Γ.Γεωργαντάς: Οι νέες υπηρεσίες του 2022 που απλοποιούν τη ζωή μας

Συνέντευξη στη Φένια Κλιάτση

Τα βήματα που έκανε η Ελλάδα για την ψηφιοποίηση του Δημοσίου και την βελτίωση της σχέσης του πολίτη με το κράτος παρουσιάζει σε συνέντευξη του στην εφημερίδα Καρφίτσα ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Γεωργαντάς . Μάλιστα όπως τονίζει «ο κορονοϊός λειτούργησε ως επιταχυντής για την ψηφιοποίηση, ωστόσο ήταν από την πρώτη στιγμή στον προγραμματισμό, και είχε προηγηθεί συντονισμένη προεργασία αρκετών
μηνών». Σε ότι έχει σχέση με τη νέα χρονιά, μας αποκαλύπτει πως έρχεται μια δέσμη νέων ψηφιακών υπηρεσιών που θα απλοποιήσουν τη ζωή του πολίτη όπως το Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών του Δημοσίου, το «Car Wallet»,το άυλο διαζύγιο, η ψηφιακή έναρξη ατομικής επιχείρησης και οι ψηφιακές μεταβιβάσεις αυτοκινήτων. Οι νέες εφαρμογές αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί και να αρχίσουν να λειτουργούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους.

Κύριε Γεωργαντά ποιος είναι ο ψηφιακός απολογισμός της χρονιάς που μόλις έφυγε;
Ποια τα θεμέλια της πολιτικής σας;

Το εύρος της ψηφιακής μεταρρύθμισης που έχει συντελεστεί κατά την περίοδο διακυβέρνησης από το 2019 και έπειτα, έχει σημάνει μια συνολική αλλαγή παραδείγματος ως προς τον τρόπο με τον οποίο το Κράτος αντιλαμβάνεται τον πολίτη, τις ανάγκες του, την ίδια την πολιτική και τον σχεδιασμό της. Για τα αποτελέσματα της πολιτικής μας, μιλούν οι αριθμοί. Η αύξηση ως προς τις ψηφιακές συναλλαγές με το Κράτος, είναι εκθετική. Έως το
τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2021, οι ψηφιακές συναλλαγές ανήλθαν στα 150.000.000 ενώ έως το τέλος του περασμένου έτους άγγιξαν τις 567.000.000, τη στιγμή που το 2018 μόλις που έφτασαν τα 8.800.000. Η ραγδαία αυτή άνοδος είναι ενδεικτική της προόδου της Ελλάδος και ταυτόχρονα θεμέλιο για όσα πρόκειται να πραγματοποιηθούν, στο εξής. Η χώρα μας κλείνει όλο και περισσότερες εκκρεμότητες. Στον πυρήνα της πολιτικής μας βρίσκεται το αξίωμα ότι το policymaking, για να είναι αποτελεσματικό, οφείλει να θέτει τον
πολίτη στο επίκεντρο. Σήμερα, για πρώτη φορά, ακολουθείται μια προσέγγιση από τα κάτω προς τα πάνω. Το Δημόσιο μπαίνει στη θέση του πολίτη, κατανοεί τα προβλήματα του και διαμορφώνει την δέουσα στρατηγική επίλυσης τους. Πρόκειται για μια μεταστροφή όσον αφορά τη στάση του Κράτους απέναντι τις απαιτήσεις της συγκυρίας. Κάθε συγκυρίας. Πρόκειται για μια αλλαγή παραδείγματος όσον αφορά τη λειτουργία της κρατικής μηχανής. Για μια αλλαγή που αποδεικνύει ότι τα πράγματα αλλάζουν.

Ήταν τελικά η υγειονομική κρίση ο καταλύτης για να «τρέξει» ταχύτερα η ψηφιοποίηση του κράτους;

Οι περισσότερες από τις μεταρρυθμίσεις που πραγματοποιήθηκαν κατά την περίοδο της υγειονομικής κρίσης, με κορυφαία το gov.gr, ήταν από την πρώτη στιγμή στον προγραμματισμό μας, και είχε προηγηθεί συντονισμένη προεργασία αρκετών μηνών. Αυτό, όμως που πράγματι συνέβη είναι ότι η πανδημία επιτάχυνε την αναγκαιότητά τους και επίσπευσε τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης τους. Όταν καλείσαι να διαχειριστείς μια από τις μεγαλύτερες υγειονομικές κρίσεις των τελευταίων 100 χρόνων, είναι λογικό ο χρόνος να πυκνώνει. Και μαζί του και η ανάγκη αποτελεσματικής ανταπόκρισης του κράτους στις νέες, πρωτόγνωρες, συνθήκες που δημιουργούνται. Η παροχή ψηφιακών εναλλακτικών στην επικοινωνία με το κράτος κατάφερε να διασφαλίσει ότι η καθημερινότητα των συμπολιτών μας θα διευκολυνθεί, προστατεύοντας τους παράλληλα από την έκθεση στον ιό. Το στοίχημα ήταν να κάνουμε το κράτος πιο λειτουργικό, θωρακίζοντας την ίδια στιγμή την ασφάλεια κάθε πολίτη. Και νομίζω, κρίνοντας από την ανταπόκριση των πολιτών, ότι αυτό το στοίχημα το κερδίσαμε και με το παραπάνω.

Τι άλλο υπάρχει στο οργανόγραμμα του υπουργείου σας για την περαιτέρω ψηφιοποίηση του κράτους και τη διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών;

Μια από τις σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις που μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης και θα αποτελέσουν κλειδί για την εξέλιξη του απλού και ψηφιακού κράτους είναι το Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών του Δημοσίου. Μέσα από αυτό, κάθε πολίτης, θα έχει τη δυνατότητα να γνωρίζει εξαρχής και οριζόντια τα δικαιολογητικά που χρειάζονται για τη διεκπεραίωση της εκάστοτε υπόθεσης του με το Δημόσιο. Με αυτόν τον τρόπο, θα
εξαλειφθούν οι διαφορετικές ερμηνείες που πολλές φορές μπορεί να συναντάμε μεταξύ διαφορετικών υπηρεσιών, γλιτώνοντας ταλαιπωρία και παρανοήσεις. Στην ουσία του, το Μητρώο προσφέρει στον πολίτη την απαραίτητη γνώση ώστε να συνομιλεί και να συνδιαλλάσσεται με το Κράτος εύκολα και γρήγορα. Για αυτό και θα αποτελέσει
μεταρρύθμιση-κλειδί για την εξυπηρέτηση του, ωθώντας τη σχέση πολίτη-Δημοσίου, σε μια νέα, πιο παραγωγική εποχή. Eπίσης, σχεδιάζουμε, σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, ένα «Car Wallet», το οποίο θα δώσει τη δυνατότητα στον πολίτη να αποθηκεύει στο κινητό του μια σειρά από κρίσιμα έγγραφα που αφορούν το όχημα του, όπως δίπλωμα οδήγησης, άδεια κυκλοφορίας, πιστοποιητικό ΚΤΕΟ, αντίγραφο
ασφαλιστικού συμβολαίου οχήματος. Eπιπλέον, το επόμενο χρονικό διάστημα, θα διατεθούν δωρεάν 656.500 ψηφιακές υπογραφές. Παράλληλα, θα ανακοινωθούν διάφορες υπηρεσίες τις οποίες δουλεύουμε όπως το άυλο διαζύγιο, η ψηφιακή έναρξη ατομικής επιχείρησης, οι ψηφιακές μεταβιβάσεις αυτοκινήτων.

Από την έντυπη εφημερίδα Karfitsa