, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Streets of SKG: Καπάνι, η καρδιά της αγοράς


Από την Φιλίππα Βλαστού και την Κατερίνα Χαρκιολάκη
Εκεί που χτυπάει η καρδιά του κέντρου της Θεσσαλονίκης βρίσκεται η παλαιότερη παραδοσιακή αγορά της πόλης. Το Καπάνι ή η Αγορά Βλάβη, που βρίσκεται στην δυτική πλευρά της πλατείας Αριστοτέλους. Η όμορφη γειτονιά της Αγοράς αγγίζει τις οδούς Εγνατίας, Αριστοτέλους, Ερμού και Βενιζέλου.

Μικρά μαγαζάκια που πωλούν τρόφιμα όπως ιχθυοπωλεία, κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, αλλά και παραδοσιακά καφενεία, ουζερί είναι μερικά από όσα συναντάς μέσα στα στενάκια της. Γωνιές με πολύχρωμα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, λουλούδια, βότανα, μπαχαρικά συνθέτουν ένα τοπίο άλλης εποχής.

Η ονομασία
Η αγορά ονομάστηκε «Καπάνι» λέξη η οποία προέρχεται από το «Ουν Καπάν», που στα τουρκικά σημαίνει αγορά αλεύρων.
Όσον αφορά την ονομασία «Αγορά Βλάλη» δόθηκε ως φόρος τιμής στον Γεώργιο Βλάλη μάρτυρα της Επανάστασης του 1821. Η ονοματοδοσία έγινε στις αρχές της δεκαετίας του 1930 στον εορτασμό των 100 χρόνων της Επανάστασης.

Οι φωτιές, το νέο σχέδιο και ο σεισμός
Ουκ ολίγες φορές η αγορά είχε υποστεί ζημιές από πυρκαγιές που ξεσπούσαν στη Θεσσαλονίκη. Η πιο καταστροφική φωτιά ήταν εκείνη του 1917. Τότε στην περιοχή βρισκόντουσαν πλήθος συναγωγών και ιδρυμάτων  της Εβραϊκής Κοινότητας, τα οποία καταστράφηκαν ή αναγκάστηκαν να κατεδαφιστούν στο πλαίσιο νέου σχεδίου ανοικοδόμησης της πόλης, γνωστό ως «σχέδιο Εμπράρ». Μετά από χρόνια και συγκεκριμένα το 1978 ο εγκέλαδος χτύπησε την πόλη. Μεταξύ των καταστροφών που προκάλεσε ήταν και στο Καπάνι, όπου προκλήθηκαν μεγάλες ζημιές σε κτήρια της. Παρότι τότε είχε εξαγγελθεί κατεδάφιση και ανάπλαση της περιοχής με σκοπό την δημιουργήσει εμπορικών κέντρων μετά από αντιρρήσεις καταστηματαρχών το σχέδιο έπεσε στο κενό.

Kapani Project

Μέσα στην παραδοσιακή αγορά το 2016 πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά το Kapani Project. Στόχος ήταν να αναδείξει την ιστορικότητα της περιοχής και νέοι καλλιτέχνες να δημιουργήσουν έχοντας ως φόντο την αγορά, δίνοντας της μια σύγχρονη οπτική.

Το logo
Τον Δεκέμβριο του 2016 η ιστορική αγορά απέκτησε το δικό της logo. Το λογότυπο έχει ένα μεγάλο Κ (αρχικό της λέξης Καπάνι) και πίσω του σε σχέδιο κτίριο παρόμοιο με εκείνα στης περιοχής. Το έργο τότε υλοποιήθηκε από το Κέντρο Επιχειρηματικής και Πολιτιστικής Ανάπτυξης, στο πλαίσιο του προγράμματος «Design for Europe» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ενώ το logo της αγορά κοσμούσε τις εισόδους της.

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.