, Τετάρτη
19 Ιουνίου 2024

search icon search icon

Τα 4 ψέματα του ΣΥΡΙΖΑ και του Τσίπρα

Επίσκεψη του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα στο μηχανοστάσιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στου Ρέντη, Πέμπτη 2 Μαρτίου 2023. (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η διερεύνηση των αιτιών του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη και μάλιστα σε τριπλό επίπεδο -δικαιοσύνη, Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων και Βουλής- προκειμένου να δοθούν οι απαντήσεις που τόσο οι πολίτες όσο και η κυβέρνηση αναζητούν το συντομότερο δυνατόν.

Γράφει ο Κώστας Τσιτούνας

Μια πρώτη εκτίμηση αναμένεται να υπάρξει έως το Πάσχα. Πρόκειται για το πόρισμα της Επιτροπής των Εμπειρογνωμόνων, που συστήθηκε με εντολή του Κυριάκου Μητσοτάκη την επαύριον του σιδηροδρομικού δυστυχήματος και θα είναι έτοιμο τις επόμενες εβδομάδες. Όπως ανακοίνωσε ο Γιώργος Γεραπετρίτης, το πόρισμα αυτό θα είναι κατά βάση τεχνικό και σε καμία περίπτωση «δεν υποκαθιστά τη δικαιοσύνη». Ωστόσο, θα τεθεί υπόψη της δικογραφίας για να μπορεί να αξιοποιηθεί και τεχνικά, ανεξάρτητα από τους πραγματογνώμονες που ήδη έχει τοποθετήσει το δικαστήριο.

Στόχος της κυβέρνησης είναι να δοθούν απαντήσεις στα κρίσιμα «γιατί» του τραγικού δυστυχήματος αλλά και να διαλευκανθεί απολύτως το τι ακριβώς συνέβη τη μοιραία νύχτα. Μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, με την συνεδρίαση της οποίας άνοιξε ο κύκλος της διερεύνησης και σε κοινοβουλευτικό επίπεδο, ο μεταβατικός υπουργός Μεταφορών και υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης παρουσίασε τα στοιχεία που η κυβέρνηση έχει στα χέρια της. Ο κ. Γεραπετρίτης ήταν κατηγορηματικός ότι το σύστημα τηλεδιοίκησης για τη Λάρισα λειτουργούσε, ενώ υπήρχαν δικλίδες ασφαλείας, αλλά δεν αξιοποιήθηκαν.

«Την κρίσιμη νύχτα που συνέβη αυτό, πέρα από το γεγονός ότι είχαν προβλεφθεί οι δύο σταθμάρχες που δυστυχώς δεν βρίσκονταν στη θέση τους την κρίσιμη ώρα, εκείνο το οποίο συνέβη είναι ότι το κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργούσε απολύτως. Επαναλαμβάνω και θέλω να καταγραφεί ρητά στα πρακτικά. Το κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργούσε απολύτως. Γιατί λειτουργούσε απολύτως; Πώς αποδεικνύεται; Αποδεικνύεται από το γεγονός ότι όλη εκείνη τη μέρα όλες οι δρομολογήσεις αμαξοστοιχιών έγιναν με αυτόματη χάραξη μέσω του κέντρου τηλεδιοίκησης. Όλες οι δρομολογήσεις. Λειτουργούσε στο ακέραιο», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γεραπετρίτης, καταλογίζοντας σειρά λαθών στο προσωπικό, που ήταν βάρδια τη μοιραία νύχτα.

