10:17, Πέμπτη
27 Ιανουαρίου 2022

Τα δημιουργικά πιάτα της Θεσσαλονίκης φέρνουν… τουρίστες!

Ρεπορτάζ Αναστασία Καρυπίδου

    Τι ρόλο μπορεί να παίξει η παραδοσιακή κουζίνα ενός τόπου στην επιλογή κάποιου τουριστικού προορισμού; Για αρκετούς -ψαγμένους και μη- σίγουρα μεγάλο, αφού οι γεύσεις μπορούν από μόνες τους να δημιουργήσουν όμορφες αναμνήσεις σε ένα ταξίδι. 

    ‘Ετσι, η Θεσσαλονίκη έχει πλέον να «υπερηφανεύεται» πως εκτός από μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους, ομορφιά του παραλιακού μετώπου, φιλοξενία των κατοίκων, νυχτερινή διασκέδαση, προσφέρει σε κάθε επισκέπτη νόστιμα και προσεγμένα τοπικά πιάτα. Και μάλιστα με τη …βούλα. Διότι είναι η πρώτη ελληνική πόλη που κατάφερε να ενταχθεί στο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων της UNESCO στον τομέα της γαστρονομίας. 

    Η προσπάθεια της αντιδημαρχίας Πολιτισμού και Τουρισμού του δήμου Θεσσαλονίκης για ένταξη στο Δίκτυο επιβραβεύτηκε καθώς ο φάκελος που κατατέθηκε στην UNESCO ήταν πλήρης κι έτσι η πόλη διακρίνεται διεθνώς για τις δημιουργικές της γεύσεις με απώτερο στόχο την προσέλκυση ακόμη περισσότερων τουριστών.

    Μέχρι στιγμής στο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων Γαστρονομίας (Creative cities of gastronomy network) της UNESCO έχουν ενταχθεί 36 πόλεις από όλο τον κόσμο, όπως η Τοσκάνη, η Πόλη του Παναμά, η ‘Αλμπα με τη διάσημη τρούφα της, το Μακάου με το μείγμα κοντονέζικων και πορτογαλικών μαγειρικών επιρροών κ.α. 

    «Το σημαντικότερο όφελος από την ένταξη της Θεσσαλονίκης στο Δίκτυο είναι η δυνατότητα που παρέχεται ώστε να ενδυναμωθεί το branding της πόλης, να αναδειχθεί σε παγκόσμια κλίμακα η μοναδική πολιτιστική της κληρονομιά, η οποία και προωθείται ως γαστρονομικός τουριστικός προορισμός», δηλώνει η αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Τουρισμού, Μαρία Καραγιάννη.

    Επίσης στα οφέλη συμπεριλαμβάνεται η τοποθέτηση του λογοτύπου της πόλης δίπλα στο λογότυπο της UNESCO που θεωρείται μεγάλο πλεονέκτημα καθώς προσθέτει την υποστήριξη της UNESCO στις προσπάθειες της Θεσσαλονίκης για την προώθηση της γαστρονομίας και του τουρισμού. Τέλος, οι πόλεις που ανήκουν στο Δίκτυο ενθαρρύνονται να συνάπτουν διεθνείς συνεργασίες στον τομέα του πολιτισμού και της δημιουργικότητας.

Ο πλούτος των γεύσεων κύριο χαρακτηριστικό της Θεσσαλονίκης, λέει η εστίαση   

    «Θεωρώ μεγάλη επιτυχία για την πόλη μας την ανάδειξη της από την UNESCO σε creative cities of gastronomy ανάμεσα άλλους τεράστιους γαστριμαργικούς προορισμούς. Η Θεσσαλονίκη είναι γευστικός παράδεισος, η κουζίνα της είναι από τις πιο πλούσιες στη χώρα κι ως εστίαση φροντίζουμε να «παντρεύουμε» τις παραδοσιακές γεύσεις με το πιο σύγχρονο ώστε να αφήσουμε τις καλύτερες εντυπώσεις τόσο στους ντόπιους όσο και στους επισκέπτες. Ο πλούτος των γεύσεων μας ως πόλη είναι μοναδικός και πρέπει να τον αναδείξουμε σε όλο τον κόσμο», υπογράμμισε στην «Karfitsa» ο Σταύρος Σωτηρούδης, επιχειρηματίας της εστίασης με καταστήματα στα ανατολικά και το κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Δεν είναι όμως μόνο τα εστιατόρια που είδαν με καλό μάτι την συγκεκριμένη διάκριση. «Είναι πολύ σημαντικό που οι αρχές γνωρίζουν τη σπουδαιότητα της γαστρονομίας – διατροφής ως στοιχείο της Θεσσαλονίκης. Το κύριο χαρακτηριστικό της πόλης είναι ο πλούτος των γεύσεων και προϊόντων κυρίως στα ζαχαροπλαστεία. Η Θεσσαλονίκη μας πρέπει να έχει και τον τίτλο η πόλη του γλυκού. Είναι ένα σημείο συνάντησης Ανατολής και Δύσης και αυτό φέρνει μια ιδιαίτερη γαστρονομική απόλαυση στους επισκέπτες και τους τουρίστες», δήλωσε στην «Κ» ο πρόεδρος της Συντεχνίας Καταστηματαρχών Ζαχαροπλαστών Θεσσαλονίκης και β’ αντιπρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου, Μάριος Παπαδόπουλος. 

