Χωρίς ναυαγοσωστική κάλυψη παραμένει σημαντικό τμήμα των ακτών της χώρας μας, η οποία κάθε χρόνο σπάει «μαύρο» ρεκόρ θανάτων τους καλοκαιρινούς μήνες, με τους πρώτους να έχουν ήδη καταγραφεί από την αρχή της ναυαγοσωστικής περιόδου.
Η Ελλάδα με 13.636 χλμ ακτογραμμής, βρίσκεται στην 13η θέση παγκοσμίως και βάση νόμου, όλες οι πολυσύχναστες παραλίες, υποχρεούνται να απασχολούν εξειδικευμένο προσωπικό και εφοδιασμένο με όλα τα απαραίτητα μέσα, για την προστασία της ανθρώπινης ζωής. Συνολικά, στη χώρα μας, 840 παραλίες, είναι εξοπλισμένες με 900 περίπου ναυαγοσωστικούς πύργους. Όπως αναφέρει στην Karfitsa ο Πρόεδρος της Ένωσης Σχολών Ναυαγοσωστικής Ελλάδος, Μάριος Μυρονάκης, φέτος, όπως και πέρυσι, το 10% των παραλιών της χώρας μας δεν έχει ναυαγοσώστη. «Είμαστε μία χώρα που έχει μία τεράστια ακτογραμμή και είναι πρακτικά αδύνατο να την καλύψουμε όλη με ναυαγοσώστες. Σε όλη την Ελλάδα έχουμε 900 πύργους και απασχολούμε 1700 εργαζόμενους μεταξύ των οποίων ναυαγοσώστες, οδηγούς των τζετ σκι, συντονιστές, όμως υπάρχουν περιοχές που δεν έχουν ναυαγοσωστική κάλυψη, όπως η Κέρκυρα η οποία είναι σε αυτή την κατάσταση εδώ και μία δεκαετία, η Λευκάδα, η Κάρπαθος και άλλα μικρότερα νησιά».
Βασικό πρόβλημα στην ελλιπή κάλυψη περιοχών, όπως το παράδειγμα των νησιών που αναφέρθηκε παραπάνω, είναι σύμφωνα με τον κ. Μυρονάκη η αδιαφορία των εκάστοτε δήμων, οι οποίοι είναι οι φορείς διαχείρισης, καθώς και τα παράπονά τους για τη λιγοστή χρηματοδότηση του κράτους. «Υπάρχουν δήμοι που ψάχνουν ναυαγοσώστες τελευταία στιγμή , ακόμη και εν μέσω ναυαγοσωστικής περιόδου που είναι Ιούνιο – Σεπτέμβριο, ενώ άλλοι προτάσσουν ως πρόβλημα τη χαμηλή χρηματοδότηση που δίνει το κράτος με σκοπό την απασχόλησή τους. Ναι, οι ναυαγοσώστες είναι δύσκολο να βρεθούν, όμως οι δήμοι πρέπει να κινούν εγκαίρως τις διαδικασίες προσλήψεων. Όταν γνωρίζεις από τον περασμένο Αύγουστο όμως τι ανάγκη έχεις δεν τους ψάχνεις αρχές Ιουνίου, γιατί δεν θα τους βρεις».
Η ναυαγοσωστική περίοδος, ξεκινάει τον Ιούνιο και ολοκληρώνεται το Σεπτέμβριο, τη στιγμή που η τουριστική σεζόν στην Ελλάδα, πολλές φορές αρχίζει από το Πάσχα και ολοκληρώνεται το φθινόπωρο. «Υπάρχουν τουριστικά μέρη τα οποία έχουν έξι μήνες τουρισμό. Για να προστατεύσεις μία ανθρώπινη ζωή, θες σύγχρονα μέσα, ναυαγοσώστες, και μεγαλύτερη ναυαγοσωστική περίοδο. Πλέον έχουμε ενισχύσει το στόλο μας με 150 σκάφη άνω των πέντε μέτρων, τα οποία έχουν χειριστή, ναυαγοσώστη, απινιδωτή, φιάλη οξυγόνου και επιχειρούν καθημερινά σε διασώσεις, όμως χρειαζόμαστε περισσότερους πύργους οι οποίοι θα πρέπει να λειτουργούν περισσότερο καιρό, όχι μόνο τρεις μήνες».
Πάνω από 50 θάνατοι μόνο τον Ιούνιο
Βρισκόμαστε ήδη στον πρώτο μήνα του καλοκαιριού και στη χώρα μας έχουν καταγραφεί συνολικά 58 θάνατοι σε θάλασσες, από τους οποίους, οι 18 έχουν σημειωθεί σε παραλίες με ναυαγοσώστη ενώ οι 40 σε πιο ήσυχες παραλίες. «Συνολικά το 70% των θανάτων κάθε χρόνο δεν είναι σε πολυσύχναστες παραλίες και δυστυχώς το 80% των θανόντων αφορά ηλικιωμένους με επιβαρυμένη υγεία, ανθρώπους 70-80 ετών που βγαίνουν εν ώρα υψηλών θερμοκρασιών, πηγαίνουν σε ήσυχες παραλίες και δυστυχώς χάνουν τη ζωή τους μέσα στη θάλασσα από παθολογικά αίτια λόγο ζέστης.
Η εικόνα σε Θεσσαλονίκη και Χαλκιδική
Χωρίς ελλείψεις κυλά η σεζόν στους νομούς της Θεσσαλονίκης και της Χαλκιδικής με τις παραλίες, που έχουν χαρακτηριστεί πολυσύχναστες, να έχουν από τουλάχιστον ένα ναυαγοσωστικό πύργο. Όσον αφορά το νομό Θεσσαλονίκης, οι δήμοι Βόλβης, Θερμαϊκού και Καλαμαριάς (στην Πλαζ Αρετσούς) κατέχουν ναυαγοσωστικούς πύργους, με το ίδιο να ισχύει και για τους πέντε δήμους του νομού Χαλκιδικής.
Μεγαλύτερη χρηματοδότηση από το κράτος ζητούν οι δήμοι της χώρας, καθώς το ποσό που τους καλύπτει η πολιτεία, δεν επαρκεί. Στον δήμο Αριστοτέλη για παράδειγμα, υπάρχουν τέσσερις πολυσύχναστες παραλίες με δέκα ναυαγοσώστες, με τον δήμαρχο να τονίζει πως τα κονδύλια του κράτους δεν επαρκούν. «Μας έχει ανατεθεί η πρόσληψη ναυαγοσωστών, όμως δεν μας δίνονται τα αντίστοιχα κονδύλια για να ανταπεξέλθουμε και υποχρεωνόμαστε να καλύπτουμε το κόστος από δικές μας δαπάνες. Για παράδειγμα, στο δήμο μας, η ναυαγοσωστική κάλυψη με όλα τα μέσα θα στοιχίσει 150.000 ευρώ και το κράτος θα μας δώσει γύρω στα 50.000-60.000 ευρώ. Αυτό όμως δεν αρκεί», υπογραμμίζει ο κ. Στέλιος Βαλιάνος.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΚARFITSA




