Χαλκιδική: Γίνονται πολλά, ζητάνε περισσότερα
Σαν την Χαλκιδική δεν έχει! Αλλά και η Χαλκιδική μπορεί να γίνει καλύτερη. Τόπος «λατρείας» για εκατοντάδες χιλιάδες Θεσσαλονικείς, Βαλκάνιους και τουρίστες από όλη την Οικουμένη, τα τρία πόδια της Χαλκιδικής είναι σαν 100 νησιά μαζί.
Όμως οι υποδομές της περιοχής βρίσκονται στο όριο. Δήμαρχοι και φορείς μιλούν στην «Κ» για τις ανάγκες του νομού μετά την κυβερνητική επίσκεψη παρουσία του υπουργού Υποδομών.
Ρεπορτάζ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΥΡΜΑΤΣΗΣ
Έργα 165 εκ ευρώ στη Χαλκιδική
Κ. Καραμανλής και Λ. Αυγενάκης από την κυβέρνηση συνοδευόμενοι από τους βουλευτές Γ. Βαγιωνά, Β. Λιάκο και Γ. Πασχαλίδη επισκέφθηκαν έργα και συναντήθηκαν με εκπροσώπους και φορείς των τοπικών αρχών στην Χαλκιδική.
«Υλοποιούμε στην Χαλκιδική έργα συνολικού ύψους 165 εκ ευρώ» τόνισε ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, έργα που «δίνουν λύση σε δύο ζητήματα καίριας σημασίας για την περιοχή: εύκολη πρόσβαση και υδροδότηση».
Τα έργα της Χαλκιδικής
- Αναβαθμίζεται ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκης – Πολυγύρου, στο τμήμα Θέρμη – Γαλάτιστα. Ένα κομμάτι 12,5 χιλιομέτρων ιδιαίτερα προβληματικό και επικίνδυνο. Ήδη από τον Δεκέμβριο του 2021 έχει παραδοθεί ένα σημαντικό μέρος του και ολοκληρωμένο θα παραδοθεί ως το τέλος της χρονιάς.
- Στον κάθετο άξονα Θεσσαλονίκη- Νέα Μουδανιά- Ποτίδαια, έκλεισε μια εκκρεμότητα 15 ετών, του επονομαζόμενου «ορφανού χιλιομέτρου».
- Μέσω του Προγράμματος Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας που δημοπρατείται άμεσα, διατίθενται επιπλέον 10 εκ. ευρώ για τη συντήρηση του οδικού δικτύου σε όλο τον νομό.
- Η βελτίωση του Λιμένα Νέου Μαρμαρά, ένα έργο με προϋπολογισμό 12 εκατ. Ευρώ
- Το φράγμα Χαβρία. Ένα μεγάλο έργο ύδρευσης, μια επένδυση 85,4 εκατ. ευρώ που υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ και μπορεί να καλύψει μόνο του το 33% των συνολικών υδρευτικών και αρδευτικών αναγκών της Χαλκιδικής. Το έργο αναμένεται να έχει προσωρινό ανάδοχο το φθινόπωρο και κατόπιν θα ξεκινήσουν οι εργασίες.
- Προχωρά και η διαδικασία για την ωρίμανση των μελετών που αφορούν στο Φράγμα Πετρένια.
![](https://www.karfitsa.gr/wp-content/uploads/2022/07/Φ2-3.jpg)
Τα μηνύματα των δημάρχων
Οι δήμαρχοι του νομού μιλούν στην «Karfitsa» για τις ανάγκες της Χαλκιδικής και τα αιτήματά τους στο κυβερνητικό κλιμάκιο.
Για «ουσιαστική και εποικοδομητική συζήτηση» κάνει λόγο ο δήμαρχος Πολυγύρου Αστέριος Ζωγράφος. «Επιμείναμε για τη σύνδεση της Εγνατίας οδού με το Δήμο Πολυγύρου στο ύψος του Αγίου Προδρόμου, ζητήσαμε να βρεθεί χρηματοδοτική λύση για το κλειστό γυμναστήριο Γαλάτιστας, ζητήσαμε να χρηματοδοτηθούν άμεσα οι συντηρήσεις των επαρχιακών δικτύων του Δήμου Πολυγύρου και της Χαλκιδικής, διότι πρόκειται για Παλαιά οδικά δίκτυα , τα οποία εγκυμονούν κινδύνους» επεσήμανε.
«Λάβαμε τις σχετικές ενημερώσεις και διαβεβαιώσεις και περιμένουμε να υλοποιηθούν στην πράξη, αφού βρεθούν τα απαραίτητα κονδύλια. Όπως δήλωσε κι ο αρμόδιος Υπουργός Υποδομών, εμείς απαντάμε με πράξεις κι όχι με λόγια. Συνεχίζουμε…» κατέληξε.
