Πλευρικά διόδια περιθωριοποιούν και απομονώνουν τον Δήμο Λαγκαδά

Σχεδόν δέκα ημέρες έχει που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τη λειτουργία των Πλευρικών Σταθμών Διοδίων Λαγκαδά -Σερρών κλάδος 1 και κλάδος 2.
 Ρεπορτάζ: Γιώργος Νεοχωρίτης
 Σχεδόν δέκα ημέρες έχει που τα διόδια άρχισαν να λειτουργούν και ακριβώς το ίδιο χρονικό διάστημα είναι που έχουν ξεκινήσει τα μεγάλα προβλήματα για τους κατοίκους και τους επαγγελματίες της περιοχής του Δήμου Λαγκαδά.
Ουρές, ταλαιπωρία και επιπλέον κόστος, σε μια εποχή που τα νοικοκυριά και οι επαγγελματίες στην μεγάλη τους πλειοψηφία έχουν χάσει από το εισόδημα και τα έσοδα τους και χρειάζονται κάθε δυνατή βοήθεια. Η έναρξη λειτουργίας των συγκεκριμένων διοδίων, αποτελεί ένα ακόμη βάρος που προστίθεται στις πλάτες τους, ενώ υπάρχει ανησυχία για μακροπρόθεσμο αρνητικό αντίκτυπο.
Τεράστιες ουρές ταλαιπωρία και κόστος
Την κατάσταση από την έναρξη λειτουργία των διοδίων και μετά μόνο θετική δεν μπορεί να την χαρακτηρίσει κάποιος. Είναι γνωστό πως το σημείο που χωροθετήθηκαν αποτελεί κόμβο που συνδέει τα ανατολικά με τα βόρεια σύνορα της χώρας.
Από τον συγκεκριμένο κόμβο διέρχονται καθημερινά χιλιάδες φορτηγά – νταλίκες με προορισμό, από και προς κεντρική Ευρώπη. Παράλληλα μεγάλος είναι ο αριθμός των επαγγελματιών  που πηγαινοέρχονται Σέρρες, Κιλκίς και σε άλλους όμορους Νομούς, ενώ χιλιάδες είναι οι  τουρίστες από τα Βαλκάνια (Ρουμάνοι Βούλγαροι Ουκρανοί Πολωνοί κλπ) που χρησιμοποιούν την συγκεκριμένο οδική αρτηρία και περνούν από τα διόδια.
Αποτέλεσμα, μετά την λειτουργία των σταθμών διοδίων, η οποία είναι και προβληματική, να σχηματίζονται ουρές χιλιομέτρων στην κυριολεξία. Η ταλαιπωρία, οι χαμένες εργατοώρες, συν το κόστος για όσους διατηρούν επιχείρηση στον Δήμο Λαγκαδά, αλλά και για τους επισκέπτες, δημιουργούν ένα μίγμα καταστροφικό, όπως το περιγράφει στην karfitsa τοπική επιχειρηματίας, που δραστηριοποιείται στον κλάδο της εστίασης.
Μια πτυχή του προβλήματος που δείχνει και τον ελλιπή σχεδιασμό των διοδίων, είναι πως έχουν τοποθετηθεί μόνο δύο σταθμοί (booth) με πληρωμή και ένας με e pass, ενώ στο σημείο υπάρχει χώρος για την κατασκευή επιπλέον booth, για την καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση των διερχόμενων οδηγών.
 «Απομόνωση και εμπόδιο στην ανάπτυξη»
Όπως περιγράφει στην karfitsa ο πρόεδρος του Εμποροεπαγγελματοβιοτεχνικού Συλλόγου Λαγκαδά, Σταύρος Βαρβαρίδης, ο οποίος καταρχήν ξεκαθαρίζει πως ήταν και είναι ενάντια στην χωροθέτηση και λειτουργία των διοδίων αυτών στην είσοδο του Δήμου Λαγκαδά, τονίζει πως η ταλαιπωρία λόγω των τεράστιων ουρών που δημιουργούνται είναι μεγάλη και προσθέτει, «πολύ σημαντικό κομμάτι είναι τα κόστος όσων εργάζονται στη Θεσσαλονίκη και πηγαινοέρχονται καθημερινά. Με τα σημερινά οικονομικά δεδομένα , αυτό το επιπλέον κόστος που προστίθεται είναι για πολλούς υπολογίσιμο».
Ταυτόχρονα ο κ.Βαρβαρίδης  εκφράζει ανησυχία και για τις μεσομακροπρόθεσμες συνέπειες από την λειτουργία των διοδίων με ότι αυτό συνεπάγεται για κάποιον που επιθυμεί να επενδύσει στην περιοχή, όπως δηλώνει « εμποδίζουν την ανάπτυξη της περιοχής, καθώς αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα για υποψήφιους επενδυτές».
Ο κ. Βαρβαρίδης κάνει λόγο για απομόνωση των τοπικών επαγγελματιών από τις περιοχές και τα χωριά περιμετρικά του Λαγκαδά, στις οποίες και στα οποία έχουν πρόσβαση μόνο εάν περάσουν από τα διόδια. Παράλληλα, η ανησυχία επεκτείνεται και στο καταναλωτικό κοινό, το οποίο θα μειώνεται μαζί με την αγοραστική κίνηση, καθώς μεγάλο ποσοστό από τη στιγμή που έχει επιλογή, δεν θα επιλέξει έναν προορισμό με επιπλέον κόστος λόγω των διοδίων.
 
