Project experience: To µεγάλο στοίχηµα της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας - Karfitsa.gr
Slider Οικονομία Ροή

Project experience: To µεγάλο στοίχηµα της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας

ΦΩΤΟ ΣΑΒΒΑΣ ΑΥΓΗΤΙΔΗΣ

Η τουριστική σεζόν «τρέχει», το ίδιο κι αυτός. Είναι νέος σε ηλικία και σχετικά «νέος» στο νευραλγικό πόστο που έχει αναλάβει. Τον συναντήσαµε στο Λευκό Πύργο, όπου µας µίλησε για το project που ετοίµασε µε στόχο η Κ. Μακεδονία να γίνει γνωστή σε ολόκληρο τον κόσµο µε…  απώτερο σκοπό να επιµηκυνθεί η τουριστική περίοδος και να αυξηθούν τα έσοδα. Ο λόγος για τον «ιππότη» – όπως τον αποκαλούν οι φίλοι του λόγω της αγάπης του στα κάστρα και στην ιστορία – Αλέξανδρο Θάνο, που προσπαθεί να κατακτήσει τα «απόρθητα του τουρισµού».

Με θέα το γαλάζιο του Θερµαϊκού ο κ. Θάνος αποκαλύπτει στην Karfitsa τα άµεσα σχέδιά του για τη συνολική τουριστική προβολή των εφτά νοµών της αρµοδιότητας του, τα λάθη του παρελθόντος και τους στόχους του µέλλοντος.

Συνέντευξη στην  Έλενα Καραβασίλη / φωτο Σάββας Αυγητίδης

Σε τι αφορά το project experience; Έναν ακόµη… «ελληνικό µύθο»;

Σκοπός µας, όπως έχει πει πολλές φορές και ο Περιφερειάρχης ο κ. Τζιτζικώστας, είναι η επιµήκυνση της σεζόν, έτσι ώστε να έχουµε τουριστική κίνηση 365 ηµέρες το χρόνο. Για να µπορέσουµε αυτό να το κάνουµε πράξη, θα πρέπει να φύγουµε από τη νοοτροπία που είχαµε έως τώρα στο κοµµάτι της τουριστικής προβολής και ήταν εστιασµένη στους καλοκαιρινούς µήνες. Το τουριστικό προϊόν, δεν ξεκινάει και τελειώνει µέσα σ’ ένα ξενοδοχείο. Θα πρέπει να δώσουµε στον τουρίστα έναν άξονα δραστηριοτήτων, µε διάφορα µέρη τα οποία βρίσκονται σε κοντινή απόσταση και µπορεί να τα επισκεφτεί. Πρέπει λοιπόν να εστιάσουµε στον θεµατικό τουρισµό. Ο άξονας του θρησκευτικού τουρισµού για παράδειγµα, «πατάει» πάνω στα βήµατα του Αποστόλου Παύλου, που είναι ένα ισχυρό brand name κι εκεί µπορούν να αποδοθούν όλα τα βυζαντινά µνηµεία της περιοχής µας. Επιπλέον, πρέπει να επενδύσουµε στον εναλλακτικό- περιπατητικό τουρισµό. Ανά τον κόσµο, αυτό το είδος τουρισµού, αφορά σε 200.000.000 τουρίστες. Έτσι θα εµβαθύνουµε στη χάραξη των περιπατητικών διαδροµών, όπου κι εκεί έχουµε ένα πολύ ισχυρό brand name που είναι ο Όλυµπος. Θα αναπτύξουµε ένα σύµπλεγµα δραστηριοτήτων, όπου θα καλούµε τον τουρίστα να ζήσει αυτήν την ξεχωριστή εµπειρία. Εκεί χρειάζεται η σύµπραξη µε τις επιχειρήσεις, όπου θα αναλάβει για παράδειγµα ένας οδηγός να τους µεταφέρει στον Όλυµπο, εκεί θα έχουµε διάφορες δραστηριότητες, όπως είναι το mountain bike, το παρά-πέντε κ.ο.κ., έτσι ώστε µε αυτόν τρόπο να καταφέρουµε την επιµήκυνση της διαµονής ενός τουρίστα.

