Του Άρη Κουτσιούκη
http://e-photopress.blogspot.gr/
Η υφυπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, αρμόδια για το Μακεδονίας-Θράκης δηλαδή, Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά, κατά τη διαδικασία παράδοσης-παραλαβής του υπουργείου από τον υπηρεσιακό υφυπουργό, Φ. Τσαλίδη είχε παρουσιάσει το μοντέλο λειτουργίας που θέλει να εφαρμόσει για το ΥΜΑΘ, προκειμένου, όπως η ίδια είπε, να μην είναι ένα υπουργείο Διαμαρτυριών και Παρελάσεων.
Από τότε, στην επίσημη σελίδα του υφυπουργείου έχουν «ανέβει» 22 δελτία τύπου, που ενημερώνουν τους πολίτες για τη δραστηριότητα της υφυπουργού και αφορούν παρουσίες της κ. Κόλλια-Τσαρουχά σε εγκαίνια, συνέδρια, σεμινάρια, εορταστικές εκδηλώσεις, τελετές, συναντήσεις με υπουργούς, προξένους, τον Οικουμενικό Πατριάρχη, ακόμη και την παρουσία της στην παρουσίαση των ευρημάτων του Τύμβου Καστά.
Η ίδια η υφυπουργός, από το βήμα της Βουλής είχε αναφέρει ότι επιβάλλεται η αναδιοργάνωσή του ρόλου και της αποστολής του υφυπουργείου «για να λειτουργήσει ως επιτελικό όργανο άσκησης, ενεργοποίησης και εναρμόνισης της κυβερνητικής πολιτικής, ως ένα πρότυπο υπουργείο περιφερειακής ανάπτυξης. Για να αποτελεί ένα ουσιαστικό εργαλείο ανάπτυξης της Μακεδονίας και της Θράκης, αλλά με αναβαθμισμένο ρόλο και ενισχυμένες αρμοδιότητες» όπως σημείωσε κατά τη συζήτηση των προγραμματικών δηλώσεων της Κυβέρνησης .
«Θα πρέπει να επενδύσουμε στην εξωστρέφεια, να εκμεταλλευτούμε το μορφωμένο ανθρώπινο δυναμικό της χώρας, και να επενδύσουμε σε υψηλής προστιθέμενης αξίας επενδύσεις, ενεργοποιώντας όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία που υπάρχουν» ανέφερε πρόσφατα η κα. Κόλλια-Τσαρουχά σε σεμινάριο του ΤΕΙ Σερρών.
«Δεν είναι ούτε καν υπουργείο Διαμαρτυρίας»
«Το ΥΜΑΘ, καλείται να επιτελέσει και έναν άλλον στόχο, λειτουργώντας ως “εργαλείο” για την ανάπτυξη της ακριτικής Ελλάδας, δίνοντας στη Βόρεια Ελλάδα τη δυνατότητα να αποκτήσει φωνή και ρόλο στις πολιτικές και οικονομικές διεργασίες» αναφέρεται σε άλλη ανακοίνωση της υφυπουργού, όμως κάποιοι λένε πως δυσκολεύεται να λειτουργήσει ακόμη και ως… υπουργείο Διαμαρτυριών. Σε πρόσφατη διαμαρτυρία αγροτών έξω από το ΥΜΑΘ, μετά τη συνάντηση αντιπροσωπείας τους με τον γενικό γραμματέα, καθώς η υφυπουργός απουσίαζε, οι αγρότες σχολίαζαν πως θα συνεχίσουν τη διαμαρτυρία τους στο Γερμανικό Προξενείο, γιατί στο υπουργείο βρίσκονται απλά… υπάλληλοι, που το μόνο που κάνουν είναι να μεταφέρουν τα αιτήματά τους.
Ακόμη και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, πιθανότατα για άλλους λόγους, αμφισβήτησε τη σημασία του υπουργείου αυτού, αφού κατά τη διάρκεια της τελετής παράδοσης-παραλαβής, τον Σεπτέμβριο δήλωσε πως «το ΥΜΑΘ δεν πρέπει να υπάρχει» σημειώνοντας, πάντως, πως στο προηγούμενο διάστημα είχαν μια πολύ καλή συνεργασία με την κα. Κόλλια-Τσαρουχά και πως αυτή η συνεργασία θα συνεχίσει, γιατί έχουν σημαντικά προβλήματα να αντιμετωπίσουν.
