Γιατί οι δρόμοι μετατρέπονται σε ποτάμια όταν «ανοίγουν» οι ουρανοί στη Θεσσαλονίκη

Ρεπορτάζ Φιλίππα Βλαστού
Κάθε φορά που βρέχει στη Θεσσαλονίκη παρατηρείται η εξής εικόνα: δρόμοι θυμίζουν ποτάμια, λακκούβες γεμίζουν με λιμνάζοντα ύδατα, πλάκες σε πεζοδρόμια γίνονται νεροπαγίδες, ενώ συχνά η κυκλοφορία των πεζών από το ένα πεζοδρόμιο στο άλλο είναι απροσπέλαστη διαδικασία και χρειάζεται άλμα εις μήκους ή κάποια καλλιτεχνική φιγούρα για να επιτευχθεί η μετακίνηση τους.
Το φαινόμενο αυτό δεν είναι τωρινό. Αντίθετα μετρά πολλά χρόνια σε διάφορα σημεία της πόλης. Ένα από αυτά είναι ο δρόμος επί της οδού Κωνσταντίνου Καραμανλή 3, όπου όπως περιγράφει στην Karfitsa ιδιοκτήτης καταστήματος «είναι το χειρότερο κομμάτι όλου του δρόμου γιατί έχει υποστεί καθίζηση ένα μεγάλο μέρος του, περίπου 50 μέτρα μήκος με 10 πλάτος». Αποτέλεσμα είναι όταν βρέχει το συγκεκριμένο σημείο του δρόμου να μετατρέπεται σε…γούρνα. «Εδώ μαζεύονται όλα τα νερά που κατεβαίνουν από την οδό Γρ.Λαμπράκη, αλλά και από τα γύρω ανηφορικά στενά και λιμνάζουν. Βουλώνουν και τα φρεάτια και δεν μπορούν να ρουφήξουν τα νερά. Κάθε φορά τα καθαρίζω εγώ», υποστηρίζει ο επιχειρηματίας. Μάλιστα, σημειώνει ότι έχει κάνει γραπτή αίτηση ενάμιση χρόνο πλέον στον δήμο αναφορικά με αυτό το ζήτημα αλλά όπως λέει «δεν έχω λάβει ακόμη καμία απάντηση». Σύμφωνα με τον ίδιο, πρέπει να βρεθεί άμεσα λύση στο πρόβλημα, διότι «δεν δημιουργεί επιπτώσεις μόνο στις επιχειρήσεις της περιοχής, αλλά ακόμη και στους πεζούς. Περνάνε αμάξια και τους κάνουν μούσκεμα. Αυτό κάνει την διέλευση πεζών και πελατών αποτρεπτική», τονίζει.
Τα αίτια πίσω από το πρόβλημα
Η Karfitsa μίλησε με τον Αντιδήμαρχο Καθαριότητας και Ανακύκλωσης του Δήμου Θεσσαλονίκης Νίκο Ζεϊμπέκη για να μας αναλύσει τα αίτια που οδηγούν τόσο στο πρόβλημα με τα λιμνάζοντα ύδατα, όσο και στο ζήτημα της απορροφητικότητας του νερού σε μια εν εξελίξει βροχόπτωση. «Οι αιτίες είναι πολλές», δηλώνει και συμπληρώνει πως κάποιες αυτές είναι «οι κακοτεχνίες των δρόμων, η κακομορφία σε μερικά σημεία που έχει η άσφαλτος, οι αναπλάσεις πεζοδρομίων, αλλά και ο μη εντατικός και λεπτομερής καθαρισμός των φρεατίων».
Ένα από τα σημεία που πλήττονται συνήθως σε μια βροχόπτωση είναι η οδός Εθνικής Αμύνης. «Αυτό συμβαίνει γιατί το νερό κατεβαίνει από τις 40 Εκκλησιές, στο Συντριβάνι και φτάνει έως την Παραλία. Στο πλαίσιο της ανάπλασης που έχει γίνει έχουν φαρδύνει τα πεζοδρόμια, έχει μικρύνει ο δρόμος, έχουν κοπεί οι άκρες των δρόμων, οπότε το νερό δεν μπορεί να σταματήσει και ανεβαίνει πάνω στα πεζοδρόμια», περιγράφει ο αντιδήμαρχος.
Συν τοις άλλοις, μια ακόμη αιτία είναι και η εναπόθεση των ογκωδών και των απορριμάτων στα πεζοδρόμια και πέριξ των κάδων.
Βέβαια, όπως τονίζει, σημαντικό ρόλο παίζει και η απότομη αύξηση του νερού, σε περιπτώσεις ακραίων καιρικών φαινομένων. «Μπορεί σε μια ώρα να ρίξει τόσο νερό που είναι αρκετό για να δημιουργήσει πλημμύρα γρήγορα σε μερικά σημεία».
Όσον αφορά τα φρεάτια ο κ.Ζεϊμπέκης τονίζει ότι ο καθαρισμός τους από το σημείο που αρχίζει κάτω από την σχάρα είναι ευθύνη της ΕΥΑΘ, ενώ πάνω από την σχάρα εμπίπτει στις αρμοδιότητες του δήμου. Προσθέτει δε ότι, όσο καλά και αν έχουν καθαριστεί οι δρόμοι εάν ξεσπάσει κακοκαιρία με έντονη βροχόπτωση σε συνδυασμό με ισχυρό αέρα, όπως την προηγούμενη Δευτέρα τα φύλλα που πέφτουν στο έδαφος μεταφέρονται, κάποια από αυτά, στα φρεάτια. «Εμείς παρότι είχαμε καθαρίσει, την ώρα της βροχόπτωσης βγήκαμε στους δρόμους και καθαρίζαμε τα σημεία που εντοπίζαμε ή μας ειδοποιούσαν για άλλα μέρη που είχαν πρόβλημα και πηγαίναμε αμέσως».
Καθότι όμως η Θεσσαλονίκη είναι μια κατηφορική πόλη το πρόβλημα θα συνεχίσει να υπάρχει ως ένα βαθμό, δηλώνει ο αντιδήμαρχος, σε συνδυασμό, όπως προσθέτει σύμφωνα με την προσωπική του άποψη, ότι «δεν επαρκεί σε ακραία καιρικά φαινόμενα το αποχετευτικό της σύστημα, για να τραβήξει περισσότερα νερά».