15:40, Τετάρτη
17 Αυγούστου 2022

Καμιά ανησυχία για τα F-16

Μπορεί η άρση του βέτο για την ένταξη της Φινλανδίας και της Σουηδίας στη Βορειοατλαντική Συμμαχία να άνοιξε τον «δρόμο» για τον εκσυγχρονισμό των τουρκικών F-16, όμως ακόμη και αν η Άγκυρα εξασφαλίσει το «πράσινο φως» του Κογκρέσου, η Αθήνα δεν ανησυχεί.

Του: ΣΤΑΥΡΟΥ ΙΩΑΝΝΙΔΗ

Και αυτό διότι ο εκσυγχρονισμός 80 μαχητικών, ακόμη και η απόκτηση 40 καινούργιων που έχει αιτηθεί η Άγκυρα, αν εντέλει εγκριθεί και αυτή, δεν αλλάζει τις ισορροπίες στους ουρανούς του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου. Το μόνο που θα καταφέρει η Τουρκία, σύμφωνα με ανώτατες στρατιωτικές πηγές, θα είναι «να μην καθηλώσει τα αεροπλάνα της στο τέλος της δεκαετίας». Ο κίνδυνος αυτός ήταν ορατός στο τουρκικό επιτελείο και οδήγησε σε περιορισμένες «εξόδους» μαχητικών το τελευταίο διάστημα.

Ακόμη και τις μέρες που η τουρκική παραβατικότητα χτυπάει «κόκκινο», με δεκάδες παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου και υπερπτήσεις πάνω από ελληνικά νησιά, τα μαχητικά που απογειώνονται είναι λιγοστά. Είναι γνωστό άλλωστε ότι η τουρκική αεροπορία αντιμετωπίζει σημαντικό πρόβλημα στις διαθεσιμότητες, ειδικά μετά το δυτικό εμπάργκο στους εξοπλισμούς, γεγονός που είχε παραδεχτεί πρόσφατα και ο ίδιος ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Χουλουσί Ακάρ.

Προκειμένου να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα και καθώς βλέπει τα F-16 της να καθηλώνονται το ένα μετά το άλλο, η Άγκυρα αιτήθηκε προ μηνών την αναβάθμιση 80 αεροσκαφών στο επίπεδο Viper, αντίστοιχο δηλαδή με τα ελληνικά, και την αγορά ακόμη 40 Block 70. Ακόμη και με τη θετική αμερικανική απάντηση που φαίνεται πως έχει στα χέρια του ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, θα χρειαστούν αρκετοί μήνες, ίσως και χρόνια μέχρις ότου το πρώτο Viper προσγειωθεί στην Τουρκία. Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι αν κυλήσουν όλα ομαλά, το πρόγραμμα θα ξεκινήσει μετά το 2025, δηλαδή λίγο πριν ολοκληρωθεί η αναβάθμιση των ελληνικών Viper.

Με άλλα λόγια, η Αθήνα θα εντάξει τις φονικές «οχιές» στο οπλοστάσιό της πολύ νωρίτερα από την Άγκυρα και αυτό σημαίνει ότι πάντα οι Έλληνες πιλότοι θα βρίσκονται ένα βήμα μπροστά από τους Τούρκους. Και όλα αυτά αν το τουρκικό πρόγραμμα δεν συναντήσει περαιτέρω καθυστερήσεις λόγω των αντιδράσεων στο αμερικανικό Κογκρέσο, εκεί όπου ο γερουσιαστής και πρόεδρος της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων Ρόμπερτ Μενέντεζ είναι αποφασισμένος να βάλει ξανά στον «πάγο» τις επιδιώξεις της Τουρκίας.

Ισορροπία δυνάμεων

Ακόμη και με έναν αεροπορικό στόλο, που θα αποτελείται κατά βάση από τα 120 F-16V, η Τουρκία υπολείπεται σημαντικά σε ισχύ απέναντι στην Ελλάδα. Την άμεση διαφορά κάνουν τα γαλλικά Rafale F3R και τα Mirage 2000-5. Εκτός από το προβάδισμα στα πτητικά χαρακτηριστικά, ιδίως στις κλειστές αερομαχίες που κατά κοινή ομολογία τα γαλλικά «στρίβουν» καλύτερα και ειδικά τα Rafale δεν υπολείπονται σε δύναμη κινητήρα, η Πολεμική Αεροπορία έχει το απόλυτο πλεονέκτημα που ακούει στο όνομα «Meteor». Είναι ο πύραυλος αέρος αέρος, μεγάλου βεληνεκούς, ο οποίος καθοδηγούμενος από τους υπερσύγχρονους αισθητήρες του Rafale μετατρέπει το Αιγαίο σε «Ζώνη Απαγόρευσης Πτήσεων». Πολύ προτού τα τουρκικά F-16 καταφέρουν να εντοπίσουν τα Rafale, ο Meteor θα τα έχει «εγκλωβίσει» και αν βρεθούν σε «no escape zone», δηλαδή σε ακτίνα που δεν μπορούν να διαφύγουν, τότε η κατάρριψή τους θεωρείται δεδομένη.

Επιπλέον, η Πολεμική Αεροπορία με τους πυραύλους AGM 84L Harpoon και Exocet AM-39, που σύντομα θα ενταχθούν στο ελληνικό οπλοστάσιο, έχει το πάνω χέρι και στη ναυτική κρούση, ενώ οι πύραυλοι αντι-ραντάρ AGM-88E AARGM θα αποτελέσουν το «αντίδοτο» στους S-400. Στο άμεσο μέλλον θα έρθουν και οι Rampage για έγκριση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο τις επιχειρησιακές δυνατότητες των ελληνικών μαχητικών.

Και σε όλα αυτά θα πρέπει να υπολογίζουμε και την ένταξη της Ελλάδας στο κλειστό «κλαμπ» του F-35, με το επίσημο αίτημα της Αθήνας να φτάνει τον Ιούλιο στην Ουάσιγκτον. Με την προσθήκη τουλάχιστον μιας Μοίρας, η Πολεμική Αεροπορία θα διατηρήσει τον απόλυτο έλεγχο στους ουρανούς και για τις επόμενες δεκαετίες.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL