Ρεπορτάζ Αγγελική Κριαρίδου
Δύο χρόνια από την έλευση του κορονοϊού συμπληρώνονται σε λίγες μέρες και η εστίαση αποτελεί έναν από τους τομείς που έχουν πληγεί περισσότερο. Lockdown, περιορισμός ωραρίου και πελατών είναι μερικά από τα μέτρα που χτύπησαν τον κλάδο, στην ανάγκη να περιοριστεί η μετάδοση του ιού. Η πανδημία συνεχίζει να επικρατεί στην χώρα, παράλληλα με ένα κύμα ανατιμήσεων που έφερε αυξήσεις σε προϊόντα, πρώτες ύλες αλλά κυρίως στην ενέργεια, επιβαρύνοντας περαιτέρω τις επιχειρήσεις της εστίασης.
Για έναν μήνα περίπου, από την περίοδο των Χριστουγεννιάτικων γιορτών μέχρι και το τέλος του Ιανουαρίου, ίσχυσαν τα μέτρα του περιορισμού του ωραρίου, με υποχρεωτική τη λειτουργία εώς τις 12 τα μεσάνυχτα, την απαγόρευση μουσικής και υποχρεωτική εξυπηρέτηση καθήμενων πελατών, με το τελευταίο να ισχύει ακόμη. Τα μέτρα αυτά που αφορούσαν τις επιχειρήσεις εστίασης, καφετέριες, εστιατόρια και νυχτερινά κέντρα, έπληξαν ιδιαίτερα την νυχτερινή διασκέδαση, καθώς κλαμπ και ζωντανές μουσικές σκηνές δεν μπορούσαν να λειτουργήσουν.
«Αυτό ήταν το χειρότερο, γιατί είχαμε εναποθέσει όλες τις ελπίδες μας στην πρωτοχρονιά» αναφέρει στην Καρφίτσα ο κος Γιώργος Αλδαγγέλου, ιδιοκτήτης νυχτερινού κέντρου, στη Θεσσαλονίκη, αναφερόμενος στα τελευταία μέτρα, τονίζοντας πως «μείναμε εντελώς ξεκρέμαστοι, χάσαμε πολλά χρήματα από εκεί και πήγε όλη η χρονιά πίσω, η οποία ήταν και πολύ δύσκολη». Ο ίδιος σημειώνει πως από τα έσοδα των εορτών θα μπορούσαν να καλυφθούν πολλά έξοδα, αλλά τελικά «μπήκαν μέσα». «Οι λογαριασμοί τρέχουν» δηλώνει ο κος Αλδαγγέλου, ο οποίος καλείται να πληρώσει έξοδα, για έναν μήνα που η επιχείρηση του ήταν κλειστή.
Από την χαλάρωση των μέτρων ο ιδιοκτήτης του νυχτερινού κέντρου περιμένει πλέον να καλύψει τα τρέχοντα έξοδα, ενώ υπογραμμίζει πως επιχειρήσεις που δεν είχαν μεγάλο αποθεματικό για να καλύψουν τα έξοδά τους θα οδηγηθούν σε λουκέτο.
«Σε βαθμό 80% έχει πληγεί η εστίαση τα τελευταία δύο χρόνια λόγω του κορονοϊού» αναφέρει από την πλευρά του ο κος Θεοδόσης Λιαπάκης ο οποίος είναι ιδιοκτήτης ταβέρνας, τονίζοντας πως τον μήνα που πέρασε μειώθηκε κατά μεγάλο βαθμό η επισκεψιμότητα των πελατών στο κατάστημά του λόγω του περιορισμού στο ωράριο λειτουργίας και της απαγόρευσης μουσικής. Η χαλάρωση των μέτρων, από την περασμένη Δευτέρα, έδωσε μια ανάσα στον επιχειρηματία, ο οποίος επεσήμανε πως οι απώλειες που προκλήθηκαν τον προηγούμενο μήνα, μειώθηκαν από το 50% στο 30%.
Οι ανατιμήσεις στο ρεύμα σαρώνουν τις επιχειρήσεις
Οι αυξήσεις των τιμών σε πρώτες ύλες αλλά κυρίως στο ηλεκτρικό ρεύμα επιβαρύνουν ιδιαίτερα τους επιχειρηματίες. Ο κος Λιαπάκης σε μια προσπάθεια να προστατέψει την επιχείρησή του αναφέρει στην Καρφίτσα, πως αν και έχουν αυξηθεί οι τιμές σε βασικά υλικά για το κατάστημα προχώρησε σε απορρόφηση των αυξήσεων. Οι αυξήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα ωστόσο αποτελούν δυσβάσταχτο βάρος για τους επιχειρηματίες. Ο κος Λιαπάκης μάλιστα έκανε λόγο για τριπλασιασμό των μέχρι τώρα λογαριασμών του ρεύματος, καθώς αν και μέχρι τώρα πλήρωνε περίπου 900 ευρώ για το ηλεκτρικό ρεύμα, ο τελευταίος λογαριασμός εκτινάχθηκε στις 3.000 ευρώ. Ο επιχειρηματίας αναφέρει πως οι πολλοί ιδιοκτήτες καταστημάτων αναγκάζονται να κλείσουν τις επιχειρήσεις τους, καθώς τα ποσά που καλούνται να καλύψουν πλέον είναι υπέρογκα.
Οι επιχειρηματίες του κλάδου μετά από δύο χρόνια πανδημίας, αλλά και υπό το βάρος των μεγάλων αυξήσεων στις τιμές των πρώτων υλών και της ενέργειας εναποθέτουν τις ελπίδες τους στη χαλάρωση των μέτρων κατά του κορονοϊού, περιμένοντας να φέρει θετικά αποτελέσματα στα καταστήματά τους, προκειμένου να επιβιώσουν και να μην οδηγηθούν σε λουκέτα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ Karfitsa