14:28, Παρασκευή
28 Ιανουαρίου 2022

Δημήτρης Μπάσης: «Ο παγκόσμιος Μίκης εμψύχωνε τους πολίτες στη Μεταπολίτευση να διεκδικήσουν τα ιδανικά τους»

Ο αγαπημένος λαϊκός καλλιτέχνης με αφορμή τις τέσσερις παραστάσεις του στο Vergina Theatro” με τα «λαϊκά της ψυχής», μιλά για τους μεγαλύτερους σταθμούς στην πορεία του τη σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ τηλεόρασης και μουσικής και τα μελλοντικά σχέδια του.

Συνέντευξη στη Ραφαέλα Παπαγεωργίου

Λίγα λόγια για τις παραστάσεις σας με τίτλο: «Τα λαϊκά της ψυχής» στο “Vergina Theatro

Οι τέσσερις παραστάσεις, που θα πραγματοποιηθούν στις 26, 27 Νοεμβρίου και στις 3, 4 Δεκεμβρίου στο “Vergina Theatro”, στο Regency Casino, ανήκουν στο πλαίσιο των χειμερινών εμφανίσεων, που θα κάνω σε όλη την Ελλάδα. Ο πρώτος σταθμός μου είναι το Regency Casino και τα τραγούδια, που θα ερμηνεύσω, θα είναι από την προσωπική μου δισκογραφία, αλλά και μέσα από την ανθολογία των καλύτερων λαϊκών τραγουδιών, που έχουν γραφτεί τις τελευταίες δεκαετίες και είναι διαχρονικά. Αυτό, που με ενδιαφέρει εμένα, είναι η συμμετοχή του κόσμου και κυρίως ο κόσμος να διασκεδάσει, δηλαδή, να γίνουμε όλοι μία παρέα.

Πόσο μεγάλο θεωρείτε ότι ήταν το πλήγμα, που προκάλεσε η πανδημία, στον καλλιτεχνικό χώρο;  

Το κόστος ήταν τεράστιο για όλους τους κλάδους, πόσο μάλλον στο χώρο του πολιτισμού και των θεαμάτων. Τα θεάματα, επειδή είναι ένας τομέας που δημιουργεί συνάθροιση κόσμου, ήταν τα πρώτα που επλήγησαν. Γενικά, εμάς τους καλλιτέχνες μάς κόστισε, γιατί η μουσική είναι ο τρόπος ζωής μας και βιοποριζόμαστε από αυτό. Ήταν κάτι πολύ δύσκολο, αλλά και αναπόφευκτο.

Πώς ξεκινήσατε την καλλιτεχνική σας πορεία;

Ξεκίνησα από την ενασχόλησή μου με την ψαλτική στην εκκλησία, η οποία συνεχίστηκε με μαθήματα βυζαντινής μουσικής και σιγά – σιγά, στα εφηβικά μου χρόνια, ανακάλυπτα τους τραγουδιστές της εποχής εκείνης και αποφάσισα να ασχοληθώ με το τραγούδι, κάτι το οποίο και έγινε.

Ποιές συνεργασίες έχετε ξεχωρίσει μέσα από την καλλιτεχνική σας πορεία μέχρι σήμερα;

Ευτύχησα να συνεργαστώ με τους σπουδαιότερους του χώρου μας. Ενδεικτικά, θα αναφέρω ως πρώτο μου σταθμό το γεγονός ότι με ανακάλυψε ο Σταμάτης Κραουνάκης, ο οποίος μου έδωσε την ευκαιρία να κατέβω στην Αθήνα και να συνεργαστώ με την Άλκηστη Πρωτοψάλτη. Ο δεύτερος, πολύ σημαντικός μου σταθμός είναι ο Χρήστος Νικολόπουλος, με τον οποίο έκανα τους πρώτους μου δίσκους, και ακόμη ένας ιδιαίτερος και ξεχωριστός σταθμός στην καριέρα μου είναι η γνωριμία μου με το Μίκη Θεοδωράκη. Είχα την τιμή να επανεκτελέσω τραγούδια και έργα του Μίκη, αλλά και την τύχη να με διευθύνει ο Μίκης στις πρώτες συναυλίες. Άλλο ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στην πορεία μου, για δικούς μου προσωπικούς αλλά και καλλιτεχνικούς λόγους, είναι και η συνεργασία μου με το Δημήτρη Μητροπάνο, ο οποίος με ανέβαζε σε κάθε του live και πάντα θα λέω τραγούδια του. Ήταν πολύ ξεχωριστός και γενναιόδωρος για μένα, αλλά αποτελεί και ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο στο εθνικό λαϊκό τραγούδι.

Πώς θα μπορούσατε να μου περιγράψετε το Μίκη Θεοδωράκη σαν άνθρωπο και καλλιτέχνη με μία πρόταση;

Ο παγκόσμιος Μίκης, ο Μίκης όλου του κόσμου, είναι ο άνθρωπος που με τα τραγούδια του εμψύχωνε τους πολίτες στη Μεταπολίτευση να διεκδικήσουν τα ιδανικά τους, «Ψωμί, Παιδεία, Ελευθερία». Ήταν ένας άνθρωπος πολύ απλός, ευφυής, προσιτός με πολύ χιούμορ και χαιρόσουν να συζητάς με τις ώρες μαζί του. Μάλιστα, όταν πρωτοπήγα στο στούντιο για να γράψουμε το τραγούδι του «Νεκρού Αδερφού», ήταν τόσο γλυκός, που με απάλλαξε από το άγχος, που είχα τότε. Θα ήθελα να επισημάνω σε αυτό το σημείο ότι ήταν μία επιθυμία του Μίκη να επανεκτελέσει αυτό το έργο, και αυτό έγινε το 2001 ολοκληρωμένο, γιατί το 1961, όταν πρωτοπαρουσιάστηκε το έργο του «Νεκρού Αδερφού», λόγω πολιτικών καταστάσεων, κάποια τραγούδια του Μίκη λογοκρίθηκαν και δεν του επιτράπηκε να τα συμπεριλάβει στο Άλμπουμ. Είναι πολύ μεγάλη ευλογία να μιλάω σήμερα για τις συζητήσεις μου με το Μίκη.

Σε πολλά μουσικά ριάλιτι, που παρουσιάζονται σήμερα στην τηλεόραση, βλέπουμε ότι υπερτερεί το ταλέντο έναντι της μουσικής παιδείας. Εσείς, ποιο θεωρείτε πιο σημαντικό, το ταλέντο ή τη μουσική παιδεία;

Και τα δύο πιστεύω, αλλά το ταλέντο αποτελεί πολύ μεγάλη προϋπόθεση, γιατί εάν υπάρχει το ταλέντο και η όρεξη να ασχοληθείς με αυτό το ταλέντο, που σου χάρισε ο Θεός, σίγουρα θα διαπρέψεις. Και, επειδή, μιλάμε για μουσική, θεωρώ ότι η μουσική παιδεία είναι απαραίτητη. Όταν υπάρχει μουσική παιδεία μπορείς να κάνεις και τη αυτοκριτική σου, γιατί πρέπει να κάνουμε την αυτοκριτική μας, όταν θέλουμε να εκτεθούμε. Όσον αφορά όλα αυτά τα σόου, επειδή εγώ δεν παρακολουθώ και πολύ συχνά τηλεόραση, πολλές φορές τα σόου απέχουν από την ουσία, που είναι το τραγούδι. Αλλά, λόγω τηλεόρασης, και επειδή ένα σόου θέλει να δώσει έμφαση σε άλλα πράγματα, όπως είναι η εικόνα, εκεί το πράγμα λίγο ξεφεύγει. Ενώ, η ουσία σ’ ένα talent show είναι να μάθει ο διαγωνιζόμενος κάποια πράγματα για τη μουσική, δίνεται βάση σε πράγματα ανούσια. Όλα χρειάζονται, αλλά το βασικό είναι η μουσική.

Τί είναι αυτό που σας στενοχωρεί περισσότερο στον επαγγελματικό σας χώρο σήμερα;

Η αχαριστία, θεωρώ ότι είναι το χειρότερο.

Γίνατε πολύ γνωστός με το τραγούδι «Ψίθυροι Καρδιάς», το οποίο προβλήθηκε και στην πολύ γνωστή τηλεοπτική σειρά «Ψίθυροι Καρδιάς». Πιστεύετε πως, αν αυτό το τραγούδι έβγαινε μόνο σε δίσκο, θα γνώριζε τόσο μεγάλη επιτυχία όσο όταν προβλήθηκε και στην τηλεοπτική σειρά;