Ποιοι ενδιαφέρονται για νέες «εµπειρίες»;

Όταν µιλάµε για τουρισµό, αναφερόµαστε σε µία σύνθετη αντίληψη του προϊόντος, όπου πρέπει να παντρέψουµε το µύθο και την ιστορία µιας περιοχής, µε τη γεύση, δηλαδή τη γαστρονοµία. Έτσι θα προσφέρουµε µία εµπειρία ανεπανάληπτη και ανταγωνιστική. Είµαστε ένας προορισµός που είναι ανταγωνιστικός, σκοπός µας όµως είναι να δηµιουργήσουµε στους τουρίστες το κίνητρο για να ξοδέψουν όσο το δυνατόν περισσότερα χρήµατα. Αυτό που δεν είχαµε αντιληφθεί για παράδειγµα έως τώρα, είναι ότι και οι Άγγλοι, ξοδεύουν όσο και οι Ρώσοι. Πρέπει λοιπόν να αγοράσουν… εµπειρίες και αν µη τι άλλο, η Κ. Μακεδονία, το προσφέρει αυτό. Η περιφερειακή ενότητα του Κιλκίς για παράδειγµα, έχει τεράστια δυναµική στον ιστορικό τουρισµό. Διαθέτει τα συµµαχικά κοιµητήρια, όπου έγινε η µάχη του Σκρα κατά τον Α΄ Παγκόσµιο Πόλεµο, έτσι µε αφορµή τα 100 χρόνια, έχουµε επισκέπτες από ολόκληρο τον κόσµο, ακόµη και από τη Νέα Ζηλανδία και την Ινδία. Μπορεί να πρόκειται για µία µικρή αγορά, αφήνει όµως πολλά έσοδα και οι τουρίστες αυτοί είναι διαµορφωτές γνώµης όταν επιστρέφουν στη χώρα τους. Η Θεσσαλονίκη, έχει πολύ καλά αποτελέσµατα στο συνεδριακό τουρισµό, µε µεγάλη δυναµική επέκτασης. Η πόλη από µόνη της δεν µπορεί να κάνει το άλµα στον τουρισµό, αν ενταχθούν όµως στο τουριστικό της προϊόν οι περιφερειακές ενότητες που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση, τότε το αποτέλεσµα θα είναι τελείως διαφορετικό. Η µόνη «παραπονεµένη» ενότητα είναι η Πέλλα, διότι βρίσκεται εκτός της Εγνατίας Οδού, όµως µαζί µε τον Περιφερειάρχη έχουµε στήσει ένα πρόγραµµα, έτσι ώστε να µπορέσουµε να δώσουµε µία λύση. Χωρίς υποδοµές, ότι και να κάνουµε στο κοµµάτι της προβολής, το αποτέλεσµα δε θα είναι ολοκληρωµένο. Στόχος µας είναι να αλλάξουµε το µείγµα των τουριστών µας, δε θέλουµε να παραδοθούµε στη βαλκανική αγορά, χρειαζόµαστε όλη την γκάµα των τουριστών.

Με ποιον τρόπο θα κερδίσετε έναν τουρίστα που δεν έχει έρθει… ποτέ στη χώρα µας;

Έχουµε δοµήσει ένα πρόγραµµα, όπου συµµετέχουµε στις µεγαλύτερες τουριστικές εκθέσεις στον κόσµο και προβάλουµε µε σύγχρονα τεχνολογικά µέσα τις οµορφιές της Κ. Μακεδονίας. Περνάµε από την εποχή της εικόνας και της πληροφορίας… στην πρόγευση της εµπειρίας. Θα µπορεί για παράδειγµα ένας επισκέπτης που βρίσκεται στο εξωτερικό, να φοράει την κάσκα VR και να βλέπει πως είναι εσωτερικά η εκκλησία του Αγ. Δηµητρίου. Είναι µία πολύ πιο δυνατή εικόνα από την απλή πληροφορία. Έτσι µέσω application, µπορεί εν δυνάµει, να βιώσει την εµπειρία αυτή. Βασικό µας µέληµα είναι να παρέχουµε την εµπειρία και στη συνέχεια, να του δώσουµε την πλατφόρµα για να το διαµοιράσει αυτό µέσω των social media. Αυτός είναι ο καλύτερος πρεσβευτής, όπου η διαφήµιση του τόπου µας θα γίνεται πολλαπλασιάστηκα. Φιλοδοξώ, πως από το Σεπτέµβριο που ξεκινούν οι εκθέσεις, θα έχουµε αυτά τα εργαλεία στα χέρια µας. Επίσης, έχουµε µία συνεργασία µε την Εγνατία Οδό, όπου για όλες τις Περιφέρειες που διέπονται από αυτήν, ο επισκέπτης θα λαµβάνει ένα µήνυµα µε πληροφορίες για τα µέρη όπου µπορεί να περιηγηθεί. Πρέπει να ξεφύγουµε από τη λογική «ήλιος και θάλασσα», κάτι για το οποίο είµαστε ήδη γνωστοί.

