Streets Of SKG: Λουλουδάδικα, Μια γωνιά – μπουκέτο λουλουδιών στη Θεσσαλονίκη

Ρεπορτάζ Φιλίππα Βλαστού

Όαση ευωδίας και χρωμάτων, σαν ένα μικρό μπουκέτο, τα Λουλουδάδικα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης είναι από μόνα τους ένα αξιοθέατο για τους επισκέπτες της πόλης και μια όμορφη εικόνα ανάμεσα στα τσιμεντένια κτίρια για τους κατοίκους της.

Περπατώντας στους γύρω δρόμους της περιοχής την Κομνηνών, την Φραγκίνη ή τη Βασιλέως Ηρακλείου, φορώντας ακόμη και την μάσκα λόγω της πανδημίας του κορονοϊού οι μυρωδιές από τα λουλούδια σε «τραβούν» να τα ανακαλύψεις. Δεν είναι όμως μόνο το χαρακτηριστικό τοπίο που σε ελκύει να πλησιάσεις, να χαζέψεις και να αγοράσεις λουλούδια και φυτά.

Το ιστορικό background της περιοχής είναι μακροχρόνιο

Η ιστορία των Λουλουδάδικων ξεκίνησε το 1952. Μέχρι τότε υπήρχαν διάσπαρτοι πλανόδιοι ανθοπώλες σε όλη την πόλη. Ο τότε Υπουργός Βορείου Ελλάδας, Λεωνίδας Ιασωνίδης αποφάσισε να δημιουργηθεί ένα σημείο για να στεγάσουν τα ανθοπωλεία τους. Η περιοχή που επιλέχθηκε ήταν το σημείο που βρίσκονται μέχρι σήμερα τα Λουλουδάδικα. Τα υπαίθρια ανθοπωλεία εφάπτονταν με το Λουτρό της Αγοράς (Γιαχουντί Χαμάμ). Το 1997 αποφασίστηκε η ανάδειξη του Λουτρού και οι ανθοπώλες αναγκάστηκαν να μεταφερθούν λίγα μέτρα πιο μακρυά.

Η νέα γενιά

Σήμερα ανθοπωλεία της περιοχής έχουν περάσει στις νέες γενιές. Ο παππούς του Δημήτρη Αλμπάνη ήταν από τους πρώτους ανθοπώλες των Λουλουδάδικων. «Μόλις πήρε σύνταξη ανέλαβε η μητέρα μου», λέει στην Karfitsa. Τώρα ο Δ.Αλμπάνης έχει αναλάβει ο ίδιος τα ηνία. Θυμάται ότι τα λουλούδια υπήρχαν πάντα στη ζωή του, όμως για εκείνον δεν αποτέλεσε το μοναδικό κριτήριο για να επιλέξει να συνεχίσει την οικογενειακή επιχείρηση. «Για έναν νέο δεν είναι πολύ εύκολα τα πράγματα όσον αφορά την συγκεκριμένη δουλειά, όμως όταν υπάρχει ένα ιστορικό υπόβαθρο δεκαετιών έχεις δυο επιλογές ή να την καταστρέψεις ή να βρεις τρόπους να την αναπτύξεις πιο πολύ. Εγώ επέλεξα το δεύτερο», τονίζει.

Δημήτρης Αλμπάνης

Για τον Δημήτρη Αλμπάνη τα Λουλουδάδικα είναι το σήμα έναρξης της κάθε εποχής. Τα λουλούδια δίνουν την σκυτάλη στην επόμενη εποχή και αυτό αποτυπώνεται στους πάγκους των υπαίθριων ανθοπωλείων, στους οποίους βρίσκεις τα αντίστοιχα φυτά και λουλούδια. Όπως λέει στα Λουλουδάδικα δεν περιορίζονται μόνο στην πώληση φυτών, αλλά αναπτύσσουν επαφές με τον κόσμο που αγαπάει και θέλει να μάθει πράγματα γύρω από τα λουλούδια. «Έρχονται πολίτες που μπορεί να μην έχουν αγοράσει από εδώ λουλούδια, όμως θέλουν να μάθουν να τα φροντίζουν. Προσωπικά κάθομαι και μιλάω μαζί τους. Τους δίνουμε συμβουλές, καθώς αγαπάμε τα φυτά και θέλουμε να βοηθήσουμε τον κόσμο να έρθει πιο κοντά τους», τονίζει ο νεαρός ανθοπώλης.

