, Πέμπτη
18 Απριλίου 2024

search icon search icon

Σταθερές τιμές και υψηλή κερδοφορία στο λιμάνι

Aggeloudis-Stolakis

Του Βαγγέλη Στολάκη

Σταθερές αναμένεται να παραμείνουν για την επόμενη πενταετία οι τιμές φορτοεκφόρτωσης του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης καθιστώντας το ένα από τα πιο ανταγωνιστικά λιμάνια στην Νοτιοανατολική Ευρώπη, σύμφωνα με όσα ανακοινώνει στην «Κ» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε. Ο Στέλιος Αγγελούδης μιλά για τη συνεργασία με επιχειρηματίες των γειτονικών χωρών, αποκαλύπτει τη… ζωή του Λιμανιού που κρύβεται πίσω από τον πρώτο προβλήτα, αποτιμά θετικά τις προσπάθειες της διοίκησης για ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην πόλη εκτιμώντας παράλληλα πως «οι τουρίστες κρουαζιέρας αφήνουν στην τοπική αγορά περίπου εκατό ευρώ ημερησίως» και αναφέρεται στα έργα υποδομής που βρίσκονται στα… σκαριά, τη διαδικασία της ιδιωτικοποίησης και τις διεθνείς βραβεύσεις για το έργο της ανακύκλωσης που συντελείται εντός των εγκαταστάσεων. Σημειώνεται πως φέτος η ΟΛΘ Α.Ε. υπολογίζει κέρδη που αγγίζουν τα 23 εκατομμύρια ευρώ, όπως και το 2012, δηλαδή τη μεγαλύτερη κερδοφορία από ιδρύσεώς της.

Κύριε Αγγελούδη, πρόσφατα βρεθήκατε στη Σόφια και ανακοινώσατε τη δημιουργία γραφείου του ΟΛΘ προκειμένου να εξυπηρετηθεί η μεταφορά εμπορευμάτων από και προς το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης από την περιοχή. Τα τελευταία χρόνια δε η μεταφορά αυ-τών των εμπορευμάτων έχει παρουσιάσει κατακόρυφη αύξηση. Ποιες είναι οι προβλέψεις για το 2013 και ποιες οι πολιτικές που θα ακολουθήσετε προκειμένου να αυξηθεί επιπλέον η διακίνηση φορτίων;

Στη Σόφια πήγαμε, όπως πηγαίνουμε κάθε χρόνο τα τελευταία τρία χρόνια, θεωρώντας ότι πρέπει η εταιρία να είναι κοντά στους πελάτες. Αυτό γίνεται όχι μόνο με τη Βουλγαρία αλλά με όλες τις γειτονικές χώρες όπως τα Σκόπια, το Κόσσοβο, τη Σερβία. Η ευχάριστη έκπληξη της επίσκεψης στη Βουλγαρία ήταν ότι απευθυνθήκαμε σε 80 επιχειρήσεις Ελλήνων και Βουλγάρων της ευρύτερης περιοχής όπου μέσα από το διάλογο διαπιστώθηκε ότι προβλήματα που υπήρχαν πριν από μερικά χρόνια και τα οποία είχαν επισημάνει οι πελάτες μας βρήκαν την επίλυσή τους με αποτέλεσμα το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης να είναι πιο ελκυστικό. Για παράδειγμα λύθηκαν προβλήματα όπως η λειτουργία του β’ τελωνίου σε συνεχή και 24ωρη βάση και η εργασιακή ειρήνη που το 2008 είχε δημιουργήσει προβλήματα στη συνεχή και απρόσκοπτη λειτουργία του. Με βάση τα παραπάνω δεδομένα νομίζω πως η υποδοχή που είχε η επιχειρηματική κοινότητα της Βουλγαρίας στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης ήταν ιδιαίτερα σημαντική. Εδώ πρέπει να προσθέσουμε πως για τέταρτη συνεχή χρονιά οι τιμές μας στη φορτοεκφόρτωση παραμένουν σταθερές. Πήραμε την απόφαση λίγο πριν πάμε στη Βουλγαρία και αυτό σε ότι αφορά τις τιμές σημαίνει ότι το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό σε όλη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Ο κόσμος της Θεσσαλονίκης γνωρίζει ως λιμάνι μόνο τον πρώτο προβλήτα. Τι κρύβεται πίσω από τις αποθήκες;

