«Άστοχες επιλογές και κακοδιαχείριση τα τελευταία 15 χρόνια στο ΚΘΒΕ»

KΘΒΕ
Για όλα όσα θέλει να αφήσει… φεύγοντας από τη θέση του προέδρου του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας μιλά στην Karfitsa  ο Άρης Στυλιανού σε μια από τις πρώτες του συνεντεύξεις. Ο νέος πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του μεγαλύτερου πολιτιστικού φορέα στη Βόρεια Ελλάδα υπόσχεται καλλιτεχνικές καινοτομίες, πλούσια σε ρεπερτόρια θερινή περίοδο και πήχη που θα… ανέβει ψηλά. Ο κ. Στυλιανού αναφέρεται επίσης στα οικονομικά προβλήματα του ΚΘΒΕ που το βαραίνουν από το παρελθόν, κάνει λόγο για «κακοδιαχείριση τα τελευταία 10-15 χρόνια» και ανακοινώνει ότι σύντομα θα ξεκινήσει έλεγχος στο εσωτερικό του θεάτρου όχι μόνο για να επιρριφθούν ευθύνες αλλά και για να εντοπιστούν οι μέθοδοι εκείνοι που θα το εξυγιάνουν.

Συνέντευξη στον Βαγγέλη Στολάκη
Τι θέλετε να αφήσετε στο Θέατρο όταν… φύγετε; Τι παραλάβατε και τι θέλετε να παραδώσετε;
Από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων, στόχος μας είναι η διασφάλιση του κύρους και του μεγέθους του ΚΘΒΕ, μέσω της δημιουργίας μιας κοινής οπτικής απέναντι στις πραγματικές ανάγκες του φορέα. Με σκοπό τη διασφάλιση του τεράστιου πολιτισμικού κεφαλαίου του, αλλά και την ανάπτυξη της θεατρικής τέχνης και παιδείας. Αναλάβαμε τη διοίκηση σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία, με μεγάλα οικονομικά ανοίγματα. Φεύγοντας, φιλοδοξούμε να παραδώσουμε ένα ΚΘΒΕ ακμαίο, οικονομικά τακτοποιημένο και καλλιτεχνικά καινοτόμο. Πάντως, αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε εδώ καθημερινά και καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια να επιτύχουμε αυτούς τους στόχους.
Το ΚΘΒΕ αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια μεγάλα οικονομικά προβλήματα. Σε τι κατάσταση είναι σήμερα το… ταμείο του και με ποιες δράσεις σκοπεύετε να τα αντιμετωπίσετε; Οι κρατικές επιχορηγήσεις χρόνο με το χρόνο συνεχώς μειώνονται…
Τα πράγματα πηγαίνουν καλύτερα το τελευταίο διάστημα, χάρη στη συλλογική προσπάθεια και στην αρωγή του Υπουργείου Πολιτισμού. Υπάρχει ξεκάθαρος προγραμματισμός και σαφής στρατηγική, η οποία βασίζεται στην ευλαβική διαχείριση του δημόσιου χρήματος, χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα του καλλιτεχνικού έργου ούτε και στην ευθύνη μας προς το κοινό της πόλης και όλης της Βόρειας Ελλάδας. Υπό αυτούς τους όρους, και παρά το ασταθές οικονομικό περιβάλλον, διαπιστώνουμε τη διάθεση στήριξης του ΚΘΒΕ από τους θεσμούς.
Η καθημερινότητα του ΚΘΒΕ έχει βρει ξανά την…  ρουτίνα της; Το τελευταίο διάστημα οι ηθοποιοί και οι εργαζόμενοι προχώρησαν σε κινητοποιήσεις και απείχαν από την εργασία τους επειδή δεν πληρώνονταν. Εκτιμάτε ότι κάτι αντίστοιχο θα υπάρξει και στο μέλλον;
Υπάρχει μια κανονικότητα στο Κρατικό αυτή τη στιγμή. Ωστόσο, δεν μπορούμε να εφησυχάζουμε. Η δουλειά που πραγματοποιείται εδώ είναι δουλειά συλλογική. Τόσο η καθημερινή προσωπική επαφή με τα σωματεία των ηθοποιών και των εργαζομένων, όσο και ο συνεχής ειλικρινής διάλογος με το Υπουργείο Πολιτισμού, διασφαλίζουν τον κοινό μας στόχο για την εξέλιξη ενός βιώσιμου και δημιουργικού πολιτιστικού φορέα.