Όχι, η τηλεοπτική σειρά το βοήθησε πάρα πολύ. Να θυμίσω ότι την τηλεοπτική σεζόν 1997-1998, το Mega, στο οποίο παρουσιαζόταν οι «Ψίθυροι Καρδιάς», έκανε κάποιες φορές 70% τηλεθέαση, κάτι το οποίο ήταν ρεκόρ. Η τηλεόραση έχει τεράστια δύναμη και όταν ένα τραγούδι πρωτοσυστήνεται στο τηλεοπτικό κοινό, το οποίο παρακολουθεί με πάθος τη σειρά, είναι αναμενόμενο να βοηθηθεί. Όμως, πολλές φορές και η μουσική μπορεί να βοηθήσει μία τηλεοπτική σειρά να γίνει ακόμη καλύτερη. Γενικά, πιστεύω ότι αν αυτό το τραγούδι δεν είχε προβληθεί μέσα από την τηλεοπτική σειρά, «Ψίθυροι Καρδιάς», δεν θα γνώριζε τόσο μεγάλη επιτυχία. Μιλάμε για επιτυχία τεραστίων διαστάσεων, καθώς το soundtrack έγινε δύο φορές πλατινένιο και η τηλεθέαση «χτυπούσε κόκκινο» κάθε εβδομάδα.

Πώς πήρατε την απόφαση να ερμηνεύσετε το τραγούδι «Κάθε Μέρα» στη φετινή τηλεοπτική σειρά «Σασμός», που έχει σπάσει και αυτή κάθε ρεκόρ;

Η πρόταση μού έγινε από το Νίκο Τερζή, που γράφει τη μουσική και είναι και φίλος μου εδώ και πολλά χρόνια. Μού το είπε το Σεπτέμβρη ότι γράφει τη μουσική για την τηλεοπτική σειρά «Σασμός», αλλά εγώ δεν είχα προλάβει να δω τι γίνεται στα τηλεοπτικά δρώμενα. Απλά το άκουσα, μου άρεσε και το τραγούδι βγήκε. Τελικά, το τραγούδι είναι πολύ ωραίο και αγαπήθηκε πάρα πολύ γρήγορα από τον κόσμο. Μάλιστα, ο στιχουργός και φίλος μου, Γιάννης Κότσιρας, έγραψε κατά παραγγελία για το ζευγάρι στη σειρά γνωρίζοντας το σενάριο, δηλαδή δεν ήταν τυχαίο. Το τραγούδι γράφτηκε για τη σειρά και για το ζευγάρι. Γι’ αυτό και το τραγούδι είναι ερωτικό και ο στίχος δημιουργεί εικόνες.

Ποιο είναι το επόμενο project που προετοιμάζετε;

Πέρα από τις προσωπικές μου συναυλίες, που θα κάνω το χειμώνα σε διάφορες μουσικές σκηνές στην Ελλάδα με το καινούριο μου τραγούδι «Κάθε Μέρα», ετοιμάζω κάποιες συναυλίες στην Ευρώπη, στο εξωτερικό με έργα του Μίκη Θεοδωράκη, με αφορμή και το θάνατό του. Υπάρχει μία κινητικότητα στο κομμάτι των συναυλιών με έργα του Μίκη. Αυτά είναι τα πλάνα μου και η αγωνία μου καθημερινά είναι να βρίσκω καλά τραγούδια και να έχουμε πάνω απ’ όλα την υγεία μας.

Κλείνοντας τη συνέντευξή μας θα ήθελα να δώσετε μία ευχή για τα 25 χρόνια, που κλείνει φέτος το Vergina Theatro.

Κατ’ αρχάς να πω ότι το “Vergina Theatro” είναι ένα στολίδι της Θεσσαλονίκης, ένας χώρος που έχει τις καλύτερες συνθήκες από άποψη ηχητικής, σκηνής και φώτων. Τους εύχομαι, λοιπόν, να τα εκατοστήσουν. Είναι μεγάλη μου χαρά να βρίσκομαι στη Θεσσαλονίκη και ειδικότερα, να εμφανίζομαι στο Regency Casino, γιατί όλα αυτά τα χρόνια παρουσιάζει θεάματα πολύ υψηλής αισθητικής, έχει τοποθετήσει τον πήχη πολύ ψηλά και έχει εναλλαγές προγραμμάτων κάθε μήνα. Το επίπεδο είναι πολύ υψηλό και ξέρεις ότι για να πας εκεί πρέπει να είσαι πολύ επιτυχημένος. Χαίρομαι γι’ αυτούς τους ανθρώπους στο Regency Casino, που έχουν βάλει τόσο υψηλά τον πήχη και εύχομαι το καλλιτεχνικό τους επιτελείο να μας βάζει δύσκολα για να παρουσιάζουμε πάντα τον καλύτερό μας εαυτό.

Από την έντυπη εφημερίδα Karfitsa