Φρένο στο έργο κατασκευής της Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων που χωροθετείται στη Μαυροράχη του Λαγκαδά Θεσσαλονίκης έβαλαν οι προσφυγές κατά της β’ φάσης της διαγωνιστικής διαδικασίας που κατέθεσαν δύο εκ των πέντε συμμετεχόντων.
Ρεπορτάζ: Φένια Κλιάτση
Οι προσφυγές των ομίλων Μυτιληναίος και Άκτωρ έγιναν δεκτές από την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ), για λόγους στρέβλωσης του ανταγωνισμού και αθέμιτου ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, με αποτέλεσμα να ακυρωθεί η β’ φάση του διαγωνισμού για την ανάδειξη αναδόχου (είχε επικρατήσει η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΤΙΤΑΝ), καθώς και να παγώσει η έναρξη του έργου που προγραμματιζόταν στο τέλος 2023-αρχές 2024 μέσω ΣΔΙΤ.
Η αντίδραση του ΦΟΔΣΑ και το ΣτΕ
Σε αυτή την εξέλιξη ο Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Κεντρικής Μακεδονίας που προκήρυξε τον διαγωνισμό επέδειξε γρήγορα αντανακλαστικά απαντώντας με προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Μάλιστα ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ Μιχάλης Γεράνης μιλώντας στην Karfitsa επισήμανε πως «οι διαγωνισμοί δεν διεξάγονται χάριν των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο χώρο, αλλά για την εξυπηρέτηση δημόσιων αναγκών και η ανάγκη, να γίνεται διαχείριση όλων των δευτερογενών αποβλήτων με ευθύνη του αναδόχου είναι ανάγκη που εξυπηρετεί και το οικονομικό συμφέρον του ΦΟΔΣΑ και την προστασία του περιβάλλοντος. Εμείς προσφύγαμε ως οφείλαμε στο ΣτΕ για την ακύρωση των αποφάσεων της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ). Από κει και πέρα περιμένουμε την απόφαση της δικαιοσύνης στα μέσα του ερχόμενου Ιανουαρίου, καθώς πήραμε ήδη ημερομηνία εκδίκασης της προσφυγής μας, και θα τη σεβαστούμε απολύτως».
Αυτή η εξέλιξη αναμένεται να συμβάλει σε μια νέα καθυστέρηση του έργου, ωστόσο όπως είπε, σε αυτή τη φάση «περιμένουμε γιατί θα πρέπει πρώτα να αποφανθεί η δικαιοσύνη. Εξάλλου, πρόσθεσε ότι μέχρι στιγμής δεν ήταν εφικτό να μιλήσει κανείς με ακριβείς ημερομηνίες, καθώς ο διαγωνισμός ήταν σε εξέλιξη και τώρα «παγώνει» αναγκαστικά.
Θυμίζουμε ότι το έργοέχει ενταχθεί στο πλαίσιο του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και αποσκοπεί στην ευθυγράμμιση της διαχείρισης των αποβλήτων στην ΠΚΜ με το επικαιροποιημένο νομοθετικό πλαίσιο για τη διαχείριση περιβάλλοντος, αλλά και με τις αρχές του νέου Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων.
Πάντως, σύμφωνα με τον ΦΟΔΣΑ «με το έργο αυτό ολοκληρώνεται ένας κύκλος έργων που αφενός προωθεί την κυκλική οικονομία, αφετέρου και κυρίως φροντίζει για την προστασία του περιβάλλοντος, δίνοντας λύση σε μεγάλο μέρος του προβλήματος που λέγεται διαχείριση των απορριμμάτων»..
Nίκη Ανδρεάδου: Ο Λαγκαδάς δεν μπορεί να είναι ο σκουπιδότοπος της Θεσσαλονίκης
Ωστόσο, η συγκεκριμένη προσφυγή δεν είναι η μοναδική καθώς «αγκάθι», παραμένουν οι αντιδράσεις που έχουν εκφραστεί από την τοπική κοινωνία του Λαγκαδά. Η Karfitsa ζήτησε την άποψη της νεοεκλεγείσας Δημάρχου Νίκης Ανδρεάδου η οποία τόνισε: “Ως μείζονα αντιπολίτευση στο δημοτικό συμβούλιο του δήμου Λαγκαδά, πήραμε εγκαίρως θέση ενάντια στη χωροθέτηση της νέας ΜΕΑ Δυτικού Τομέα στην περιοχή περιφερειακά της Μαυροράχης, όπου επί πολλά χρόνια λειτουργεί ο ΧΥΤΑ. Η εμπειρία της λειτουργίας του ΧΥΤΑ είναι και παραμένει τραυματική για τους κατοίκους του Δήμου Λαγκαδά. Δεν θέλουμε ο τόπος μας να αποτελεί τον σκουπιδότοπο όλης της Θεσσαλονίκης. Όλα αυτά τα χρόνια δόθηκαν μάχες για τον ΧΥΤΑ. Και αντί να σεβαστεί ο σχεδιασμός την αποδοχή όλης αυτής της επιβάρυνσης, δημιουργεί άλλη μια μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων”.
