Social Media Distancing - Karfitsa.gr
Άρθρα Κοινωνία

Social Media Distancing

Γράφει η Κατερίνα Χαρκιολάκη, απόφοιτη Ιστορίας και Αρχαιολογίας ΑΠΘ, Master in States, Societies and Transition

Την φράση social distancing την ακούμε τελευταία και την χρησιμοποιούμε με hashtag στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης λόγω του ιού covid 19. Στην ουσία η λέξη social που σημαίνει κοινωνικός χρησιμοποιείται κατά κόρον στις μέρες μας για να αναφερθούμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης «social media» και τελευταία στο social distancing, δηλαδή την κοινωνική απομάκρυνση λόγω των μέτρων προστασίας από τον ιό .

Ο όρος κοινωνία (society) ως έννοια προέρχεται από τη λατινική λέξη societas, η οποία με τη σειρά της προέρχεται από το ουσιαστικό socius που χρησιμοποιήθηκε για την περιγραφή μιας φιλικής ή πολιτικής αλληλεπίδρασης μεταξύ των ανθρώπων. Πλέον ένας «νέος τύπος πολιτισμού» είναι τα social media και η νοητική παραμονή μας άλλος λιγότερο, άλλος περισσότερο σε «διαδυκτιακά δωμάτια» με φίλους και αγνώστους τους οποίους κουβαλάμε όλη μέρα μαζί μας στο σπίτι, στην δουλειά, στις διακοπές.

Ένας φίλος έγραψε τις προάλλες: «πάτε διακοπές ή για φωτορεπορτάζ»; Και είχε απόλυτο δίκιο κατά την γνώμη μου, καθώς έχουμε πέσει όλοι δέσμιοι μιας νοητής υποχρέωσης να παρακολουθούμε τους άλλους, να βγάζουμε συμπεράσματα τύπου: «δεν ανέβασε τίποτα, άρα δεν πήγε διακοπές», συμπεράσματα δίχως καμία κριτική αλληλουχία και υπόσταση.

Ένα τεράστιο ζήτημα της εποχής ακόμα είναι οι «followers». Κρίνουμε ένα φυσικό πρόσωπο ή μια εταιρεία βάσει των ακολούθων της και χωρίς να το καταλαβαίνουμε πέφτουμε θύματα μιας ψεύτικης εικόνας που μπορεί να μην έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Στην ίδια κατηγορία ανήκει και ο τομέας της ομορφιάς, με την δημοφιλία του ψεύτικου. Φυσικά, δεν αναφέρομαι σε καμία γυναίκα που θέλει ψυχολογικά να νιώσει καλύτερα με τον εαυτό της και να προχωρήσει σε αισθητικές επεμβάσεις. Αναφέρομαι στην φτήνια, στο προκλητικό γυμνό, στο ότι κανείς δεν έχει να πει κάτι ουσιώδες και αυτοί που έχουν; Ως επι τω πλείστον δεν είναι δημοφιλείς στο Instagram!

Παρατηρούμε τους εαυτούς μας να αποζητάμε την χαλαρότητα και τα αστεία βιντεάκια μέσα στα κοινωνικά δίκτυα, αντί να απολαύσουμε μια παρέα ή να διαβάσουμε μια εφημερίδα, ένα βιβλίο. Θυμάμαι, την δασκάλα στο δημοτικό σαν χτες να μας λέει γιατί το βιβλίο είναι ο καλύτερός μας φίλος: …το βιβλίο παιδιά μου το πιάνεις και το αφήνεις ότι ώρα θέλεις και πάντα είναι εκεί και έχει κάτι να σου πει….». Το βιβλίο λοιπόν, αντικαταστάθηκε από το κινητό, μόνο που το κινητό και η είσοδος στα social media δεν θα σου πουν μια ιστορία, δεν θα σε συμβουλέψουν, δεν θα σου μάθουν χαρακτήρες. Αντίθετα, θα σου πουλήσουν, θα σου πουν ψέματα, θα σου δώσουν fake news. Λέμε συχνά «ας χαζέψω στα social media για να χαλαρώσω». Όντως, χαζεύουμε. Κατακλυζόμαστε από άπειρες μορφές διαφήμισης που περνάνε στον εγκέφαλό μας την υπερκατανάλωση. Πιεζόμαστε ψυχολογικά να δείξουμε και εμείς την δουλειά μας, που πήγαμε, τι φάγαμε… γιατί; Για να μας δουν οι άλλοι. Στην ουσία αποστασιοποιούμαστε από τον εαυτό μας και από την κοινωνία θέλοντας την προβολή του τέλειου και την θετική κριτική. Μια ψεύτικη κριτική.

Μήπως υποφέρουμε από μια πιο βαθειά κρίση χρόνου επί της οθόνης; Μήπως υποφέρουμε από μια κρίση οικονομική και αναζητάμε μια καλύτερη ζωή πίσω από την οθόνη; Μήπως δεν έχουμε τελικά να πούμε τίποτα μεταξύ μας γιατί δουλεύουμε πολύ; Μήπως τελικά δεν έχουμε ποιοτική ζωή;

Γιατί ξαφνικά γίναμε όλοι δικαστές του συνανθρώπου μας διαδικτυακά; Γιατί μάθαμε πίσω από λέξεις που πληκτρολογούνται να βγάζουμε θυμό και να μην σεβόμαστε την άποψη του άλλου; Από πότε και γιατί τόσο παραπληροφόρηση και υπερπληροφόρηση χωρίς φιλτράρισμα;

Η κοινωνία είναι το όλον, μεμονωμένα δεν λειτουργεί κανείς. Ας μετατρέψουμε το social media distancing σε…social life!

Σχολιάστε

ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε ΔΩΡΕΑΝ την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Καρφίτσα»

Polls

Sorry, there are no polls available at the moment.

 

STAY CONNECTED

NEWSLETTER

Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