fbpx

, Πέμπτη
07 Νοεμβρίου 2024

search icon search icon

Τη μάχη κέρδισε ο Σέρλοκ Χολμς

 

Παρά την πτώση στα ταμεία, που υπολογίζεται στο 9% συγκριτικά με το 2011, ο διάσημος ντετέκτιβ, οι «Εκδικητές» και η «Εποχή των παγετώνων 4» κατάφεραν να προσελκύσουν το κοινό
Ακόμα και τούτες τις νεκρές εμπορικά αυγουστιάτικες μέρες, μια βόλτα στα θερινά σινεμά της γειτονιάς, ή το κοντινότερο multiplex, δεν δίνει την εντύπωση του πλήρους κινηματογραφικού λήθαργου.
Η νέα «Εποχή των παγετώνων» εξακολουθεί να προσελκύει κόσμο, ενώ, σε τρεις εβδομάδες προβολής, 75.000 εισιτήρια έχει κόψει ο «Δικτάτορας», η νέα σατιρική κωμωδία του χαμαιλεόντειου Σάσα Μπαρόν Κοέν, που ακολουθεί το Top 20 του 2012 στην 21η θέση και αναμένεται εντός ολίγων ημερών να εκτοπίσει το «Battleship». Οι 40.000 θεατών που έχουν μέχρι στιγμής δει τον «Ερωτα του φεγγαριού» του Γουές Αντερσον, τα 33.000 εισιτήρια της γαλλικής κομεντί «Ο σεφ και ο σεφ του» ή η συνεχιζόμενη επιτυχία του «Ψαρεύοντας σολομούς στην Υεμένη» (27.000), των «Γυναικών του τελευταίου ορόφου» (25.000) ή των «Κυνηγών κεφαλών» (14.000), για να αναφερθούμε σε μερικά μόνο από τα ανεξάρτητης διανομής φιλμ που «περπάτησαν» την καλοκαιρινή περίοδο, φανερώνουν επίσης μια κινητικότητα ικανοποιητική.
Εστω κι έτσι, μακρινό παρελθόν φαντάζουν ακόμη και τα περσινά νούμερα, όπως συμπεραίνει κανείς από την αποτίμηση της μέχρι τώρα ημερολογιακής χρονιάς στις αίθουσες. Τέτοιες μέρες πέρυσι, το Top του 2011 για τους μήνες Ιανουάριο έως και Ιούλιο κυριαρχούνταν από μια ταινία των 395.000 εισιτηρίων («Οι πειρατές της Καραϊβικής: Σε άγνωστα νερά») και άλλες πέντε με πάνω από 200.000 («The tourist», «The hangover II», «Μαλλιά κουβάρια», «Μαχητές των δρόμων: Ληστεία στο Ρίο», «Μαύρος κύκνος»), ενώ στα μισά της εμπορικής της καριέρας βρισκόταν το πρώτο μέρος του «Ο Χάρι Πότερ και οι κλήροι του θανάτου», που έμελλε να δουν συνολικά 347.000 θεατές. Και να φανταστεί κανείς ότι μιλούσαμε τότε για μια χρονιά (2011) ήδη πτωτική σε σχέση με την προηγούμενη (2010), με «βουτιά» της τάξεως του 12-13%.
Με τη φετινή πτώση να υπολογίζεται στο 9% περίπου συγκριτικά με το 2011, προ των διψήφιων πυλών, συμπεραίνει κανείς ότι οι ελληνικές αίθουσες έχουν χάσει κάπου το 1/4 του κοινού τους την τελευταία διετία. Και ποιο είναι αυτό το κοινό; Κατά κύριο λόγο οι νέοι, το πιο ενεργό κομμάτι της κινηματογραφικής αγοράς, αλλά και το πιο βάναυσα χτυπημένο από την ανεργία. Αυτή τη στιγμή, στις ηλικίες μέχρι 25 ετών, η ανεργία στην Ελλάδα αγγίζει το 54%. Ρεκόρ Eυρωζώνης, με τον έναν στους δύο νέους χωρίς δουλειά.
Δεν είμαστε οι μόνοι. Ανάλογα είναι τα ποσοστά στις οικονομικά ασθενέστερες χώρες της Ευρώπης αυτή τη στιγμή. Από 12% ήταν η βουτιά στα κινηματογραφικά εισιτήρια της Ισπανίας και της Ιταλίας το πρώτο εξάμηνο του 2012 σε σχέση με το 2011, 11% έπεσε η αγορά στην Πορτογαλία, 7% στην Ιρλανδία. Το μεγάλο πλήγμα, όπως και στην περίπτωση της Ελλάδας, είναι η συνδυαζόμενη με τα περσινά νούμερα πτώση, που ξεπερνά αθροιστικά το 20% στις χτυπημένες από την κρίση αγορές, πράγμα πρωτοφανές για την Ευρώπη, όπως ομολογούν επαγγελματίες του χώρου.
Οσοι, τώρα, κατάφεραν και… πήγαν σινεμά το πρώτο 8μηνο του 2012, προτίμησαν, όπως φαίνεται από το Top 20 και ως είθισται εδώ και πολλά χρόνια, τα υπερθεάματα των σίκουελ, των ριμέικ και των φραντσάιζ. Ακόμα και στα μπλοκμπάστερ, ωστόσο, είναι σοβαρή η πτώση στην προσέλευση. Μπορεί το δεύτερο «Sherlock Holmes» να έκοψε περισσότερα εισιτήρια απ’ ό,τι το πρώτο προ διετίας (280.000), η «Οργή των Τιτάνων», ωστόσο, έκανε λιγότερα από τα μισά της «Τιτανομαχίας» του 2010 (385.000), ο «Προμηθέας» απέτυχε να σπάσει το φράγμα των 100.000, ενώ είναι φανερό ότι η τέταρτη «Εποχή των παγετώνων» θα φθάσει με το ζόρι τα 260.000 εισιτήρια – 120.000 μείον από την «Αυγή των δεινοσαύρων» το 2009 (380.000).