«Αισιοδοξώ, ότι τα καλά δείγματα έργων όπως το “ορφανό χιλιόμετρο”, ο άξονας “Θέρμης-Γαλάτιστας” και το Φράγμα του Χαβρία, αποτελούν σήμα οριστικής εξόδου από μια μακρά περίοδο αναντιστοιχίας της σημασίας της Χαλκιδικής για την ελληνική οικονομία και της μέριμνας που απολάμβανε» σημειώνει ο δήμαρχος Αριστοτέλη Στέλιος Βαλιάνος.
«Τη διάθεση αυτή εισέπραξα και κατά την πρόσφατη επίσκεψη Υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή στον Δήμο Αριστοτέλη: στη συναντίληψη για τη σημασία του Δήμου ως «πηγής» του υδάτινου κεφαλαίου του Χαβρία, στη δέσμευση για ώθηση στην ολοκλήρωση της συνδετήριας οδού της Αρναίας, στην προσοχή με την οποία κατέγραψε σειρά αναγκών για αντιπλημμυρικά έργα, για σύνδεσης της περιοχής με την Εγνατία Οδό και για το χρονίζον έργο στο λιμάνι της Ουρανούπολης.
Το γεγονός ότι ο Δήμος Αριστοτέλη εξασφάλισε ήδη τα πρώτα 3.000.000 ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, που διοχετεύονται σε σημαντικές υποδομές ποιότητας ζωής σε Ιερισσό και η Ολυμπιάδα, ελπίζουμε να έχει και την ανάλογη συνέχεια» συμπλήρωσε.
«Θέσαμε μετ’ επιτάσεως τη κατασκευή ενός μικρού κλειστού γυμναστηρίου στη Συκιά, προϋπολογισμού 1.285.000 ευρώ και του παρεδόθη η σχετική μελέτη. Παράλληλα θέσαμε υπόψιν τη βελτίωση των υποδομών των αθλητικών εγκαταστάσεων» υποστήριξε από τη πλευρά του ο δήμαρχος Σιθωνίας, Κυπαρρίσης Ντέμπλας. Παραμένουν ανοιχτά ζητήματα του οδικού δικτύου και των έργων αντιπλημμυρικής προστασίας σε έναν δήμο που βρίσκεται στο κόκκινο.
![](https://www.karfitsa.gr/wp-content/uploads/2022/07/Φ3-900x675.jpeg)
Τα αιτήματα των φορέων
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Γιάννης Κουφίδης έθεσε μεταξύ άλλων το λιμάνι της Ουρανούπολης και γενικά τις μαρίνες και τα υδατοδρόμια, που λείπουν από τις υποδομές της Χαλκιδικής, την υδροδότηση της Χαλκιδικής, τους βιολογικούς καθαρισμούς και τα λύματα των εργοστασίων (κυρίως ελαιολύματα) και τον προαστιακό, το μεγαλεπήβολο έργο για την ένωση της Χαλκιδικής με το αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης.
«Μετά από αρκετά χρόνια επιτέλους, βλέπουμε έργα βασικών υποδομών στη Χαλκιδική να βρίσκονται σε τροχιά υλοποίησης» αναφέρει ο πρόεδρος των Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος. «Απαιτείται όμως εντατικοποίηση υλοποίησης αυτών, όπως και το να υπάρξει νέος, συνολικός σχεδιασμός για την περιοχή με τη συμβολή των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ» πρόσθεσε αναφερόμενος στη σύνδεση της Εγνατίας Οδού με τη βορειοανατολική Χαλκιδική μέσω της παράκαμψης Σταυρού και με την κεντρική Χαλκιδική μέσω νέας σύνδεσης ή βελτίωσης των υφιστάμενων οδών (Νέας Απολλωνία) και στην αναβάθμιση των οδικών αξόνων Θεσσαλονίκης – Σιθωνίας μέσω Πολυγύρου και Νέων Μουδανιών.
«Όσον αφορά την ύδρευση και την περιβαλλοντική προστασία, ξεχωρίζει το αίτημα ετών για το φράγμα του Χαβρία (είναι το πρώτο έργο κοινής ωφελείας) ώστε να καλύψει το Δήμο Νέας Προποντίδας. Το έργο αυτό θα επιλύσει χρόνια προβλήματα ύδρευσης που παρατηρούνται συχνά λόγω παλαιότητας του υφιστάμενου δικτύου, όπως αντίστοιχα και το φράγμα Πετρένια στην Περιοχή Γοματίου» συμπληρώνει.
