14:33, Σάββατο
29 Ιανουαρίου 2022

Oι δημοσκοπήσεις βγάζουν μέχρι και τις… "γκόμενες"!

Δημήτρης Βασιλειάδης - φωτο Σάββας Αυγητίδης
Ο άνθρωπος που έφερε τις εταιρείες δημοσκοπήσεων στη Βόρεια Ελλάδα μιλάει inbox στην Μελίνα Καραπαναγιωτίδου για την αναξιοπιστία των ερευνών, τη ρευστότητα των καιρών και τις εταιρείες που εμφανίζονται πριν από εκλογές και εξαφανίζονται αμέσως μετά! Ο Δημήτρης Βασιλειάδης απαντά για τις δημοσκοπήσεις που τον δικαίωσαν και τις έρευνες που “τρέχει” όταν δεν έχουμε εκλογές…
1. Πόσες εταιρείες δημοσκοπήσεων έχουν πέσει μέσα;
Υπάρχουν δύο ειδών μετρήσεις, αυτές που δημοσιεύονται στα ΜΜΕ και αυτές που… δεν δημοσιεύονται. Αυτές που δεν δημοσιεύονται είναι σαφώς πολύ περισσότερες από ότι οι άλλες. Οι δημοσκόποι, αδίκως, κρίνονται από αυτές που δημοσιεύονται που αποτελούν και την μειοψηφία των μετρήσεων. Εμείς ως πιο ειδικοί, κρίνουμε την καλή δουλειά συγκρίνοντας δημοσκοπήσεις από αυτές που δεν δημοσιεύονται και κυρίως πρόκειται για έρευνες κοινής γνώμης που γίνονται για λογαριασμό υποψηφίων Βουλευτών, Δημάρχων και Περιφερειαρχών. Σε γενικές γραμμές, οι δημοσκοπήσεις «πέφτουν» μέσα. Σε σπάνιες περιπτώσεις όπου το αποτέλεσμα είναι οριακό και η πολιτική αστάθεια και η ρευστότητα μεγάλη, έχει τύχει να υπάρχουν αποκλίσεις.
2. Εσείς για ποιες δημοσκοπήσεις είστε δικαιωμένος;
Δικαιωμένος αισθάνομαι για το exit poll των δημοτικών εκλογών του 2014, όπου την 2η Κυριακή μεταξύ Μπουτάρη και Καλαφάτη, δώσαμε το 58% – 42% αντίστοιχα και ήταν το τελικό αποτέλεσμα με μηδέν τοις % απόκλιση. Επίσης την περασμένη Κυριακή, στις 25 Ιανουαρίου, δώσαμε με απόκλιση δεύτερου δεκαδικού το αποτέλεσα των πιο κρίσιμων εκλογών της μεταπολίτευσης. Τα αποτελέσματα του exit poll ήταν και τα τελικά αποτελέσματα της πραγματικής κάλπης. Για την ευστοχία αυτή δέχτηκα και τα συγχαρητήρια των συναδέλφων από την Αθήνα, που για μένα αποτελεί και την μεγαλύτερη αναγνώριση των προσπαθειών μου στο χώρο, από το 2002 που έφερα την Δημοσκόπηση στην Βόρεια Ελλάδα.
3. Τις υπόλοιπες μέρες που δεν έχουμε εκλογές, τι δημοσκοπήσεις συνήθως κάνετε;
Οι εταιρείες δημοσκοπήσεων είναι και εταιρείες έρευνας αγοράς. Για να υπάρχουν όμως έρευνες αγοράς, θα πρέπει να υπάρχει αγορά και δυστυχώς τα τελευταία χρόνια μας έχει τελειώσει.. Η διάρθρωση του κύκλου εργασιών μας στην Interview, είναι 70% πολιτική έρευνα και δημοσκόπηση και 30% έρευνα αγοράς. Το ερώτημα είναι : φτάνει το 30% για να επιβιώσει μια επιχείρηση όταν δεν έχουμε εκλογές; Φτάνει και περισσεύει. Δυστυχώς στην χώρα μας έχουμε άφθονη «παραγωγή» εκλογών , αλλά και όταν δεν έχουμε εκλογές έχουμε εκλογολογία! Άρα και πάλι μετρήσεις.
4. Οι πολίτες κοροϊδεύουν τις δημοσκοπήσεις ή τους πολιτικούς;
Νομίζω κανένας δεν κοροϊδεύει κανέναν. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα η ανταπόκριση του κόσμου στα τηλέφωνα των δημοσκόπων έχει αυξηθεί. Μέσα από τις απαντήσεις που δίνουν στα ερωτηματολόγια μας προσπαθούν να περάσουν το μήνυμα τους στην πολιτική εξουσία. Οι ερωτώμενοι γνωρίζουν πλέον ότι οι πολιτικοί βλέπουν με προσοχή τις δημοσκοπήσεις. Άρα προσπαθούν «χρησιμοποιώντας» τον δημοσκόπο να μεταφέρουν στους κυβερνώντες τα «παράπονα» τους.
5. Πότε μια εταιρεία δημοσκοπήσεων σας έβγαλε από τα ρούχα σας;
Υπάρχουν «εταιρείες» που εμφανίζονται από το πουθενά, συνήθως λίγο πριν τις εκλογές, που δεν πληρούν τα κριτήρια που απαιτούνται (νομικά και επιστημονικά) και παρουσιάζουν έρευνες χωρίς και πάλι να εφαρμόζουν τους κανόνες δεοντολογίας που απαιτούνται για την δημοσίευση ερευνών κοινής γνώμης. Δυστυχώς το φαινόμενο αυτό είναι πολύ συχνό. Ένα τρόπος καταπολέμησης του είναι τα μέσα που φιλοξενούν τέτοιες έρευνες να γνωρίζουν ή και να ψάχνουν καλύτερα το ποιον φιλοξενούν. Υπάρχουν και εκεί ευθύνες.
6. Περιγράψτε μου κάποια περίεργα από την καθημερινότητα των δημοσκοπήσεων…
Σε κάποιες αυτοδιοικητικές εκλογές όπου ένας εν ενεργεία Δήμαρχος μου ανέθεσε έρευνα για να δει πως πάνε τα πράγματα στον Δήμο του και αν επανεκλέγεται, με το που αρχίζουν να «πέφτουν» τα πρώτα τηλέφωνα στην περιοχή, κάποιες από τις τηλεφωνήτριες μπαίνουν στο γραφείο μου και μου αναφέρουν ότι οι δημότες τους λένε στο τηλέφωνο ο Δήμαρχος να γυρίσει στην γυναίκα του και να αφήσει την «γκόμενα». Οι αναφορές στην «γκόμενα» συνεχίστηκαν σε όλη την διάρκεια της πρώτης ημέρας της έρευνας. Κάποια στιγμή αποφασίζω να τον πάρω τηλέφωνο και να του πω τι συμβαίνει. Τον βρίσκω στο κινητό του και τον ρωτάω : Δήμαρχε , έχεις «γκόμενα»; Και με ρωτάει: εσύ που το ξέρεις; Ρε Δήμαρχε του λέω εδώ το ξέρει όλος ο Δήμος, και συ το χεις κρυφό καμάρι;; Δεν μπορώ να σας περιγράψω τι γέλιο έπεσε!. Πάντως ο συγκεκριμένος επανεκλέχθηκε…
photos Σάββας Αυγητίδης / www.e-photopress.blogspot.com 
φωτο Σάββας Αυγητίδης