«Αυτό το οποίο δυστυχώς συνέβη ήταν ότι ο συγκεκριμένος σταθμάρχης επέλεξε, αντί να κάνει την αυτόματη χάραξη που προφανώς θα είχε προλάβει το κακό, να κάνει χειροκίνητη δρομολόγηση. Και εκεί συνέβη μια σειρά, μια αλληλουχία από τραγικά γεγονότα, τα οποία σωρευτικά οδήγησαν στο να έχουμε το δυστύχημα. Δεν έγινε η αυτόματη χάραξη, μολονότι λειτουργούσε πλήρως ο πίνακας. Θεώρησε κατά πάσα βεβαιότητα ο σταθμάρχης ότι τα κλειδιά ήταν στη γραμμή ανόδου, ενώ ήταν στην κάθοδο και τελικώς έκανε διαγώνια κίνηση και βρέθηκε στην αντίθετη τροχιά και, επιπλέον, δεν βρέθηκε ο σταθμάρχης μπροστά στον πίνακα ελέγχου», εξήγησε ο υπουργός Μεταφορών, επαναλαμβάνοντας ότι υπάρχει «ένας πύργος ελέγχου, ο οποίος έχει 8,5 χιλιόμετρα διαδρομή, είναι 5,5 χιλιόμετρα Λάρισα και βόρεια και 3 χιλιόμετρα περίπου Λάρισα και νότια», επεσήμανε και σημείωσε ότι ο σταθμάρχης για 5,5 χιλιόμετρα είχε τη δυνατότητα, μπροστά στον πίνακα, να δει την κίνηση της αμαξοστοιχίας. Δίνοντας τα στοιχεία που υπάρχουν στη διάθεση των αρμοδίων, ο κ. Γεραπετρίτης υποστήριξε ότι «και δεν έγινε αυτόματη χάραξη και θεωρήθηκε εσφαλμένα ότι τα κλειδιά ήταν στην άνοδο, ενώ ήταν στην κάθοδο, και δεν υπήρξε επιβεβαίωση για το σε ποια γραμμή βρισκόταν μέσα από τον πίνακα της τηλεδιοίκησης που ήταν εκεί και λειτουργούσε. Έπρεπε να είχε γίνει αυτόματη χάραξη μέσω της τηλεδιοίκησης. Γιατί έπρεπε να γίνει; Διότι αυτό ήταν υποχρέωση την οποία είχε επιβάλει ο ίδιος ο ΟΣΕ, με ειδική εγκύκλιό του και αναφορά στον κανονισμό 23.12.2022. Δεν έγινε αυτόματη χάραξη και προφανώς ήταν μια προσωπική επιλογή».

Το σημείο στο οποίο συνέβη το τραγικό δυστύχημα δεν ήταν τυφλό, όπως επεσήμανε ο υπουργός Μεταφορών, καταθέτοντας μάλιστα στα πρακτικά έγγραφα που απαντούν στα όσα υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ περί παράδοσης του 68% του έργου από τη διακυβέρνησή του. Σύμφωνα με τα στοιχεία, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε το 32,69% του έργου, εκ του οποίου το 15% χρειάστηκε να φτιαχτεί ξανά μετά το 2019. Δηλαδή ουσιαστικά είχε παραδοθεί μόλις το 18%.

Η λίστα «Μινχάουζεν»

Στα «τέσσερα ψέματα του ΣΥΡΙΖΑ και του Αλέξη Τσίπρα», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, απαντά και η Νέα Δημοκρατία.

Ψέμα 1ο, όπως σημειώνει η Πειραιώς, ο ισχυρισμός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε το 68% του έργου. Σε αυτό η Νέα Δημοκρατία αντιτείνει ότι η επίμαχη σύμβαση 717, η οποία ξεκίνησε στο τέλος του 2014, ενώ θα έπρεπε να ολοκληρωθεί έως το 2016, αναπτύχθηκε έως το 2017 μερικώς και είχε υπάρξει παράδοση του 32% του έργου, στο οποίο μάλιστα υπήρχαν σοβαρότατα σφάλματα, κατ’ αποτέλεσμα ένα ποσοστό όχι πάνω από 18% ήταν αυτό που ήταν γνήσια λειτουργικό τα δύο αυτά χρόνια. Επί θητείας ΣΥΡΙΖΑ παραδόθηκαν 17 σταθμοί, σε σύνολο 52, εκ των οποίων οι μισοί ανακατασκευάστηκαν επί κυβέρνησης ΝΔ και κατασκευάστηκαν 19 επιπλέον. Σχετικά με το ETCS, μέχρι το 2020 είχαν παραδοθεί μηδέν (0) σταθμοί, ενώ μεταξύ 2020-2023 παραδόθηκαν 21 σταθμοί για χρήση στον ΟΣΕ, ήτοι το 40% του έργου.

Ψέμα 2ο, κατά τη Νέα Δημοκρατία, ότι στη Λάρισα υπήρχε και δεύτερο σύστημα τηλεδιοίκησης που υπέστη βλάβη το 2019 και δεν διορθώθηκε. Όπως σημειώνει, η αλήθεια είναι ότι το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης λειτουργούσε πλήρως από τον Νοέμβριο του 2022.

Ψέμα 3ο, σύμφωνα με την Πειραιώς, ο ισχυρισμός της Κουμουνδούρου ότι επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ήταν δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό. Η αλήθεια είναι, επισημαίνεται σε ανακοίνωση της ΝΔ, ότι ποτέ δεν υπήρχε υποχρέωση για δύο σταθμάρχες.

Ψέμα 4ο, το αφήγημα του ΣΥΡΙΖΑ ότι υπήρχε σύστημα στην Καρόλου με το οποίο μπορούσες να δεις πού ήταν το κάθε τρένο. Η αλήθεια είναι, απαντούν από τη Νέα Δημοκρατία, ότι υπήρχε ένα σύστημα GPS, το οποίο όμως δεν έδειχνε σε ποιες ράγες κινείται το τρένο, αλλά απλώς το στίγμα της τοποθεσίας του.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.