Γιώργος Σισμανίδης

Ο Γιώργος Σισμανίδης είναι ένας ακόμη ανθοπώλης που παρέλαβε την οικογενειακή επιχείρηση στα χέρια του. «Πριν από εμένα το κατάστημα το διατηρούσε ο πατέρας μου. Εγώ ερχόμουν κάποιες φορές και βοηθούσα. Πριν από 10 περίπου χρόνια το ανέλαβα και προσπαθώ όσο μπορώ να βοηθήσω στην εξέλιξη της περιοχής, αλλά να κρατήσουμε και τον παραδοσιακό χαρακτήρα της», περιγράφει. Τον ρωτήσαμε πως φαντάζεται τα Λουλουδάδικα σε 10 χρόνια και μας ξεδίπλωσε την σκέψη – όραμα του. «Θα ήθελα να σφύζει από φυτά και λουλούδια. Να γίνει ένας μεγάλος κήπος», απαντάει. Σημειώνει δε ότι αυτό που αναμένουν άμεσα είναι η ανακαίνιση της αγοράς Μοδιάνο, καθώς θα αυξήσει την κίνηση, αλλά θα δώσει και αρκετά συν σε όσους δραστηριοποιούνται πέριξ.

Οι … τουρίστες – θαυμαστές των Λουλουδάδικων

Λάτρεις της περιοχής δεν είναι μόνοι οι κάτοικοι, αλλά και οι τουρίστες που έρχονται στην πόλη. «Μόλις δουν το σημείο βλέπεις τον ενθουσιασμό στο πρόσωπο τους. Τους κάνει εντύπωση που είναι μαζεμένα τόσα πολλά λουλούδια και φυτά σε ένα μέρος που μοιάζει με έναν απέραντο κήπο. Τραβούν φωτογραφίες και μας κάνουν ερωτήσεις», λέει ο κ.Αλμπάνης.

«Το τοπίο είναι ελκυστικό και οι τουρίστες πάντα πλησιάζουν για να δουν καλύτερα τα Λουλουδάδικα. Και όχι μόνο, είμαστε και ένα άτυπο κέντρο πληροφοριών για την Θεσσαλονίκη. Αρκετοί τουρίστες έρχονται να δουν το μέρος, να ξαποστάσουν στα παγκάκια και επί τη ευκαιρία μας παραθέτουν και τις απορίες τους για δρόμους, αξιοθέατα κτλ», λέει χαριτολογώντας ο κ. Σισμανίδης.

36 χρόνια ανάμεσα σε άνθη

Από τους «παλιούς» των Λουλουδάδικων είναι ο Γιάννης Ιωαννίδης. Τριάντα έξι ολόκληρα χρόνια ζει και εργάζεται ανάμεσα σε κάθε λογής άνθη και φυτά. Ο αδελφός του πατέρα του ήταν από το 1952 στην περιοχή και το κατάστημα του το «κληρονόμησε» ο κ.Ιωαννίδης. Οι αλλαγές που έχει δει να γίνονται στην περιοχή είναι πολλές. Θεωρεί ότι στην πάροδο όλων αυτών των ετών έχει γίνει αποκέντρωση της αγοράς και σε συνδυασμό και με άλλα ζητήματα «όπως για παράδειγμα η έλλειψη καλής συγκοινωνίας έχει αλλάξει τα δεδομένα. Πιο παλιά ήταν καλύτερες οι εποχές διότι το κέντρο είχε πιο πολλά μαγαζιά και καταναλωτικό κοινό».

Γιάννης Ιωαννίδης

Ο κ.Ιωαννίδης στο άμεσο μέλλον θα συνταξιοδοτηθεί όμως δεν θα παύει να ονειρεύεται την εξέλιξη της περιοχής. «Υπάρχει περιθώριο βελτίωσης. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης πρέπει να βοηθήσει σε αυτό», λέει χαρακτηριστικά και προσθέτει ότι δεν υπάρχει καν ταμπέλα που να λέει την ιστορία των Λουλουδάδικων. «Έρχονται σε εμάς οι τουρίστες και τους κάνουμε ξενάγηση», τονίζει ο ίδιος.

