Πως αλλάζουν τους 30 ίππους στις μηχανές των σκαφών που σύμφωνα με το νόμο μπορούν να οδηγηθούν χωρίς δίπλωμα και τις μετατρέπουν σε 50 ίππους
Ρεπορτάζ: Φανή Χαρίση
Στην χώρα μας με τα εκατοντάδες νησιά, τις ατελείωτες δαντελένιες παραλίες, τον τουρισμό αλλά και την ναυτοσύνη, το αναχρονιστικό πλαίσιο ενοικίασης βαρκών και σκαφών προκαλεί χάος ενώ ελλοχεύουν σοβαροί κίνδυνοι για ατυχήματα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της κατάστασης με εκατοντάδες σκάφη που ενοικιάζονται σε Έλληνες και ξένους τουρίστες οι οποίοι δεν διαθέτουν δίπλωμα ταχύπλοου και την παραμικρή γνώση πλοήγησης σκάφους είναι στον κόλπο της Βουρβουρούς στην Χαλκιδική όπου επικρατεί χάος και αναρχία.
Περισσότερες από 700 βάρκες και σκάφη ρίχνουν τις άγκυρες τους στον μικρό κόλπο της Βουρβουρούς με τις εταιρείες που τις αξιοποιούν νοικιάζοντας τες, να ξεπερνούν τις 50 και είναι απορίας άξιο πως καταφέρνουν να χωρέσουν όλες στον κολπίσκο της περιοχής.
Οι περισσότερες εταιρείες ενοικίασης σκαφών στην Βουρβουρού διαθέτουν σελίδες στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης διαφημίζοντας τις ομορφιές των ακτών της Σιθωνίας, υπερτονίζοντας φυσικά ότι για να ενοικιάσει κάποιος μια βάρκα δεν απαιτείται η άδεια οδήγησης ταχυπλόου.
Έτσι η ενοικίαση σκάφους από άτομο που δεν διαθέτει δίπλωμα ταχύπλοου με μηχανή έως 30 ίππους – όπως λέει ο νόμος- είναι μια εύκολη υπόθεση για Έλληνες και ξένους τουρίστες ενώ το ενδεχόμενο κάποιου ατυχήματος είναι δεδομένο αφού οι «καπετάνιοι» χωρίς δίπλωμα αγνοούν βασικούς κανόνες ναυσιπλοΐας.
«Εδώ και αρκετά χρόνια επιτρέπεται η ενοικίαση βαρκών μέχρι 30 ίππους χωρίς δίπλωμα όπως λέει ο νόμος, και άρα χωρίς γνώσεις, μπορεί όποιος θέλει να νοικιάσει και να οδηγήσει ένα σκάφος. Με αποτέλεσμα κάθε Σαββατοκύριακο να έχουμε εδώ 700 βάρκες. Είναι χαρακτηριστικό ότι εάν έρθετε στη λεγόμενη φουλ σεζόν δεν μπορείς να βρεις βάρκα να νοικιάσεις γιατί όλες έχουν ήδη νοικιαστεί» είπε στην «Κarfitsa» το μέλος του Δ.Σ. του Σωματείου Ιδιοκτητών Επαγγελματικών Πλοίων Αναψυχής (Σ.Ι.Ε.Π.Α.), κ. Μανώλης Τυφόξυλος.

Οι περισσότεροι νοικιάζουν βάρκες μήκους 4,5- 5 ή 6 μέτρων και δυστυχώς πάνω σε αυτές επιβιβάζονται έως και 10 άτομα με ότι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των επιβαινόντων.
Ο κ. Τυφόξυλος μάλιστα όπως ανέφερε ο ίδιος έχει δει τρεις βάρκες να βουλιάζουν επειδή οι επιβάτες μετακινήθηκαν από τη μια πλευρά της βάρκας στην άλλη για να θαυμάσουν μεγάλα ψάρια ή γενικά την υποθαλάσσια ζωή.
«Για να γίνει αντιληπτό εγώ που έχω ένα σκάφος 12,5 μέτρων με χώρους ενδιαίτησης κ.λπ. βάρους 8,5 τόνων και σύμφωνα με το πρωτόκολλο μπορώ να πάρω έως 10 άτομα. Στις μικρές αυτές βάρκες είναι τραγικό να επιτρέπεται να επιβιβάζονται τόσα πολλά άτομα. Τις βλέπεις από μακριά και νομίζεις ότι είναι βάρκες με παράνομους μετανάστες» λέει χαρακτηριστικά ο κ. Τυφόξυλος προσθέτοντας ότι είναι «πολύ επικίνδυνο αυτό που γίνεται. Τρεις βάρκες έχουν βουλιάξει μπροστά μου».
Το κόστος της ενοικίασης μιας βάρκας κυμαίνεται κατά μέσο όρο στα 150 ευρώ συν τα έξοδα του καυσίμου που απαιτούνται. Οι βάρκες ενοικιάζονται ανά ημέρα και για τις βόλτες στα γαλάζια νερά της Βουρβουρούς θα χρειαστούν περίπου 30-40 ευρώ για την βενζίνη.
Η πλειονότητα των σκαφών που νοικιάζονται είναι καινούργιες διαθέτοντας όλα τα απαραίτητα εφόδια όπως σωσίβια, συστήματα εντοπισμού (GPS) κ.λπ. ενώ όπως αναφέρουν στις σελίδες τους οι εταιρείες ενοικίασης για να αισθανθούν ακόμα πιο ασφαλείς οι επιβάτες υπάρχει διαθέσιμο σκάφος που λειτουργεί υποστηρικτικά σε περίπτωση που υπάρξει κάποια ανάγκη ή πρόβλημα.
