέκταση προς τη Καλαμαριά, το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει στο 84%. Πριν από περίπου δύο χρόνια σας παρουσιάσαμε το FlyOver, ένα έργο που εμπνεύστηκε, σχεδιάστηκε, μελετήθηκε τεχνικά και χρηματοοικονομικά εξ’ ολοκλήρου επί της κυβέρνησής μας και πλέον έχει προσωρινό ανάδοχο. Είναι ένας υπερσύγχρονος εναέριος αυτοκινητόδρομος, με όλες τις πράσινες και κλιματικές προδιαγραφές. Λειτουργεί συμπληρωματικά και πολλαπλασιαστικά μαζί με το ΜΕΤΡΟ για την ανακούφιση της κυκλοφορίας στη πόλη. Πέρα όμως από τη συγκοινωνιακή του αξία, αποτελεί και μια πρότυπη πρόταση ανάδειξης του δημοσίου χώρου μέσω των αναπλάσεών που θα υλοποιηθούν. Ο διαγωνισμός έτρεξε σε πρωτόγνωρους ρυθμούς για τα ελληνικά δεδομένα και στο τέλος του έτους θα εγκατασταθούν τα πρώτα εργοτάξια. Θέλω να τονίσω τέλος, πως πρόκειται για έναν περιφερειακό αυτοκινητόδρομο που θα λειτουργεί χωρίς διόδια. Ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης θα αμείβεται μέσω πληρωμών διαθεσιμότητας από το Ελληνικό Δημόσιο. Στην ενότητα των μεγάλων οδικών υποδομών της Περιφέρειας, τους κάθετους άξονες της Εγνατίας οδού και στην ευρύτερη περιοχή επιρροής της πόλης, πρέπει να σταθούμε

  • Στο έργο βελτίωσης – διαπλάτυνσης της οδού Μουδανιά – Ποτίδαια. Το ορφανό χιλιόμετρο που εκκρεμούσε για χρόνια, το δημοπρατήσαμε, το ξεκινήσαμε και προγραμματίζουμε να το παραδώσουμε το καλοκαίρι, μέσα στη τουριστική σεζόν
  • Αλλά και στο Θέρμη-Γαλάτιστα, όπου ήδη έχουμε παραδώσει στην κυκλοφορία και τα πρώτα χιλιόμετρα, και μάλιστα εκείνα της νέας χάραξης, με ορίζοντα παράδοσης του συνολικού έργου το φθινόπωρο.

Και τα δύο αυτά έργα θα κάνουν ταχύτερες, ποιοτικότερες και ασφαλέστερες τις μετακινήσεις από και προς τη Χαλκιδική. Ξέρετε αυτή η δυστοκία επι σειρά ετών μίας εύρυθμης και αποτελεσματικής σύνδεσης της Χαλκιδικής με τη Θεσσαλονίκη αποκαθίσταται. Θέλω να αναφερθώ επίσης και στο πολύ σημαντικό έργο που γίνεται στην γέφυρα του ποταμού Αλιάκμονα, στον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη, στο τμήμα Μαλιακός-Κλειδί. Είναι κομβικό για την ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας και δεν είναι τυχαίο ότι πρόσφατα επισκέφθηκε το εργοτάξιο και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός. Είναι ένα έργο που έχει ήδη ολοκληρωθεί κατά το ήμισυ και εκτιμούμε ότι στο τέλος του 2022 θα παραδοθεί προς χρήση στους πολίτες και αυτό. Με την ολοκλήρωσή του θα επιτευχθεί η αναβάθμιση του ΠΑΘΕ στο τμήμα της Κεντρικής Μακεδονίας, αφού τόσο η Αγροτική οικονομία όσο και η ανάπτυξη του τουρισμού προϋποθέτουν τις σύγχρονες αυτές οδικές υποδομές.

Τέλος στα οδικά έργα, να αναφερθώ και στη ριζική αναβάθμιση οδικού άξονα Θεσσαλονίκης – Έδεσσας μέσω ΣΔΙΤ, συνολικού μήκους περίπου 80χλμ, ενώ στο έργο περιλαμβάνεται και η λειτουργία και η συντήρηση. Και το έργο αυτό εκτελείται στην καρδιά της Κεντρικής Μακεδονίας, είναι νευραλγικής σημασίας, εκτείνεται από τον νομό Θεσσαλονίκης έως και το νομό Πέλλας. Το έργο αυτό θα αναβαθμίσει τη σύνδεση του Μητροπολιτικού κέντρου της Θεσσαλονίκης και της ΒΙΠΕ με τη παραγωγική ενδοχώρα του Νομού Πέλλας προκειμένου να μεταφέρονται άνθρωποι και προϊόντα με ταχύτητα και ασφάλεια.

Όσον αφορά τις στρατηγικές υποδομές εθνικού χαρακτήρα: Ολοκληρώσαμε και αναβαθμίσαμε όπως όλοι γνωρίζουμε , το νέο αεροδρόμιο Μακεδονία. Η λειτουργική, χωρητική και αισθητική αναβάθμιση θα συμβάλλει στο μέγιστο στον εισερχόμενο τουρισμό στην Βόρεια Ελλάδα. Ξεκινήσαμε όμως και τη κατασκευή της οδικής σύνδεσης του 6ου προβλήματα του Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό. Ένα έργο που βρισκόταν στον «αέρα» για χρόνια πλέον γίνεται πραγματικότητα. Αρκεί να αναφέρω ότι η διασύνδεση με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία οδό εκκρεμούσε από το 2000. Πρόκειται για ένα έργο στρατηγικής σημασίας καθώς θα αυξήσει σημαντικά τις δυνατότητες των συνδυασμένων μεταφορών αλλά και τη συνολική ανταγωνιστικότητα του Λιμένα της Θεσσαλονίκης. Ξέρετε, η ανάπτυξη του λιμανιού φέρνει ανάπτυξη για όλη την πόλη, μεγάλες επενδύσεις και θέσεις εργασίας. Για αυτό προκηρύξαμε διαγωνισμό και για τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα με στόχο να μετατρέψουμε το λιμάνι σε εμπορευματικό κόμβο μεταφορών και logistics στην Βόρεια Ελλάδα, με άμεση θετική επιρροή στις βαλκανικές αγορές.

Στον ίδιο διαγωνισμό με τη σύνδεση του 6ου προβλήτα, περιλαμβάνεται και το σημαντικό έργο του Προαστιακού Σιδηρόδρομου Δυτικής Θεσσαλονίκης. Συνολικά το έργο των 45 εκατ. ευρώ ,εντάσσεται στο μεγάλο πακέτο σιδηροδρομικών έργων ύψους 4,5 δις. ευρώ το οποίο στην πλειονότητά του αφορά τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, αφού περιλαμβάνει μεγάλα έργα όπως το Θεσσαλονίκη -Τοξότες και το Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο. Στον τομέα των σύγχρονων κτιριακών έργων και έργων αντιπλημμυρικής προστασίας προχωράμε σε πολλαπλές παρεμβάσεις.Τα έργα που υλοποιούμε μέσα στον αστικό ιστό της πόλης, είναι έργα της καθημερινότητας της ζωής των πολιτών.Το έργο των σχολείων, περιλαμβάνει την κατασκευή 17 υπερσύγχρονων, βιοκλιματικών, ενεργειακά αναβαθμισμένων σχολικών μονάδων και τους επόμενους μήνες θα έχουμε τον προσωρινό ανάδοχο. Θα έχουμε και εδώ εργοτάξια μέσα στο έτος. Πραγματικά όσο και αν δυσκολεύεται κανείς σήμερα να το πιστέψει, τα επόμενα χρόνια η πόλη θα είναι ένα απέραντο εργοτάξιο. Είναι όμως αυτή η απτή απόδειξη της δουλειάς μας για το πολυπόθητο αναπτυξιακό restart της πόλης.

Κύριες και κύριοι

Η Θεσσαλονίκη εδώ και χρόνια χρειαζόταν μεγάλα βιώσιμα έργα υποδομών και εξωστρέφεια για να αναδείξει τον μητροπολιτικό της ρόλο στην φυσική ενδοχώρα των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης γενικότερα. Να διασφαλίσει την ισχυρή της θέση στην γεωπολιτική δυναμική της ευρύτερης περιοχής. Ωστόσο, για χρόνια τα έργα άρχιζαν και τελείωναν άλλοτε σε εξαγγελίες και άλλοτε σε μουσαμάδες. Εμείς αλλάζουμε αυτή την άγονη πρακτική και κάνουμε πράξη ένα συνεκτικό πλάνο, ένα καλοσχεδιασμένο πρόγραμμα με ενιαία ολιστική αντίληψη για τις υποδομές της Θεσσαλονίκης. Είναι προγραμματική δέσμευση της κυβέρνησης, ότι η Θεσσαλονίκη τα επόμενα χρόνια θα είναι μία διαφορετική, πρωταγωνιστική, σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη που θα προσελκύει καινοτόμα επιχειρηματικότητα, τουριστικές και τεχνολογικές επενδύσεις.

Στη Θεσσαλονίκη σήμερα βλέπουμε ανοιχτά, στημένα και ενεργά εργοτάξια. Είναι μία απτή απόδειξη για να άρουμε τις επιφυλάξεις και τη δικαιολογημένη, μερικές φορές, δυσπιστία των κατοίκων της πόλης. Είναι αλήθεια ακόμη πως στη Θεσσαλονίκη υπήρχε ιστορικά μία έντονη τάση υπερπολιτικοποίησης των έργων.

Θεωρώ πως το στοίχημα της νέας βιώσιμης πόλης, της ανάταξης του δημοσίου χώρου και της τόνωσης της επιχειρηματικότητας και τοπικής οικονομίας θα πρέπει, να απαλλαγεί από μικροκομματικά παιχνίδια. Να αφήσουμε επιτέλους έξω από την αντιπαράθεση τα έργα στο πλαίσιο ενός νέου πολιτικού πολιτισμού. Αυτού που χρειάζεται η πόλη και η χώρα συνολικά.

Η Θεσσαλονίκη αξίζει να είναι πρωταγωνίστρια της νέας εποχής και γι αυτό εργαζόμαστε καθημερινά.

Σας ευχαριστώ

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.