Πάνω από πέντε ευρώ στη Θεσσαλονίκη το διάσημο street food σήμα κατατεθέν της πόλης.
Πιτόγυρο, τυλιχτό ή σάντουιτς; Σουβλάκι ή καλαμάκι; Όποια κι αν είναι η «σωστή» ονομασία, ένα είναι σίγουρο. Οι τιμές πλέον για το αγαπημένο γρήγορο φαγητό των Ελλήνων, έχουν φτάσει στα ύψη και από εκεί που θεωρούταν μια οικονομική επιλογή, πλέον βάζει σε σκέψεις τους καταναλωτές.
Με μία γρήγορη αναζήτηση σε πλατφόρμες διανομής φαγητού, παρατηρείται ότι τόσο τα σάντουιτς με γύρο, σουβλάκι χοιρινό ή κοτόπουλο, ακόμη και τα τεμάχια κρέατος, παρουσιάζουν σημαντική αύξηση στις τιμές, με χαρακτηριστικό το «πιτόγυρο», όπου σε κάποια μαγαζιά ξεπερνάει ακόμη και τα πέντε ευρώ.
Ο Λευτέρης Γεωργιάδης, πρόεδρος της Επιτροπής Αγοράς και ιδιοκτήτης ψητοπωλείου, τονίζει στην Karfitsa πως οι συνεχείς αυξήσεις στις πρώτες ύλες είναι η αιτία της αύξησης και στις τιμές του αγαπημένου φαστ φουντ. «Όλο τον τελευταίο χρόνο και συγκεκριμένα κάθε τρίμηνο, οι πρώτες ύλες αυξάνονται κατά 3-4%. Ο γύρος που αγοράζουμε από τη χονδρική είναι πανάκριβος. Σε κάποια μαγαζιά της Θεσσαλονίκης για παράδειγμα, το σάντουτς με γύρο και σως, φτάνει μέχρι και τα 5,30€ ενώ πέρυσι πουλούσαμε γύρω στα 4,30€. Το λάδι, το κρέας, έχουν συνεχώς ανοδική πορεία, ακόμη οι πατάτες, τις οποίες τις πουλούσα πέρυσι 2,20€ τη μερίδα και φέτος 3,10€. Υπάρχει όμως και το λειτουργικό κόστος των μαγαζιών μας που είναι τεράστιο. Ένα κατάστημα του κέντρου έχει έξοδα περίπου 40.000€ το μήνα και για να μπορέσουμε να μη μπούμε μέσα πρέπει να έχουμε 70.000€ τζίρο μηνιαίως. Το προηγούμενο διάστημα ηρεμήσαμε λίγο με το ρεύμα, αλλά βλέπουμε ότι μάλλον θα πάμε πάλι στα ίδια».
Στις αγαπημένες επιλογές των καταναλωτών είναι και το σάντουιτς με σουβλάκι, στο οποίο καταγράφεται και εκεί αύξηση της τάξεως του ενός ευρώ σε σχέση με πέρυσι. Σύμφωνα με τον κ. Δημήτρη Εικοσιδυό, ιδιοκτήτη ψητοπωλείου στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, η τιμή σίγουρα το Σεπτέμβριο θα αγγίξει τα πέντε ευρώ, μία τιμή λογική όπως αναφέρει στην Karfitsa, αναλογικά με τις τιμές της χονδρικής. «Σήμερα ένα μεσαίου μεγέθους σάντουιτς με σουβλάκι κυμαίνεται στα 4,50€, εξαρτάται βέβαια και από την ποσότητα του κρέατος, αλλά είναι βέβαιο ότι το Σεπτέμβριο θα φτάσει τα πέντε ευρώ και είναι λογικό, από τη στιγμή που αγοράζουμε πιο ακριβά και έχουμε και λειτουργικά έξοδα αυξημένα. Φυσικά στην αγορά ο καταναλωτής θα βρει και πιο οικονομικές επιλογές, όπως ένα σάντουιτς για παράδειγμα στα 3,50€ όμως αυτό σημαίνει ότι είναι ένα κρέας πιο φθηνό άρα κατώτερης ποιότητας. Έχουν αλλάξει πολύ τα δεδομένα των τιμών. Το 2003 πουλούσαμε το τεμάχιο το σουβλάκι 1,10€ ενώ τώρα τα ίδια ακριβώς γραμμάρια 2,60€. Αλλά όταν πίνεις ένα διπλό καπουτσίνο 4,80 το σουβλάκι πόσο θα το πληρώσεις;».
Πώς αντιδρούν όμως οι καταναλωτές στην αύξηση των τιμών; Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του κ. Εικοσιδυού ο οποίος παρατηρεί πως η κίνηση των πελατών στα καταστήματα είναι η ίδια, όμως αυτό που έχει αλλάξει είναι η κατανάλωση. « Ο αριθμός των πελατών μας είναι ο ίδιος. Αυτό όμως που είναι διαφορετικό, είναι ο τζίρος μας ο οποίος είναι μειωμένος. Παλιά ερχόταν μία παρέα πέντε ατόμων και έπαιρναν δέκα σουβλάκια, δέκα σουτζουκάκια και πόσα άλλα συνοδευτικά. Τώρα έρχεται μία παρέα πέντε ατόμων και παίρνει επτά σουβλάκια και τα δέκα πάνω σε ένα δίσκο είναι σπάνιο πλέον φαινόμενο δυστυχώς. Παλιά ο κόσμος άφηνε φαγητό. Τώρα δεν αφήνει. Ο καταναλωτής δεν είναι τσιγκούνης, αλλά μετρημένος».
Σε αυτό που καταλήγουν πάντως οι καταστηματάρχες, είναι πως ο κόσμος αγαπάει το συγκεκριμένο φαγητό και δύσκολα θα το αποχωριστεί, όμως ήδη βλέπουν τα αποτελέσματα της ακρίβειας στα ταμεία τους, ευελπιστώντας να αλλάξει σύντομα η κατάσταση.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ KARFITSA