Παρέμβαση του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης
 
Για το θέμα της λειτουργίας των εν λόγω σταθμών διοδίων στον Δήμο Λαγκαδά και τα προβλήματα που συνεπάγονται, έχει ήδη αναλάβει δράση το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, το οποίο έχει ζητήσει συνάντηση με τον πρόεδρο της «Εγνατία Οδός ΑΕ» κ. Γιώργο Κωνσταντόπουλο, ώστε να αναλυθούν όλοι οι παράμετροι και να αναζητηθούν λύσεις. Το ΕΕΘ θα εκπροσωπήσουν η Α΄Αντιπρόεδρος κ. Χρύσα Γρανούζη –Γεωργιάδου και ο Γενικός Γραμματέας κ. Κλεόβουλος Θεοτόκης.
Η κ. Γρανούζη – Γωργιάδου δραστηριοποιείται επιχειρηματικά στην περιοχή και γνωρίζει πολύ καλά το άσχημο κλίμα που έχει δημιουργηθεί, το οποίο επιχειρεί να μεταφέρει με δήλωση της στην karfitsa, όπως περιγράφει «μας παίρνουν τηλέφωνο πελάτες και λένε κάναμε 20′ μέχρι τον κόμβο και 30′ για να περάσουμε τα διόδια. Έλεος δεν ξαναερχόμαστε».
Γίνεται εύκολα κατανοητό το πλήγμα στον επαγγελματία.
 
«Ο Δήμος Λαγκαδά περιθωριοποιείται»
 
Η Αντιπρόεδρος του ΕΕΘ σε δήλωση της στην karfitsa αναφέρει τον ρόλο που πρέπει να έχουν οι δημόσιες υποδομές για τον πολίτη, ενώ συνοψίζει με την λέξη περιθωριοποίηση και τα μεγάλα προβλήματα που έχουν προκύψει, « οι δημόσιες υποδομές υλοποιούνται για να υπηρετούν τον πολίτη και όχι για να τον «βασανίζουν». Η άστοχη μελέτη για την εγκατάσταση λιγοστών διοδίων στον Κόμβο 24 της Εγνατίας Οδού, του κόμβου που ενώνει τα Βαλκάνια με τις Ευρωπαϊκές χώρες και με την υπόλοιπη Ελλάδα, δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα στους επαγγελματίες της ευρύτερη περιοχής του Δήμου Λαγκαδά, όσο και της Θεσσαλονίκης, αλλά και ολόκληρου του Νομού. Ειδικότερα ο Δήμος Λαγκαδά, με αυτά τα διόδια περιθωριοποιείται».
 
Οι προτάσεις
Η κ. Γρανούζη προτείνει άμεση λήψη μέτρων που περιλαμβάνουν: Ελεύθερη διέλευση από τα διόδια τις ώρες αιχμής.
Μετατροπή τουbooth που στεγάζει τον security σε λειτουργικό booth, ώστε να αυξηθούν κατά ένα τα διαθέσιμα, που εξυπηρετούν οδηγούς.
Να διπλασιαστούν οι σταθμοί διοδίων με την κατασκευή επιπλέον, ώστε από τρείς να γίνουν έξι.
Ο κ. Βαρβαρίδης από την πλευρά του αναφέρει ως κύριο αίτημα και πρόταση, την ελεύθερη διέλευση με την χρήση freepass όλων των κατοίκων του δήμου. « Δεν γίνεται να πληρώνουν χαράτσι για να πάνε σπίτι τους», αναφέρει χαρακτηριστικά στην karfitsa.
 
(Πινακακι)
 
Οι τιμές στα παράπλευρα διόδια «Λαγκαδά – Σερρών»

Διόδιο τέλος ευρώ (€)
Σταθμός ΔιοδίωνΚατηγορία 1 Δίκυκλα, τρίκυκλαΚατηγορία 2 Ελαφρά οχήματαΚατηγορία 3 Φορτηγά, λεωφορεία και άλλα οχήματα με λιγότερους από τέσσερις (4) άξονεςΚατηγορία 4 Φορτηγά και άλλα οχήματα με τέσσερις (4) ή περισσότερους άξονες
ΛΑΓΚΑΔΑ κλάδος 1+ κλάδος 20.200.300.801.10