Παράλληλα, ξεκαθάρισε ότι “το θέμα δεν είναι στη ΜΕΑ καθαυτή, που έτσι κι αλλιώς είναι περισσότερο φιλική στο περιβάλλον συγκριτικά με τον ΧΥΤΑ. Όμως, υπάρχει και τακτικό και ηθικό ζήτημα. Κι αυτό έχει να κάνει με τη διάκριση που γίνεται σε βάρος του Δήμου Λαγκαδά, από την εφαρμογή του σχεδιασμού διαχείρισης των απορριμμάτων εδώ και δεκαετίες. Όλα αυτά τα χρόνια δεν λειτούργησε η προβλεπόμενη μονάδα στην ανατολική πλευρά του νομού Θεσσαλονίκης. Αντί λοιπόν να γίνει μια σοβαρή ιεράρχηση και να δημιουργηθεί αντίστοιχη μονάδα ανατολικά, όπως προβλεπόταν, και η μονάδα δυτικά να δέχεται μόνον τα απορρίμματα από τη μια πλευρά του νομού, στη μία πλευρά δεν γίνεται τίποτα και στη δική μας περιοχή συνεχίζεται η επιμονή της επιβάρυνσης. Προστίθεται τώρα μια μονάδα, που θα παραλαμβάνει και πάλι τα σκουπίδια όλου του νομού, παρά τις αντίθετες προβλέψεις. Προσωρινά μέχρι να γίνει η μονάδα του ανατολικού τομέα. Αν κάτι μάθαμε καλά από τη λειτουργία του ΧΥΤΑ είναι «ουδέν μονιμότερο του προσωρινού».
Σε ό,τι έχει να κάνει με τις προσφυγές υπενθύμισε ότι “το 2020, έπειτα από δική μας πρωτοβουλία, το δημοτικό συμβούλιο Λαγκαδά εξέδωσε ομόφωνο ψήφισμα ενάντια στη χωροθέτηση της ΜΕΑ Δυτικού Τομέα. Προσφύγαμε στη Δικαιοσύνη, όπως και οι φιλοπεριβαλλοντικοί σύλλογοι της περιοχής και η εκκρεμότητα συνεχίζει να υφίσταται. Συνιστώ, λοιπόν, πρώτα να δούμε τι θα αποφανθεί η Δικαιοσύνη και στη βάση των δικαστικών αποφάσεων θα εξετάσουμε την περαιτέρω αντίδρασή μας. Πάντοτε με γνώμονα το συμφέρον των συμπολιτών μας και του τόπου μας. Επαναλαμβάνω ότι, όσο δεν δημιουργείται η ΜΕΑ Ανατολικού Τομέα, προφανέστατα προκύπτει ζήτημα διάκρισης, ζήτημα ανισότιμης αντιμετώπισης της περιοχής μας και συνεχίζουν να υφίστανται οι κίνδυνοι από τη συνέχιση λειτουργίας του ΧΥΤΑ. Παραμένουμε στη θέση μας, που είναι και θέση όλης της τοπικής κοινωνίας: δεν μπορούμε να είμαστε ο σκουπιδότοπος όλης της Θεσσαλονίκης και της μισής Κεντρικής Μακεδονίας”.

Οι όροι του ΣΔΙΤ
Στο πλαίσιο της προτεινόμενης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) θα υλοποιήσει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση της Μ.Ε.Α. Δυτικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Η ΜΕΑ δυτικού τομέα είναι η μεγαλύτερη στη Βόρεια Ελλάδα. Η μονάδα θα είναι δυναμικότητας 300.000 τόνων και θα κατασκευαστεί κοντά στο ΧΥΤΑ Μαυροράχης. Θα εξυπηρετεί 9 δήμους της δυτικής πλευράς του νομού Θεσσαλονίκης (Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Βόλβης, Δέλτα, Κορδελιού – Ευόσμου, Λαγκαδά, Νεάπολης – Συκεών, Παύλου Μελά, Χαλκηδόνος, Ωραιοκάστρου), το 60% του κεντρικού Δήμου Θεσσαλονίκης, το σύνολο των δήμων των νομών Πέλλας, Ημαθίας και Πιερίας, καθώς και τον Δήμο Παιονίας Κιλκίς.
Η διάρκεια της σύμβασης έχει οριστεί σε 27 έτη, εκ των οποίων τα δύο πρώτα αφορούν στην κατασκευαστική περίοδο. Εκτιμάται ότι τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2025 και πως θα έχει ξεκινήσει η λειτουργία της πρώτης μονάδας απορριμμάτων για την περιοχή της Θεσσαλονίκης. Θα καλύψει τις ανάγκες της Δυτικής Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ KARFITSA




