, Κυριακή
19 Μαΐου 2024

search icon search icon

Λευτέρης Κωνσταντίνου στην «K»: «Το κομμάτι της συναισθηματικής νοημοσύνης είναι πολύ σημαντικό να καλλιεργείται από μικρή ηλικία»

Η κωμωδία του Νηλ Σάιμον θεωρείται μία από τις σπουδαιότερες στην ιστορία του κινηματογράφου, ως αλληγορία για κάθε πολιτικό σύστημα.

Συνέντευξη στον Μιχάλη Δρούγκα

Ενώ η πρώτη γραφή του κειμένου το 1981, ήταν μια αλληγορία για το κομμουνιστικό καθεστώς, οι “Ηλίθιοι” του Neil Simon μπορούν να γίνουν μια σπουδαία ιστορία – δούρειος ίππος για κάθε πολιτικό σύστημα, πόσο μάλλον για τον ίδιο τον καπιταλισμό. Μια μικρή κοινωνία ανθρώπων, χαρακτηριστικό δείγμα της κοινωνίας μας, λένε την παράλογη ιστορία τους, που ίσως τελικά… δεν είναι τόσο παράλογη!

Το Κουλιέτσνικοφ είναι ένα χωριό όπως τόσα χιλιάδες χωριά μέσα στον κόσμο. Μια οικογενειακή παράδοση – κατάρα, μαστίζει το χωριό για πάνω από 400 χρόνια, με τους ανθρώπους του χωριού, έρμαια των συνθηκών που τους ορίζει ο πλουσιότερος άνθρωπος του χωριού αλλά και η εποχή: η ταχύτητα των social media, το χρηματικό αντίτιμο που έχουν τα πάντα, το live streaming, η μόδα των ρούχων, οι θεωρίες συνωμοσίας και στον αντίποδα όλων, ο έρωτας και η διαχρονική αξία του που σώζει(;) ίσως τα πάντα.

Το σημαίνει για εσένα το να είναι κάποιος έξυπνος ή ηλίθιος; Έγκεινται στην συμπεριφορά τέτοιους είδους χαρακτηριστικά ή έχει να κάνει με το γνωστικό επίπεδο; 

Η εξυπνάδα και η ηλιθιότητα για μένα είναι δυο πολύ υποκειμενικές έννοιες. Ο κάθε άνθρωπος έχει εξυπνάδα σε κάποιους τομείς και ηλιθιότητα σε άλλους. Η εξυπνάδα έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό με την εκπαίδευση/ενασχόληση πάνω σε κάτι, αλλά όχι απαραίτητα με τη μόρφωση. Άλλωστε υπάρχουν πολλοί μορφωμένοι άνθρωποι που παρουσιάζουν ηλίθιες συμπεριφορές και πολλοί «αμόρφωτοι» που είναι τέρατα ευφυΐας, Για μένα υπάρχουν διαφορετικά είδη εξυπνάδας, όχι μόνο η εξυπνάδα του μπορώ να κάνω μαθηματικά και να λύνω ένα πρόβλημα ορθολογικά. Κάποιες διαδικασίες χρειάζονται άλλου είδους νοημοσύνη για να επιλυθούν, και πολλές φορές η συμπεριφορά ανθρώπων με άλλου είδους νοημοσύνη μπορεί να εκληφθεί ως ηλιθιότητα από άτομα ορθολογικής σκέψης. Το ζητούμενο είναι να μπορεί να υπάρξει συνεννόηση μεταξύ των ατόμων μιας ομάδας ακόμη και διαφορετικών επιπέδων νοημοσύνης με σκοπό τη σωστή λειτουργία της ομάδας. 

Η μόρφωση και η κοινωνική ενσυναίσθηση εφάπτονται όλων των κοινωνιών! Στην κοινωνία του έργου ποσό πιστεύεις δραστικά θα μπορούσαν να λειτουργούσαν; 

Στην κοινωνία του έργου η ηλιθιότητα είναι αποτέλεσμα μιας κατάρας, αν και το κατά πόσο η κατάρα υπάρχει στ’ αλήθεια ή είναι αποτέλεσμα αυθυποβολής των κατοίκων του χωριού είναι προς συζήτηση. Παρότι η μόρφωση είναι ένας τομέας στον οποίο η κοινωνία του Κουλιέτσνικωφ δυσκολεύεται, η ενσυναίσθηση και αλληλεγγύη μεταξύ των ηρώων του έργου είναι παρούσες, κάτι που παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον στο κείμενο. Οι κάτοικοι του χωριού έχουν ανάγκη την μόρφωση για να σωθούν από την κατάρα, όμως η αλληλεγγύη είναι το στοιχείο που έχουν ήδη παρά την ηλιθιότητά τους.