Μιλήστε μας λίγο με αριθμούς. Πόσους υπαλλήλους διαθέτει το ΚΘΒΕ, πόσα χρήματα δαπανώνται για μισθούς και ενοίκια στην Εταιρία Μακεδονικών Σπουδών και πόσα χρήματα λαμβάνει η διοίκηση και οι σύμβουλοί της;
Τα οικονομικά στοιχεία του ΚΘΒΕ δημοσιοποιούνται πλέον στο Διαδίκτυο και είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερομένου. Είναι γνωστό ότι οι θέσεις του Προέδρου και των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου είναι άμισθες. Είναι επίσης γνωστό ότι οι οικονομικές απαιτήσεις από το παρελθόν, που βαραίνουν το ΚΘΒΕ, είναι υπέρογκες. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι τα προβλήματα μεταφράζονται πάντα σε αριθμούς. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει συλλογική διάθεση συνεργασίας για την κατά το δυνατόν επιτυχή επίλυση όλων των προβλημάτων.
Τελικά τι φταίει για την οικονομική τρύπα στο ΚΘΒΕ;
Προχωρούμε σε έλεγχο, για να απαντήσουμε επακριβώς στο ερώτημα αυτό. Εκ πρώτης όψεως, θα έκανα λόγο για άστοχες επιλογές, υπέρβαση των προϋπολογισμών και κακοδιαχείριση τα τελευταία 10-15 χρόνια. Είναι ένας συνδυασμός παραγόντων μέσα στην πάροδο των χρόνων. Θεωρώ όμως ότι το κυρίως θέμα δεν είναι να επιρρίψουμε ευθύνες, αλλά να βρούμε τις κατάλληλες μεθόδους για την οικονομική εξυγίανση του ΚΘΒΕ και για την ευρύτερη διοικητική του ανασυγκρότηση.
Πόσο δύσκολο είναι ένας πανεπιστημιακός να συνεργάζεται με ανθρώπους του… πολιτισμού;
Παιδεία και πολιτισμός αποτελούν αναμφισβήτητα δύο έννοιες άρρηκτα δεμένες μεταξύ τους. Επομένως, κάθε άλλο παρά δύσκολη είναι τούτη η συνεργασία, γεγονός που επιβεβαιώνεται καθημερινά μέσω πλήθους νέων δράσεων και  συνεργασιών που πραγματοποιεί το ΚΘΒΕ με ακαδημαϊκούς φορείς και εκπαιδευτικές μονάδες, σε επίπεδο Ελλάδας αλλά και διεθνώς.
Με ποιον τρόπο θα «ανοίξετε» κι άλλο τις πόρτες του θεάτρου στο κοινό της Θεσσαλονίκης και ειδικότερα στους νέους ανθρώπους;
Με συνεχείς προσαρμογές της τιμολογιακής πολιτικής του Θεάτρου βάσει των αναγκών του κοινού, με συνεχείς εκπλήξεις στο καλλιτεχνικό ρεπερτόριο, αλλά και με πλήθος δράσεων και εκδηλώσεων σε συνεργασία με φορείς της πόλης, στοχεύοντας πάντα στην ενδυνάμωση του κοινωνικού και εκπαιδευτικού έργου του ΚΘΒΕ. Με άλλα λόγια, μέσω της επινόησης καινοτόμων δημιουργικών δράσεων, που θα θέσουν εκ νέου την τέχνη του θεάτρου στο επίκεντρο της πολιτιστικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
Οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ δεν ανεβαίνουν πλέον μόνο στο σανίδι αλλά βγαίνουν και στο δρόμο. Μπορείτε να μας μιλήσετε για τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό ενόψει Άνοιξης και Καλοκαιριού αλλά και για τις παράλληλες δράσεις στην πόλη;
Το σύνολο των δράσεων και των παραστάσεων της τρέχουσας καλλιτεχνικής περιόδου απολαμβάνει ιδιαίτερα θερμής αποδοχής από το κοινό. Πάντα σε αγαστή συνεργασία και συμπόρευση με την Καλλιτεχνική Διεύθυνση, δηλαδή τον Γιάννη Αναστασάκη και τη Μαρία Τσιμά, που έχουν την αποκλειστική αρμοδιότητα, ο προγραμματισμός της θερινής περιόδου θα είναι πλούσιος. Στην Επίδαυρο θα πάμε με τη μεγάλη παραγωγή «Επτά επί Θήβας» σε σκηνοθεσία Τσεζάρις Γκραουζίνις. Ο πήχης έχει ήδη ανέβει πολύ ψηλά.
(φωτο ΚΘΒΕ – Σάββας Αυγητίδης – www.e-photopress.blogspot.com)
 
Δείτε τη συνέντευξη όπως δημοσιεύτηκε στην Karfitsa της 20ης Φεβρουαρίου 2015
Stylianou