Οι περισσότεροι που νοικιάζουν τις βάρκες κατευθύνονται προς το νησάκι του Διάπορου αλλά και σε άλλες κοντινές παραλίες χωρίς να γνωρίζουν που βρίσκονται εντός της θαλάσσιας διαδρομής που θα ακολουθήσουν ξέρες ή βράχια. Αξιοσημείωτο είναι ότι μέσα σε όλη αυτήν την ασυδοσία που προσφέρει ο νόμος, είναι παρήγορο ότι οι ενοικιαστές των βαρκών υποχρεούνται να επιστρέψουν την βάρκα υπό το φως της ημέρας και συγκεκριμένα έως τις 6 το απόγευμα.
Ο κ. Τυφόξυλος τονίζει ότι ο νόμος πρέπει να αλλάξει και οπωσδήποτε πρέπει να μειωθεί η ιπποδύναμη για τα σκάφη που νοικιάζονται σε άτομα χωρίς το δίπλωμα πλοήγησης.
«Πρέπει να μειωθεί η ιπποδύναμη και από τους 30 ίππους να πάει στους 15» τόνισε προσθέτοντας όμως ότι σήμερα πολλοί ιδιοκτήτες έχουν βρει το κόλπο να αλλάζουν την ιπποδύναμη διατηρώντας τις ίδιες μηχανές.
«Το 30 που γράφει στο καπάκι μιας μηχανής βάρκας δεν είναι 30, μπορεί να είναι 40 ή και 50. Πως γίνεται αυτό σήμερα; Δεν χρειάζεται αλλαγή κινητήρα. Απλά αλλάζεις την ρύθμιση ηλεκτρονικά με ένα τσιπάκι. Δηλαδή αγοράζεις μια μηχανή 30 ίππων και μπορείς να πάρεις και το τσιπ που μετατρέπει τη μηχανή σε 50 ίππους. Όταν η βάρκα περνάει έλεγχο η μηχανή είναι 30 ίππων και όταν πάει στη βάση της μπορεί ο ιδιοκτήτης να αλλάξει το τσιπάκι και να αυξήσει την ιπποδύναμη. Έτσι λοιπόν έχουμε μια βάρκα η οποία μπορεί να πιάσει εύκολα 20 μίλια την ώρα. Καταλαβαίνετε ότι 20 μίλια εντός της θάλασσας είναι πολλά. Είναι επικίνδυνο κι έχουν δημιουργηθεί ατυχήματα» ανέφερε προσθέτοντας όμως ότι ο τζίρος του συγκεκριμένου κλάδου είναι υψηλός και ότι «το λόμπι δεν επιτρέπει να αλλάξουν τα δεδομένα».

«Επικίνδυνη η κατάσταση, είναι μια ζούγκλα»
Η παρουσία των εκατοντάδων ενοικιαζόμενων σκαφών, τα οποία ο αντιδήμαρχος Σιθωνίας, Θεόδωρος Ληστής υπολογίζει σε 1000 -καθώς και άλλα 500 σκάφη των ιδιωτών- έχουν δημιουργήσει κυριολεκτικά κομφούζιο στο μικρό κόλπο της Βουρβουρούς συνθέτοντας ένα επικίνδυνο σκηνικό τόσο για την ασφάλεια όλων των χρηστών των σκαφών όσο και για το περιβάλλον.
«Μας απασχολεί το θέμα με τα σκάφη στην Βουρβουρού. Υπάρχει πρόβλημα σοβαρό, εδώ και χρόνια και θέλω να επισημάνω ότι η περιοχή μας είχε ένα πλεονέκτημα με την ομορφιά και τα νησάκια και τώρα πια έχει γίνει μειονέκτημα» τόνισε στην «Κ» ο κ. Ληστής επισημαίνοντας ότι τα σκάφη είναι πάρα πολλά ενώ όπως είπε λόγω της χρήσης όλων αυτών των σκαφών η κατάσταση είναι επικίνδυνη.
«Κάθε χρόνο έχουμε ατυχήματα με τραυματισμούς, είχαμε και θανατηφόρα. Αυτό που γίνεται εντός του κόλπου της Βουρβουρούς με τα σκάφη που τρέχουν ενώ θα έπρεπε να κινούνται με χαμηλές ταχύτητες είναι ένας πανζουρλισμός. Είναι μια ζούγκλα» τόνισε προσθέτοντας ότι η περιοχή πάσχει και στις υποδομές έχοντας ουσιαστικά μόνο δύο δρόμους – τον παραλιακό και τον περιφερειακό που πηγαίνει στην Σάρτη- και λόγω των ενοικιάσεων των σκαφών έχει αυξηθεί σημαντικά η κίνηση με συχνά μποτιλιαρίσματα.
Ο αντιδήμαρχος αναφέρθηκε και στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που μπορεί να σημειώνονται στον κόλπο της Βουρβουρούς που είναι μικρός «σαν μια λιμνούλα» εξαιτίας της καθημερινής κίνησης εκατοντάδων σκαφών και όπως ανέφερε στην «Κ» θα φέρει άμεσα το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο εκθέτοντας αναλυτικά την όλη κατάσταση προκειμένου όπως είπε να παρθούν αποφάσεις και «να μπει μια σειρά» έτσι ώστε στην συνέχεια να «ενημερωθεί ο ΕΟΤ, το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας κ.ά. γιατί έτσι όπως είναι σήμερα η κατάσταση είναι ανεξέλεγκτη».




