Οι πρώτες αντιδράσεις στο νέο πακέτο ενισχύσεων και ελαφρύνσεων
ΤΟ ΠΡΩΤΟ «ΝΑΙ ΜΕΝ, ΑΛΛΑ» ΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΚΑΙ Η ΑΝΗΣΥΧΙΑ ΤΩΝ ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΩΝ
Ρεπορτάζ: Γιώργος Νεοχωρίτης
Η διοργάνωση της 85ης Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης, αποτελεί ένα μικρό δείγμα επιστροφής στην κανονικότητα, με τον κορωνοϊό ωστόσο δυνατά παρών και τα κρούσματα σε τετραψήφιο νούμερο. Και αφού μιλάμε για κανονικότητα, αυτή τη συνοδεύουν οι συνήθειες του παρελθόντος σε πολιτικό επίπεδο και σε επίπεδο εξαγγελιών.
Έτσι, όπως όλοι οι πρωθυπουργοί της σύγχρονης ιστορίας δεν έχουν έρθει με «άδεια χέρια» στη Θεσσαλονίκη και στις τελετές εγκαινιασμού των διοργανώσεων των τελευταίων ετών και ο Κυριάκος Μητσοτάκης ακολουθώντας το παράδειγμα της προσπάθειας εγκαινιασμού μιας νέας σχέσης με τους πολίτες, παράλληλα με τα εγκαίνια της ετήσιας ΔΕΘ, επανακαθορισμού των στόχων και ανανέωσης της εμπιστοσύνης, ήρθε και ο ίδιος με ένα «καλάθι» γεμάτο δώρα, αξίας άνω των 3,2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Φυσικά, άλλη υπόθεση το δώρο, διαφορετική υπόθεση εάν αρέσει στον αποδέκτη. Κάπως έτσι υποδέχθηκαν οι εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού για τα μέτρα στήριξης. Η κυρίως εικόνα περιγράφεται με την φράση που λίγο πολύ είναι κοινή και θέλει τους εκπροσώπους των φορέων της αγοράς να δηλώνουν «σε θετική τροχιά οι εξαγγελίες, αλλά……..». Αυτό το «αλλά» που μπαίνει στο τέλος, δείχνει πως δεν υπάρχει πλήρης ικανοποίηση και οι ανάγκες της αγοράς είναι πολύ μεγαλύτερες.
Η πρωτόγνωρη υγειονομική κρίση, οδήγησε αγορά και επαγγελματίες σε πρωτόγνωρες καταστάσεις υπό μεγάλη πίεση και οικονομική απώλεια, η οποία δεν μπορεί σύμφωνα με τους ίδιους να καλυφθεί ούτε από το πακέτο των μέτρων ενίσχυσης και ελάφρυνσης που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός.
Οι πρώτες αντιδράσεις
Οι πρώτες αντιδράσεις των εκπροσώπων φορέων της αγοράς έχουν μια κοινήσυνισταμένη, το γεγονός πως χρειάζεται περαιτέρω στήριξη από την πολιτεία και την κυβέρνηση και συνέχιση των ενισχύσεων προς τους επαγγελματίες και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με σωστή στόχευση, για την αποφυγή κλεισίματος μικρομεσαίων επιχειρήσεων και απώλειας θέσεων εργασίας.
Ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ιωάννης Χατζηθεοδοσίουτόνισε «τα μέτρα που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός σίγουρα δείχνουν μία κοινωνική ευαισθησία της κυβέρνησης και την πρόθεση της να στηρίξει την επιχειρηματικότητα. Οποιαδήποτε μείωση στη φορολογία δίνει «ανάσα» στις επιχειρήσεις, όπως εξάλλου συμβαίνει και με το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών που επίσης μειώνεται. Θετικό είναι επίσης ότι δίνονται κίνητρα για συγχωνεύσεις.
Το θέμα όμως είναι αν αυτά τα μέτρα που ανακοινώθηκαν χθες, είναι αρκετά για να βελτιώσουν το επιχειρηματικό περιβάλλον. Και νομίζω ότι δεν επαρκούν για να αντιμετωπιστούν τα πολλά και σοβαρά προβλήματα που απειλούν τη βιωσιμότητα χιλιάδων επιχειρήσεων».
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης Μιχάλης Ζορπίδης, ο οποίος θεωρεί πως είναι θετικά και προς τη σωστή κατεύθυνση τα συγκεκριμένα μέτρα. Ωστόσο, ο κ. Ζορπίδης έχοντας εκφράσει την ανησυχία του για «κύμα λουκέτων», θεωρεί πως πρέπει να υπάρχουν και συμπληρωματικές ενισχύσεις και ελαφρύνσεις προς τους επαγγελματίες. Ζητώντας να υπάρχει στόχευση ειδικά στους κλάδους που επλήγησαν περισσότερο, όπως εστίαση και τουρισμός.
Ισορροπημένα και θετικά χαρακτηρίζει τα μέτρα ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης Αναστάσιος Καπνοπώλης, υπογραμμίζοντας πως κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, δίνοντας ανάσα στις επιχειρήσεις.
«Τα μέτρα επιδεικνύουν πρόθεση στήριξης της επιχειρηματικότητας από την κυβέρνηση, ωστόσο ο δρόμος προς την επάνοδο στην κανονικότητα είναι ακανθώδης και αναπόφευκτα η στήριξη και οι ελαφρύνσεις θα πρέπει να έχουν ορίζοντα διαρκείας», προσθέτει και ο κ. Καπνοπώλης.
Η ανησυχία των ανατιμήσεων
Το κλίμα στους ανθρώπους της αγοράς και στις τάξεις των επαγγελματιών δεν είναι καλό. Οι ανατιμήσεις που αναμένονται σε είδη πρώτης ανάγκης και κυρίως στα καύσιμα, τους έχει φέρει ανησυχία, αναμένοντας την αντίδραση της κυβέρνησης, η οποία εξάλλου έχει εξαγγελθεί από υψηλόβαθμα κυβερνητικά στελέχη καθώς οι ίδιοι αδυνατούν να απορροφήσουν τις αυξήσεις στις τιμές, με αποτέλεσμα να είναι αναγκασμένοι να τις μετακυλήσουν στον καταναλωτή, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό σε επίπεδο αλυσιδωτών συνεπειών.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