, Κυριακή
05 Φεβρουαρίου 2023

Μ. Κούπκας: Η κυβερνοεπίθεση απέδειξε πως είμαστε πολύ σκληροί για να πεθάνουμε

Πριν λίγες ημέρες ο Μιχάλης Κούπκας «μετακόμισε» από την αντιδημαρχία Οικονομικών σε αυτή της Ψηφιακής Διακυβέρνησης του δήμου Θεσσαλονίκης. Άφησε τους αριθμούς και τα κομπιουτεράκια στην άκρη κι έπιασε τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και τη ψηφιοποίηση των υπηρεσιών, με μοναδικό στόχο να αποφεύγονται οι άσκοπες μετακινήσεις των πολιτών στο δημαρχείο και να τακτοποιούνται οι υποθέσεις τους μ’ ένα… κλικ!

Συνέντευξη στην ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΚΑΡΥΠΙΔΟΥ

Ο Μιχάλης Κούπκας, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Karfitsa» αναφέρεται στα νέα του καθήκοντα, παραδέχεται πως το χακάρισμα των υπηρεσιών του δήμου ήταν ένα δύσκολο γεγονός, το οποίο όμως -όπως υποστηρίζει- έδωσε την ευκαιρία για μεγαλύτερη θωράκιση έναντι μελλοντικών επιθέσεων. Πέρα, όμως, από απολογισμούς και νέους στόχους απαντά στην κριτική που δέχτηκε από την έναρξη της θητείας για τη συνεργασία του με την παράταξη του δημάρχου, Κωνσταντίνου Ζέρβα.

Κύριε Κούπκα, προλάβατε να ενημερωθείτε για τις νέες αρμοδιότητές σας; Και ποιες θα είναι οι προτεραιότητες στο πόστο που μόλις αναλάβατε;

Με την ιδιότητα του Αντιδημάρχου Οικονομικών είχα συνολική εικόνα της πορείας όλων σχεδόν των έργων του δήμου Θεσσαλονίκης από τη μελέτη μέχρι την τελική φάση της υλοποίησης και παράδοσης του καθενός. Ειδικά στο κομμάτι της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, που αποτελεί πλέον το αντικείμενο μου, υπήρχε σταθερή και συνεχής συνεργασία μεταξύ τμήματος μηχανογράφησης και οικονομικής υπηρεσίας. Προτεραιότητα μου είναι τους επομένους μήνες να ολοκληρωθεί το νέο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Οικονομικών Υπηρεσίων (ΟΠΣΟΥ) καθώς και το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εξυπηρέτησης του Πολίτη (ΟΠΣΕΠ). Υλοποιούμε μια ψηφιακή επανάσταση στο Δήμο Θεσσαλονίκης. Χωρίς υπερβολή δημιουργούμε ένα μικρό και ευέλικτο gov.gr στην υπηρεσία του κάθε δημότ

Μπορεί ο δήμος Θεσσαλονίκης να θωρακίσει τις υπηρεσίες του και να είναι σίγουρος πως δεν θα υπάρξουν περιστατικά όμοιο με αυτό του χακαρίσματος;

Η κυβερνοεπίθεση του Ιουλίου του 2021 ήταν ένα δύσκολο γεγονός, που απέδειξε όμως ότι είμαστε πολύ σκληροί για να πεθάνουμε. Οι χάκερς δεν κατάφεραν να αποκτήσουν πρόσβαση στα ηλεκτρονικά αρχεία της οικονομικής υπηρεσίας και η ζημιά αποκαταστάθηκε πολύ σύντομα σχεδόν στο σύνολο της. Ήταν φυσικά και μια ευκαιρία να θωρακιστούμε καλύτερα έναντι μελλοντικών επιθέσεων και να αυξήσουμε σημαντικά το επίπεδο κυβερνοασφάλειας του Δήμου. Πλέον, διαθέτουμε πρωτόκολλά, πολιτικές ασφάλειας και εμπειρία στη διαχείριση του σχετικού κινδύνου. Όμως με τους κυβερνοεγκληματίες δεν μπορεί κανείς να κοιμάται ήσυχος γι’ αυτό και δεν εφησυχαζόμαστε ποτέ.

Παρά το γεγονός ότι έχουν ψηφιοποιηθεί αρκετές υπηρεσίες, οι πολίτες εκμεταλλεύονται αυτή τη δυνατότητα; Η’ εξακολουθούν και έρχονται στο δημαρχείο;

Από την ημέρα που αναλάβαμε τη διοίκηση του Δήμου μέχρι και σήμερα έχουμε ψηφιοποιήσει 40 διαφορετικές διαδικασίες. Επίσης έχουμε ενεργοποιήσει θυρίδες του δήμου Θεσσαλονίκης στο gov.gr που εξυπηρετούν αυτόματα πλέον των 10 αιτημάτων. Εν ολίγοις οι πολίτες σε 50 επιπλέον περιπτώσεις εξυπηρετούνται από τον υπολογιστή ή και το κινητό τους δίχως να χρειάζεται να έλθουν στη Δημαρχείο και να ταλαιπωρούνται σε ουρές. Και επειδή είμαστε σε θέση να μετράμε το διοικητικό κόστος, περίπου 36.000 λιγότεροι πολίτες δεν ήρθαν στο Δημαρχείο, αλλά εξυπηρετήθηκαν απομακρυσμένα, ηλεκτρονικά μέσα από τις ψηφιακές πύλες που έχουμε στη διάθεση μας. 

Θεωρείτε πως ο ένας χρόνος μέχρι τις εκλογές είναι ικανό χρονικό διάστημα για να βάλετε το στίγμα σας στα θέματα της Ψηφιακής Διακυβέρνησης;

Κάθε μέρα είναι πολύτιμη και μας φέρνει πιο κοντά στο επιθυμητό αποτέλεσμα που είναι η ικανοποίηση του πολίτη. Η εφαρμογή «Βελτιώνω την πόλη μου» την οποία αναβαθμίζουμε, δέχεται και διεκπεραιώνει ετησίως 100.000 αιτήματα πολιτών που αφορούν τη λειτουργία και ευταξία της πόλης. Συνεχίζουμε ως Δήμος να εξελίσσουμε νέα ψηφιακά εργαλεία, με τον πολίτη στο επίκεντρο, υλοποιώντας συνεχώς αλλαγές με τις οποίες κερδίζουμε χρόνο και πόρους, κερδίζουμε ζωή. 

Θα σας γυρίσω όμως στην προηγούμενη αντιδημαρχία, τα ηνία της οποίας κρατούσατε από το φθινόπωρο του 2019. Με ποιο συναίσθημα αποχωρήσατε από αυτή των Οικονομικών;

Με πολύ μεγάλη ικανοποίηση διότι μέσα σε τρία και πλέον χρόνια έγιναν πολύ σημαντικές τομές. Πέραν της μείωσης των δημοτικών τελών κατά 30% σε όλους τους πολίτες και τις επιχειρήσεις της πόλης, στηρίξαμε πολύ δυναμικά, καθόλη της διάρκεια της πανδημίας, την βιωσιμότητα του επιχειρείν και βάζαμε συνεχώς πλάτη με δέσμες μέτρων οικονομικής ελάφρυνσης όπου αυτό ήταν αναγκαίο. Επιπλέον, ο δήμος Θεσσαλονίκης είναι ο μόνος πανελλαδικά που εφάρμοσε σύστημα κοστολόγησης των υπηρεσιών του. Πρακτικά, γνωρίζουμε τα δυνατά σημεία και τις αδυναμίες μας, ξέρουμε ακριβώς τί απαιτεί σε πόρους η κάθε υπηρεσία και μπορούμε με μεγαλύτερη σαφήνεια να χαράξουμε την πολιτική μας.

Στα τρία χρόνια ποια ήταν η πιο δύσκολη στιγμή, «ηλεκτρική» να τολμήσω να πω, και ποια θα θυμάστε ως την καλύτερη;

Ομολογώ ότι η αρχή ήταν αρκετά ζόρικη. Ανέλαβα Αντιδήμαρχος Οικονομικών τον Σεπτέμβριο του 2019 και μέσα σε μόλις δύο μήνες έπρεπε να καταρτίσω τον Προϋπολογισμό του επόμενου έτους και να ετοιμάσω όλες τις μεγάλες κανονιστικές αποφάσεις που αφορούσαν δημοτικά τέλη, τέλη στάθμευσης, τέλη κοινόχρηστου χώρου κλπ. Ταυτόχρονα, έκλεινα τον Ισολογισμό και τον Απολογισμό του δήμου Θεσσαλονίκης και παράλληλα μαζί με τον Δήμαρχο αγωνιζόμασταν να επιλύσουμε το σοβαρό ζήτημα της έλλειψης  ασφαλιστικής ενημερότητας που κληρονομήσαμε, ώστε να είμαστε ως Οργανισμός απόλυτα φερέγγυος. Ευτυχώς, με πολλή δουλειά, αφοσίωση και συνεργασία όλα έγιναν στην ώρα τους. Τελικά οι δυσκολότερες στιγμές ήταν μαζί και οι καλύτερες. Υπήρχαν πολλές μικρές και μεγάλες νίκες στα τριάμισι χρόνια της θητείας μου ως Αντιδήμαρχος Οικονομικών και όλες τις θυμάμαι με πολλή αγάπη και χαμόγελο διότι με έδεσαν με πολλούς και άξιους ανθρώπους.

Τελικά, οι Θεσσαλονικείς είναι συνεπείς στην τακτοποίηση των προστίμων και των χρεών προς τον δήμο;

Οι περισσότεροι είναι συνεπείς και παρά τις δυσκολίες των καιρών τακτοποιούν τα χρέη τους και προσπαθούν να τηρούν τις ρυθμίσεις στις δόσεις που οφείλουν. Η λογική της δημοτικής διοίκησης δεν είναι προστιμοεισπρακτική. Το ιδανικό για μένα θα ήταν να μην υπάρχουν κλήσεις παράνομης στάθμευσης, ούτε και παραβάσεις στον κοινόχρηστο χώρο. Μας ενδιαφέρει απόλυτα η συμμόρφωση, ώστε οι ελεγκτικοί μας μηχανισμοί να περιορίζονται μόνο σε βελτιώσεις και συστάσεις.

Κύριε Κούπκα, αυτό το διάστημα δεχτήκατε έντονη κριτική τόσο οι δημοτικοί σύμβουλοι που εκλεγήκατε με άλλες παρατάξεις και επιλέξατε να συνεργαστείτε με τον Κωνσταντίνο Ζέρβα, όσο και ο ίδιος ο δήμαρχος. Λίγο πριν τις εκλογές του 2023, αισθάνεστε δικαιωμένος από αυτή την απόφαση σας; 

Είπα ναι στην πρόταση συνεργασίας που μου έγινε από τον  Κωνσταντίνο Ζέρβα κι ήταν από τις σπουδαιότερες και καλύτερες αποφάσεις που έχω πάρει.  Ασχολήθηκα με τα κοινά επειδή αγαπώ την πόλη μου και πίστευα ότι μπορούσα να δώσω. Οι πολίτες με εμπιστεύτηκαν όχι επειδή βρέθηκα κάτω από την ομπρέλα μιας παράταξης, αλλά επειδή γνωρίζουν πώς λειτουργώ ως άνθρωπος και ως επαγγελματίας. Ακούω την κριτική, αλλά δεν την αφήνω να με διαπερνά ούτε και να πλήττει την αποστολή μου, που φυσικά ήταν και παραμένει η Θεσσαλονίκη.   

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ KARFITSA