Δεν είμαστε οι μόνοι. Ανάλογα είναι τα ποσοστά στις οικονομικά ασθενέστερες χώρες της Ευρώπης αυτή τη στιγμή. Από 12% ήταν η βουτιά στα κινηματογραφικά εισιτήρια της Ισπανίας και της Ιταλίας το πρώτο εξάμηνο του 2012 σε σχέση με το 2011, 11% έπεσε η αγορά στην Πορτογαλία, 7% στην Ιρλανδία. Το μεγάλο πλήγμα, όπως και στην περίπτωση της Ελλάδας, είναι η συνδυαζόμενη με τα περσινά νούμερα πτώση, που ξεπερνά αθροιστικά το 20% στις χτυπημένες από την κρίση αγορές, πράγμα πρωτοφανές για την Ευρώπη, όπως ομολογούν επαγγελματίες του χώρου.
Οσοι, τώρα, κατάφεραν και… πήγαν σινεμά το πρώτο 8μηνο του 2012, προτίμησαν, όπως φαίνεται από το Top 20 και ως είθισται εδώ και πολλά χρόνια, τα υπερθεάματα των σίκουελ, των ριμέικ και των φραντσάιζ. Ακόμα και στα μπλοκμπάστερ, ωστόσο, είναι σοβαρή η πτώση στην προσέλευση. Μπορεί το δεύτερο «Sherlock Holmes» να έκοψε περισσότερα εισιτήρια απ’ ό,τι το πρώτο προ διετίας (280.000), η «Οργή των Τιτάνων», ωστόσο, έκανε λιγότερα από τα μισά της «Τιτανομαχίας» του 2010 (385.000), ο «Προμηθέας» απέτυχε να σπάσει το φράγμα των 100.000, ενώ είναι φανερό ότι η τέταρτη «Εποχή των παγετώνων» θα φθάσει με το ζόρι τα 260.000 εισιτήρια – 120.000 μείον από την «Αυγή των δεινοσαύρων» το 2009 (380.000).
H ΚΡΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Δεν αποδίδουν οι προσφορές, περισσότερος κόσμος στα θερινά

