01:47, Τρίτη
16 Αυγούστου 2022

Γ. Κουμουτσάκος: «Η συζήτηση για εξοπλισμούς κλείνει πάντα στο Κογκρέσο»

Στην εκτίμηση ότι η ηγεσία της Τουρκίας θα εξακολουθήσει να προκαλεί -τουλάχιστον σε ρητορικό επίπεδο- προβαίνει ο πρώην υπουργός και βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Γιώργος Κουμουτσάκος σε συνέντευξή του στην «Political» λίγα 24ωρα μετά την κρίσιμη Σύνοδο του ΝΑΤΟ στη Μαδρίτη, επικαλούμενος και τις πρόσφατες δηλώσεις του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος, ούτε λίγο ούτε πολύ, παρακινεί τους Έλληνες ψηφοφόρους να αποδοκιμάσουν τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

Συνέντευξη στον: ΣΠΥΡΟ ΜΟΥΡΕΛΑΤΟ

Λίγες μέρες μετά την κρίσιμη Σύνοδο του ΝΑΤΟ, μπορείτε να μας περιγράψετε σε αδρές γραμμές ποια είναι τα κέρδη της Ελλάδας από το διήμερο στη Μαδρίτη;

Το ΝΑΤΟ, τόσο με το νέο στρατηγικό δόγμα που υιοθέτησε στη Μαδρίτη όσο και με την προοπτική ένταξης δύο παραδοσιακά ουδέτερων χωρών, της Φινλανδίας και της Σουηδίας, αποδεικνύει ότι αποτελεί απάντηση και ανάχωμα στην επικίνδυνη αναθεωρητική πολιτική του Κρεμλίνου. Αυτή είναι η συμβολή ειρήνης του ΝΑΤΟ. Η Ελλάδα, μια κατεξοχήν χώρα της σταθερότητας, της ασφάλειας και της ειρήνης, έχει κάθε λόγο να είναι ικανοποιημένη από αυτή την εξέλιξη. Κάθε μήνυμα κατά πολιτικής αναθεωρητισμού ενισχύει τις ελληνικές θέσεις και έναντι της Τουρκίας.

Εκτιμάτε ότι έχουν πρακτικό αντίκρισμα ή στρέφονται κατά της χώρας μας οι «εγγυήσεις» που εξασφάλισε η Τουρκία από Σουηδία και Φινλανδία για να ξεμπλοκάρει την προοπτική ένταξής τους στη Συμμαχία; Θεωρείτε πως η πρόνοια περί άρσης του εμπάργκου πώλησης όπλων προς την Τουρκία είναι το κατάλληλο μήνυμα απέναντι σε μια αναθεωρητική δύναμη όπως η Τουρκία;

Όσον αφορά το μνημόνιο Τουρκίας – Σουηδίας – Φινλανδίας, αυτό είναι αποτέλεσμα μιας τριμερούς διαπραγμάτευσης. Σχετικά με το εμπάργκο όπλων έχω τρεις επισημάνσεις:

  • Το εμπάργκο όπλων είχε συνδεθεί με τις εξελίξεις στη Συρία και όχι με κάποιο άλλο θέμα ελληνικού ενδιαφέροντος.
  • Η ποσότητα του αμυντικού υλικού που προμηθεύεται η Τουρκία από τις χώρες αυτές είναι περιορισμένο και από μόνο του δεν μπορεί να κάνει τη διαφορά στην ισορροπία ισχύος μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.
  • Η Σουηδία και η Φινλανδία, εφόσον υπάρξει διαφορετική ευρωπαϊκή πολιτική έναντι της Τουρκίας, είναι υποχρεωμένες να ακολουθήσουν. Θυμίζω εδώ ότι ο πρόεδρος του ΕΛΚ Μάνφρεντ Βέμπερ, λίγες μέρες πριν από τη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ, υποστήριξε την άποψη ότι εφόσον η Τουρκία συνεχίσει την ίδια πολιτική αναθεωρητισμού, επικίνδυνων προκλήσεων και παραβίασης του Διεθνούς Δικαίου, θα πρέπει η Ευρώπη να επιβάλει εμπάργκο όπλων σε αυτήν τη χώρα.

Έχουμε λοιπόν μπροστά μας πολύ και ενδιαφέροντα δρόμο να διανύσουμε. Τίποτα δεν τελείωσε. Τίποτα δεν κρίθηκε οριστικά.

Πώς ερμηνεύετε τελικώς την επιλογή του Τούρκου προέδρου Ταγίπ Ερντογάν, παρά τα όσα διακήρυττε έως τη Σύνοδο, να μη θέσει ζήτημα αποστρατιωτικοποίησης των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου; Ανησυχείτε μήπως μετά το τετ α τετ, που είχε με τον Αμερικανό πρόεδρο Τζο Μπάιντεν, απέσπασε «ανταλλάγματα», όπως ο εκσυγχρονισμός των F-16, που πιθανότατα θα μεταβάλουν σε βάρος της χώρας μας την ισορροπία ισχύος στην περιοχή;

Τα τελευταία πενήντα χρόνια η Τουρκία ακολουθεί με συνέπεια μια σαφώς αναθεωρητική στρατηγική. Μια στρατηγική βασισμένη σε έωλα επιχειρήματα, αμφισβήτηση, ακόμη και παραβίαση των κανόνων του Διεθνούς Δικαίου και των Συνθηκών. Προκλητική έκφραση αυτής της στρατηγικής είναι η απολύτως αθεμελίωτη απαίτηση να αποστρατιωτικοποιηθούν ελληνικά νησιά και μάλιστα ως προϋπόθεση για την αναγνώριση της κυριαρχίας τους.

