, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Εύη Κυρμακίδου: «Δεν θα κατέβαινα ποτέ ξανά υποψήφια με τον Κ.Ζέρβα»

Συνέντευξη στην Φιλίππα Βλαστού

 

«Πριν τον προεκλογικό αγώνα είχα θετικότατη άποψη για τον Κ.Ζέρβα. Η συνέχεια δεν αποδείχθηκε η αναμενόμενη», αναφέρει μεταξύ άλλων η Εικαστικός, Υποψήφια Διδάκτορας Πολυτεχνείου Κρήτης, Απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών του Π.Δ.Μ, επιμελήτρια εκθέσεων, Εύη Κυρμακίδου, η οποία ήταν υποψήφια δημοτική σύμβουλος με τον νυν δήμαρχο της Θεσσαλονίκης στις τελευταίες αυτοδιοικητικές εκλογές. Μάλιστα, όπως τονίζει σε συνέντευξη της στην Karfitsa «κατά την διάρκεια του προεκλογικού αγώνα σιγά-σιγά αποκαλύπτονταν πτυχές του, που σταδιακά με αποστασιοποιούσαν από την πρόθεσή μου να είμαι υποψήφια».

κα Κυρμακίδου με την πολυετή ενασχόληση σας με τα πολιτιστικά τι θέση πιστεύετε πως έχει ο πολιτισμός στη Θεσσαλονίκη;

Η Θεσσαλονίκη με την πλούσια βυζαντινή κληρονομιά και πολιτιστική ιστορία έχει την δυναμική υποδομή για να απολαμβάνει ένα πρόγραμμα ποιοτικού πολιτισμού. Σε μία τέτοια πόλη, λόγω του μεγέθους της, εύκολα μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει αν κάτι γίνεται. Και επειδή, ότι γίνεται φαίνεται, αυτό που διαπιστώνω είναι, ότι δεν γίνεται κάτι που να φαίνεται. Παρότι η σημερινή διοίκηση είχε προεκλογικά εξαγγείλει μια δέσμη από 12 άξονες για τον πολιτισμό, συνεχίζουν το πρόγραμμα της προηγούμενης διοίκησης. Επίσης, οι περισσότερες αποφάσεις για τον πολιτισμό εκτελούνται με απόφαση Δημάρχου, χωρίς να περνούν από το Δημοτικό Συμβούλιο. Η Διοίκηση κατήργησε, το παιδικό τμήμα της κεντρικής βιβλιοθήκης, όπως και το ξενόγλωσσο τμήμα. Έκλεισαν το εργαστήριο της ψηφιοποίησης, σημαντικό για την οργάνωση της βιβλιοθήκης. Παραχώρησαν τα παλιά σφαγεία στη Cisco για το κέντρου Ψηφιακού Μετασχηματισμού, με την λογική να φιλοξενούνται και πολιτιστικά γεγονότα, πράγμα που δεν έγινε ακόμη και μετά την αποχώρησή της Cisco. Τα παλιά σφαγεία, ένας πολυχώρος πολιτισμού παραμένει ανενεργός από την αρχή της διοίκησης Κ.Ζέρβα. Στην 5η Κοινότητα έκλεισαν τα Εργαστήρια Εικαστικών Τεχνών, τα οποία λειτουργούσαν πολλά χρόνια και ήμουν για 8 έτη Υπεύθυνη της Ζωγραφικής Ενηλίκων. Στη 2η Κοινότητα η βίλα Πετρίδη, παραμένει αναξιοποίητη, ενώ θα μπορούσε να φιλοξενεί πολιτισμό. Υπάρχει δήλωση για παραχώρησή της στο Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας, όταν η 2η κοινότητα στερείται χώρων για πολιτιστικές δράσεις. Το μνημόνιο που άφησε ο Γιάννης Μπουτάρης, επί Αντιδημαρχίας Έλλης Χρυσίδου και αφορούσε σε συνεργασία με τον σύλλογο μουσικών Β.Ελλάδος, δεν το χρησιμοποίησε μέχρι και σήμερα η νέα διοίκηση. Για τα Δημήτρια δεν τέθηκαν τα θεμέλια για έναν “θεσμό εθνικής εμβέλειας” σύμφωνα με το προεκλογικό πρόγραμμα. Αν μετά από 1,5 χρόνο διοίκησης δεν έχουν τεθεί θεμέλια, τότε δεν είναι ελπιδοφόρο το μήνυμα. Γίνονται πολιτιστικές εκδηλώσεις. Όμως λίγες και χωρίς ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Στερούνται καινοτόμου προσέγγισης και έτσι περνούν απαρατήρητες. Πρόβλημα όμως είναι η κακή επικοινωνιακή πολιτική του Δήμου για την διάδοση μιας πολιτιστικής δράσης. Θυμάμαι το φεστιβάλ στο θεατράκι της παραλίας το καλοκαίρι του 2020, την συναυλία στο καράβι με τον Πορτοκάλογλου (30 Ιουλίου 2020), όπου θεατές ήταν ο Δήμαρχος με ελάχιστους έκπληκτους περαστικούς. Αν εν μέσω καλοκαιριού γίνεται μια εκδήλωση που δεν την επικοινωνούν, τότε απορώ για ποιον λόγο γίνεται. Η συγκεκριμένη συναυλία μάλιστα, άφησε πολλά ερωτηματικά για τον τρόπο επιλογής και διεξαγωγής της από τον κεντρικό Δήμο. Το γενικότερο πλαίσιο του πολιτισμού της Θεσσαλονίκης είναι ότι συνεχίζεται το έργο Μπουτάρη. Οι συνθήκες της πανδημίας δεν μπορούν να αποτελέσουν δικαιολογία για τον Δήμο μας, που λογικά έχει όλη την υλικοτεχνική υποδομή στήριξης των πολιτιστικών, για την διαχείριση σε μια τέτοια κατάσταση. Η ποικιλία, η πληθώρα, η ποιότητα, η καινοτομία και η διάδοση των προγραμμάτων, θα έπρεπε να είναι εντονότερες για την επιμόρφωση και την ψυχαγωγία των δημοτών, τις δύσκολες και έγκλειστες ημέρες που βιώνουμε.