Πέρα από τον δεδομένο συμβολισμό της ύπαρξης του συγκεκριμένου υπουργείου, οι Βορειοελλαδίτες περιμένουν το μοντέλο λειτουργίας που εξήγγειλε η υπουργός να εφαρμοστεί στην πράξη, διαφορετικά οι ωραίες φράσεις όπως «εργαλείο ανάπτυξης, επιτελικό όργανο άσκησης και εναρμόνισης της κυβερνητικής πολιτικής, πρότυπο υπουργείο περιφερειακής ανάπτυξης, με ενισχυμένες αρμοδιότητες» μπορεί να ακούγονται ευχάριστα και να δημιουργούν αισιοδοξία, αλλά μοιάζουν κενές περιεχομένου και ουσίας.
Με… υπόμνημα η απάντηση της υφυπουργού
Η Karfitsa ζήτησε το σχόλιο της υφυπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης (Μακεδονίας-Θράκης) και από το γραφείο της κ. Κόλλια-Τσαρουχά μας απάντησαν πως αντιλαμβάνονται ότι οι περισσότεροι πολίτες δεν γνωρίζουν τις αρμοδιότητες του ΥΜΑΘ, για αυτό και μας έστειλαν το υπόμνημα αρμοδιοτήτων και φορέων του υφυπουργείου, όπου περιγράφονται αναλυτικά.
Οι συνεργάτες της υφυπουργού, σημειώνουν, επίσης, ότι από τη στιγμή της ανάληψης των ευθυνών τους και δεδομένου του αυξημένου αριθμού των θεμάτων στη Μακεδονία και τη Θράκη που απαιτούν άμεσες και ουσιαστικές λύσεις, η υφυπουργός, Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά και οι συνεργάτες της βρίσκονται σε συνεχείς διαβουλεύσεις ώστε το ΥΜΑΘ να αποκτήσει αναβαθμισμένο ρόλο και αυξημένες αρμοδιότητες και έχουν καταβληθεί σημαντικές προσπάθειες ώστε στον Νέο Αναπτυξιακό Νόμο να επιληφθούν οι ιδιαίτερες αναπτυξιακές ανάγκες των περιοχών της Μακεδονίας και της Θράκης, που δυστυχώς δεν αντιμετωπίστηκαν με τη δέουσα ευθύνη από προηγούμενες διευθύνσεις, αφήνοντας αιχμές για το παρελθόν.
Οι αρμοδιότητες της υφυπουργού:
Στην υφυπουργό έχουν ανατεθεί από τον Πρωθυπουργό, οι εξής αρμοδιότητες:
- Του πρώην υπουργείου Μακεδονίας και Θράκης και των υπαγόμενων σε αυτό υπηρεσιών και αυτοτελών τμημάτων.
- Της εποπτείας των παρακάτω νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, που ανήκαν στην αρμοδιότητα του πρώην υπουργείου Μακεδονίας και Θράκης:
α) Κέντρο Διαφύλαξης Αγιορείτικης Κληρονομιάς (Ν.Π.Δ.Δ.)
β) ΕΥΑΘ Παγίων (ΝΠΔΔ)
γ) Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας Α.Ε.
δ) ΕΥΑΘ Α.Ε.
ε) Δ.Ε.Θ. – HELEXPO Α.Ε.
Στις αρμοδιότητες περιλαμβάνονται:
α) οι κοινοβουλευτικές αρμοδιότητες
β) η νομοθετική πρωτοβουλία, η οποία ασκείται μόνον από κοινού με τον Υπουργό
γ) η πρόταση για την έκδοση ατομικών και κανονιστικών διαταγμάτων,
δ) η έκδοση πράξεων ατομικού και κανονιστικού χαρακτήρα
ε) η πρόταση για την έκδοση διαταγμάτων και η έκδοση πράξεων από κοινού με τους άλλους υπουργούς, αναπληρωτές υπουργούς και υφυπουργούς
στ) ο διορισμός των διοικήσεων όλων των εποπτευόμενων από το πρώην υπουργείο Μακεδονίας και Θράκης νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, από κοινού με τον Υπουργό
ζ) η διαχείριση του προϋπολογισμού, η ανάληψη υποχρεώσεων σε βάρος των πιστώσεων που είναι εγγεγραμμένες στον προϋπολογισμό του φορέα και ο προσδιορισμός των απαιτήσεων σε βάρος του προϋπολογισμού, ως κύριος διατάκτης των πιστώσεων
η) η αποδοχή των γνωμοδοτήσεων του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους,
θ) η έκδοση αποφάσεων εξουσιοδότησης υπογραφής στους Προϊσταμένους των υπηρεσιακών μονάδων και οι αποφάσεις για τοποθέτηση, μετακίνηση και προαγωγή υπαλλήλων του πρώην υπουργείου Μακεδονίας−Θράκης
ι) ο διορισμός, η πρόσληψη, η απόσπαση και η μετάταξη του κάθε φύσεως και σχέσης εργασίας προσωπικού των υπηρεσιών του πρώην υπουργείου Μακεδονίας και Θράκης και των νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου που εποπτεύονται από αυτό.