Ποιες είναι οι εκτιµήσεις που έχουµε για τη φετινή τουριστική περίοδο;

Ως χώρα περιµένουµε 30.000.000 τουρίστες. Στην Κ. Μακεδονία πέρυσι είχαµε 6.500.000 τουρίστες που άφησαν στην τοπική οικονοµία 1,7 δις. Βέβαια, µας έκανε µεγάλο κακό η εικόνα της Ειδοµένης και του προσφυγικού. Φέτος, έχουµε πολύ µεγάλη άνοδο από την γερµανική αγορά- όπου στη Χαλκιδική αναµένουµε µία αύξηση της τάξεως του 44%- και µία συνολική αύξηση που φτάνει στο 10%, σε σχέση µε πέρυσι. Εκτιµώ πως η τουριστική κίνηση θα αυξηθεί ακόµη περισσότερο για τους µήνες Οκτώβριο και Νοέµβριο, καθώς ήδη έχουµε µία πληθώρα ζήτησης για Ιούλιο και Αύγουστο, έτσι η αγορά θα αυτορυθµιστεί. Σε συνδυασµό µε τη σωστή προβολή που κάνουµε και σχετίζεται µε τον εναλλακτικό και πολιτιστικό τουρισµό, πιστεύω πως θα έχουµε µία χρονιά µε πολύ καλύτερα αποτελέσµατα στο κοµµάτι των εσόδων. Γερµανοί, Άγγλοι, Ρώσοι, Βέλγοι και βαλκάνιοι µας προτιµούν, ενώ οι Ιταλοί αναπτύσσονται σχεδόν στο 100%. Πολύ ισχυρή αγορά είναι και του Ισραήλ, όπου προσπαθούµε να αναπτύξουµε κι άλλες αεροπορικές συνδέσεις. Αυτή είναι µία σηµαντική αγορά, ειδικά για τη Θεσσαλονίκη.

 

Ποιος νοµός  -ή όπως λέτε περιφερειακή ενότητα – είναι η αγαπηµένη σας;

Η Πιερία έχει µεγάλη δυναµική εξέλιξης. Δεν είναι βέβαια η µοναδική. Σε µία πολιτική Περιφέρειας, που έχει βάλει ως προµετωπίδα τον ιαµατικό, τον εναλλακτικό και τον πολιτιστικό τουρισµό, περιφερειακές ενότητες όπως είναι η Πέλλα, η Ηµαθία, οι Σέρρες και το Κιλκίς, µπορούν να παίξουν σηµαντικό ρόλο στην ανάπτυξη και εξέλιξη του τουρισµού. Πρέπει να φύγουµε από τη λογική των περιφερειακών ενοτήτων και να δούµε µέσα σε ένα κοινό προϊόν, τι δυνατότητες και ρόλο µπορεί να έχει η καθεµία µία ξεχωριστά, έτσι ώστε να έχουµε µία κοινή προβολή της περιφέρειας Κ. Μακεδονίας, πάνω σε θεµατικούς άξονες. Μπορεί κάποιος να διανυκτερεύει στη Θεσσαλονίκη και να απολαύσει µία πολύ ωραία εκδροµή στο Κιλκίς, στη λίµνη των Σερρών ή να επισκεφτεί το µουσείο της Αµφίπολης. Οι τοπικές κοινωνίες θα πρέπει να αντιληφθούν ότι πρέπει να εκµεταλλευτούν τον τόπο τους µε τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Εµείς θα τους δώσουµε τα εχέγγυα, η κεντρική εξουσία και οι τράπεζες πρέπει να δώσουν την άνεση για νέες επενδύσεις. Μόνον τότε θα έχουµε το άλµα προς τα µπροστά, που όλοι επιθυµούµε.

