Πώς μπορείς να συμμετάσχεις σε ένα φεστιβάλ; Το πιο απλό: Φοράς τα καλά σου ρούχα και μεταβαίνεις στο χώρο όπου διοργανώνεται. Αν όμως ζεις σε άλλη πόλη, χώρα, ήπειρο, τα πράγματα περιπλέκονται. Η περίπτωση του Thessaloniki Animation Festival είναι διαφορετική. Η πανδημία μπορεί να αποτέλεσε πλήγμα για πολλές δια ζώσης διοργανώσεις, ωστόσο για το TAF ήταν μια ευκαιρία να «αγκαλιάσουν» και να ενσωματώσουν στο θεσμό τις δυνατότητες του digital.
Ρεπορτάζ: Ελίνα Τουκουσμπαλίδου
Το φετινό TAF πραγματοποιήθηκε δια ζώσης στην Αποθήκη Δ’ στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης από τις 17 μέχρι τις 21 Οκτωβρίου, όμως συνεχίζεται διαδικτυακά από τις 22 μέχρι και τις 30 Οκτωβρίου, δίνοντας τη δυνατότητα σε χρήστες από κάθε γωνιά του κόσμου να παρακολουθήσουν δωρεάν έργα κινουμένων σχεδίων από Έλληνες και ξένους δημιουργούς. Αξίζει να σημειωθεί πως στη φετινή διοργάνωση συμμετείχαν περισσότερες από 150 ταινίες.
View this post on Instagram
Ένα υβριδικό φεστιβάλ
«Το digital ξεκίνησε από ανάγκη. Στη χρονιά του κορωνοϊού που όλα τα φεστιβάλ πάγωσαν, εμείς αποφασίσαμε να το πάμε online. Είδαμε ότι αυτό άνοιξε πολλές κρυμμένες δυνατότητες στο φεστιβάλ, άνοιξε η “ψαλίδα” του κοινού που είχαμε. Ξαφνικά είδαμε κόσμο από Αφρική και Φιλιππίνες. Το digital εξελίχθηκε πολύ χρόνο με τον χρόνο και συγκεντρώνει πολλούς viewers οπότε το συνεχίσαμε και το ενσωματώσαμε. Είναι πλέον ένα υβριδικού τύπου φεστιβάλ», αναφέρει στην Karfitsa η υπεύθυνη προγράμματος του TAF, Χρύσα Γκούμα.
«Κρατήσαμε το online γιατί μας άρεσε το πόσο πιο προσιτό έγινε το φεστιβάλ. Αυτό εξυπηρετεί πολύ και τους δημιουργούς που μπορούν να παρακολουθήσουν το έργο τους σε μια πλατφόρμα. Δημιουργεί νέα μονοπάτια», προσθέτει χαρακτηριστικά.


Προσβασιμότητα στην τέχνη
Η πρόσβαση στο digital αρχείο είναι δωρεάν για το κοινό, όπως επίσης και η είσοδος στη δια ζώσης διοργάνωση. Σύμφωνα με την κα. Γκούμα, ήταν πρωταρχικός στόχος της διοργάνωσης η προσβασιμότητα στην τέχνη. Όπως εξηγεί: «Από το 2015 που ξεκίνησε το φεστιβάλ, από τους Δημήτρη και Σταύρο Σαββαΐδη, ήταν μια πολύ καθαρή γραμμή αυτή γιατί πραγματικά πρεσβεύουμε την προσβασιμότητα στην τέχνη ως ύψιστο δικαίωμα και ιδανικό. Η προσβασιμότητα στην τέχνη είναι πραγματικά μεγάλο προνόμιο. Είναι συνειδητή επιλογή. Με τα χρόνια όπου μεγαλώνει το φεστιβάλ, είναι δύσκολο να το κρατήσουμε αλλά το προσπαθούμε πολύ».

Αναφορικά με τα κινούμενα σχέδια, η υπεύθυνη προγράμματος του TAF κάνει λόγο για μια διεθνώς αναγνωρισμένη τέχνη, που όμως στην Ελλάδα δεν έχει αναγνωριστεί ακόμη στον ίδιο βαθμό. «Το animation είναι μια πολύ όμορφη μορφή τέχνης με μεγάλη ανάπτυξη το τελευταίο διάστημα. Ο κορωνοϊός βοήθησε το animation να ανέβει. Πολλοί άνθρωποι έκαναν παραγωγές και ταινίες από τα σπίτια τους. Αναπτύχθηκε γιατί υπήρχε μεγάλη ζήτηση και από τις πλατφόρμες», υπογραμμίζει στην Karfitsa από την πλευρά του ο διευθυντής του TAF, Σταύρος Σαββαΐδης. Όπως τονίζει, το φεστιβάλ φέτος γιορτάζει την πρώτη του διψήφια επέτειο, ενώ στόχος είναι να συνεχίσει και να αναπτυχθεί μέσα στα επόμενα χρόνια.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ KARFITSA