«Τη στιγμή που τα πάντα βρίσκονται σε πτώση στην Ελλάδα, το σινεμά δεν θα μπορούσε να εξαιρεθεί» μας λέει ο Ζήνος Παναγιωτίδης, πρόεδρος της κινηματογραφικής εταιρείας Rosebud, προσθέτοντας πάντως πως ο κινηματογράφος παραμένει «η πιο φθηνή και ”υγιής” διασκέδαση». Λέγοντας φθηνή, αναφέρεται και στις προσφορές ή τις εκπτώσεις που γίνονται φέτος στην τιμή του εισιτηρίου. Αύξησαν, όμως, οι πρωτοβουλίες αυτές την προσέλευση του κοινού;
«Το φθηνό εισιτήριο επηρεάζει τον θεατή που πάει σινεμά με κάποια συχνότητα, μία ή δύο φορές την εβδομάδα. Εκείνος που πάει σπανιότερα, δεν νομίζω πως θα επηρεαστεί από τις προσφορές. Εχουμε δει σημαντική αύξηση κόσμου τις Τετάρτες, στις αίθουσες που προσφέρουν δυο εισιτήρια στην τιμή του ενός. Αντίθετα, η πρωτοβουλία του γενικώς φθηνότερου εισιτηρίου (από 8,5 ή 9 ευρώ σε 7 ή 7,5) δεν έχει δώσει εντυπωσιακά αποτελέσματα», προσθέτει ο κ. Παναγιωτίδης, διανομέας επιτυχιών όπως «Σιδηρά κυρία» ή «Κυνηγοί κεφαλών».
Επιμένει ακόμα πως «οι στατιστικές μπορεί να προβάλλουν μια εικόνα, όμως δεν αναιρούν το πολύ ευχάριστο γεγονός πως ορισμένες ταινίες δουλεύουν εξαιρετικά, αρέσουν, εκπλήσσουν».
«Αυτή τη στιγμή, τα θερινά είναι σε καλύτερη κατάσταση απ’ ό,τι τα κλειστά σινεμά», παραδέχεται ο Τάκης Τσακαλάκης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Αιθουσαρχών. Τη δε πτώση των προηγούμενων μηνών στα εισιτήρια, την αποδίδει εν μέρει και «στη φτωχή από ταινίες χειμερινή περίοδο».

Για τον κ. Παναγιωτίδη, πάντως, το κύριο πρόβλημα της αγοράς είναι πολύ παλιότερο από την κρίση της τελευταίας διετίας: «Eισάγονται πολύ περισσότερες ταινίες απ’ όσες αντέχει η ελληνική αγορά. Υπάρχει μια υπερφόρτωση προϊόντος που δεν είναι δυνατόν να απορροφηθεί».
Μείωση εισιτηρίων και στα ελληνικά φιλμ
Παράλληλα με τον περιορισμό στο εύρος παραγωγής, το ελληνικό σινεμά υπέστη σημαντική μείωση και στο κοινό του, αν κρίνουμε από τα 158.000 εισιτήρια της κωμωδίας «Λάρισα εμπιστευτικό» – φωτογραφία (από τους συντελεστές του ανάλογου κλίματος «I love Karditsa», που είχε προσελκύσει 355.000 θεατές το 2010), τα απογοητευτικά 12.000 του πολυβραβευμένου «Αδικος κόσμος» με τον Αντώνη Καφετζόπουλο και, κυρίως, τα μόλις 20.000 του ακριβού χαρτοπαιχτικού δράματος «Poker face» με τον Αλκι Κούρκουλο.
Η θετική υποδοχή των ταινιών «Νήσος 2: Το κυνήγι του χαμένου θησαυρού» και «Το τανγκό των Χριστουγέννων», που ξεκίνησαν να προβάλλονται τον Δεκέμβρη του 2011 και συνέχισαν την επιτυχημένη τους πορεία τη νέα χρονιά (300.000 και 211.000 εισιτήρια, αντίστοιχα), βελτιώνει σε έναν βαθμό την εικόνα της απήχησης του ελληνικού φιλμ μέσα στη χειμερινή σεζόν, βρισκόμαστε, ωστόσο, πολύ μακριά από εποχές που ταινίες όπως η πρώτη «Νήσος» μπορούσαν να χτυπάνε έως και 550.000 εισιτήρια.
Πηγή: ethnos.gr

 

 

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.