Τον πρώτο προβλήτα τον γνωρίζει τώρα που ολοκληρώθηκε η ανάπλαση γιατί μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν ένας χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων. Επειδή τυχαίνει το λιμάνι να βρίσκεται στο κέντρο της πόλης όλες οι εμπορικές δραστηριότητες θα έπρεπε να μετακινηθούν από το κέντρο. Και αυτό έχει γίνει. Γι’ αυτό το λόγο η διακίνηση γίνεται στους υπόλοιπους τέσσερις προβλήτες και στην ενδοχώρα του λιμανιού που είναι προς την πλευρά της δυτικής περιοχής. Υπάρχει μια αδυναμία να δει ο κόσμος το εύρος της διακίνησης. Για να γίνει όμως κατανοητό θα αναφερθώ σε τρία νούμερα. Κάθε χρόνο επισκέπτονται το λιμάνι της πόλης περίπου 1500 πλοία, διακινούνται έξι εκατομμύρια τόνοι συμβατικού φορτίου, διακινούνται περίπου 350.000 κοντέινερς όπως επίσης και πολλά προϊόντα στις αποθήκες. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης λοιπόν είναι βαθιά εμπορικό, που τα τελευταία χρόνια σημειώνει καλυτέρευση τόσο της κερδοφορίας του όσο και των αποτελεσμάτων του.

Τι θα γίνει με τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις του λιμανιού, πέραν από τον πρώτο προβλήτα; Θα υπάρξουν παρεμβάσεις;

Σε ό,τι αφορά τις αποθήκες που βρίσκονται στον τρίτο προβλήτα όλες χρησιμοποιούνται καθημερινά. Σε ό,τι αφορά τις υποδομές της πρώτης προβλήτας όλα τα κτίρια είναι ανακαινισμένα. Τα κτίρια που χρειάζονται παρέμβαση είναι οι αποθήκες και ο επιβατικός σταθμός. Σε ότι αφορά τις αποθήκες του δεύτερου προβλήτα ήδη ολοκληρώνεται το επόμενο δίμηνο μια αδειοδότηση για να δίνεται απρόσκοπτα στο κοινό. Σε ό,τι αφορά τον επιβατικό σταθμό, το εμβληματικό και πολύ σημαντικό κτίριο όχι μόνο για το λιμάνι αλλά και για την πόλη είναι το μόνο κτίριο που δεν μας ανήκει. Ανήκει στην υπηρεσία της Ακίνητης Περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως εάν βρισκόταν στα χέρια μας η εικόνα του θα ήταν πολύ διαφορετική. Έχουμε ζητήσει επανειλημμένα να μας παραχωρηθεί προκειμένου να προχωρήσουμε στην αξιοποίησή του αλλά… περιμένουμε.

Τι… αφήνουν οι επισκέπτες κρουαζιέρας στην τοπική κοινωνία;

Από αυτούς που ήρθαν υπολογίζεται ότι το 1/5 μετακινήθηκε σε γειτονικούς αρχαιολογικούς χώρους και το υπόλοιπο κινήθηκε στην αγορά της πόλης. Εκτιμάται ότι κατά μέσο όρο ο κάθε ένας επισκέπτης κρουαζιέρας αφήνει περίπου εβδομήντα με εκατό ευρώ για κάθε ημερήσια επίσκεψη που κάνει.

Αλήθεια, σε ποια φάση βρίσκεται η διαδικασία παραχώρησης, ιδιωτικοποίησης του λιμανιού;

Δεν έχει αλλάξει κάτι. Οι απόψεις είναι γνωστές. Θεωρούμε πως έχει αργήσει η είσοδος επενδυτών στην αξιοποίηση λιμενικών λειτουργιών και εγκαταστάσεων. Θεωρούμε ότι στην αξιοποίηση λιμενικών λειτουργιών και εγκαταστάσεων η εποπτεία πρέπει να παραμείνει υπό το ελληνικό δημόσιο. Ιδιωτικοποίηση σημαίνει την είσοδο ιδιώτη που θα χρησιμοποιήσει τις λιμενικές εγκαταστάσεις. Δεν υπάρχει ακόμα κάποια απόφαση αλλά ο μέτοχος, δηλαδή το ΤΑΙΠΕΔ θα αποφασίσει τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η διαδικασία. Προσωπική άποψη είναι ότι το ευρωπαϊκό μοντέλο που ακολουθείται είναι η σωστή μέθοδος της αξιοποίησης.