Ποια είναι τα λάθη και οι παραλείψεις που έγιναν έως σήµερα…

Τα τελευταία 30 χρόνια, ο τουρισµός έχει ταυτιστεί µε τις καλοκαιρινές διακοπές. Οι τουριστικές υπηρεσίες είναι τα πάντα, από τις σωστές µεταφορές µέχρι το σωστό ταβερνάκι. Είµαστε φιλόξενος λαός και έχουµε τη δυνατότητα να δηµιουργήσουµε τέτοιες δυνάµεις µέσα στην κοινωνία. Για παράδειγµα, γίνεται µία τεράστια προσπάθεια ανάδειξης των µνηµείων της Βυζαντινής Θεσσαλονίκης, µε έναν αγώνα δρόµου που γίνεται στο Γεντί Κουλέ µέσα στο επόµενο δεκαήµερο. Εµείς οι ίδιοι πρέπει να ζωντανέψουµε την πολιτισµική µας κληρονοµιά, µέσα από τη σύγχρονη καλλιτεχνική δηµιουργία. Εκεί βέβαια θα πρέπει να παίξει το δικό του ρόλου το υπουργείο Πολιτισµού, όπου θα πρέπει να ανοίξει τους αρχαιολογικούς χώρους, µε διευρυµένο ωράριο. Δεν επιτρέπεται να έχουµε κλειστές πόρτες σε µουσεία. Έχουµε µία πολύ µεγάλη γκάµα ανθρώπινου δυναµικού που αυτή τη στιγµή µένει αναξιοποίητη και φεύγει από τη χώρα, ενώ µπορεί να αξιοποιηθεί στο κοµµάτι του τουρισµού και του πολιτισµού.

Έχουν γίνει προσπάθειες από την πλευρά των ιδιωτών;

Τα τελευταία δέκα χρόνια, ο αριθµός των κλινών είναι σχεδόν σταθερός. Οι επενδύσεις έχουν γίνει σε συγκεκριµένες περιοχές και σε ξενοδοχεία που έχουν κάνει αναβάθµιση από τετράστερα σε πεντάστερα κ.ο.κ.. Αυτό δικαιολογείται µε δύο τρόπους. Αφενός έχει αναπτυχθεί µία µαύρη οικονοµία που καλύπτει ένα µεγάλο µέρος -και πρέπει να µπει µία τάξη σ’ αυτό- κι αφετέρου µειώθηκε σε µεγάλο βαθµό η εσωτερική ζήτηση. Έτσι, κάλυψε το κενό του Έλληνα τουρίστα – που δε θα πάει διακοπές για περισσότερες από πέντε µέρες- η ξένη αγορά. Οι µοναδικές επενδύσεις που γίνονται τα τελευταία χρόνια, άλλωστε είναι σε τουριστικές υποδοµές. Ο τουρισµός έχει µεγάλη αξία και για την αγροτική ανάπτυξη. Ένα προϊόν που το συνδέεις µε την παράδοση, τον πολιτισµό σου και την εξωστρέφεια της περιοχής, αµέσως το προϊόν αυτό παίρνει προστιθέµενη αξία και µπορεί να ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσµο.

Ποιοι είναι οι στόχοι για τη Θεσσαλονίκη…

«Για τη Θεσσαλονίκη, είναι πολύ σηµαντική η ανάδειξη του παραλιακού µετώπου, το σύνολο του Θερµαϊκού, από το Μεγάλο Καράµπουρνου και την Περαία, µέχρι και το Καλοχώρι. Καθώς και η ανάδειξη του περιαστικού δάσους, που του έχουµε γυρίσει την πλάτη. Σε µία πόλη του 1 εκατ., υπάρχει ένα δάσος τέτοιας οµορφιάς και δεν το επισκέπτεται ο κόσµος. Θα πρέπει να εστιάσουµε λοιπόν στην καθαριότητα, στις υποδοµές και στην ανάδειξή του. Τέλος, θα πρέπει να αξιοποιήσουµε τον τεράστιο φυσικό πλούτο των λιµνών. Σε όλες τις µεγάλες πόλεις του εξωτερικού, οι παραποτάµιες περιοχές αναδεικνύονται. Αυτό θα πρέπει να κάνουµε κι εµείς επανασυστήνοντας στον κόσµο αυτά τα οικοσυστήµατα. Για το σκοπό αυτό έχουµε έρθει σε επικοινωνία µε τους αρµόδιους φορείς και τους δήµους, είναι κάτι που το θέλουν ειδικά οι δήµοι Πυλαίας- Χορτιάτη, Συκεών, Θερµαϊκού και Θεσσαλονίκης» επισηµαίνει ο κ. Θάνος.

ΦΩΤΟ ΣΑΒΒΑΣ ΑΥΓΗΤΙΔΗΣ

 

Σχολιάστε

ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε ΔΩΡΕΑΝ την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Καρφίτσα»

Polls

Sorry, there are no polls available at the moment.

 

STAY CONNECTED

NEWSLETTER

Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