«Όσον αφορά τα απορρίμματα, η Χαλκιδική έχει ανάγκη από δημιουργία ΧΥΤΥ, ενίσχυση των αντίστοιχων υποδομών στην αποκομιδή, χρειάζεται δίκτυο ανακύκλωσης αλλά και δυνατότητα άρδευσης αγροτικών καλλιεργειών από βιολογικούς καθαρισμούς Δήμων και επιχειρήσεων. Τέλος είναι εξίσου ζωτικής σημασίας για την περιοχή και θα βοηθήσει και τον τουρισμό μας, η αναβάθμιση των λιμανιών Ουρανούπολης και Νέων Μουδανιών, αλλά και σε μελλοντική προσέγγιση, η αξιοποίηση της κατεύθυνσης της ΕΕ σε σιδηροδρομικά έργα, με την προοπτική διασύνδεσης μέσω προαστιακού του αεροδρομίου “Μακεδονία” με τα Νέα Μουδανιά» καταλήγει.
Τα έργα της Περιφέρειας
Για δεκαετής υποχρηματοδότηση κάνει λόγο ο αντιπεριφερειάρχης Χαλκιδικής Γιάννης Γιώργος που έφερε σε δύσκολη θέση Δήμους και Περιφέρεια και έφτασαν στα όριά τους τις υποδομές του Νομού.
Για την τελευταία τριετία επεσήμανε «έγινε μία τεράστια προσπάθεια αναβάθμισης όλου του υφιστάμενου οδικού κυκλώματος με συντηρήσεις, διαγραμμίσεις, αντικατάσταση στηθαίων και καθαρισμό πρανών, που στην κυριολεξία άλλαξαν την όψη του Νομού».
Αναφέρει ενδεικτικά την ολοκλήρωση έργων «Μουδανιά – Ποτίδαια», «Θέρμη – Γαλάτιστα», «Ποτίδαια – Κασσανδρεία», «Ριζά – Πλατανοχώρι», «Παράκαμψη Αρναίας» και «Περιαστική Πολυγύρου» και άλλα μικρότερης σημασίας έργα που βελτίωσαν σημαντικά την οδική ασφάλεια κατοίκων και επισκεπτών.
«Η υλοποίηση έργων αντιπλημμυρικής προστασίας, όπως οι καθαρισμοί ρεμάτων αλλά και έργα όπως το αντιπλημμυρικό της Συκιάς (υλοποιείται), του Πόρτο Κουφό (σε εξέλιξη η διαδικασία δημοπράτησης), της Ολυμπιάδας (ο Δήμος ολοκληρώνει τη μελέτη), του Πολυγύρου (υπο δημοπράτηση) και της Προποντίδας (δημοπρατήθηκε) θα βοηθήσουν στην αντιπλημμυρική προστασία του Νομού. Το λιμάνι της Συκιάς όπου ολοκληρώθηκε η Α΄φάση και το Λιμάνι του Ν. Μαρμαρά, που θα ξεκινήσει σε λίγο καιρό, αυξάνουν τον αριθμό των λιμανιών που βοηθούν την αλιεία και την τουριστική αναβάθμιση της Χαλκιδικής» συμπλήρωσε.
Οι ανάγκες
Ο Γ. Γιώργος τονίζει πως άμεσες ανάγκες είναι οι «άμεση υλοποίηση του έργου του φράγματος του Χαβρία, που θα υδροδοτήσει – αρδεύσει σχεδόν το σύνολο του Νομού Χαλκιδικής. Ουσιαστική παρέμβαση στο κύκλωμα από Ν. Μουδανιά μέχρι Νικήτη, Άγ. Νικόλαο και Ν. Μαρμαρά, καθότι η κίνηση του συγκεκριμένου άξονα δε μπορεί να εξυπηρετηθεί από την υφιστάμενη κατάσταση. Ολοκλήρωση των μελετών του άξονα Πολύγυρος – Πλανά – Γομάτι – Ιερισσός – Ουρανούπολη, ώστε να μπορεί να ενταχθεί σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα».
Παράλληλα «σύνδεση της Χαλκιδικής με την Εγνατία Οδό, καθώς και μελέτη επέκτασης από το αεροδρόμιο Μακεδονία προς τη Χαλκιδική του Προαστιακού Σιδηρόδρομου. Ένταξη του λιμανιού των Ν. Μουδανιών στο ΕΣΠΑ ή στο Ταμείο Ανάκαμψης, ως έργο στήριξης της Βιομηχανικής Ζώνης Λακκώματος αλλά και ολόκληρης της Νοτιοδυτικής Χαλκιδικής.
«Τέλος, θα επιδιώξουμε τη σύνταξη μελετών έργων, τα οποία θα μπορέσουν να βοηθήσουν την αγροτική παραγωγή (κυρίως την πράσινη ελιά) καθώς και τον τουρισμό (πχ. Δίκτυο μαρινών), ώστε οι δύο μεγάλοι πυλώνες ανάπτυξης της οικονομίας μας να αναπτυχθούν ακόμη περισσότερο» καταλήγει.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ KARFITSA