Ενώ ακούγεται πως υπάρχει ενδιαφέρον από ξένους επενδυτές για το Λιμάνι, κάτι αντίστοιχο δεν συνέβη με τη μαρίνα. Θα προκηρυχτεί νέος διαγωνισμός;

Παρά το γεγονός ότι υπήρξε ενδιαφέρον από δυο επενδυτές η οικονομική συγκυρία και η κρίση φαίνεται πως απέτρεψαν διάφορους ιδιώτες από αυτή την επένδυση. Σε ότι αφορά τη μαρίνα εξετάζουμε το ενδεχόμενο να υπάρξει μια μαρίνα για μεγάλα σκάφη εντός της λιμενολεκάνης, μεταξύ πρώτου και δεύτερου προβλήτα. Αυτή την περίοδο κάνουμε έρευνα αγοράς.

Πέραν από τα θετικά οικονομικά στοιχεία που παρουσιάζει η ΟΛΘ Α.Ε., η εταιρία έχει βραβευτεί και για την ανακύκλωση που γίνεται στους χώρους του λιμανιού.

Τα βραβεία μας δόθηκαν γιατί είμαστε το πρώτο λιμάνι που έχει λάβει άδεια περιβαλλοντολογικών όρων. Δεν μιλώ για τις άδειες που δίνονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο αλλά για την άδεια που πήραμε σε περιβαλλοντικό επίπεδο κάνοντας όλα αυτά τα οποία επιβάλλει η ελληνική νομοθεσία για το περιβάλλον. Στο πλαίσιο αυτής της περιβαλλοντικής ευαισθησίας δώσαμε ιδιαίτερο βάρος στη διαδικασία της ανακύκλωσης από την πρώτη στιγμή.

Η προσπάθεια να «μπει» η πόλη στο λιμάνι σημειώνει επιτυχία;

Όταν αποφασίσαμε να ρίξουμε το τοιχίο και να βάλουμε την περίφραξη που αναδείκνυε το λιμάνι, το κάναμε γιατί θέλαμε ο συμπολίτης μας να το γνωρίσει. Για το λόγο αυτό επιδιώξαμε εκτός από τον κόσμο να μας επισκέπτονται οργανωμένα και σχολεία. Οι επισκέψεις των σχολείων και των μαθητών έχουν πολλαπλασιαστεί και το γεγονός αυτό μας χαροποιεί ιδιαιτέρως.

Πρόσφατα ανακοινώθηκε η συμφωνία της εταιρίας με γνωστή αλυσίδα κινηματογράφων προκειμένου οι χώροι του λιμανιού να χρησιμοποιηθούν ως κινηματογράφοι. Τι προβλέπει αυτή η συμφωνία και τι θα γίνει με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Ντοκιμαντέρ που χρησιμοποιούν τις αίθουσες του λιμανιού;

Η ΟΛΘ προχώρησε σε δημόσιο διαγωνισμό για να νοικιάσει για τρία χρόνια τις αίθουσες που, εκτός της περιόδου του Φεστιβάλ Κινηματογράφου είναι κλειστές. Προέκυψε λοιπόν μια εταιρία που θα αναλάβει οι αίθουσες να λειτουργήσουν ως κινηματογράφος. Υπάρχει μια κοινή υπουργική απόφαση που αναφέρει ότι ο Οργανισμός είναι υποχρεωμένος να παραχωρεί τις αίθουσες μόνο για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Εμείς στο δημόσιο διαγωνισμού που έγινε εξαιρέσαμε και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Για τις υπόλοιπες ημέρες και ώρες οι αίθουσες θα εκμισθωθούν με αποτέλεσμα σε λίγο καιρό να έχουμε έναν πρώτο προβλήτα που έχει το Μουσείο Κινηματογράφου, το Μουσείο Φωτογραφίας, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και ετοιμαζόμαστε να φτιάξουμε το δικό μας Λιμενικό Μουσείο. Σε λίγο καιρό επίσης θα είναι συμβατό να λειτουργήσουν για ένα μέρος του χρόνου κινηματογραφικές αίθουσες. Νομίζω πως έτσι έχουμε μια ευρεία λειτουργία κοινωνικής ευαισθησίας και ευθύνης σε ό,τι αφορά θέματα πολιτισμού και κοινωνικών δράσεων.

