, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Η κυβέρνηση «σχεδιάζει και μεριμνά» για το «καλό» της Αυτοδιοίκησης!

dimarxeio
Του Λάζαρου Κυρίζογλου*
Πάντοτε η Ελληνική Τοπική Αυτοδιοίκηση ήταν μπροστά από την κεντρική εξουσία, δηλαδή τις εκάστοτε ελληνικές κυβερνήσεις σε όλα τα θέματα. Πάντοτε είχαμε θέσεις για την περιβόητη Διοικητική Μεταρρύθμιση με όλες τις αποφάσεις των Συνεδρίων μας, τις οποίες επαναβεβαιώσαμε στο Συνέδριο της τότε Κεντρικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδος (ΚΕΔΚΕ) και ήδη Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) στο Κάστρο της Κυλλήνης το 2007.
Πρώτοι εμείς δηλαδή η Αυτοδιοίκηση θέλαμε, επιδιώκαμε και επιζητούσαμε την Διοικητική Μεταρρύθμιση, όχι όπως την επιδίωξε με τον «Καλλικράτη» η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ υπό τον Γιώργο Παπανδρέου αλλά Μεταρρύθμιση σε τρία επίπεδα: Α΄ βαθμός (Δήμοι και Κοινότητες), Β΄ βαθμός (Νομαρχίες Περιφέρειες) και Κεντρικό Κράτος. Το κράτος δεν τ’ αγγίξανε! Το άφησαν να πηγαίνει αργά, γραφειοκρατικά, σαν βοϊδάμαξα! Απλά «βάλανε χέρι» στους δήμους-κοινότητες, στα οικονομικά και το προσωπικό τους. Χάραξαν τα όρια των νέων δήμων, σε πολλές περιπτώσεις, με ιδιοτελή δηλ. κομματικά κριτήρια. Και ναι μεν ο Καλλικράτης μπορεί να μην απέδωσε τα αναμενόμενα εν μέσω οικονομικής κρίσης, ωστόσο θα ήταν λάθος να κατεδαφισθούν τα πάντα σήμερα, χωρίς να ολοκληρωθεί θεσμικά το πρόσφατο εγχείρημα (πέρασαν μόλις 4 χρόνια και 3 μήνες από την έναρξη εφαρμογής του). Πρέπει να εκδοθούν τα Π.Δ., οι Υ.Α. και ΚΥΑ, που προβλέπονται με βάση τις εξουσιοδοτικές διατάξεις του Ν.3852/2010, για να ολοκληρωθεί και εφαρμοσθεί ο Καλλικράτης. Να θεραπεύσουμε τις όποιες αδυναμίες και ατέλειες. Να ενισχυθεί οικονομικά το εγχείρημα. Και όχι να προβούμε στην κατεδάφιση του και να ξαναρχίσουμε ξανά από την αρχή.
Λέγεται, άδεται και θρυλείται, όπως μέσω αποσπασματικών δηλώσεων ή μέσω διαρροών στον τύπο (sic) είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, ότι η κυβέρνηση, δια του Υπουργείου Εσωτερικών, θα προβεί σε «χωροταξική αποκλιμάκωση» των δήμων, στη δημιουργία 350 έως 380 δήμων αντί των 325 που είναι σήμερα. Επίσης λέγεται ότι η κυβέρνηση θέλει να «αναμορφώσει» την τοπική αυτοδιοίκηση και ότι γίνονται όλα αυτά για το «καλό» της.
Δυστυχώς όμως και η σημερινή κυβέρνηση κάνει το ίδιο λάθος με τις προηγούμενες. Δεν έχει απαλλαγεί από την γνωστή ασθένεια των φημών, που σκοπίμως διαρρέονται από «πηγές» της ή από «κύκλους» της και δημιουργούν θόρυβο και σύγχυση.
Ο υπουργός Εσωτερικών οφείλει να συζητήσει άμεσα με την ΚΕΔΕ, να μιλήσει καθαρά, να ανοίξει τα χαρτιά του και να πει τι συγκεκριμένα προτίθεται να κάνει.
Να γίνει ένας γόνιμος, καλοπροαίρετος διάλογος. Αν αφεθεί η κατάσταση έτσι και δεν το κάνει, τότε θ’ ανοίξει τον ασκό του Αιόλου σε όλη την Ελλάδα, σε κάθε τοπική κοινωνία και θα «τρέχει και δεν θα φθάνει»…
Σ’ ότι αφορά το νόμο 3852/2010 (Καλλικράτης) ο ΣΥΡΙΖΑ στο προεκλογικό του πρόγραμμα αλλά και μετεκλογικά ως Κυβέρνηση, τάσσεται υπέρ αλλαγών, τις οποίες ονομάζει «αναμόρφωση του Καλλικράτη». Δεν είμαστε κατ’ αρχήν αντίθετοι αλλά συμφωνούμε για αλλαγές-τροποποιήσεις-βελτιώσεις του, τις οποίες έχουμε άλλωστε γνωστοποιήσει και στα κόμματα και στην κυβέρνηση. Αρκεί να υπάρξει ένας ειλικρινής μεταξύ μας (κυβέρνηση-Τ.Α.) διάλογος, χωρίς αιφνιδιασμούς και χωρίς τετελεσμένα.
Στέκομαι ιδιαίτερα στο εκλογικό σύστημα των δημοτικών εκλογών, γιατί στο προεκλογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ γίνεται λόγος γι’ αυτό. Πιο συγκεκριμένα ο ΣΥΡΙΖΑ με βάση το προεκλογικό του κείμενο για την Τ.Α. τάσσεται υπέρ της εκλογής των δημοτικών συμβούλων με απλή αναλογική στον πρώτο γύρο των εκλογών και του δημάρχου με ποσοστό 50% συν 1 ψήφο, δηλ. με δύο γύρους, αν αυτό απαιτηθεί. Ταυτόχρονα τάσσεται υπέρ της απαγόρευσης εκλογής δημάρχων πέραν των δύο διαδοχικών θητειών δηλ. να εκλέγονται μόνο δύο φορές. Διατείνεται μάλιστα ότι οι ρυθμίσεις αυτές θα είναι για το καλό της Τ.Α. Στο σημείο αυτό διαφωνούμε κάθετα με την Κυβέρνηση, διότι πιστεύουμε ότι μια τέτοια αλλαγή στο εκλογικό σύστημα θα αποβεί ολέθρια για την Τ.Α. αφού θα οδηγήσει τα Δημοτικά Συμβούλια σε αδυναμία λήψης αποφάσεων και τους Δημάρχους σε «δημάρχους» διακοσμητικά στοιχεία, παρά την αυξημένη δημοκρατική τους νομιμοποίηση, αφού θα εκλέγονται απ’ ευθείας από τους πολίτες.
Αλήθεια, πώς θα διοικούνται οι περισσότεροι δήμοι, στους οποίους εξελέγησαν δήμαρχοι τον δεύτερο γύρο, όταν στα Δημοτικά τους Συμβούλια καμία δημοτική παράταξη δεν θα διαθέτει απόλυτη πλειοψηφία του αριθμού των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου; Θα λαμβάνονται αποφάσεις και πώς; Είναι άλλο το ζήτημα  της μείωσης της διαφοράς (3/5-2/5) μεταξύ πλειοψηφίας και μειοψηφίας (κάτι το οποίο μπορεί να συζητηθεί) και άλλο πράγμα η ανυπαρξία πλειοψηφίας στο Δημοτικό Συμβούλιο, δηλαδή στην πράξη η ακυβερνησία του Δήμου.
Αλλά αν όλα αυτά είναι, κατά τον ΣΥΡΙΖΑ και εύχομαι όχι κατά την κυβέρνηση, τόσο «επωφελή» για την Τ.Α. και συντελούν στην «αναμόρφωση της», γιατί δεν εφαρμόζονται και στην κεντρική πολιτική σκηνή δηλαδή στην εκλογή βουλευτών; Γιατί δεν εφαρμόζεται η απλή αναλογική, χωρίς το πριμ των 50 βουλευτών στο πρώτο κόμμα; Γιατί δεν εφαρμόζεται η απαγόρευση εκλογής πέρα από δύο τετραετίες και στους βουλευτές; Για να δούμε τότε πόσα κόμματα θα χρειασθεί να συμπράξουν ώστε να ευρεθεί ο απαιτούμενος αριθμός των 151 βουλευτών για να σχηματισθεί κυβέρνηση αλλά και πόσοι από τους νυν βουλευτές θα έχουν δικαίωμα επανεκλογής. Αυτά προς το παρόν γιατί έχουμε κα συνέχεια, φυσικά όταν θα ξεκινήσει  σχετικός διάλογος.
 
*Ο κ. Κυρίζογλου είναι δήμαρχος Αμπελοκήπων- Μενεμένης και πρόεδρος ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας
 

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.