Πως θα σχολιάζατε το μέχρι στιγμής έργο της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης;

Με τον κ. Ζέρβα πριν δώσουμε τα χέρια για την υποψηφιότητά μου, μιλήσαμε για το πρόγραμμά του στον πολιτισμό. Ο πολιτισμός ήταν και ο λόγος που αποφάσισα να διεκδικήσω θέση στο Δημοτικό Συμβούλιο. Ο Κ.Ζέρβας ανέπτυξε τις προτάσεις περί αναβάθμισης του πολιτισμού. Βασική αρχή της, η ενοποίηση των δυνάμεων, η φιλοξενία και διοργάνωση εκδηλώσεων κλίμακας. Ένα μεγάλο Φεστιβάλ πόλης κάθε Σεπτέμβριο. Οι άξονες για τον πολιτισμό που μπορείτε να τους δείτε στο πρόγραμμά της διοίκησης, πολύ ωραίοι ακούγονται. Θα έπρεπε όμως ήδη να έχει ολοκληρωθεί ο αρχικός σχεδιασμός τους σε αυτό το χρονικό διάστημα της θητείας της διοίκησης, για να αποδώσουν καρπούς στην συνέχεια. Το λυπηρό είναι πως είτε δεν ξεκίνησαν, είτε βρίσκονται σε εμβρυακή κατάσταση. Ο πολύτιμος χρόνος της προεργασίας για να έρθει ο χρόνος της εφαρμογής ενός προγράμματος έχει μειωθεί αισθητά, όταν πλησιάζουμε τα δύο χρόνια της θητείας. Έχουν οριστεί δύο Αντιδήμαρχοι Πολιτισμού. Η κ.Τανιμανίδου με θητεία ενός έτους, που δεν άφησε κάποιο έργο πίσω της και η κ.Καραγιάννη από τον Σεπτέμβριο 2020, της οποίας το έργο αναμένουμε.

Αναφέρατε ότι εργαστήκατε στα Εικαστικά Εργαστήρια της Ε΄ Κοινότητας τα οποία έκλεισαν. Πείτε μας για τα εργαστήρια.

Σε μία από τις επαγγελματικές μου συνιστώσες, εργαζόμουν, από τον Σεπτέμβριο 2013 μέχρι τον Ιούνιο 2020, στα Εικαστικά Εργαστήρια της Ε΄ Κοινότητας, ως Υπεύθυνη του Εργαστηρίου Ζωγραφικής Ενηλίκων, ένα από τα δέκα εργαστήρια που λειτουργούσαν σε χώρο της Κοινότητας. Από την θέση μου δούλεψα με ζήλο, παραπάνω των υποχρεώσεων μου βάση του συμφωνητικού. Ανέλαβα ένα τμήμα 8 ατόμων που πολύ σύντομα γιγαντώθηκε υπερβαίνοντας τα 90 άτομα, με αγάπη και εμπιστοσύνη στο πρόσωπό μου και στις γνώσεις μου. Δημιούργησα μια άτυπη πολιτιστική ομάδα ανθρώπων, την 3Α (ArtistActiveArt), με 51 άτομα που με ακολουθούσαν στις πολιτιστικές δραστηριότητες. Οργάνωσα και επιμελήθηκα εκθέσεις των μαθητών μου, εκδρομές για υπαίθρια ζωγραφική, δράσεις στον δημόσιο χώρο με κάλεσμα και συμμετοχή δημοτών στα δρώμενα και πολυήμερες φιλανθρωπικές δράσεις. Τα εργαστήρια δεν αποτελούσαν ένα κομμάτι στενά μαθησιακό. Ήταν μια συνάντηση ανθρώπων, ήταν διέξοδος, ψυχοθεραπεία, κοινωνικοποίηση, δημιουργία. Ο κ.Λιακόπουλος και η κ.Κουράκη, Πρόεδροι της Ε΄ Κοινότητας κατά την διάρκεια της εργασίας μου, αναγνώρισαν το έργο μου, και συνέβαλαν σε αυτό. Τα εργαστήρια έκλεισαν τον Ιούνιο 2020, μετά την εκλογή του Κ.Ζέρβα. Σημειώνω, ότι για χρόνια ήταν ο πολιτιστικός πνεύμονας στην Ε΄ Κοινότητα, αριθμούσαν στο σύνολο των ειδικοτήτων τους, 400-450 άτομα ετησίως, ενήλικες και παιδιά. Ακούσαμε για την πρόθεση μεταφοράς τους αλλού, κάτι που μέχρι σήμερα δεν πραγματοποιήθηκε.

