Ριζική αναγέννηση στον ΟΣΕ: Το σχέδιο Κυρανάκη για ασφάλεια, διαφάνεια και ανάπτυξη
Με φόντο την τραγωδία των Τεμπών, που ακόμη στοιχειώνει την ελληνική κοινωνία, η κυβέρνηση παρουσιάζει τη νέα, ολοκληρωμένη στρατηγική της για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ανέλαβε το δύσκολο έργο του επανασχεδιασμού του ΟΣΕ, δίνοντας έμφαση στην ασφάλεια, τη διαφάνεια και τη στελέχωση με κριτήρια ιδιωτικής οικονομίας.
Δύο πυλώνες: Ασφάλεια και προσωπικό
Όπως ανέφερε ο κ. Κυρανάκης, το σχέδιο στηρίζεται σε δύο αλληλένδετους άξονες: συστήματα ασφαλείας και εκπαίδευση προσωπικού. Η αναβάθμιση της τηλεδιοίκησης και του συστήματος ETCS δεν αρκεί αν δεν συνοδευτεί από κατάλληλα εκπαιδευμένους και αξιολογημένους εργαζόμενους.
Για πρώτη φορά προβλέπεται αξιολόγηση στελεχών, δοκιμασίες καταλληλότητας σε συνεργασία με τις Ένοπλες Δυνάμεις και αυστηρό πλαίσιο κυρώσεων, που φτάνουν έως και στην απόλυση για όσους κριθούν ακατάλληλοι.
Ορατότητα και έλεγχος σε πραγματικό χρόνο
Σημαντικό εργαλείο στη νέα εποχή του ΟΣΕ θα είναι η ψηφιακή διαφάνεια. Μέσω της νέας πλατφόρμας railway.gov.gr, που θα τεθεί σε λειτουργία σε τρεις μήνες, οι πολίτες θα μπορούν να βλέπουν σε πραγματικό χρόνο τη θέση των τρένων και να παρακολουθούν την τήρηση των δρομολογίων.
Επιπλέον, κάθε κρίσιμος εργαζόμενος θα παρακολουθείται μέσω ψηφιακής εφαρμογής καταγραφής εντολών και παραβάσεων, με τις παραβάσεις να κατηγοριοποιούνται σε υψηλού, μεσαίου και χαμηλού κινδύνου.
Δράσεις ενίσχυσης της σιδηροδρομικής ασφάλειας
Ο κ. Κυρανάκης ανέδειξε εχθές στο δελτίο ειδήσεων του Alpha, το ζήτημα των δολιοφθορών και κλοπών στο δίκτυο, ιδίως γύρω από καταυλισμούς, με αποτέλεσμα τη χρήση στόλου drones για την επιτήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου και την άμεση ενημέρωση της ΕΛΑΣ.
Ήδη, όπως είπε, υπήρξαν συλλήψεις μετά από καταγραφές drone, ενώ οι ποινές για τέτοιες πράξεις αυστηροποιούνται στον νέο Ποινικό Κώδικα, με ποινές φυλάκισης έως και 10 χρόνια.
Νέα δομή, νέα φιλοσοφία στον ΟΣΕ
Ο νέος ΟΣΕ θα λειτουργεί με όρους ιδιωτικής οικονομίας. Προβλέπεται η στελέχωση με εξειδικευμένα άτομα, ακόμη και από το εξωτερικό, και η ταχεία ολοκλήρωση κρίσιμων έργων.
Παράλληλα, προχωρά η αναβάθμιση του κέντρου εκπαίδευσης του ΟΣΕ, με συνομιλίες σε εξέλιξη με διεθνείς οργανισμούς, ενώ αναζητείται και τεχνικός σύμβουλος υψηλού κύρους για την τεχνική αναδιάρθρωση της εταιρείας.
Πρακτικά μέτρα και προληπτική εποπτεία
Ο αναπληρωτής υπουργός ανακοίνωσε επίσης τη δημιουργία:
- Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας ΟΣΕ, με εποπτεία αμαξοστοιχιών και συλλογή δεδομένων κίνησης.
- Ειδικής Μονάδας Επιθεωρητών Σιδηροδρόμου.
- Προϊσταμένου αμαξοστοιχίας, με εκπαίδευση σταθμάρχη και μηχανοδηγού.
Ταυτόχρονα, επιταχύνεται η στελέχωση των ελεγκτικών αρχών (ΡΑΣ και ΕΟΔΑΣΑΑΜ) και ενισχύεται η ανεξαρτησία στη διαχείριση των πόρων τους.
Ο στόχος: Ένα δίκτυο ευρωπαϊκών προδιαγραφών
Όπως επεσήμανε ο κ. Κυρανάκης, το μεγάλο στοίχημα είναι το πλήρες πέρασμα της Ελλάδας σε ένα σιδηροδρομικό δίκτυο ευρωπαϊκών προδιαγραφών.
Η νέα στρατηγική φιλοδοξεί να κλείσει το χάσμα που διαχώριζε μέχρι σήμερα τον ελληνικό σιδηρόδρομο από τα διεθνή πρότυπα, να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη της κοινωνίας και να δημιουργήσει τις συνθήκες για την προσέλκυση επενδύσεων στον τομέα των μεταφορών.
«Η κεντρική μας φιλοσοφία είναι να δώσουμε ορατότητα στην ασφάλεια», τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός, δίνοντας το στίγμα μιας μεγάλης εθνικής προσπάθειας που, όπως φαίνεται, μόλις ξεκινά.