Ο πρώτος ακαδημαϊκός πρόσφυγας που υποστηρίζει το ΑΠΘ – Συμμετέχει σε ερευνητικό πρόγραμμα

Ρεπορτάζ Φιλίππα Βλαστού
 
Τον πρώτο ακαδημαϊκό πρόσφυγα υποστηρίζει το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, από 1 Ιουλίου, με χρηματοδότηση από το ίδιο το Ίδρυμα και την Επιτροπή Ερευνών, παρέχοντας του ένα ασφαλές εργασιακό περιβάλλον.
«Έχουμε την χαρά και την ευθύνη να υποστηρίξουμε έναν πρώτο ακαδημαϊκό πρόσφυγα, ο οποίος βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη. Ελπίζουμε με την συνεργασία που έχουμε με το υπουργείο Παιδείας και μέσα από άλλες κινήσεις που θα κάνουμε να μπορέσουμε να υποστηρίξουμε περισσότερους με ανάλογες υποτροφίες», εξηγεί στην Karfitsa ο Επιστημονικός υπεύθυνος για το ΑΠΘ του InSPIREurope και εκπρόσωπος του ΑΠΘ στο Δίκτυο SAR, Καθηγητής του Τμήματος Βιολογίας του ΑΠΘ, Αλέξανδρος Τριανταφυλλίδης.
Η διαδικασία σύμβασης έγινε με διαφανείς διαδικασίες και ο πρόσφυγας ακαδημαϊκός συμμετέχει σε ένα ερευνητικό πρόγραμμα του ΑΠΘ. «Η υποτροφία για την ώρα είναι αποκλειστικά ερευνητική. Άλλωστε κάθε καθηγητής πρέπει να κάνει και έρευνα. Για τον συγκεκριμένο ακαδημαϊκό είμαστε σίγουροι ότι θα μπορέσει να κάνει σημαντική έρευνα», σημειώνει ο κ.Τριανταφυλλίδης. Για το αν θα μπορέσει ο συγκεκριμένος καθηγητής ή κάποιος άλλος πρόσφυγας ακαδημαϊκός εκτός από έρευνα να μπορέσει και να διδάξει ο ίδιος απαντάει ότι «η διδασκαλία είναι μια πιο δύσκολη υπόθεση για την οποία δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο αυτή τη στιγμή».

O Επιστημονικός υπεύθυνος για το ΑΠΘ του InSPIREurope και εκπρόσωπος του ΑΠΘ στο Δίκτυο SAR, Καθηγητής του Τμήματος Βιολογίας του ΑΠΘ, Αλέξανδρος Τριανταφυλλίδης

 
Καθηγητές σε κίνδυνο
Όσο περίεργο και αν ακούγεται για τα ελληνικά δεδομένα σε χώρες του εξωτερικού υπάρχουν καθηγητές που η ζωή τους ή της οικογένειας τους απειλείται. «Δεν χρειάζεται να πάμε πολύ μακρυά γα να δούμε τέτοιου είδους προβλήματα. Πριν από μερικά χρόνια γνωρίζουμε όλοι ότι πάνω από 10.000 ακαδημαϊκοί συνάδελφοι από την Τουρκία απολύθηκαν από τα πανεπιστήμια επειδή σύμφωνα με την κυβέρνηση είχαν εμπλακεί στην προσπάθεια του πραξικοπήματος.
Αυτό είναι ένα παράδειγμα πολύ κοντά σε εμάς, όμως δεν είναι μόνο αυτό. Προβλήματα υπάρχουν επίσης στην Ουγγαρία, στην Πολωνία, και όχι μόνο στην Ευρώπη. Υπάρχουν ακαδημαϊκοί στην Αφρική, στην Βραζιλία, οι οποίοι εδώ και χρόνια κινδυνεύει η ζωή τους, είτε επειδή κάνουν έρευνα που μιλάει για ανθρώπινα δικαιώματα και κάποιες μη δημοκρατικές κυβερνήσεις δεν τους αρέσει αυτό.
Οπότε αυτό είναι μια κατάσταση που υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια, για αυτό ξεκίνησε και το Scholars at Risk – SAR network δίκτυο, πριν από 20 χρόνια στην Αμερική, βοηθώντας εκπαιδευτικούς που είναι πρόσφυγες, οι οποίοι δεν είναι απαραίτητο ότι έχουν φύγει από τις χώρες τους, αλλά προσπαθούν να βρουν έναν τρόπο να ξεφύγουν γιατί κινδυνεύουν οι ίδιοι ή και η οικογένεια τους», εξηγεί ο κ.Τριανταφυλλίδης. Το ΑΠΘ έχει υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας με το διεθνές Δίκτυο για την προστασία ακαδημαϊκών σε κίνδυνο (Scholars at Risk – SAR network) και στόχος είναι η στενότερη και αποτελεσματικότερη συνεργασία για την ανάπτυξη εθνικού τμήματος του Δικτύου στα ελληνικά ΑΕΙ (Ελληνικό Παράρτημα SAR – SAR Greece Section). Το διεθνές Δίκτυο Scholars at Risk είναι ένα δίκτυο στο οποίο συμμετέχουν περισσότερα από 540 ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης από 40 χώρες με στόχο την προστασία των ακαδημαϊκών που απειλούνται, την αποτροπή επιθέσεων στην ανώτατη εκπαίδευση και την προώθηση της ακαδημαϊκής ελευθερίας.
«Στην Ελλάδα μπορεί να γκρινιάζουμε για διάφορα πράγματα, όμως δεν μπορούμε να πούμε ότι αν κάποιος πει την άποψη του θα βρεθεί στη φυλακή. Αυτό το θεωρούμε δεδομένο κάποιες φορές, όμως για άλλες χώρες δεν είναι. Για αυτό τον λόγο θέλουμε να βοηθήσουμε ακόμη περισσότερο τους συναδέλφους από άλλες χώρες που αντιμετωπίζουν τέτοια προβλήματα», τονίζει ο κ.Τριανταφυλλίδης. Προσθέτει δε ότι η υποστήριξη ακαδημαϊκών προσφύγων ισούται με την ευρύτερη ακαδημαϊκή ελευθερία. «Ένας ακαδημαϊκός πρέπει να μπορεί να εκφράζει την άποψη του χωρίς να φοβάται για την ζωή του, την καριέρα του ή την οικογένεια του», τονίζει.
Παράλληλα σημειώνει ότι αν και η οικονομική κρίση έχει «γονατίσει» την χρηματοδότηση των ελληνικών Πανεπιστημίων από το κράτος είναι σημαντικό να δείξουμε ως χώρα ότι προσπαθούμε να δώσουμε δυνατότητες σε ακαδημαϊκούς που χρειάζονται υποστήριξη. «Είτε να έρθουν να δουλέψουν για λίγο χρονικό διάστημα σε ελληνικό πανεπιστήμιο, είτε να έχουμε μια σύνδεση με κάποιους μέσα από διαδικτυακά μαθήματα, συνέδρια κτλ», καταλήγει.
Από την έντυπη έκδοση της Karfitsa