Εικονικές ζημιές, τροχαία που δεν έγιναν ποτέ, φωτογραφίες αυτοκινήτων από άλλα ατυχήματα σε φακέλους, πλαστές επιταγές είσπραξης, συνέθεταν το παζλ του σχεδίου που κατηγορούνται ότι κατέστρωσαν υπάλληλοι, διακανονιστές, ασφαλιστικοί πράκτορες, πραγματογνώμονες και ιδιοκτήτες συνεργείου. Το σκάνδαλο των 1,8 εκατομμυρίων ευρώ σε βάρος της Εθνικής Ασφαλιστικής που αποκαλύφτηκε τον Σεπτέμβριο του 2011 εξετάζεται εδώ και μέρες από το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Θεσσαλονίκης. Η εισαγγελέας της έδρας ζήτησε την καταδίκη των 13 εκ των 16 κατηγορουμένων και την απαλλαγή των υπολοίπων λόγω παραγραφής, καθώς κατηγορούνται για πλημμελήματα.
Η υπόθεση ξεκίνησε να ερευνάται από τον εσωτερικό έλεγχο της εταιρίας το 2011. Όταν διαπιστώθηκε ότι οι φάκελοι περιείχαν πλαστά και ψευδή στοιχεία, ζήτησαν την παρέμβαση των διωκτικών αρχών, καθώς υποβλήθηκε μήνυση που στρεφόταν στους υπαλλήλους της εταιρίας στη Θεσσαλονίκη, όπως και σε συνεργαζόμενα πρόσωπα. Η οικονομική αστυνομία Βόρειας Ελλάδας ανέλαβε την έρευνα. Σύμφωνα με τη δικογραφία που σχηματίστηκε στη συνέχεια από το 2007 μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2011, δόθηκαν αποζημιώσεις – μαϊμού σε 431 περιπτώσεις, με τη ζημία της εταιρίας να φτάνει τα 1,83 εκατομμύρια ευρώ.
Σύμφωνα με το παραπεμπτικό βούλευμα επί πέντε χρόνια φέρονται ότι βεβαίωναν εικονικές ζημιές μέχρι και για ανύπαρκτα ατυχήματα, προκειμένου να απολαμβάνουν από την εταιρία τις αποζημιώσεις ασφαλίστρων, τις οποίες εμφανίζονταν ότι εισέπρατταν οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων. Στο πλαίσιο της απάτης όλα τα στοιχεία των φακέλων, πάντα σύμφωνα με το κατηγορητήριο, ήταν ψευδή και πλαστά. Από τους 16 κατηγορούμενους που δικάζονται για τα αδικήματα της συγκρότησης εγκληματικής οργάνωσης, απάτης, πλαστογραφίας και νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές πράξεις, βασικός είναι ο τότε επικεφαλής του γραφείου της ασφαλιστικής εταιρίας. Η εισαγγελέας της έδρας του Εφετείου Εμμανουέλα Κετσιατζή ζήτησε την καταδίκη των 13 κατηγορουμένων για όλα τα αδικήματα, κατά περίπτωση, εκτός αυτού της εγκληματικής οργάνωσης. Ζήτησε ακόμη την απαλλαγή τριών που κατηγορούνται για πλημμελήματα λόγω παραγραφής.
Σε όλα τα επίπεδα
Η απάτη είχε απλωθεί σε όλα τα επίπεδα της εταιρίας στη Θεσσαλονίκη σύμφωνα με το κατηγορητήριο. Ενδεικτικά των στοιχείων που αναφέρονται στο παραπεμπτικό βούλευμα είναι ότι σε 419 φακέλους αποζημιώσεων που εξετάστηκαν, στους 202 οι ζημιές ήταν ανύπαρκτες και όμως βεβαιώθηκαν αποζημιώσεις, οι οποίες εισπράχθηκαν, ενώ στους 211 δόθηκαν υπερκοστολογημένες αποζημιώσεις. Τονίζεται επίσης πως σε 69 περιπτώσεις χρησιμοποιήθηκαν φωτογραφίες τροχαίων ατυχημάτων από άλλα αυτοκίνητα για να βεβαιωθούν οι ζημίες, ενώ τα τιμολόγια αποκατάστασης κόβονταν από έντεκα συνεργεία αυτοκινήτων, εκ των οποίων τα δέκα ήταν ανύπαρκτα! Συνολικά στη δίκη εξετάζονται οι υποθέσεις 336 φακέλων με 431 περιπτώσεις αποζημίωσης.
Τα χρήματα των αποζημιώσεων εμφανίζονταν να έχουν εισπράξει οι δικαιούχοι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, για να προχωρήσουν σε αποκατάσταση των ζημιών όμως ουσιαστικά οι υπογραφές τους πλαστογραφούνταν από κατηγορούμενους στην υπόθεση. Πλαστογραφήθηκαν, σύμφωνα με το βούλευμα, μέχρι και επιταγές, για να εισπραχθούν εικονικές αποζημιώσεις από την εταιρία.
Κατά τη διάρκεια των απολογιών το σύνολο των κατηγορουμένων αρνήθηκε ότι είχε οποιαδήποτε εμπλοκή με την απάτη. Μάλιστα ο επικεφαλής της ασφαλιστικής εταιρίας στο συγκεκριμένο γραφείο της Θεσσαλονίκης και ο υποδιευθυντής της ισχυρίστηκαν ότι τα τροχαία είχαν σημειωθεί όλα και δεν συστάθηκαν εικονικοί φάκελοι. Ωστόσο αποκαλυπτική ήταν η απολογία ιδιοκτήτη συνεργείου αυτοκινήτων, ο οποίος παραδέχτηκε ότι πλαστογράφησε έγγραφα προκειμένου να εμφανιστεί ότι έγινε τροχαίο χωρίς αυτό να συμβεί. Μάλιστα υπέδειξε βασικούς κατηγορουμένους για το στήσιμο του σχεδίου, ξεδιπλώνοντας όλο το κουβάρι του σκανδάλου.
Η ομολογία του κατηγορούμενου που ενεπλάκη ως ιδιοκτήτης συνεργείου στο σκάνδαλο εκτιμάται ότι θα διαμορφώσει κατά πολύ την εξέλιξη της υπόθεσης. Το επόμενο διάστημα θα ακολουθήσουν οι αγορεύσεις των συνηγόρων πολιτικής αγωγής και υπεράσπισης και στη συνέχεια θα εκδοθεί η απόφαση.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ KARFITSA