Νίκος Ταχιάος: Σε τροχιά ολοκλήρωσης η βασική γραμμή του Μετρό


Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος μιλά στην «Κ» για την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης

ΕΔΩ ΚΑΙ ΔΥΟ ΜΗΝΕΣ ΟΙ ΣΥΡΜΟΙ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΚΛΙΜΑΚΩΝΟΥΝ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΤΟΥΣ ΣΤΙΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΔΟΚΙΜΑΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΜΑΞΟΣΤΑΣΙΟ ΣΤΗΝ ΠΥΛΑΙΑ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΣΤΑΘΜΟ ΣΥΝΤΡΙΒΑΝΙ

Συνέντευξη στη Δέσποινα Κρητικού

Οι προσφυγές για την μη απόσπαση των αρχαιοτήτων από το σταθμό Βενιζέλου καθώς και άλλου περιεχομένου καταρρίφθηκαν από ΣτΕ και πλέον ο δρόμος έχει ανοίξει για την ολοκλήρωση του πιο δύσκολου σημείου των εργασιών του Μετρό. Η διοίκηση  της Αττικό Μετρό πάντως δεν έχασε χρόνο και παρά τα  όποια εμπόδια συνέχισε την εφαρμογή του σχεδιασμού της με την κατασκευή των υπολοίπων σταθμών, την ετοιμότητα των συρμών και τα δοκιμαστικά δρομολόγια  και το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του μετρό μέχρι το τέλος του 2023 είναι για πρώτη φορά ρεαλιστικό.

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης και ποια είναι η ημερομηνία ολοκλήρωσης των έργων;

  Το έργο, αυτήν την στιγμή, είναι σε πολύ προχωρημένο στάδιο. Τα έργα  πολιτικού μηχανικού έχουν ολοκληρωθεί. Οι σήραγγες είναι κατασκευασμένες στο σύνολό τους, ενώ σε τελική φάση βρίσκεται και η ολοκλήρωση των σταθμών , εκτός, βέβαια, του σταθμού Βενιζέλου για τον οποίο εκκρεμούσε μέχρι προσφάτως η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας μετά από τις γνωστές προσφυγές. Επίσης, έχει προχωρήσει πολύ το έργο της τοποθέτησης ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων καθώς και η τοποθέτηση της σιδηροδρομικής επιδομής. Τον τελευταίο χρόνο έχουν τοποθετηθεί οι γραμμές σε ποσοστό 90% και αν δεν υπήρχε η εκκρεμότητα με τον σταθμό Βενιζέλου, η επιδομή θα ήταν ήδη ολοκληρωμένη στο σύνολό της. Αποτέλεσμα αυτής της προόδου του έργου είναι ότι έχουν ξεκινήσει οι δοκιμαστικές διαδρομές μέσα στις σήραγγες. Εδώ και δύο μήνες οι συρμοί του μετρό Θεσσαλονίκης κλιμακώνουν την είσοδό τους στις γραμμές του μετρό πραγματοποιώντας δοκιμαστικές διαδρομές από το Αμαξοστάσιο στην Πυλαία μέχρι το σταθμό Σιντριβάνι. Θα μπορούσα λοιπόν να πω ότι, σε ό,τι αφορά την βασική γραμμή, το Μετρό Θεσσαλονίκης βρίσκεται ήδη σε «τροχιά» ολοκλήρωσης.   

Είδαμε ότι το τελευταίο διάστημα απελευθερώθηκαν χώροι γύρω από τα εργοτάξια του μετρό.  Θα δούμε σύντομα και άλλες λαμαρίνες να «φεύγουν»;

Είναι τέτοια η φύση του έργου ώστε η δουλειά που διεξάγεται υπογείως δεν είναι ορατή στο κοινό που ούτως ή άλλως, μετά από 15 χρόνια με ανοιχτά εργοτάξια, είναι δικαιολογημένα επιφυλακτικό.  Όμως, τώρα πιά η  πρόοδος είναι ξεκάθαρη και στο επίπεδο οδού. Μέχρι το τέλος του έτους θα δούμε και τις συνθήκες στους δρόμους της πόλης να αλλάζουν καθώς τα εργοτάξια περιορίζονται, οι λαμαρίνες ξηλώνονται και ο χώρος γύρω από τους σταθμούς του Μετρό παίρνει την τελική του μορφή. Στην Πλατεία Δημοκρατίας οι λαμαρίνες σηκώθηκαν και αυτήν την στιγμή το επίγειο τμήμα του έργου είναι στο στάδιο της τελικής διαμόρφωσης. Το ίδιο συμβαίνει και στους σταθμούς Πανεπιστήμιο, Συντριβάνι και Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, ενώ μέχρι τα Χριστούγεννα θα έχουν προχωρήσει οι διαμορφώσεις σε όλους τους σταθμούς από το κέντρο της πόλης μέχρι την Βούλγαρη και θα έχουν γίνει μεγάλες απελευθερώσεις χώρων, που σήμερα καταλαμβάνουν τα εργοτάξια, στους σταθμούς Φλέμινγκ και Αναλήψεως. Μέχρι τότε θα αποδοθούν στην κυκλοφορία και η Εγνατία στην διασταύρωσή της με την Αγίας Σοφίας, οριστικά διαμορφωμένη και η Βενιζέλου από την Ερμού μέχρι την Εγνατία.

