Έρχονται «έξυπνα» φανάρια που βελτιώνουν το κυκλοφοριακό

ΘΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΘΑ «ΔΙΝΟΥΝ» ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ Ή ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΣΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΗΝ ΩΡΑ ΚΑΙ ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ ΦΟΡΤΙΟ

Ρεπορτάζ: Αναστασία Καρυπίδου

«Ανάσα» στο σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, το οποίο παραδοσιακά από τον Σεπτέμβριο και μετά φτάνει στο αποκορύφωμά του, αναμένεται να δώσουν μέσα στο επόμενο διάστημα τα «έξυπνα» φανάρια της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, τα οποία σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους θα βελτιώσουν την κυκλοφοριακή εικόνα στους δρόμους της πόλης σε ποσοστό που θα φτάνει έως και 15%.

Στην ουσία, πρόκειται για ενοποίηση των τριών κέντρων ελέγχων κυκλοφορίας για τους φωτεινούς σηματοδότες όλης της Θεσσαλονίκης. Μέχρι σήμερα τα φανάρια λειτουργούν ανεξάρτητα καθώς ανήκουν σε διαφορετικούς παρόχους και αυτό από μόνο του φαίνεται πως αποτελεί …ευρωπαϊκή πρωτοτυπία.

Μέσα στο δίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου θα αρχίσει η δοκιμαστική λειτουργία κάποιων «έξυπνων» φαναριών σε κεντρικούς κόμβους της πόλης που θα αναγνωρίζουν την κίνηση και θα «δίνουν» περισσότερο ή λιγότερο πράσινο στα οχήματα ανάλογα με την ώρα και το κυκλοφοριακό φόρτο. Αφού γίνει ο απαραίτητος έλεγχος και οι βελτιώσεις όπου απαιτηθούν, από τις αρχές του 2021 θα εφαρμοστεί το πρόγραμμα σε όλους τους φωτεινούς σηματοδότες της πόλης.

Πλέον, με την ενοποίηση και το συμμάζεμα των τριών δικτύων σε ένα, «νοικοκυρεύεται» ουσιαστικά το κέντρο ελέγχου, ενώ πέρα από τη βελτίωση στο χρόνο κυκλοφορίας μέσω της τεχνολογίας θα μπορούν οι αρμόδιοι να βλέπουν τις βλάβες στους σηματοδότες αλλά και εάν υπάρχουν καμένες λάμπες που χρειάζονται άμεσα αντικατάσταση.

«Το κυκλοφοριακό πρόβλημα δεν λύνεται εάν δεν αποκτήσουμε αξιοπρεπή μέσα μαζικής μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη, ωστόσο με τα έξυπνα φανάρια θα μειωθεί η κίνηση σε κόμβους όπου είναι ήδη επιβαρυμένοι λόγω της κακής λειτουργίας των φωτεινών σηματοδοτών», δήλωσε στην εφημερίδα «Κ» o αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας.  

Θα μειωθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος λέει το ΙΜΕΤ-ΕΚΕΤΑ

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ μόνο από τον εκσυγχρονισμό των φαναριών το κυκλοφοριακό στη Θεσσαλονίκη αναμένεται να μειωθεί τουλάχιστον κατά 10% – 15%, ενώ σε κάποιους κόμβους ίσως το «κέρδος» για τους οδηγούς να είναι και μεγαλύτερο.

‘Οπως ανέφερε η διευθύντρια ερευνών του Ινστιτούτου, Γεωργία Αϋφαντοπούλου, το νέο σύστημα των φαναριών που θα λειτουργεί μέσα στο επόμενο δίμηνο θα είναι πρωτοπόρο σε όλη την Ευρώπη και θα μειώσει αρκετά τους χρόνους καθυστέρησης των οδηγών στους δρόμους.

Ωστόσο, από τους κυριότερους λόγους που παρατηρείται αυτό το κυκλοφοριακό «κομφούζιο» στους δρόμους -πέρα από την έλλειψη των ΜΜΜ- είναι ο φόβος των πολιτών λόγω του κορονοϊού να μπουν είτε σε αστικό λεωφορείο, είτε σε κάποιο άλλο όχημα (συνεπιβατισμός), με αποτέλεσμα αρκετοί να επιλέγουν να μετακινηθούν με το δικός τους αυτοκίνητο. Επιπλέον, όπως φαίνεται στη Θεσσαλονίκη η εμπειρία χρήσης του ποδηλάτου ή του εναλλακτικού τρόπου μετακίνησης εγκαταλείφθηκε πολύ γρήγορα, παρά την προσπάθεια που έγινε με την εμφάνιση της πανδημίας.

Ακολουθεί ασφαλτόστρωση της περιφερειακής οδού αλλά …βράδυ

Βέβαια, για τη βελτίωση του κυκλοφοριακού αλλά και για την ασφάλεια των οδηγών ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο είναι η ποιότητα των δρόμων. Και στη Θεσσαλονίκη ένας βασικός οδικός άξονας που χρήζει άμεσης αποκατάστασης είναι η περιφερειακή οδός.

Μέσα στον επόμενο μήνα η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας θα προχωρήσει στην ασφαλτόστρωση των επικίνδυνων τμημάτων που έχουν εντοπιστεί και έχουν καταγραφεί μετά από εκθέσεις των μηχανικών. Οι εργασίες θα γίνονται, όπως είπε ο κ.Μπίλλιας, μόνο τις βραδινές ώρες όπου η κίνηση των οχημάτων στην περιφερειακή είναι μειωμένη, με στόχο τη μικρότερη δυνατή όχληση των οδηγών.

«Οι ανάγκες απαιτούν να συντηρούμε τους δρόμους για να είναι όσο το δυνατόν σε καλύτερο επίπεδο. Σε ένα μήνα θα ξεκινήσουν επείγουσες εργασίες ασφαλτόστρωσης στην περιφερειακή οδό γιατί υπάρχει κίνδυνος ατυχημάτων. Τις μεγάλες παρεμβάσεις θα τις κάνουμε νυχτερινές ώρες για να μειωθεί η ταλαιπωρία των πολιτών», εξήγησε ο κ.Μπίλλιας.