Γιατί επιλέξατε να στηρίξετε με την υποψηφιότητά σας τον Κ.Ζέρβα, στις εκλογές του 2019;

Δεν υπήρξα ποτέ υποψήφια στο παρελθόν σε καμία παράταξη για την διεκδίκηση κάποιου αξιώματος. Ενώ παρακολουθούσα το έργο της κάθε διοίκησης του Δήμου, με έμφαση στα πολιτιστικά, δεν είχα αποφασίσει να εμπλακώ σε κάποια εκλογική διαδικασία. Γνώρισα τον Δήμαρχο Κ.Ζέρβα, όταν άρχισα να εργάζομαι στα Εργαστήρια της Ε’ Κοινότητας. Ως αντιδήμαρχος τότε, ανταποκρινόμενος στα καλέσματά μου στις εκδηλώσεις, δήλωνε παρόν και με επαινούσε, παρουσία κόσμου, για τον αγώνα μου και τον τρόπο πολιτιστικής προσέγγισης των δημοτών. Έλεγε πόσο υστερεί ο Δήμος στον πολιτισμό, πως αναμασώνται τα ίδια και χρειάζονται στον πολιτισμό άξιοι άνθρωποι. Τον πιστέψαμε. Έλεγε πόσο θα ήθελε να υπάρξουν καινοτόμες προτάσεις κόντρα στις ήδη παρωχημένες πολιτιστικές πρακτικές. Στο άκουσμα της υποψηφιότητά του, το 2018 ενθουσιάστηκα, πιστεύοντας, σε μια νέα ανεξάρτητη υποψηφιότητα με αγάπη για την πόλη και τον πολιτισμό, να της δοθεί η ευκαιρία να αποδείξει τα λεγόμενά της. Τον συνάντησα για να με συμπεριλάβει στο ψηφοδέλτιό του, όπως έγινε.

Θα κατεβαίνατε ξανά υποψήφια Δημοτική Σύμβουλος με τον νυν Δήμαρχο της πόλης Κωνσταντίνο Ζέρβα;

Πριν τον προεκλογικό αγώνα είχα θετικότατη άποψη για τον Κ.Ζέρβα. Η συνέχεια δεν αποδείχθηκε η αναμενόμενη. Κατά την διάρκεια του προεκλογικού αγώνα σιγά-σιγά αποκαλύπτονταν πτυχές του, που σταδιακά με αποστασιοποιούσαν από την πρόθεσή μου να είμαι υποψήφια. Η “ελιτίστικη” συμπεριφορά του, που το «γραφείο του» προσπαθούσε να κρύψει, προβάλλοντας ως επιχείρημα την κόπωση, αποτελούσε αιτία για να αποχωρήσω. Στις 2/6/2019, όταν εξελέγην Δήμαρχος, στην πρώτη του δήλωση, ευχαρίστησε ονομαστικά το «γραφείο του», φίλους και συγγενείς. Ξέχασε τους Υποψήφιους Δημοτικούς και Κοινοτικούς Συμβούλους που έδωσαν επί μήνες, απόθεμα ψυχής και πολύτιμο χρόνο. Η πρώτη επίσημη αχαριστία ήταν δημόσιο γεγονός. Άδικα προσπαθούσαμε να τον συναντήσουμε. Παρόλη την συμπεριφορά του που με άφησε άφωνη, αν στη συνέχεια έβλεπα το έργο της διοίκησης να είναι το αναμενόμενο, δεδομένης πάντα της αποστασιοποίησή μου, θα είχα λόγους να νοιώθω δικαιωμένη απέναντι στους 570 ψηφοφόρους που με στήριξαν. Η απάντηση επομένως στην ερώτησή σας είναι «όχι».

Συνοψίζοντας, θα χαρώ να δω έργο στον πολιτισμό γιατί αγαπάω την πόλη μου και επιθυμώ την πρόοδο και την ευημερία. Τα καλά και τα κακά πρέπει να λέγονται. Τα καλά για να επαινούμε, τα κακά για να διορθώνονται.

 

Από την έντυπη Karfitsa

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.