, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Πως η πώληση του λιμανιού από την… αριστερά δεν θα γίνει ξεπούλημα!

limani
του Γιώργου Δημαρέλου*
Όπως ορθά κοφτά δήλωσε και ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Πιτσιόρλας, στην πρόσφατη επίσκεψη του στον ΟΛΘ η απόφαση του αν θα πουληθεί ή όχι το λιμάνι είναι πλέον μία συζήτηση εντυπώσεων. Η διαδικασία πώλησης του λιμανιού από την αριστερή κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είναι μη αναστρέψιμη και αυτό που μένει πλέον να διασφαλιστεί στο μέγιστο βαθμό είναι ότι αυτή θα γίνει με τη μεγαλύτερη δυνατή εξασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος. Για να μην καταλήξει και αυτή ένα ξεπούλημα υπό την πίεση του αποτελέσματος. Είναι όμως αυτό εφικτό; Και τι θα πρέπει να γίνει; Να τα πάρουμε με τη σειρά.

  1. Επικύρωση master plan του ΟΛΘ. Σύντομα θα δοθεί στη δημοσιότητα το τελικό master plan του λιμανιού. Μία χωροτακτική και επιχειρησιακή οριοθέτηση των λειτουργιών του λιμανιού, που αποσαφηνίζει επακριβώς του που και ποιες είναι οι δραστηριότητες, λιμενικές και μη, που θα λαμβάνουν χώρα εντός των γεωγραφικών ορίων του λιμανιού, καθώς επίσης και πως ακριβώς θα γίνονται οι οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις του λιμανιού με το υπόλοιπο δίκτυο.
  2. Καθορισμός ελάχιστου ποσού απαραίτητων επενδύσεων του νέου ιδιοκτήτη. Αυτό είναι κάτι που θα το ακούσετε να το λένε αυτοί που τους ενδιαφέρει η ανάπτυξη της πόλης και όχι αυτοί που νοιάζονται για το ύψος του τιμήματος της πώλησης. Οι επενδύσεις που απαιτούνται, κυρίως για την εμβάθυνση της λιμενολεκάνης έτσι ώστε να είναι εφικτή η υποδοχή των μεγάλων πλοίων container, είναι απαραίτητες για τη μακροημέρευση του λιμανιού και την αύξηση του μεταφορικού έργου. Η συγκεκριμένη επένδυση, θα διασφαλίσει σε μεγάλο βαθμό και το ότι ο νέος ιδιοκτήτης δεν θα θελήσει να αγοράσει το λιμάνι προκειμενου να το κρατήσει σε ρηχά νερά για να εξυπηρετήσει συμφέροντα σε άλλα λιμάνια, ανταγωνιστικά προς τη Θεσσαλονίκη. Προσωπική μου άποψή είναι ότι μία σωστή πώληση, με οικονομικούς όρους δεν είναι απαραίτητο να ρίξει το τίμημα, προς όφελος των επενδύσεων. Το λιμάνι και ακριβά πρέπει να πουληθεί και τις απαραίτητες επενδύσεις να εξασφαλίσει.
  3. Χωροθέτηση και κατασκευή (σε επόμενο στάδιο) logistics center. Δεν υπάρχει λιμάνι που να σέβεται τον εαυτό του, που να μην υποστηρίζεται λειτουργικά από ένα logistics center διανομής και μεταφόρτωσης των εμπορευμάτων προς την ενδοχώρα και τα Βαλκάνια. Η ύπαρξη ενός τέτοιου κέντρου θα αυξήσει σημαντικά τον κύκλο εργασιών του λιμανιού και εφόσον αναληφθούν ΑΜΕΣΑ πρωτοβουλίες για το που θα κατασκευαστεί αυτό, θα πρέπει να συνυπολογιστεί στην αποτίμηση της αξίας της επιχείρησης. Αν δεν γίνει αυτό, τότε προφανώς το δημόσιο συμφέρον θα πληγεί από την ανικανότητα του πωλητή.
  4. Σιδηροδρομική και οδική σύνδεση ΟΛΘ. Όπως και το logistics center, έτσι και η αναβάθμιση τη οδικής και σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού θα έχει μεγάλη επίπτωση στον κύκλο εργασιών του ΟΛΘ, άρα και στην αξία της επιχείρησης. Αξίζει να αναφέρουμε ως παράδειγμα, το ότι η ελλιπής σιδηροδρομική σύνδεση από τον ΟΛΘ έως το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο (2km) επηρεάζει κατά 30% περίπου το κόστος της σιδηροδρομικής μεταφοράς εμπορευμάτων προς τις γειτονικές μας χώρες.
  5. Δημιουργία λιμενικής αρχής (port authority). Εδώ τα πράγματα είναι τελείως συγκεχυμένα, καθώς η κυβέρνηση ακόμα δεν έχει αποφασίσει για το αν θα δημιουργηθεί λιμενική αρχή για τη Θεσσαλονίκη ή για το σύνολο των λιμένων της Βόρειας Ελλάδας. Η λιμενική αρχή είναι ο επιβλέπων θεσμός του ιδιώτη, αυτός που διασφαλίζει ότι ο ιδιώτης θα λειτουργεί ακολουθώντας τις επιταγές του δημοσίου συμφέροντος. Ένα παράδειγμα που μπορεί να γίνει εύκολα αντιληπτό είναι η περίπτωση της κρουαζιέρας. Η κρουαζιέρα ως λιμενική λειτουργία, αποφέρει μηδενικά κέρδη για τον ΟΛΘ. Αποφέρει όμως σημαντικά κέρδη για τις τοπικές κοινωνίες, καθώς οι τουρίστες αναζωογονούν την τοπική αγορά. Αν ο ιδιώτης λειτουργεί κερδοσκοπικά και χωρίς τον έλεγχο της λιμενικής αρχής, δεν θα έχει κανένα λόγο να συνεχίσει τη λειτουργία της κρουαζιέρας.
  6. Τροποποίηση σύμβασης παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και ΟΛΘ. Με λίγα λόγια, αυτή η τροποποίηση θα καταλήξει στο τι ακριβώς πωλείται. Έχουμε καταλήξει στο ότι δεν πωλείται γη, αλλά μία εταιρία που έχει μία σύμβαση για την εκμετάλλευση του χώρου με ορίζοντα 35ετίαςΑυτό που μένει να διασφαλιστεί είναι ότι δεν θα παραχωρηθούν εκτάσεις εντός του ΟΛΘ που χρησιμοποιούνται για μη λιμενικές δραστηριότητες. Είναι πολύ δύσκολο να γίνει καθώς αυτές αποφέρουν ένα ποσοστό της τάξης του 10% στην κερδοφορία της εταιρίας, αλλά είναι ευθύνη της κυβέρνησης να το επιτύχει.
  7. Διασφάλιση εργασιακών σχέσεων εργαζομένων. Δεν μιλάμε για απολύσεις, καθώς η εταιρία ήδη θεωρείται υποστελεχωμένη από άποψη προσωπικού. Μιλάμε για τη διασφάλιση ότι οι εργασιακές σχέσεις δεν έχουν την κατάληξη που έχουν εκείνες της COSCO με τους εργαζόμενους στον Πειραιά.

*Ο κ. Δημαρέλος είναι δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΟΛΘ Α.Ε. 

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.