, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Ιστορικά και πολιτιστικά ντοκουμέντα θα καταλήξουν στα… Σκόπια!

mpililhsΤου Ηλία Μπουρμπούλα
Ο Νίκος Μπιλιλής είναι κινηματογραφιστής,  κάτοχος μιας τεράστιας συλλογής που… σαπίζει στα υπόγεια της οδού Προξένου Κορομηλά στη Θεσσαλονίκη. Ένα αρχείο, το οποίο θα καταλήξει στα Σκόπια εάν δεν βρεθεί κάποιος φορέας της επικράτειας να το παραλάβει. «Το απόκτησα καθώς εργαζόμουν ως κινηματογραφιστής από το 1945. Επιπλέον εργάστηκα  ως παραγωγός και ανταποκριτής Ελληνικών και ξένων κινηματογραφικών και τηλεοπτικών επικαίρων από το 1960 έως και το 1990. Επίσης ήμουν συλλέκτης κινηματογραφικών φίλμ και υλικών» λέει στο Karfitsa.gr ο κ. Μπιλιλής.
Στο αρχείο του κ. Μπιλιλή υπάρχουν κινηματογραφικές αφίσες, φωτογραφίες, γιγαντοαφίσες από το 1895 έως και το 2005 από 15 χώρες του κόσμου, εκατοντάδες τρέιλερ ελληνικά και ξένα, διάφορα κινηματογραφικά μηχανήματα, εκθέματα από την ιστορία κινηματογράφου από το 1790 έως το 1960 και φυσικά η συλλογή των ιστορικών επικαίρων ελληνικών και ξένων από το 1895 και μετά.
photo 3Ο  ίδιος έχει απευθυνθεί σε πολλούς φορείς για να κληροδοτήσει τον πολιτιστικό του “θησαυρό” χωρίς όμως να καταφέρει να βρει κάποιον να το λάβει!  «Έχω απευθυνθεί εκτός από το Υπουργείο Πολιτισμού, για την  διάσωση και αξιοποίηση του αρχειακού μου υλικού σε δήμους και άλλους φορείς της χώρας από το 2001 μέχρι και σήμερα. Ενδεικτικά αναφέρω μερικούς φορείς στους οποίους κατέθεσα την πρόταση μου και έχω τα αντίγραφα τους, διότι όσοι δεν μου απαντούσαν τρείς μήνες μετά τα πετούσα, στους Δήμους Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Πυλαίας, Ευόσμου, στην  Σχολή Κινηματογράφου ΑΠΘ, στην Εθνική Τράπεζα, την ΕΡΤ 3» λέει. Από όλες τις αιτήσεις τις οποίες έχει κάνει ο κ. Μπιλιλής έχει λάβει αρνητικές απαντήσεις μόνο από την Εθνική Τράπεζα, ΕΡΤ3, το Βαφοπούλειο  και τον Δήμο Λιτοχώρου, ενώ όπως ισχυρίζεται ο ίδιος από όλους τους άλλους φορείς δεν έλαβε ποτέ καμία απάντηση.
Ο κ. Μπιλιλής λέει ότι: «Στην διάσωση του πολιτιστικού “θησαυρού” υπήρξαν κάποιοι οι οποίοι θέλησαν να τον βοηθήσουν ειλικρινώς αλλά και κάποιοι άλλοι οι οποίοι του έδιναν φρούδες ελπίδες. Την πρώτη περίπτωση αληθινού ενδιαφέροντος την είχε εκφράσει ο Δήμος Κοζάνης όπου είχε βρει τον κατάλληλο χώρο αλλά τον σταμάτησα ο ίδιος. Ο λόγος ήταν διότι είχε εκφράσει το ενδιαφέρον του ένας φορέας της Θεσσαλονίκης, ο οποίος, αποδέχτηκε τους όρους του για την  διάσωση και  την άμεση αξιοποίηση του κινηματογραφικού υλικού και την είσπραξη των πνευματικών μου δικαιωμάτων. Ο φορέας θα είχε την χρήση του υλικού για εκπομπές, προβολές, εκθέσεις και για όποια άλλη χρήση ήθελε. Δυστυχώς έπειτα από ενάμιση χρόνο βασανιστικής αναμονής ο φορέας αυτός απέρριψε τους όρους τους οποίους είχα θέσει, θέτοντας καινούργιους οι οποίοι καμία σχέση δεν είχαν με αυτούς που συμφωνήσαν».