Όπως επίσης και:
α) ο προσδιορισμός της πολιτικής του υπουργείου στο πλαίσιο των αποφάσεων του υπουργικού συμβουλίου και των λοιπών συλλογικών κυβερνητικών οργάνων, καθώς και ο συντονισμός της εφαρμογής της πολιτικής αυτής
β) η εκπροσώπηση του υπουργείου στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τους διεθνείς οργανισμούς.
Στις εγκαταστάσεις του Υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης, εργάζονται ως μετακλητοί ή αποσπασμένοι, οι συνεργάτες από το πολιτικό γραφείο της υφυπουργού. Παράλληλα, συστεγάζονται οι κάτωθι υπηρεσίες από άλλα υπουργεία:
-Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.)
-Υπουργείο Εξωτερικών (Υπηρεσία Διεθνών Σχέσεων)
-Γραφείο Τύπου (Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης)
-Οικονομικές και Εμπορικές Υπηρεσίες (Ο.Ε.Υ.) του Υπουργείου Εξωτερικών
-Διεθνείς Οικονομικές Σχέσεις και Αναπτυξιακής Συνεργασίας του Υπουργείου Εξωτερικών
-Νομικό Συμβούλιο του Κράτους
-Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (Σ.Ε.Ε.Δ.Δ.)
-Κέντρο Διαφύλαξης Αγιορείτικης Κληρονομιάς (ΚΕ.Δ.Α.Κ.)
-Επίτροπος Ελεγκτικού Συνεδρίου
-Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου
-Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ.)
-Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας (ΑΖΚ)
-Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού
Από τον Αύγουστο του 2014, δόθηκαν οι αρμοδιότητες από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και λειτουργούν τα παρακάτω ανεξάρτητα συμβούλια:
- Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής Μακεδονίας-Θράκης (ΚΕ.Σ.Α.Μα.Θ)
- Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων Μακεδονίας-Θράκης (ΚΕ.ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α.)
Από τον Αύγουστο του 2014 μέχρι και σήμερα, έχουν διεκπεραιωθεί 134 υποθέσεις που αφορούν παραδοσιακά και διατηρητέα κτίρια στη Μακεδονία και τη Θράκη. Επίσης, στις εγκαταστάσεις του Υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης, απασχολούνται ενενήντα (90) μόνιμοι υπάλληλοι στις υπηρεσίες:
-Διεύθυνση Περιφερειακής Αναπτυξιακής Πολιτικής
Με τα τμήματα:
Προγραμματισμού Περιφερειακής Ανάπτυξης
Ενημέρωσης Επενδυτών και Επικοινωνίας
Αξιολόγησης, Έγκρισης και Ελέγχου Επενδυτικών Σχεδίων
Εποπτείας Αγοράς
-Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Πολιτισμού
Με τα τμήματα:
Περιβάλλοντος και Σχεδιασμού Αεισφόρου Ανάπτυξης
Τεχνικών Υπηρεσιών
Παραδοσιακών Οικισμών και Διατηρητέων Κτιρίων
Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού
-Διεύθυνση Διεθνών και Βαλκανικών Σχέσεων
Με τα τμήματα:
Διεθνών Θεμάτων
Παρευξείνιας Συνεργασίας και Απόδημου Ελληνισμού
Διακρατικής Συνεργασίας
-Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών, Διοικητικής Υποστήριξης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
Με τα τμήματα:
Κρατικών Ενισχύσεων
Διοικητικής Υποστήριξης και Προμηθειών
Οικονομικής Διαχείρισης και Εκκαθάρισης Αποδοχών
Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Διαφορών
Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Γραμματείας
Ενώ, λειτουργούν τα αυτοτελή τμήματα:
Πολιτικού Σχεδιασμού Εκτάκτου Ανάγκης
Εσωτερικού Ελέγχου
Νομοθετικής Πρωτοβουλίας και Κοινοβουλευτικού Ελέγχου
Το προσωπικό που εργάζεται στις εγκαταστάσεις του Υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης, έχει αναλάβει:
Την ευθύνη του επενδυτικού νόμου 3908/2011
Την ανάπτυξη δράσεων και πολιτικών για τους παραδοσιακούς οικισμούς και τα διατηρητέα κτίρια της Μακεδονίας και της Θράκης
Τον συντονισμό των δράσεων για την προστασία και ανάπτυξη του Θερμαϊκού Κόλπου
Την εποπτεία κρατικών Οργανισμών
Το Υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης μετεξελίσσεται σε έναν οργανισμό περιφερειακής πολιτικής, έχοντας ως στόχο την πολυεπίπεδη ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής της Μακεδονίας και Θράκης, καταλήγει το ενημερωτικό σημείωμα του Υφυπουργείου.