13:42, Παρασκευή
28 Ιανουαρίου 2022

Σοφ.Ζαχαράκη: Το 2022 θα είναι μια πολύ καλή χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό

Συνέντευξη στη Φένια Κλιάτση

Στην αποτίμηση της φετινής τουριστικής περιόδου και στον σχεδιασμό της επόμενης σεζόν αναφέρθηκε στη συνέντευξη της στην εφημερίδα Καρφίτσα  η υφυπουργός Τουρισμού κ. Σοφία Ζαχαράκη. Μάλστα σε ότι έχει σχέση με το πρόγραμμα «Τουρισμός για όλους» η κυρία Ζαχαράκη ανέφερε πως «στόχος μας είναι να υπάρξει ένα νέο πρόγραμμα για το 2022, το οποίο να είναι απλούστερο και ακόμα πιο αξιοποιήσιμο για όλους -δικαιούχους και παρόχους-, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο την εσωτερική τουριστική κίνηση».

Κυρία Ζαχαράκη από τα στοιχεία της ΤτΕ φαίνεται πως το στοίχημα του τουρισμού το κερδίσαμε ως χώρα, τουλάχιστον για το καλοκαίρι. Σε επίπεδο χειμερινού τουρισμού περιμένουμε κάτι ανάλογο;

Όντως, αποτελεί γεγονός ότι το στοίχημα για τον ελληνικό τουρισμό κερδήθηκε. Συμφώνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, τα έσοδα του 2021 στο 9μηνο μέχρι και το Σεπτέμβριο έφτασαν το 54,4% του 2019 , ξεπερνώντας τον στόχο του 50% που είχε τεθεί για φέτος. Τους δε κρίσιμους μήνες του Αυγούστου και του Σεπτεμβρίου, ξεπέρασαν το 75%, υπερβαίνοντας κάθε προσδοκία. Κι όλα αυτά πάρα την επιπλοκή με την εμφάνιση της μετάλλαξης Δ. Το αποτέλεσμα αυτό, φυσικά δεν ήταν τυχαίο. Ήταν προϊόν της σκληρής δουλειάς και του επαγγελματισμού των ανθρώπων του ελληνικού τουρισμού, αλλά και της συστηματικής προετοιμασίας για το άνοιγμα και την λειτουργία του τουρισμού μας, που καταβλήθηκε από πλευράς Υπουργείου. Συνεπείς σε όσα εξαγγείλαμε, ανοίξαμε στις 15 Μαΐου, και λειτουργήσαμε με ασφάλεια για όλη την σεζόν. Με κανόνες και πρωτόκολλα γνωστά εξ αρχής, σε μια λεπτή άσκηση ισορροπίας μεταξύ της απαραίτητης ταξιδιωτικής ελευθερίας, και της κόκκινης γραμμής της προστασίας της υγείας όλων. Με έξυπνες και καινοτόμες λύσεις, όπως το ευρωπαϊκό ψηφιακό πιστοποιητικό COVID, που πρώτοι ως χώρα εισηγηθήκαμε και εφαρμόσαμε. Ενισχύσαμε την ροη από παραδοσιακές μας αγορές και ανοιχτήκαμε σε νέες, επιτυγχάνοντας και την διαφοροποίηση της προέλευσης των τουριστών μας, που αποδείχτηκε κομβικής σημασίας εν μέσω της κρίσης. Η μέση δαπάνη αυξήθηκε κατά 30% ανά ταξιδιώτη, και αυτό αποτελεί ένα σημαντικό σταθμό στο διαχρονικό στόχο της ποιοτικής αναβάθμισης του τουρισμού μας.  Γι αυτούς τους λόγους, η Ελλάδα αναγνωρίζεται διεθνώς από φίλους και ανταγωνιστές ως η πρωταγωνίστρια της ανάκαμψης του ευρωπαϊκού τουρισμού για το 2021. Αυτό αποτύπωσε άλλωστε και η ανάδειξη μας από το World Travel & Tourism Council ως παγκόσμιο παράδειγμα ασφαλούς ανοίγματος τουρισμού, αλλά και η απονομή στην Ελλάδα του διεθνούς βραβείου διαχείρισης κρίσης στον τουρισμό. Όλα αυτά φυσικά δεν αποτελούν αφορμή επανάπαυσης, αλλά αντίθετα εφαλτήριο επίτευξης ακόμα υψηλότερων στόχων την χρονιά που έρχεται.

Ως προς το χειμερινό τουρισμό, είχαμε υψηλές πληρότητες σε ορεινούς προορισμούς τον Οκτώβριο, αλλά και υψηλές προκρατήσεις για την περίοδο των Χριστουγέννων. Αναντίρρητα υπάρχει επίδραση από την επιδημιολογική κατάσταση, η διαφορά όμως είναι ότι φέτος το εμβόλιο μας επιτρέπει να είμαστε ανοιχτοί – άλλη μια πρακτική αποτύπωση της σημασίας του εμβολιασμού.  Και κοιτώντας προς το μέλλον, επενδύουμε σε υποδομές χιονοδρομικών κέντρων και καταφυγίων μέσω πόρων 46 εκ € του Ταμείου Ανάκαμψης. Μια πολύ σημαντική εξέλιξη είναι η ειδική καμπάνια για τον χειμερινό τουρισμό που θα τρέξει άμεσα για να φωτιστούν και να ενισχυθούν όλες οι περιοχές στην Ελλάδα. Την άλλη Ελλάδα, όπως πρόσφατα μου είπε μια ξένη δημοσιογράφος που μας συνόδευσε στο οινοτουριστικό γεγονός που διοργανώσαμε στη Δυτική Μακεδονία.

Οι ξένες αεροπορικές εταιρίες «βλέπουν» όλο και περισσότερο Ελλάδα για το 2022. Ποιες είναι οι προσδοκίες μας ως χώρα ;

Το 2022 ξεκινά με ιδιαίτερα θετικά μηνύματα και σε αυτό το μέτωπο. Έχουμε συνεχή αύξηση των θέσεων προς την χώρα μας, ως αποτέλεσμα και της ενίσχυσης της ελκυστικότητας των προορισμών μας, αλλά και της συστηματικής επαφής και συνεργασίας πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου με τις διεθνείς εταιρείες του κλάδου. Στις πρόσφατες επαφές του Υπουργού Βασίλη Κικίλια σε Γαλλία και Βρετανία, διασφαλίστηκε η περαιτέρω αύξηση θέσεων των αεροπορικών εταιριών για την χώρα μας το 2022. Από την Γαλλία -όπου μάλιστα είχαμε φέτος τον Αύγουστο 40% αύξηση εσόδων σε σχέση με την προ-πανδημίας εποχή – θα έχουμε ακόμα μεγαλύτερη αύξηση θέσεων από εταιρείες όπως η Air France και η Transavia, αλλά και ένταξη νέων προορισμών όπως η Σκιάθος. Στη Βρετανία ήδη συμφωνήθηκε με την Jet2 αύξηση θέσεων κατά 600.000 σχέση με το 2019 , και με την EasyJet κατά 500.000, ενώ αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες εταιρείες ακόμα περισσότερων χωρών.Η  Delta Air Lines ξεκινάει απευθείας δρομολόγιο προς τη Βοστώνη στις 29 Μαΐου 2022. Οι ενδείξεις λοιπόν είναι θετικές, αλλά και οι προκλήσεις παραμένουν πολλές. Με συνεπή προσπάθεια και μεθοδική από μέρους μας προετοιμασία, η Ελλάδα μπορεί να είναι, και το 2022, στην κορυφή της ανόδου του τουρισμού.

Η φετινή καμπάνια για το ελληνικό καλοκαίρι έδειξε να επιτυγχάνει το στόχο της. Ποιος είναι ο σχεδιασμός για το 2022;

Το 2022 ο στόχος είναι, με αφετηρία την ήδη επιτυχημένη συνταγή του 2021, να κάνουμε το επόμενο βήμα στην προβολή του ελληνικού τουρισμού. Κύριοι άξονες παραμένουν η μεγαλύτερη διάρκεια, η ακόμα ακριβέστερη στόχευση σε κοινά ενδιαφέροντος, η διαφοροποίηση των αγορών προέλευσης και κυρίως, η ανάδειξη των εναλλακτικών ταξιδιωτικών δυνατοτήτων που η χώρα μας μπορεί να προσφέρει, και οι οποίες προσδίδουν αυξημένη υπεραξία στο ελληνικό τουριστικό προϊόν. Η καμπάνια εστιάζει στο νέο πρόσωπο του ελληνικού τουρισμού, με χαρακτηριστικά την βιωσιμότητα, την αυθεντικότητα, την μοναδικότητα. Παράλληλα, η νέα καμπάνια του ΕΟΤ ξεκινάει με ειδικές διαφημιστικές εκστρατείες για το χειμερινό τουρισμό και τα city breaks.

Το πρόγραμμα “Τουρισμός Για Όλους”, προϋπολογισμού 100 εκατ. Ευρώ, δημιουργήθηκε από το Υπουργείο Τουρισμού για την ενίσχυση της ζήτησης του εγχώριου τουρισμού για το έτος 2020 και η εκπόνησή του παρατάθηκε για το 2021. Θα δούμε ανάλογο πρόγραμμα να υλοποιείται και τη νέα χρονιά ; 

Το πρόγραμμα υπήρξε ένας σημαντικός, έκτακτος αρωγός του ελληνικού τουρισμού σε επίπεδο εγχώριας ζήτησης, σε μια περίοδο που ο κλάδος χρειάζονταν κάθε στήριξη μπροστά στην επέλαση της πανδημίας. Φέτος το πρόγραμμα βελτιώθηκε ως προς τις δυνατότητες που παρείχε (αύξηση ποσοστών κάλυψης, ειδική μέριμνα για ΑΜΕΑ), επεκτάθηκε έως το τέλος του έτους, ενώ προστέθηκαν τουλάχιστον 120.000 νέοι δικαιούχοι. Αυτές οι αλλαγές, σε συνδυασμό με την αύξηση της εν γένει τουριστικής κίνησης, οδήγησαν σε μεγάλη αύξηση της απορρόφησης σε σχέση με το 2020, με πάνω από 130.000 πολίτες να επωφελούνται από το πρόγραμμα μέσα στο 2021 (έναντι 46.000 το προηγούμενο έτος).

Η εμπειρία του προγράμματος έδειξε ότι ακόμα και στις πλέον αντίξοες συνθήκες μπορεί να έχει σημαντική συμβολή, και με τις απαραίτητες βελτιώσεις, ακόμα σημαντικότερη. Στόχος μας είναι να υπάρξει ένα νέο πρόγραμμα για το 2022, το οποίο να είναι απλούστερο και ακόμα πιο αξιοποιήσιμο για όλους -δικαιούχους και παρόχους-, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο την εσωτερική τουριστική κίνηση.

Κυρία Ζαχαράκη η Θεσσαλονίκη είναι η πρώτη ελληνική πόλη που επιτυγχάνει την ένταξή της στο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων Γαστρονομίας (Creative Cities of Gastronomy) της Unesco. Ποιος τουρισμός πιστεύετε ότι αρμόζει στην πόλη μας

Κα’ αρχάς πρόκειται για μια εξαιρετική επιτυχία για την πόλη: η Θεσσαλονίκη αποκτά ένα ακόμα εντονότερο αποτύπωμα στον παγκόσμιο γαστρονομικό χάρτη, και παράλληλα έχει την δυνατότητα να συνεργάζεται με ένα δίκτυο εγνωσμένης αξίας γαστρονομικών προορισμών, ανταλλάσσοντας πολύτιμη εμπειρία και τεχνογνωσία μαζί τους. Πολλαπλασιάζει τους ισχυρούς δεσμούς της UNESCO με την πόλη, που βασίζονται στα 15 ήδη αναγνωρισμένα πολιτιστικά μνημεία της. Η ένταξη της Θεσσαλονίκης, προϊόν πολύμηνης προσπάθειας, αποτελεί όχι μόνο έμπρακτη αναγνώριση του γαστρονομικού της πλούτου, άλλα και αφετηρία για ακόμα μεγαλύτερη καταξίωση στο μέλλον, και σε αυτήν την κατεύθυνση εργαζόμαστε, στη βάση συνεργειών με την τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά και τους φορείς της αγοράς. Η πρωτεύουσα της Μακεδονίας έχει ακόμα τεράστιες δυνατότητες και σε επίπεδο πολιτιστικού και ιστορικου τουρισμού, συνεδριακού, αθλητικού, ιαματικού, τουρισμού κρουαζιέρας αλλά και ως προορισμός city break για τη Νότια Βαλκανική. Είναι εκ των πραγμάτων κόμβος για ταξιδιωτικές εμπειρίες στην ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας, όπως υπογράμμισε και το 2ο Οινοτουριστικό Συνέδριο που διοργανώσαμε στις 12-14 Νοεμβρίου στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας. Και διοργανώσεις όπως ο Διεθνής Μαραθώνιος “Μέγας Αλέξανδρος” στον οποίον είχα πρόσφατα την χαρά να συμμετέχω, αποτελούν ένα έξοχο παράδειγμα συνδυασμού αθλητισμού και πολιτισμού, ως εξωστρεφούς δράσης που αγκαλιάζει όλη την πόλη και τους επισκέπτες της. Όλοι χαρήκαμε με την παρουσία Ελλήνων και ξένων συμμετεχόντων και επισκεπτών που ήρθαν στην πόλη, χάρηκαν την αθλητική γιορτή, έμειναν στα ποιοτικά ξενοδοχεία, απόλαυσαν την γαστρονομία και τη φιλοξενία της υπέροχης πόλης. Αυτή την ολιστική εμπειρία επιδιώκουμε να έχουν οι φιλοξενούμενοί μας και η Θεσσαλονίκη μπορεί να την προσφέρει απλόχερα.

Από την έντυπη εφημερίδα Karfitsa