Πως προχωρά η επέκταση στην Καλαμαριά και πότε αναμένεται να παραδοθεί για να «κουμπώσει» στην βασική γραμμή του Μετρό

Σε ό,τι αφορά την επέκταση της Καλαμαριάς, η κατασκευή των σταθμών έχει προχωρήσει πολύ και έχει ολοκληρωθεί η τοποθέτηση της σιδηροδρομικής επιδομής. Στην Καλαμαριά υπήρχε ένα μεγάλο πρόβλημα  καθώς δεν είχε δημοπρατηθεί το έργο στο σύνολό του, ούτε όταν αναλάβαμε την διοίκηση της Αττικό Μετρό βρήκαμε μελέτες έτοιμες για το υπολειπόμενο έργο, ωστόσο καταφέραμε ώστε και αυτές να εκπονηθούν ταχύτατα και να προχωρήσει η διαδικασία της δημοπράτησης, ώστε πολύ σύντομα θα υπογραφούν οι τελικές συμβάσεις.  Σε κάθε περίπτωση, η επέκταση της Καλαμαριάς θα προστεθεί στο δίκτυο περίπου 6 μήνες μετά την παράδοση της βασικής γραμμής.  Έτσι όπως εξελίσσονται οι εργασίες, πιστεύουμε ότι ο στόχος που θέσαμε είναι ακόμη εφικτός. Μπορούμε να παραδώσουμε την βασική γραμμή του μετρό σε πλήρη λειτουργία  στα τέλη του 2023.  Πάντως, ο στόχος αυτός είναι απολύτως  εξαρτώμενος  από την διάρκεια των αρχαιολογικών εκκρεμοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου.         

–          Ποια είναι η τελική λύση και το σχετικό χρονοδιάγραμμα για την διευθέτηση του ζητήματος των αρχαίων της Βενιζέλου;

  Όπως είναι γνωστό, το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε θετικά σχετικά με τη νομιμότητα της απόφασης πως η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου θα γίνει με την προσωρινή μετακίνηση  των αρχαιοτήτων και ο σταθμός θα θεωρηθεί ολοκληρωμένος με την επανατοποθέτηση τους στην θέση που βρέθηκαν. Αυτή είναι η λύση που προκρίθηκε και για εμάς, την διοίκηση της Αττικό Μετρό, η διευθέτηση της όλης υπόθεσης θα έχει επέλθει όταν επαναφέρουμε τα αρχαία στην θέση τους. Έτσι, Θεσσαλονικείς και επισκέπτες θα μπορούν να κάνουν  χρήση ενός σύγχρονου σταθμού μετρό και παράλληλα να επισκέπτονται έναν εντυπωσιακό μουσειακό χώρο αφού οι αρχαιότητες που βρέθηκαν θα εκτίθενται αλώβητες και θα είναι προσβάσιμες σε όλους, τόσο στους περαστικούς και τους χρήστες του σταθμούς, όσο και στους συστηματικούς επισκέπτες τους. Σ΄ ότι αφορά το χρονοδιάγραμμα, ο δικός μας στόχος παραμένει να ολοκληρωθούν οι εργασίες και να παραδοθεί το σύνολο του έργου της βασικής γραμμής του μετρό, μαζί με το σταθμό Βενιζέλου στα τέλη του  2023.

–          Υπάρχει προοπτική για περαιτέρω επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα είτε προς τα δυτικά, είτε επιφανειακά προς το αεροδρόμιο;

Το μετρό είναι ένα έργο «ζωντανό» που πρέπει να επεκτείνεται για να καλύψει τις ανάγκες της μετακίνησης των πολιτών, οι οποίες συνεχώς διευρύνονται. Έτσι, οι επεκτάσεις, προς το Αεροδρόμιο αλλά και τις βορειοδυτικές συνοικίες της πόλης είναι ζωτικής σημασίας.  Ήδη, η Αττικό Μετρό «τρέχει» μια μεγάλη κυκλοφοριακή μελέτη για την πόλη της Θεσσαλονίκης από την οποία θα πάρουμε χρήσιμα στοιχεία και συμπεράσματα για το πως θα εξυπηρετηθεί καλύτερα το επιβατικό κοινό . Παράλληλα, έχουν ολοκληρωθεί οι γεωτεχνικές μελέτες για την επέκταση της γραμμής του Μετρό προς το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Ένας ακόμη από τους μεγάλους στόχους μας, είναι να αποκτήσουν μετρό οι βορειοδυτικές περιοχές το οποίο θα συνδέεται με την βασική γραμμή. Και τις επεκτάσεις προς την νότια (την ανακριβώς αποκαλούμενη ανατολική) Θεσσαλονίκη.