Θα θέλατε να κάνετε κάποιο σχόλιο για τις τρέχουσες πολιτικές εξελίξεις και τη συγκυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με τη ΝΔ;

Σήμερα μιλάμε μόνο για το λιμάνι. Άλλωστε όλα πολιτική είναι.

Η αυξητική αυτή τάση που παρουσιάζεται ενισχύεται από το γεγονός πως δεκάδες ελληνικές επιχειρήσεις μεταφέρουν την έδρα του στη γειτονική χώρα; Μιλώντας στην «Κ» ο Βούλγαρος Πρόξενος στη Θεσσαλονίκη ισχυρίστηκε πως αυτή τη στιγμή δραστηριοποιούνται στη χώρα του εκατοντάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις και περίπου 300 μεγάλες.

Έχω την εντύπωση πως παίζει το ρόλο του. Στα περιθώρια της ημερίδας είχα τη δυνατότητα να συζητήσω με τη διοίκηση του Ελληνοβουλγαρικού Επιμελητηρίου και διαπιστώθηκε ότι υπάρχει ένα μεγάλο εύρος επιχειρηματικών δράσεων που στηρίζεται στους Έλληνες. Νομίζω λοιπόν πως και αυτοί βάζουν το λιθαράκι τους ώστε το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης να είναι αυτό που θα διακινεί τα προϊόντα τους.

Tο φετινό καλοκαίρι είδαμε μεγάλα κρουαζιερόπλοια να «αράζουν» στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης με ταυτόχρονα οφέλη και για το ίδιο το λιμάνι αλλά και την τοπική κοινωνία της πόλης. Ποιοι είναι οι στόχοι της διοίκησης για το 2014;

Αν εξαιρέσουμε μια χρονιά που υπήρχε κάποια υποστήριξη από τα προγράμματα του κοινωνικού τουρισμού η Θεσσαλονίκη ήταν έξω από τους προορισμούς της κρουαζιέρας. Και βέβαια μιλάμε για μια μεγάλη βιομηχανία (της κρουαζιέρας) η οποία έχει όλες τις λειτουργίες που έχει μια σοβαρή παγκόσμια βιομηχανία. Για να υπάρξει ανάπτυξη στην κρουαζιέρα χρειάζονται τρία πράγματα. Αρχικά η Θεσσαλονίκη, που έρχεται ο επισκέπτης να είναι γνωστή και να μπει ως τόπος προορισμού στους προορισμούς των μεγάλων εταιριών κρουαζιέρας. Μπορεί να έχουμε το μεγαλύτερο και το καλύτερο λιμάνι αλλά εάν αυτό δεν συνδέεται με τις πολιτικές της πόλης η κρουαζιέρα δεν πρόκειται να αναπτυχθεί. Δεύτερον πρέπει το λιμάνι να έχει ένα αυστηρό σύστημα ασ-φάλειας, που καθορίζεται από την ευρωπαϊκή κοινότητα και τρίτον να έχει όλες τις τυπικές λιμενικές λειτουργίες και αρχές που χρειάζεται να έχουν τα πλοία. Επομένως, παρά το γεγονός ότι είμαστε υποχρεωμένοι μόνο για τα δυο τελευταία, έπρεπε να βοηθήσουμε και στο πρώτο. Γι’ αυτό το λόγο πήραμε την απόφαση και δώσαμε ιδιαίτερο βάρος στην κρουαζιέρα με το δεδομένο ότι η επιβατική κίνηση δεν υπάρχει στην πόλη μας. Θελήσαμε έτσι να συνεισφέρουμε στην κρουαζιέρα. Πήγαμε σε εκθέσεις, ερχόμαστε σε επικοινωνία με εταιρίες που κάνουν κρουαζιέρα και οικοδομούμε μια σχέση εμπιστοσύνης και προσέλκυσης πελατών για την επόμενη τριετία. Θα σας αναφέρω ένα παράδειγμα. Μια εταιρία που το 2008 επισκέφθηκε το λιμάνι μας για τελευταία φορά, μας απέκλεισε όλα αυτά τα χρόνια λόγω καθυστέρησης των ελέγχων των επιβατών κάτι για το οποίο δεν ευθυνόμαστε εμείς. Φέτος αυτή η εταιρία μας επισκέφτηκε ξανά. Ήρθαν περίπου 4.500 τουρίστες μαζί με το προσωπικό. Σύντομα θα ξέρουμε εάν θα πολλαπλασιαστούν οι επισκέψεις του κρουαζιερόπλοιου του χρόνου.

 

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.