Πώς θα τολμούσε ο Ερντογάν να θέσει κάτι τέτοιο σε μια σοβαρή Σύνοδο Κορυφής, όταν μόνο λίγες μέρες πριν ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου και ο αντιπρόεδρος Φουάτ Οκτάι έκαναν δηλώσεις που υπηρετούν τη λογική του «ζωτικού χώρου»; Δηλώσεις που παραπέμπουν στις πιο μαύρες σελίδες της σύγχρονης ευρωπαϊκής Ιστορίας και στις αναθεωρητικές δηλώσεις του Πούτιν προτού εισβάλει στην Ουκρανία. Δεν μπορείς έπειτα από τέτοιες δηλώσεις να απαιτείς αφοπλισμό εδάφους ενός σύμμαχου κράτους που εσύ έχεις ορίσει ως αντίπαλό σου.

Αυτές οι τουρκικές δηλώσεις ήταν το καλύτερο δώρο για τις ελληνικές θέσεις. Τέτοιες δηλώσεις, σε συνδυασμό με το casus belli και την τέταρτη στρατιά του Αιγαίου, δείχνουν γιατί η Ελλάδα έχει χρέος να έχει τα νησιά της οπλισμένα σαν αστακούς.

Τα πιθανά ανταλλάγματα που μπορεί να διεκδίκησε από τον πρόεδρο Μπάιντεν ο Ερντογάν ανοίγουν τη συζήτηση για πιθανό εκσυγχρονισμό και αγορά αεροσκαφών F-16 από την Τουρκία, δεν την κλείνουν. Αυτή η συζήτηση περί εξοπλισμών κλείνει πάντα στο Κογκρέσο. Ας μην ξεχνάμε ότι η Αμερική είναι μια χώρα με «δεμένο» πολιτικό σύστημα, που μόνο η σύμφωνη γνώμη του προέδρου δεν αρκεί για να ληφθεί η τελική απόφαση. Όλοι γνωρίζουμε ότι στο Κογκρέσο η Τουρκία αντιμετωπίζεται ως προβληματικός σύμμαχος.

Αποκωδικοποιώντας την τριμερή συμφωνία Τουρκίας – Σουηδίας – Φινλανδίας, κυβερνητικές πηγές τόνιζαν, μεταξύ άλλων, ότι η «Ελλάδα ως κράτος-μέλος της ΕΕ έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί τις εξελίξεις, να ασκεί τα δικαιώματά της και να προστατεύει τα συμφέροντά της». Να θεωρήσουμε τη συγκεκριμένη αποστροφή ως πρόλογο πιθανού βέτο, εφόσον διαπιστωθεί πως η εν λόγω συμφωνία αντίκειται στα εθνικά μας συμφέροντα;

Ναι, η Ελλάδα είναι αποφασισμένη να προστατεύσει τα συμφέροντά της σε κάθε διεθνή οργανισμό. Πρωτίστως δε στην Ευρωπαϊκή Ένωση, της οποίας είναι παλαιό και βασικό μέλος.

Πληροφορηθήκαμε ότι στο περιθώριο του άτυπου δείπνου των ηγετών το βράδυ της Τετάρτης Νίκος Αναστασιάδης και Ταγίπ Ερντογάν είχαν μια σύντομη συνομιλία. Να αισιοδοξούμε, κατά τη γνώμη σας, ότι επίκειται αναθέρμανση της διαδικασίας επίλυσης του Κυπριακού;

Το Κυπριακό, που είναι διεθνές πρόβλημα παράνομης εισβολής και κατοχής, παραμένει άλυτο επί 48 χρόνια. Η επανεκκίνηση μιας διαδικασίας επίλυσης, στο πλαίσιο του ΟΗΕ, είναι κατά συνέπεια αναγκαία. Όμως, για την ευτυχή κατάληξη μιας τέτοιας νέας προσπάθειας παίζει ρόλο το περιεχόμενο των διαπραγματευτικών θέσεων των μερών. Όσο η Τουρκία εμμένει στην απαράδεκτη πρόταση για λύση δύο κρατών, η προσπάθεια επίλυσης είναι με ευθύνη της Τουρκίας εξαρχής υποθηκευμένη.

Πώς εκτιμάτε ότι θα επιδράσει η Σύνοδος του ΝΑΤΟ στις ελληνοτουρκικές σχέσεις; Να περιμένουμε ύφεση της τουρκικής προκλητικότητας ή να θεωρήσουμε τη «μετριοπαθή» στάση Ερντογάν μια ολιγοήμερη παρένθεση;

Απάντηση στην ερώτησή σας δίνουν οι δηλώσεις Ερντογάν, που αποτελούν νέα κλιμάκωση στην προκλητική ρητορεία των απειλών. Έχω ξαναπεί και στο παρελθόν ότι την ύφεση την αντιλαμβάνονται διαφορετικά η Ελλάδα και η Τουρκία. Για την Ελλάδα η ύφεση είναι μια σταθερή κατάσταση αποφυγής εντάσεων, απρόσκοπτης επικοινωνίας και αμοιβαία επωφελούς συνεργασίας. Για την Τουρκία η ύφεση είναι ένα διάλειμμα στην ένταση, ένας τακτικός χειρισμός ενταγμένος στη μακροπρόθεσμη και σταθερή αναθεωρητική πολιτική που ακολουθεί έναντι της Ελλάδας τα τελευταία πενήντα χρόνια. Αυτό άλλωστε δείχνουν με τον σαφέστερο τρόπο οι δεκαέξι χάρτες των συνεχώς διευρυνόμενων, παράνομων διεκδικήσεων τα τελευταία πενήντα χρόνια, τους οποίους πρόσφατα δημοσιοποίησε το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ POLITICAL