photo 4«Επιπλέον υπήρξε ακόμη μια περίπτωση επιζήμιας αναμονής με τον πρώην δήμαρχο Θεσσαλονίκης Βασίλη Παπαγεωργόπουλο. Συγκεκριμένα πέρασε η πρόταση μου από το Δ.Σ. του δήμου και ανατέθηκε η υλοποίηση του στον τότε αρμόδιο αντιδήμαρχο Πολιτισμού ο οποίος παρά τις επίμονες παρακλήσεις μου δεν ενδιαφέρθηκε ποτέ».
Πριν από περίπου τέσσερα χρόνια ο κ. Νίκος Μπιλιλής υπέγραψε μια δήλωση μετάνοιας στην οποία δηλώνει ότι: «ΜΕΤΑΝΟΩ πικρά για την αφέλεια που είχα να πιστεύω ότι κάποιος εκ των επί του Πολιτισμού άρχοντες της Ελλάδας θα έδειχνε το ιστορικά επιβαλλόμενο ενδιαφέρον για τη ΔΙΑΣΩΣΗ και ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ του αρχείου μου, πράγμα που επί ΔΕΚΑ ολόκληρα χρόνια, δεν έγινε…». «Ο λόγος της δήλωσης αυτής έγινε διότι  «το κινηματογραφικό μου αρχείο ανήκει στην Ελλάδα και θέλω να παραμείνει σε αυτή. Είναι ένα ζωντανό ιστορικό φιλμικό υλικό, με πολλές εκατοντάδες ανεπανάληπτα γεγονότα γραμμένα ανεξίτηλα, τα οποία έχω απαθανατίσει ως ανταποκριτής κινηματογραφικών επικαίρων από το 1960 έως και το 1990. Η παράδοση τους σε άλλη χώρα σημαίνει την διαγραφή κάθε αποδεικτικού στοιχείου γεγονότων και εκδηλώσεων από τον Ελλαδικό χώρο για 30 ολόκληρα χρόνια. Η πώληση του υλικού είναι αδύνατη καθώς η αξία του είναι ανυπολόγιστη. Μόνο για το πρωτότυπο υλικό με βάσει την τιμή την οποία έχει ορίσει το Υπουργείο Τύπου και ΜΜΕ για μία και μόνο χρήση το κόστος φτάνει τα 600 ευρώ το λεπτό και η αξία αγοράς του τοποθετείται στις 9.000 ευρώ το λεπτό σύμφωνα με το ΦΕΚ, αριθμό 679 το οποίο εκδόθηκε στις 31/05/2002. Το αρχειακό μου υλικό έχει συνολική διάρκεια 245 λεπτά».photo 6Αν τελικά δε βρεθεί κάποιος φορέας να παραλάβει την συλλογή, το μέλλον της θα είναι σύμφωνα με τον κ. Μπιλιλή να καταλήξει στα Σκόπια όπως και των αδελφών Μανάκια, κάτι για το οποίο έχει ενημερωθεί και ο ΣΥΡΙΖΑ και το υπουργείο Πολιτισμού. Συμπληρωματικά αναφέρει ο ίδιος: «Ξεκίνησα στα 75 μου χρόνια και έφτασα στα 89 μου. Με τα προβλήματα υγείας που έχω, όσο με αφήσει ο Θεός να ζήσω θα ελπίζω. Πρόσφατα μου έδωσε ελπίδα η κα. Θεοδώρου η οποία έχει αναλάβει εθελοντικά τη λύση του προβλήματος. Έπειτα από ενέργειες της, είχαν συνάντηση με την αντιπεριφερειάρχη κα. Βούλα Πατουλίδου η οποία τους ενημέρωσε για την δημιουργία ενός φορέα τουρισμού όπου θα μπορούσε να ενταχθεί σε αυτόν η διάσωση του αρχείου».
 

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.