Παρατηρείται, μια υπερ-εξειδίκευση σε όλα! Μια εκ Ορίων ανάλυση της Γνώσης. Τι είδους γνώση χρειάζονταν το χωριό στη Ρωσία; Και ποσό διαφέρει από τις «μορφωμένες» σημερινές κοινωνίες; 

Το Κουλιέτσνικοφ είναι ένα χωριό που μαστίζεται από ηλιθιότητα, αλλά όπως φαίνεται στην πορεία του έργου η τυπική μόρφωση δεν φέρει αποτελέσματα στους ήρωες. Αυτό που χρειάζονται δεν είναι περισσότερα μαθηματικά, αλλά απλώς να πιστέψουν ότι είναι έξυπνοι στον τομέας και πως έτσι μπορούν να καταφέρουν πολλά. Όχι όλοι, όπως αποδεικνύεται, όμως σε κάθε περίπτωση η λύση δε βρίσκεται στην μόρφωση, αλλά στην εσωτερική αναζήτηση και συνειδητοποίηση του εαυτού τους. Παρότι στο έργο βλέπουμε μια κοινωνία που μαστίζεται από ηλιθιότητα, μπορούμε να διακρίνουμε πολλά χαρακτηριστικά των δικών μας «έξυπνων» κοινωνιών.

Θεωρείς τον εαυτό σου γνώστη; μορφωμένο; – τι θέση έχει η εκμάθηση της συναισθηματικής νοημοσύνης περεσει η εκπαίδευση του κράτους αλλά και στο θεατρικό χώρο; 

Μου αρέσει να θεωρώ τον εαυτό μου ως ένα συνεχόμενα εκπαιδευόμενο άτομο. Πιστεύω πως όποιο άτομο πιστέψει ότι έχει φτάσει στην κορυφή και δεν έχει τίποτα καινούριο να μάθει, είναι ένα άτομο που έχει χάσει το παιχνίδι. Το κομμάτι της συναισθηματικής νοημοσύνης είναι πολύ σημαντικό να καλλιεργείται ήδη από μικρή ηλικία και σε όλους τους χώρους, απλά πρέπει να κατανοήσουμε πως κάποια άτομα έχουν έμφυτη κλίση προς αυτήν και άλλα όχι τόσο. Το ζητούμενο είναι να μπορούμε να συνυπάρχουμε σε οποιονδήποτε βαθμό κι αν υπάρχει αυτή η συναισθηματική νοημοσύνη. Στον θεατρικό χώρο, όπως και σε κάθε εργασιακό περιβάλλον πρέπει να υπάρχει, κι αν όχι να καλλιεργείται η συναισθηματική νοημοσύνη, ώστε κάθε πλευρά να μπορεί να λειτουργήσει σε ένα ασφαλές περιβάλλον.

Έχουν γίνει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέσο ενημέρωσης; Χειραγώγησης; Εφησυχασμού; Η ένα κράμα όλων αυτών; 

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι σαφώς ένα σημείο των καιρών μας και ο τρόπος χρήσης τους εξαρτάται αποκλειστικά από τα άτομα που τα χρησιμοποιούν. Αναπόφευκτα αποτελούν μέσο ενημέρωσης και διαφήμισης, και όπως κάθε άλλο από αυτά, μπορούν να χρησιμοποιηθούν με οποιονδήποτε τρόπο. Σίγουρα είναι πιο άμεσα από παλαιότερα μέσα ενημέρωσης και το μήνυμα φτάνει πολύ πιο γρήγορα, αλλά μπορούν να αποτελέσουν μέσο χειραγώγησης ή εφησυχασμού στον ίδιο βαθμού που λειτουργούσε παλιότερα (και ακόμα) οποιοδήποτε άλλο μέσο ενημέρωσης.

“ΗΛΙΘΙΟΙ” του Neil Simon

Στο Κινηματοθέατρο Αθήναιον

Στις 2, 3, 9, 10, 16, 17 Δεκεμβρίου 2023

Ώρα: 21.00 μ.μ.

Τιμές Εισιτηρίων: 15€ Κανονικό, 12€ Φοιτητικό, 9€ Ομαδικό, 7€ Ατέλεια/ΑΜΕΑ

Ηλεκτρονική Προπώληση: https://www.more.com/theater/christmas/ilithioi-tou-neil-simon/

Προπώληση στο ταμείο του θεάτρου:

Κινηματοθέατρο Αθήναιον (Βασιλίσσης Όλγας 35)

Πληροφορίες – Κρατήσεις: 6944173330

Πληροφορίες εκδήλωσης: https://fb.me/e/1erPvz8sA

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Σκηνοθεσία: Άγγελος Κουρέπης

Κείμενο: Neil Simon

Χορογραφίες – Κίνηση: Λευτέρης Κωνσταντίνου

Φωτισμοί: Άγγελος Γουναράς

Σκηνογραφία: Βίκη Κίτσιου

Ενδυματολογία: Νάγια Καρπάτση

Βίντεο: Άρης Χαλιμάς

Κατασκευή σκηνικών: Κώστας Χατζηκαλλινικίδης

Μουσική – Στίχοι τραγουδιών: Πάνος Παπαστεφάνου

Μουσική επιμέλεια: Capette

Φωτογραφίες Αφίσας: Νίκος Χίντζιος

Γραφιστική επιμέλεια: elaris.graphics

Βοηθός Σκηνοθέτη: Βίκη Κίτσιου

Βοηθός Παραγωγής: Μαρία Μπίτου

Εκτέλεση Παραγωγής – Επικοινωνία: Άγγελος Κουρέπης

Βοηθός Επικοινωνίας: Δέσποινα Γιαννακοπούλου

Παραγωγή: Triple Threat Productions

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.