    Ο κ.Παπαδόπουλος πρόσθεσε πως η διάκριση αυτή του δήμου Θεσσαλονίκης θα πρέπει να «μεταφραστεί και σε δράσεις και τότε θα αποτελέσει έναν ακόμη πολύ καλό λόγο για να επισκεφτεί ο τουρίστας τη Θεσσαλονίκη από κάθε γωνιά της γης».

Το πλάνο των δράσεων

    Το σχέδιο δράσης που έχει εκπονήσει ο κεντρικός δήμος για την προώθηση της δημιουργικότητας ως μοχλό ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας με αιχμή τη γαστρονομία και σε πλήρη συμφωνία με τους στόχους του Δικτύου Δημιουργικών Πόλεων της UNESCO κινείται σε τρεις άξονες:

1. Ενίσχυση των τοπικών συνεργασιών – ενδυνάμωση τοπικών δικτύων. Περιλαμβάνονται ενδεικτικά: 

    • Δράσεις “Farm to Fork” με στόχο τη διασύνδεση των τοπικών παραγωγών με τα νοικοκυριά της πόλης και τον τριτογενή τομέα (φιλοξενία και εστίαση).

    • Δράσεις δικτύωσης μεταξύ τοπικών εστιατορίων και ειδικών δημιουργικής κουζίνας, όπως το ετήσιο Food Festival.

    • Δράσεις ευαισθητοποίησης και συμμετοχής των μαθητών στον τομέα της παραγωγής και προετοιμασίας υγιεινών γευμάτων πλούσιων σε φρούτα και λαχανικά (έργο HORIZON).

    • Καταγραφή της βυζαντινής κουζίνας σε συνεργασία με τη «Βυζαντινή Οικουμένη», με στόχο τη συλλογή αρχείων και την οργάνωση εκπαιδευτικών και πολιτιστικών δράσεων γύρω από τη βυζαντινή ιστορία.

2. Ανάπτυξη χώρων και σημείων αφιερωμένων σε δημιουργικές κοινότητες: Στο σκέλος αυτό ενδεικτικά προβλέπονται:

    • Ανακαίνιση μιας από τις παλαιότερες στεγασμένες αγορές τροφίμων της πόλης, που θεωρείται ορόσημο της τοπικής γαστρονομίας. Η αγορά Καπάνι κουβαλά την πρόσφατη ιστορία των εμπορικών επιχειρήσεων και έχει μείνει ανεξίτηλα χαραγμένη στο μυαλό των πολιτών και των επισκεπτών ως ένα σημείο επαφής με την τοπική γαστρονομία. Η ανακαινισμένη αγορά και η αξιοποίηση της δημοτικής ακίνητης περιουσίας εντός αυτής θα χρησιμεύσει κι ως χώρος φιλοξενίας των σχετικών street food φεστιβάλ.

    • Δημιουργία, ενίσχυση και ανάδειξη των αστικών λαχανόκηπων και αμπελώνων. 

3. Ανάπτυξη στενότερων δεσμών μεταξύ του design και της γαστρονομίας.

Στο πλαίσιο του έργου «Design Cluster», που υλοποιείται στην πόλη αναμένεται να πραγματοποιηθεί μια «Εβδομάδα Σχεδιασμού», που θα περιλαμβάνει μια ποικιλία εκδηλώσεων αφιερωμένων στον κλάδο του τροφίμου.

    Επίσης, θα απευθυνθεί εκ μέρους του δήμου πρόσκληση για συνεργασία στις 35 διεθνείς αδελφοποιημένες πόλεις για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων δημιουργικότητας και γαστρονομίας. Οι δραστηριότητες -μεταξύ άλλων- θα περιλαμβάνουν την ανταλλαγή παραδοσιακών συνταγών και τη διοργάνωση διαγωνισμού για την επιλογή των καλύτερων πιάτων που θα προταθούν ως τα «πιάτα των πρεσβευτών» κάθε πόλης.

Από την έντυπη εφημερίδα Karfitsa