, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Σπύρος Πέγκας: Η Θεσσαλονίκη ως Educational Hub

pengas-video
Η Θεσσαλονίκη διαθέτει  το μεγαλύτερο ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα της χώρας, το ΑΠΘ, με περίπου 50.000 φοιτητές. Το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, τα ΤΕΙ και το Διεθνές Πανεπιστήμιο, το μόνο δημόσιο αγγλόφωνο πανεπιστήμιο της πόλης, συνθέτουν το χάρτη των δημόσιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της “φοιτητομάνας” Θεσσαλονίκης με περισσότερους από 120.000 φοιτητές.
Την ίδια στιγμή ο μεγάλος αριθμός φοιτητών από τα Βαλκάνια και αλλού που παρακολουθεί τα μαθήματα ιδιωτικών σχολών της πόλης τα οποία λειτουργούν ως παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων γεννά προβληματισμούς και δείχνει το δρόμο τόσο για το ΑΠΘ όσο και όλα τα ΑΕΙ της χώρας: αγγλόφωνα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα και summer schools για αλλοδαπούς. Ακόμα προσφορά ελκυστικών πακέτων σε τομείς που έχουμε το προνόμιο να είμαστε ευνοημένοι: Αρχαιολογία, Κλασσικές Σπουδές, θαλάσσια βιολογία, οικολογία, δασολογία…
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει πάρει την πρωτοβουλία να μετατρέψει την πόλη σε κόμβο σπουδών (educational hub) με μία σειρά στοχευμένων δράσεων. Ξεκινήσαμε και συνεχίζουμε να παρουσιάζουμε σε χώρες των Βαλκανίων  και στην Τουρκία τις ευκαιρίες σπουδών που προσφέρει η πόλη ενώνοντας σε μία ομάδα δημόσια και ιδιωτικά εκπαιδευτικά κέντρα. Στόχος η προσέλκυση μεγάλου αριθμού φοιτητών που θα επιλέξουν τη Θεσσαλονίκη για τις σπουδές τους.
Η  ύπαρξη μη κρατικών, μη-κερδοσκοπικών πανεπιστημίων (τα οποία φυσικά  θα υπόκεινται στον έλεγχο της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση) είναι σίγουρα αναγκαία  όταν 50 χιλιάδες Έλληνες φοιτητές φοιτούν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Η ίδρυση τους άλλωστε θα βοηθήσει και στη μείωση του  τραγικού  από πολλές απόψεις φαινομένου  του brain drain, της οριστικής εγκατάστασης δηλαδή ενός μεγάλου μέρους του επιστημονικού μας προσωπικού σε χώρες του εξωτερικού, όπου υπάρχουν ευκαιρίες επαγγελματικής αποκατάστασης.
Θα πρέπει ακόμη να  εκμεταλλευτούμε στο έπακρο, με ελαστικό τρόπο εργασίας, τη δυνατότητα συνεργασίας με κορυφαίους επιστήμονες της διασποράς. Η παρουσία τους θα είναι πολύτιμη για την παροχή βοήθειας στο επίπεδο ιδεών, συνεπίβλεψης διατριβών και συνεργασίας σε ερευνητικά προγράμματα.
Το αυτονόητο μέτρο της βάσης του 10, δηλαδή ο κανόνας που ορίζει ότι κανείς δεν εισάγεται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αν δεν έχει μέσο όρο πάνω από τη βάση πρέπει να επανέλθει και, σε κάθε περίπτωση, τα Τμήματα να αποφασίζουν για τον αριθμό και την ποιότητα των φοιτητών που θέλουν και μπορούν να εκπαιδεύσουν. Η αυτοτέλεια του δημόσιου Πανεπιστημίου είναι καιρός να αποκτήσει σάρκα και οστά.
Η ηλικία των 16 δεν είναι κατάλληλη για μεγάλες αποφάσεις και όπως παντού στον κόσμο θα έπρεπε να υπάρχει δυνατότητα κινητικότητας φοιτητών μεταξύ Τμημάτων και Σχολών μέχρι και το 2ο έτος των σπουδών, οπότε θα οριστικοποιείται ο κλάδος και η κατεύθυνση που θα ακολουθήσουν.
Τέλος, το ΑΠΘ και τα άλλα δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα θα πρέπει να αποκτήσουν τη δυνατότητα να απασχολεί με ελαστικό ωράριο και νόμιμο μεροκάματο τους φοιτητές και τις φοιτήτριές του που η κρίση τους απαγορεύει τη συνέχιση των σπουδών τους.
* Ο Σπύρος Πέγκας είναι υποψήφιος βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης με το Ποτάμι και τέως Αντιδήμαρχος Τουρισμού και Δημοσίων Σχέσεων Δήμου Θεσσαλονίκης.

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.