«Κράτει» για τις κορβέτες
Οι κορβέτες φαίνεται πως θα απουσιάζουν από το «καλάθι» του πρωθυπουργού στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, παρά τις πληροφορίες που ήθελαν τον Κυριάκο Μητσοτάκη να ανακοινώνει την πρόσκτηση νέων Μονάδων Επιφανείας για το Πολεμικό Ναυτικό, όπως είχε κάνει το 2020 με τις φρεγάτες και τα αεροσκάφη Rafale.
Του ΣΤΑΥΡΟΥ ΙΩΑΝΝΙΔΗ
Ο φάκελος με την τελική λίστα που κατάρτισε το Ναυτικό Συμβούλιο βάσει των επιχειρησιακών αναγκών της χώρας βρίσκεται από τις αρχές του καλοκαιριού στο Μέγαρο Μαξίμου και, σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό, ο νικητής του διαγωνισμού επρόκειτο να αναδειχθεί εντός της θερινής περιόδου, ώστε να τρέξουν άμεσα οι διαδικασίες και τα πρώτα πλοία να ενταχθούν στον Στόλο ακόμη και πριν το 2025, οπότε και αναμένεται η παραλαβή της πρώτης φρεγάτας Belharra.
Αρμόδιες πηγές ξεκαθαρίζουν ότι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης δεν έχει αλλάξει, ωστόσο η κρίση στην οικονομία και την ενέργεια δημιουργούν νέες επείγουσες ανάγκες. Ο όποιος δημοσιονομικός χώρος θα αξιοποιηθεί κατά προτεραιότητα για την αντιμετώπιση των συνεπειών του πολέμου και τη στήριξη των αδύναμων νοικοκυριών, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η άμυνα της χώρας μπαίνει σε δεύτερη μοίρα, επισημαίνουν οι ίδιες πηγές.
Άλλωστε η θωράκιση των χερσαίων και θαλασσίων συνόρων αλλά και ενίσχυση της αποτρεπτικής ικανότητας των Ενόπλων Δυνάμεων βρίσκονται πάντα στην κορυφή της κυβερνητικής ατζέντας. Μην ξεχνάμε ότι εντός του 2022 η χώρα θα αποκτήσει ακόμη έξι αεροσκάφη Rafale ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό σε 12, καθώς και τα πρώτα F-16 Viper, τα οποία είναι έτοιμα να ενταχθούν στις Μοίρες τους, ενώ ήδη τρέχουν μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα όπως οι 3+1 φρεγάτες FDI Belharra, τα υπόλοιπα 12 Rafale και τα 83 F-16V, οι διαδικασίες για 20 F-35 αλλά και η απόκτηση όπλων όπως οι τορπίλες των υποβρυχίων, οι πύραυλοι AARGM και HARPOON για τα F-16, τα ισραηλινά SPIKE, η ενοικίαση και η απόκτηση Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών αλλά και συστήματα για την αντιμετώπισή τους και πολλά ακόμη προγράμματα που κοστίζουν αρκετά δισεκατομμύρια.
Στο προσκήνιο οι ΜΕΚΟ
Ο χρόνος όμως μετράει αντίστροφα για το Πολεμικό Ναυτικό με τις κύριες Μονάδες Επιφανείας, τις φρεγάτες S και τις ΜΕΚΟ να έχουν στην πλάτη τους πολλές δεκαετίες επιχειρησιακού βίου. Τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού ωστόσο, δείχνοντας υπερβάλλοντα ζήλο, αντεπεξέρχονται με απόλυτη επιτυχία στην κάλυψη των αναγκών της χώρας και την αντιμετώπιση των τουρκικών προκλήσεων, κυματίζοντας τη Γαλανόλευκη σε Αιγαίο, Ανατολική Μεσόγειο και όπου αλλού απαιτηθεί. Παρόλα αυτά, το ζήτημα του εκσυγχρονισμού παραμένει ανοιχτό και η αδράνεια που παρατηρείται τους τελευταίους μήνες μπορεί να προκαλέσει επιπτώσεις στην επιχειρησιακή δράση του Στόλου.
Πηγές του Ναυτικού Επιτελείου επισημαίνουν την ανάγκη να τρέξει άμεσα το πρόγραμμα για τις τέσσερις ΜΕΚΟ, το κόστος του οποίου είναι σαφώς μικρότερο από των κορβετών, καθώς κυμαίνεται στα 500 εκατομμύρια για όλα τα πλοία και περιλαμβάνει σημαντικές αναβαθμίσεις στα ηλεκτρονικά, το σύστημα μάχης και τα οπλικά συστήματα. Ο «διάβολος» όμως κρύβεται στις λεπτομέρειες και δεν είναι λίγοι εκείνοι που εκφράζουν τον προβληματισμό τους για την έκβαση του προγράμματος. Από άποψη χρόνου, κάθε πλοίο χρειάζεται τουλάχιστον 24 μήνες στο ναυπηγείο, αλλά ο πραγματικός «πονοκέφαλος» για τους επιτελείς είναι η κατάσταση των πλοίων και συγκεκριμένα οι δομικές παραμορφώσεις που ενδεχομένως έχουν υποστεί. Αυτός είναι και ο λόγος που το τελικό κόστος και ο χρόνος παράδοσης θα μπορούν να εκτιμηθούν με ακρίβεια μόνο όταν ξεκινήσουν οι εργασίες. Από την άλλη πλευρά βέβαια, η «παράταση» για τουλάχιστον 15 χρόνια που θα πάρουν τα τέσσερα πλοία είναι ζωτικής σημασία, καθώς θα συνεχίσουν να αποτελούν κύριες Μονάδες Επιφανείας ακόμη και μετά την παραλαβή των Belharra, ενώ η σταδιακή απόσυρση των φρεγατών S θα μετατοπίσει το επιχειρησιακό βάρος στις ΜΕΚΟ.
Πρέπει να σημειωθεί πάντως, πως ακόμη και αν όλα ήταν έτοιμα για να «τρέξει» άμεσα το θέμα των κορβετών ή του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ, θα βρισκόμασταν και πάλι αντιμέτωποι με καθυστερήσεις, καθώς κανένα ελληνικό ναυπηγείο δεν είναι, προς το παρόν, σε θέση να αναλάβει τα συγκεκριμένα έργα. Μόλις πριν από λίγες ημέρες, άλλωστε, πέρασε από τη Βουλή το νομοσχέδιο για την εξυγίανση των ναυπηγείων Ελευσίνας και απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις προκειμένου να είναι σε θέση να αναλάβουν την κατασκευή ή την αναβάθμιση πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL