, Δευτέρα
06 Φεβρουαρίου 2023

Τα τέλη κυκλοφορίας της ντροπής και τα χρυσά αβγά

Το 2006 η οικογένειά μου γινόταν τετραμελής. Ένας φίλος μου μεσολάβησε σε μια αντιπροσωπεία και με έπεισε να αγοράσω ένα SUV 1975 κ.ε. κορεάτικης τεχνολογίας στην ίδια τιμή που θα έδινα για ένα 1600άρι που έψαχνα δίκην μεγαλύτερου επιβατηγού οχήματος. Οι εποχές ήταν καλύτερες, δουλειές υπήρχαν, το επάγγελμα πλήρωνε ακόμη ικανοποιητικούς μισθούς, έβαλα τα μισά μπροστά, χρεώθηκα άλλα τόσα να μην τα πολυλέμε, μια χαρά αυτοκίνητο βγήκε και καλοτάξιδο.

Τα τέλη κυκλοφορίας το 2006 ήταν 372 ευρώ για αυτήν την κατηγορία οχημάτων. Η τιμή βενζίνης 0,91 το λίτρο με το βαρέλι στα 80 δολάρια. Η Ελλάδα είχε τη δεύτερη φθηνότερη τιμή βενζίνης από όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πλην Ισπανίας (0,83 ανά λίτρο). Πήγαινα συχνά στο Βόλο (216 χμ) και λόγω δουλειάς, συνδυάζοντας το τερπνόν μετά του ωφελίμου καταλήγοντας στα τσιπουράδικα αλλά ένα τέτοιο ταξίδι μου έβγαινε με τα διόδια κάτι λιγότερο από 58 ευρώ με επιστροφή. Χαλάλι…

Σήμερα κουβαλάω το ίδιο αυτοκίνητο «γερασμένο» κατά 15 συναπτά έτη. Τα τέλη έφτασαν στα 690 ευρώ. Η τιμή είναι στα 2 ευρώ ανά λίτρο με το βαρέλι στα 78 δολάρια. Η Ελλάδα τον Ιούλιο του 2022 είχε την ακριβότερη τιμή στην ΕΕ ξεπερνώντας ακόμη και την Φινλανδία με 2,4 ευρώ ανά λίτρο. Σήμερα είναι στα 2. Ένα τσίπουρο στο Βόλο θα κοστίσει μεταφορικά κάτι περισσότερα από 120 ευρώ με διόδια διαδρομής στα 13,1 ευρώ. Και με οδήγηση πειθαρχίας σοσιαλιστή γραφειοκράτη του σιδηρού παραπετάσματος, «πηγαίνω αργά με ασφάλεια». Δίλιτρο είναι, καίει κάτι παραπάνω…

Η υπόθεση με τα τέλη κυκλοφορίας θυμίζει το μύθο της κότας με τα χρυσά αβγά που ο ιδιοκτήτης της μπροστά στην απληστία του δεν αρκούνταν στο ένα χρυσό αβγό την ημέρα αλλά τη σκότωσε πιστεύοντας ότι θα έβρισκε στο στομάχι της θησαυρό. Οι χαρτογιακάδες κατά άλλους …τεχνοκράτες του Υπουργείου Οικονομικών όταν διπλασίασαν σχεδόν τα τέλη το 2012 σε αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού για να εισπράξουν το 1 δις περίπου από τα τέλη έβαλαν ως όριο τα οχήματα επταετίας!

Προφανώς διότι με τα στοιχεία που είχαν στα χέρια τους τα αυτοκίνητα ταξινόμησης έως και του 2006 θα ήταν τα πρώτα που θα «πλήρωναν» τη «νύφη» της αύξησης ενώ σε εκείνα του 2005 θα υπήρχε μία μείωση έστω 60 ευρώ. Κι ενώ θα περίμενε κανείς κάθε χρόνο να υπολογίζονταν η παλαιότητα των αυτοκινήτων αναλογικά (τον επόμενο χρόνο το 2006, τον άλλον το 2007 κοκ) φαίνεται ότι υπολόγισαν και διαπίστωσαν ότι αν συνέβαινε αυτό πιθανόν τα έσοδα να μειωνόταν διότι όλοι θα έσπευδαν να ξεφορτωθούν τα δίλιτρα, όπερ κι εγένετο. Οπότε, μείνε φόρε, κι εσύ ψηφοφόρε δώρισε άλλο ένα SUV σου διπλό στο κράτος πληρώνοντάς το σε τέλη δεκαετίας.

Κι όλα αυτά επειδή σε αντίθεση με τις ευρωπαϊκές χώρες που έχοντας μειωμένα έως και ανύπαρκτα τέλη κυκλοφοράς έδωσαν τη δυνατότητα στους πολίτες που σέβονται να ανανεώνουν το στόλο τους τουλάχιστο ανά πενταετία κερδίζοντας πολλά περισσότερα. Και εν κατακλείδι ο άπληστος ιδιοκτήτης που έσφαξε την κότα ξέρετε ότι δεν βρήκε θησαυρό στο στομάχι της, έτσι;

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ KARFITSA