, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

«Βιομηχανία» της Βόρειας Ελλάδας ο προσκυνηματικός τουρισμός (φωτό και video)

magazi-thema
Του Βαγγέλη Στολάκη
Να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των τουριστών παγκοσμίως που ταξιδεύουν από τη μια γωνιά του κόσμου στην άλλη προκειμένου να προσκυνήσουν μια εικόνα, να μπουν στην Αγία Σοφία στην Κωνσταντινούπολη, το Βατικανό στη Ρώμη ή να πάρουν τη χάρη της Παναγίας στην Τήνο επιδιώκουν φορείς αλλά και ιδιώτες της Βόρειας Ελλάδας. Όπως λένε επειδή το θρησκευτικό στοιχείο είναι έντονο στο εξωτερικό και επειδή η Ελλάδα δεν έχει βαριά… βιομηχανία, ο θεματικός τουρισμός και δη ο προσκυνηματικός ή θρησκευτικός, όπως τον αποκαλούν οι περισσότεροι θα μπορούσε να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης της περιοχής.
Στην κατεύθυνση αυτή το υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης με πρωτοβουλία του Θεόδωρου Καράογλου έχει εγκαινιάσει σχετική διαδικτυακή πύλη παρέχοντας στους τουρίστες χρήσιμες πληροφορίες για διαδρομές με σημεία αναφοράς της Ορθοδοξίας που βρίσκονται σε Μακεδονία και Θράκη. Ο προσκυνηματικός τουρισμός άλλωστε αποτέλεσε μάλιστα και αντικείμενο συζήτησης που είχε στο παρελθόν ο υπουργός με ιεράρχες αλλά και με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο.
Το «Άγιον Όρος» στο… κέντρο της Θεσσαλονίκης
Στην ίδια κατεύθυνση και οι ιδιώτες, οι οποίοι συνδυάζοντας την Αγιορείτικη παράδοση με την τεχνολογία, καινοτομούν και βλέπουν τις επιχειρήσεις τους να αναπτύσσονται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η «Αγιορείτικη Παράδοση» στη Θεσσαλονίκη που βρίσκεται – όχι τυχαία- ανάμεσα στην Αγία Σοφία και την Μητρόπολη. Όπως εξηγεί στην «Κ» ο ιδιοκτήτης του καταστήματος Σταύρος Ντινέλης, ο «προσκυνηματικός» τουρισμός θα μπορούσε να αποτελέσει τον μοχλό ανάπτυξης της Βόρειας Ελλάδας και ειδικότερα της Θεσσαλονίκης και της Χαλκιδικής, γιατί βρίσκεται κοντά στο Άγιον Όρος.  «Πλέον με τη δυσκολία που περνά ο κόσμος, και αναφέρομαι στην οικονομική κρίση, αρκετοί πιστεύουν πως μόνο ο Θεός είναι αυτός που μπορεί να τους σώσει. Αναγκαστικά λοιπόν ο προσκυνηματικός τουρισμός παρουσιάζει μια σημαντική άνοδο χρόνο με το χρόνο. Τον τελευταίο καιρό μάλιστα έχουν γίνει και σημαντικά βήματα από το υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης, το δήμο Θεσσαλονίκης και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας» υπογραμμίζει ο κ. Ντινέλης και συμπληρώνει πως «είναι χαρακτηριστική η περίπτωση της Ουρανούπολης στη Χαλκιδική από την οποία καθημερινά φεύγουν δεκάδες καράβια προκειμένου να μεταβούν στις ακτές του Αγίου Όρους».
Ο κ. Ντινέλης εντοπίζει δε, αρκετά προβλήματα στον τρόπο συντονισμού των αρμόδιων Αρχών και όπως υπογραμμίζει στα αρνητικά που έχουμε ως χώρα συγκαταλέγεται και το γεγονός ότι αρκετές Εκκλησίες στη Θεσσαλονίκη είναι κλειστές τη μεγαλύτερη διάρκεια της ημέρας. «Στη Βόρεια Ελλάδα έχουμε κάποιες Εκκλησίες διαμάντια. Κάποιες εικόνες πραγματικά στολίδια. Δεν γίνεται να κλείνουν Εκκλησίες στο κέντρο της πόλης στη μια το μεσημέρι. Πρόσφατα έκανα ένα ταξίδι στη Ρωσία και βρήκα τις Εκκλησίες ανοιχτές από τις πέντε το πρωί μέχρι τα μεσάνυχτα. Υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν να μπορούν να προσκυνήσουν το μεσημέρι. Δεν μπορεί κανείς να του το στερήσει» λέει ο κ. Ντινέλης.  Συμπληρώνει πως «θα πρέπει να βρεθεί μια λύση ώστε να μένουν οι Εκκλησίες μας ανοικτές».  Υπενθυμίζεται πως στο παρελθόν σε σχετικό ρεπορτάζ της «Κ» άνθρωποι της Εκκλησίας σημείωναν πως ο βασικός λόγος που κρατά τους ναούς κλειστούς ήταν η φύλαξη και η έλλειψη προσωπικού λόγω της οικονομικής κρίσης.
Οι κρατήσεις άλλωστε του καταστήματος του κ. Ντινέλη επιβεβαιώνουν το έντονο ενδιαφέρον των ξένων να επισκεφτούν τη Θεσσαλονίκη για να δουν από κοντά τους προσκυνηματικούς τόπους. «Έχουμε κρατήσεις από Ρωσία, Ουκρανία, Γεωργία. Από περιοχές δηλαδή όπου είναι έντονο το θρησκευτικό στοιχείο» δηλώνει.
 

DSC_1026

Δεν υπάρχει… άβατο

«Δίνουμε τη δυνατότητα σε όλο τον κόσμο να γευτεί τις συνταγές του Αγίου Όρους και να γνωρίσουν έστω και για λίγο την μοναδική κατάνυξη που υπάρχει εκεί πάνω. Μπορούν να πιουν επίσης το  μοναδικό τσάι που παράγεται στην περιοχή» εξηγεί ο ίδιος αναφερόμενος στη χρηστικότητα του πολυχώρου που πρόσφατα εγκαινίασε. Ο κ. Ντινέλης λέει επίσης πως μέσα από το κατάστημά του δίνεται η δυνατότητα και σε γυναίκες να γνωρίσουν για λίγο τη… ζωή του Όρους, που είναι για εκείνες «άβατο». «Επειδή δεν μπορούν να μπουν στο Όρος έχουν ένα μεράκι να δουν πως ζουν οι μοναχοί» υποστηρίζει.  Μιλώντας για τον τρόπο με τον οποίο ξεκίνησε η ιδέα του σχολιάζει: «όλα ξεκίνησαν το 2011. Ήταν θυμάμαι Μεγάλη Τετάρτη. Σε μια κουβέντα με την οικογένειά μου είπαμε να πάρουμε ευλογία από τον γέροντα Εφραίμ του Βατοπεδίου. Έτσι ξεκινήσαμε να πουλάμε προϊόντα του μοναστηριού και λόγω της μεγάλης ανταπόκρισης ανοίξαμε το κατάστημα». Ο ίδιος εστιάζει επίσης στο γεγονός ότι τα φαγητά που παρασκευάζονται στο κατάστημά του πανομοιότυπα με το… μενού μοναστηριών του Αγίου Όρους. «Το λάδι, το ξύδι, το κρασί που προσφέρουμε το έχουμε πάρει από εκεί. Προσπαθούμε να μεταφέρουμε τις διατροφικές συνήθειες του Όρους στην περιοχή μας. Όταν στο Άγιον Όρος υπάρχει νηστεία εμείς στα φαγητά μας δεν θα χρησιμοποιήσουμε λάδι. Το ψάρι και το κρασί το προσφέρουμε σε συγκεκριμένες ημέρες. Για να φτιάξουμε το μενού στα πρότυπα των μοναστηριών στείλαμε τον σεφ μας εκεί για να εκπαιδευτεί» καταλήγει  ο κ. Ντινέλης.

DSC_1023DSC_1024 DSC_1003 DSC_1007 DSC_1008 DSC_1011 DSC_1015 DSC_1021

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.