Τα λουλούδια που αγοράζουν οι Θεσσαλονικείς

Η επαφή των Θεσσαλονικέων με την αγορά των λουλουδιών ήταν τελείως διαφορετική από αυτήν που υπάρχει τώρα, σύμφωνα με τον κ. Ιωαννίδη. Από την δεκαετία του 1980 μέχρι τα τέλη του 1990 οι πολίτες αγόραζαν κάθε εβδομάδα λουλούδια και στόλιζαν τα σπίτια τους. Βιοτεχνίες, τράπεζες, γραφεία πλήρωναν μηνιαίως σε ανθοπωλεία για να τους στέλνουν κάθε Δευτέρα λουλούδια και να γεμίζουν τους χώρους τους με φρέσκα άνθη, περιγράφει ο κ.Ιωαννίδης.

Ακόμη και οι ευχές γινόντουσαν με άλλον τρόπο από αυτόν που έχει διαμορφωθεί στις μέρες μας. Πλέον όταν γιορτάζει κάποιος αρκούμαστε να στείλουμε ένα ευχετήριο μήνυμα στα social media και κάποιες φορές συνοδευόμενο από μια … φωτογραφία που απεικονίζει λουλούδια. Η ζωή όμως παλαιότερα ήταν πιο «ανθρώπινη» και οικεία. Χαρακτηριστικά ο κ.Ιωαννίδης λέει ότι «στις γιορτές ο κόσμος άνοιγε τα σπίτια του και οι καλεσμένοι του πήγαιναν γλυκά και λουλούδια. Ή όταν κάποιος δεν μπορούσε να πάει έστελνε εμάς να του τα παραδώσουμε». Επιπλέον προσθέτει ότι «ακόμη και οι τράπεζες έστελναν λουλούδια στους καλούς πελάτες τους στις γιορτές τους, αλλά και αυτό πλέον έχει πάψει να συμβαίνει».

Με την έλευση της οικονομικής κρίσης ο κλάδος των ανθοπωλείων επλήγη σημαντικά. Αυτό αποτυπώθηκε στις πωλήσεις και άλλαξε τις συνήθειες που είχε μέχρι πρότινος ο κόσμος. Η αγορά λουλουδιών σταμάτησε να είναι στις προτεραιότητες του καταναλωτικού κοινού, το οποίο έβλεπε το προσωπικό του ταμείο μείον.

Κάπου εκεί, πριν λίγα χρόνια, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το instagram και το pinterest, άρχισαν να κυκλοφορούν φωτογραφίες που αποτύπωναν ιδέες για διακόσμηση εσωτερικών χώρων, που είχαν ως must τα φυτά, δημιουργώντας μια νέα τάση. Εκατοντάδες φωτογραφίες με άλλοτε bohemian, cozy και άλλοτε κομψούς, minimal ή elegant χώρους που περιβάλλονται από φυτά όπως μονστέρα, σανσεβιέρια ή αρέκα άρχισαν μια αγοραστική φρενίτιδα γύρω από αυτά. Νέοι της Θεσσαλονίκης τα τελευταία χρόνια αγοράζουν όλο και περισσότερο ανάλογα φυτά, τα οποία ο κ.Ιωαννίδης τα αποκαλεί «ινσταγκραμικά, διότι ο κόσμος τα έχει μάθει από εκεί», λέει. Υπάρχει και η μερίδα των καταναλωτών που αγοράζουν αποξηραμένα λουλούδια, ενώ οι μεγαλύτερες ηλικίες αρκούνται στα παραδοσιακά ματσάκια με φρέσκα άνθη.

«Προσπαθούμε να διατηρήσουμε το παραδοσιακό στοιχείο που έχουν τα καταστήματα μας. Βέβαια φέρνουμε και τις νέες τάσεις. Όπως είναι επίσης για παράδειγμα τα τύπου forever roses, ένα ακόμη λουλούδι που είναι στη μόδα», αναφέρει ο κ.Αλμπάνης. «Θέλουμε να αναδείξουμε τα λουλούδια, να τα γνωρίσει ο κόσμος», εξηγεί ο κ.Αλμπάνης και σημειώνει ότι κάτι τέτοιο έγινε ακόμη περισσότερο στην διάρκεια των lockdown. Ο κόσμος καθότι περνούσε αρκετές ώρες κλεισμένος στα σπίτια του ήθελε να αλλάξει το περιβάλλον που ζούσε προσθέτοντας λουλούδια. «Ο κόσμος θέλησε να γνωρίσει περισσότερα για τα φυτά και με αυτόν τον τρόπο παρατηρώ ότι οι συνήθειες του κόσμου έρχονται σιγά σιγά πιο κοντά στη φύση. Μακάρι αυτή η τάση να συνεχιστεί», καταλήγει.

Από την έντυπη έκδοση της Karfitsa